Gå til innhold
  • Bli medlem

Den optimale matpakka på vintertur🎉


Memento mori

Anbefalte innlegg

Jeg er vel en primusnerd, men har ikke bestandig med en primus på tur. Prøver å unngå real på dagsturer, slik at jeg ikke skal gå på en real smell som noen har gjort. For min del er det brødskiver med egg, gaffelbiter og majones. Ost og skinke smaker også bra. 

Hva har dere som den optimale matpakka, som ikke må varmes, har god smak og som du ser frem til å få spist?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Til vintertur hvor vekt er viktig:

- 2-3 knekkebrød med pålegg pakkes i plastfolie. Legger så mange porsjoner av dette ned i en isboks, det teller som en lunch for meg. Pleier å pakke 2-luncher på en dag. Fryser ikke noe særlig, eller kan legges i innerlommen før spising.

Når smak er litt viktigere:

- 2-3 polarbrød pakket inn på samme måten. Godt meierismør er livretten min, så jeg smører godt på og legger på ost/salami/skinkestek eller hva som helst. Dette legges i innerlommen på jakken en stund før det skal spises, og derfor er det vesentlig å pakke det i plastfolie.

Når jeg vil ha noe varmt:

- Rett i koppen fra toro, tomat med pasta f.eks. Lages ferdig i lifeventure koppen, eller tar med varmt vann på thermos og slår over.

- Biltema har en best i test liten matthermos med skål som man kan ha hva som helst av godsaker oppi. Risgrøt med kanel/sukker og smør.

- Polarbrød med godt smør pakket i plastfolie, og litt suppe i lifeventurekoppen.

Noe søtt:

- 6 pakningene med fyrstekake fra butikken, de er myke og gode selv om det er frost.

- Vestlandslefse. Pakket i folie, eller kjøpt i porsjonspakninger. Tines i innerlommen.

 

Men du mener dagsturer? Og da kan jeg ta med hva som helst, og ligge det sammen med lifeventurekoppen i en jakke/genser i sekken. Den koppen lekker en del varme, så ting i nærheten fryser da ikke.

 

Thermokoppen er uansett viktig. Det er ikke godt å drikke 1C kaldt vann når man skal spise lunch....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike variantar alt etter som, men den eg definitivt er mest glad i er desse heimebaka energibrøda med aprikos og nøtter, med tjukke lag meierismør og kvitost eller graddost. 

Sidan dei er flate eignar dei seg godt til å dele, smørje, og legge saman for oppbevaring på innerlomma, då er dei etbare til thekoppen stort sett uansett temperatur. Teen er ferdig laga heimanfrå på lifeventure eller anna thermokopp, Pukka revitalize med rikeleg med honning eller en godt krydra chai.

Polarbrød og REAL er for naudstilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske matpakka med tørr kneip og svett ost er HAT. På dagstur teller ikke vekt så mye, da tar jeg gjerne med en mat-termos med suppe, feks gulrotsuppe, linsesuppe eller fiskesuppe. Eller varmer et par karbonader og pakker de inn i aluminiumsfolie og putter de i en minikjølebag i lommeformat. Sammen med grovt brød og hummus er det kjempegodt. Rødbethummus og godt brød er namnam og kan fint spises alene, men det kan være godt å ha noe varmt i tillegg på vinterturer. Eller couscous-salat med egg og spekeskinke. Pleier alltid å ha noen grove pizzasnurrer i fryseren som guttene kan ha med som matpakke på skolen, hender jeg "stjeler" et par av dem. Jeg lager også min versjon av pain-au-chocolat, grov rundstykkedeig som jeg kjevler ut, smører med mørk sjokolade, ruller sammen, deler opp og steker. Veldig kjekke å spise på farten når man trenger litt ekstra energi. Kriseløsning, hvis det ikke er for kaldt og jeg ikke har tid til å lage noe annet, er et par brødskiver og en boks makrell i tomat. 

Dessert er alltid bra motivasjon. Kanelboller, gulrotkake eller brownies. Kommer an på hva jeg har laget dagene i forkant og hva som finnes i fryseren. Alltid termos med te. Varm te gir ny styrke i en sliten, kald kropp :brr: 

Nå ble jeg sulten igjen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Memento mori skrev:

Jeg er vel en primusnerd, men har ikke bestandig med en primus på tur. Prøver å unngå real på dagsturer, slik at jeg ikke skal gå på en real smell som noen har gjort. For min del er det brødskiver med egg, gaffelbiter og majones. Ost og skinke smaker også bra. 

Hva har dere som den optimale matpakka, som ikke må varmes, har god smak og som du ser frem til å få spist?

 

Jeg finner ikke en eneste grunn til å ikke ha med brenner på tur, så jeg forstår ikke spørsmålet :-P 

Selv har jeg alltid med meg brenner på tur (gass) og syns at halve gleden på turen er å kunne kose seg med varm kaffe/kakao og noe varmt å spise. Det er liksom en liten gulrot å ha/planlegge underveis. Noen ganger er det veldig enkelt med Real, men jeg prøver helst å lage vanlig mat. Går ofte i hotdogs, hamburgere, koteletter, diverse pasta/nudler og noen ganger sodd. Så lenge det er godt, varmt og metter er det helt topp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gennerelt bare vanlige matpakker, med brødskiver og forskjellig pålegg, på alle brødskivene i pakka. Avhengig av tur kan det være behov for 1 - 2 lunch pauser. Men totalt har jeg gjerne med meg 6 - 8 brødskiver og i reserve en dose korn, i tilfelle jeg skulle mangle energi. Har mest erfaring med lange dager  (8 - 11 timer) på fuglejakt, jakt trening av fuglehunder. Men også en del vandring, med telt/oppakning over flere dager. Har sluttet med vintervanding og telt. Ser også bort fra kanoturer, der vekt er lite problem. Men selv der er basisen brødskiver, så lenge det er holdbart og en del korn på dagtid. Vinterstid har jeg ofte med en sjokolade (for kosens skyld, ved pauser), ellers skjelden.

Men jeg liker å drikke noe varmt (kaffe, te, sjokolade, m.m.), så enten har jeg med meg bålkjele, et kokeapparat (m/kjele), eller thermos. Ofte har jeg med både koke mulighet og thermos, men da en mindre thermos.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker knekkebrød og spekepølse.  Det er viktig at tiden det tar å forberede mat på forhånd er så kort som mulig - gjerne 0 sekunder. 

Favoritten nå er Frukost Fullkorn og Gilde Fjellbit. Tar med hele snabben og skjærer opp skiver etter behov. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ketilring skrev:

Jeg foretrekker knekkebrød og spekepølse.  Det er viktig at tiden det tar å forberede mat på forhånd er så kort som mulig - gjerne 0 sekunder.

Hvis du skal lage til lunch (for dagen) om morgenen, så kaster du bort tid. :) Lag dette ferdig kvelden i forveien, enten det er dagstur hjemmefra, fra hytte, eller telt. Da er det bare forkost som tar tid. Og personlig så bruker jeg ikke mye tid på det heller, selv om jeg ikke stresser i mørket.  Normalt så er det jo ut i grålysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Amundsen satset på havrekjeks, pemmikan, sjokolade og kakao. Det gikk visst daglig  40 havrekjeks, 350 g pemmikan, 60 g melkepulver og 40 gram sjokolade pr mann. Pemmikan (link) kan visstnok spises uten varmebehandling (bare den ikke er helt stivfrosset, da), og er du sulten er det sikkert godt på en søtlig havrekjeks (link)?

Selv ordner jeg meg ganske ofte med varme (ofte med kaffe, Real, pølse elns), men ellers går det gjerne i tykkskjærte osteskriver, spekeskiver, epler/appelsiner, kanskje en sjokolade. Eller bare vann på dagsturer (det går veldig fint for meg å gå lenge og langt på fastende mage). Ellers er det vel sånn at om du er blitt ordentlig sulten, smaker det meste av mat nydelig. Det sies at sultfølelsen er det kraftigste "krydder" i verden - ingen kokk kan proffkrydre mat til en mett person like velsmakende som en salt-og-pepper-krydret porsjon til en som er virkelig sulten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på såkalt militær nødrasjoner, men fant ikke noe slikt til salg noe sted. Inntrykket fra førstegangstjenesten av nødrasjoner er ikke det beste, men du verden, jeg husker det som noe mystisk, for jeg fikk knapt smakt slik mat og visste ikke så godt hva jeg spiste den gangen. Mystisk varm mat og blokker av kjeks-aktig guffe er noe jeg tror jeg kan huske å ha spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Epletre skrev:

Har lurt litt på såkalt militær nødrasjoner, men fant ikke noe slikt til salg noe sted. Inntrykket fra førstegangstjenesten av nødrasjoner er ikke det beste, men du verden, jeg husker det som noe mystisk, for jeg fikk knapt smakt slik mat og visste ikke så godt hva jeg spiste den gangen. Mystisk varm mat og blokker av kjeks-aktig guffe er noe jeg tror jeg kan huske å ha spist.

Det heter nødrasjon for en grunn :P 

Her går det litt på polly turmiks, søt havrekjeks og brødskiver. Er jentungen med tar vi gjerne med en termos med pølser. Smurt lefse er også godt til kaffen, aldri tur uten kaffe. Vet jeg det blir kaffebål syns jeg brødskiver med ost,skinke og krydder er snadder som toast. 

Har hatt med real om det er på heldags på jakt, spesielt om det er drivjakt osv så gjør det godt med noe varmt som metter litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Epletre skrev:

Har lurt litt på såkalt militær nødrasjoner, men fant ikke noe slikt til salg noe sted. Inntrykket fra førstegangstjenesten av nødrasjoner er ikke det beste, men du verden, jeg husker det som noe mystisk, for jeg fikk knapt smakt slik mat og visste ikke så godt hva jeg spiste den gangen. Mystisk varm mat og blokker av kjeks-aktig guffe er noe jeg tror jeg kan huske å ha spist.

Du kan ta deg en tur i butikkene å kjøpe snurring! Det er vel det nærmeste du kommer 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått smakt på Snurring tidligere, men nå er tida inne skjønner jeg. Har jo hørt om Snurring før, men tja, nei har jo begrenset meg tidligere til brun lappskaus og ala capri på boks. :D

Mmmm, brun lappskaus (m. ekstra salt og pepper). Hm, lurer på om det finnes små flattbrød i butikkene, slik at man ikke må kjøpe sånne store flak.

Edit: Ai, jeg ser nå at det sporer kanskje av her i tråden nå. Beklager.

 

Ost og skinke er veldig godt som kald mat synes jeg, liksom trådstarter, da det blir en del å bite i hvis en også har f.eks rundstykke eller baguette, samtidig som osten virker mer som å være 'mat' kald, enn når den er smeltet, men kanskje det er bare meg som tenker på kald ost slik. :) 

 

Hm, ferdiglaget omelett eller noe greier, med pølsebiter og slikt, kunne kanskje smakt noe, til tross for at den er kald. Eller.. kald (hjemmelaget) pizza. :)

Pizzasaus, basis: (fra http://www.geniuskitchen.com/recipe/ultimate-pizza-sauce-114392)

  • 1 spisesje olivenolje + 2 spisesje flytende smør i liten kjele
  • løk hakket i små biter, som surres i olje & smør
  • Boks knuste tomater legges til
  • Boks tomatpure (jeg tror dette fjerner den syrlige smaken fra tomatsausen)
  • Stangselleri kuttet i små biter (riv av strengen), legges i
  • revet parmesan legges i
  • knust hvitløk
  • 1 ts sukker
  • 1 ts oregano
  • 1/2 ts pepper
  • 1 ts basilikum
  • 1 litet laurbærblad (obs, MÅ enten legges i hel OG TAS UT på slutten slik at hele bladet ikke ender med å bli spist, eller som jeg foretrekker, å kutte bladet i små små biter, for at dette ikke henger seg fast i magen) Kanskje ikke noe for små barn, eller andre med rar mage, usikker. Eller bare la være å ha i laurbærblad.
  • 1 ts med fenikkel frø
  • putre i eh 45-60 min.
  • legge pizzadeigen på tøft og solid 40 cm Ø pizzabrett, 2mm tykt, mørknet stål, fra ebay til ca 90kr + frakt fra Tyskland :) Er kun én butikk som selger dette tror jeg, "Turkish steel". Peppes Pizza halvstekte får også plass i denne formen.

Pizzabrettet er kun brukelig i en ovn som er minst 40 cm bred og 40 cm dyp, legges på en metall rist f.eks. Kald pizza blir mer fast når den kjølner, eller vil en overfylt pizza flyte her og der i hendene, når pizza'en fremdeles er varm på en overfylt pizza. Jeg har ellers funnet ut at det holder fint med kun en pose med 'Toro pizzabunn', med to pakker, hehe, så blir deigen dobbelt så tykk, og det blir rett og slett for mye pizzadeig på en 40 cm stor pizza. Det holder med én pakke.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurring❤️ Jeg har som regel alltid med meg en brenner med god varmregulering og varmer snurringen i boksen over brenneren mens kaffen trekker. Regner med det er kreftfremkallende eller skadelig på en eller annen måte å gjøre det slik😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Vi lager "Espens Turgryte" som er basert på snurring. Gjerne laget hjemme og vakumpakket for oppvarming på tur: 

2 "Vanlige pakker" bacon - finhakket og frest i panne.
2 bokser snurring blandet inn når baconet er ferdig
2 bokser Chilibønner blandet inn i det hele.

Det går du milevis på og det hjelper også på med jevn tilførsel av varm luft til soveposen....

Skal prøves! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarbrød syntes jeg ofte fungerer bra, de holder seg fine og er lett fordøyelige. Fint å lage sandwich med masse smør og nugatti! Jeg spiser ikke så mye nugatti hjemme men på tur gir det masse energi og smaker skikkelig digg når man er litt lav på blodsukker og sliten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Polarbrød syntes jeg ofte fungerer bra, de holder seg fine og er lett fordøyelige. Fint å lage sandwich med masse smør og nugatti! Jeg spiser ikke så mye nugatti hjemme men på tur gir det masse energi og smaker skikkelig digg når man er litt lav på blodsukker og sliten :)

1+ på den, eller tykt med peanøttsmør på ene og nugatti på andre så har du snickers. kjenner faktisk kroppen får seg en skikkelig boost :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎03‎.‎03‎.‎2018 den 21.38, Tiur3 skrev:

Hvis du skal lage til lunch (for dagen) om morgenen, så kaster du bort tid. :) Lag dette ferdig kvelden i forveien, enten det er dagstur hjemmefra, fra hytte, eller telt.

Kaster du ikke bort tid om kvelden da?

  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blingser, knekkebrød eller polarbrød. Kommer an på hva som trengs å spises opp i brødboksen. På tur er det alltid doble skiver med pålegg mellom. For meg handler matpakke om nødvendig påfyll, og trenger ikke være noen kulinarisk nytelse. Et par hardkokte egg ved siden av skivene er bra. Fyller godt og lenge i magen.

Ellers har jeg tatt opp igjen en gammel tradisjon fra barndommen nå i vinterkulda: Havresuppe på termos. Bland litt sterk saft (husholdningssaft eller solbær), og varm opp. Hell noen never havregryn i termosen og fyll opp med den varme saften. Noen rosiner oppi er også godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lompa skrev:

Kaster du ikke bort tid om kvelden da?

Er jeg på tur, eller skal ut på tur neste dag (eller jakt), er min førsteprioritet jakt/tur og ingen andre ting kvelden før. Så jeg tror ikke jeg "duller" bort dagslyset med "lange" forkoster (el. luncher), etter at det er blitt lyst. :) Jeg ønsker å bruke dagslyset til å komme meg ut i terrengert og bevege meg. Samme om kvelden,  når jeg normalt er tilbake til leier/camp (eller bil) i kveldsmørket.  Da jeg de siste 35 - 40 årene, normalt har hatt med en til to hunder, er det de som får prioritet, stell, foring, o.l. etter endt tur. Så er det min og mitt utstyrs tur, mens telt/mat lages for kvelden. Og innen jeg legger meg er sekken på ny pakket, niste til neste dag (og ev. hundene) gjort klart. Da er det bare å varme vann i grålysningen, fore hunder og spise en rask forkost. Da er jeg på vei, (normalt) innen det er helt lyst. Gjelder spessielt på jakt, men jeg bruker ikke å kaste bort dagslyst på andre dagsturer heller. Men, hver sin smak.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss tid må brukes til å pakke og ordne seg, det er alle enige om. Om denne tiden settes av om kvelden eller om man står opp tilsvarende tidligere om morgenen går liksom ut på ett i mitt hode. Kvelder kan ha en like stor egenverdi som morgener, det var bare det som var mitt lille poeng..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lompa skrev:

En viss tid må brukes til å pakke og ordne seg, det er alle enige om. Om denne tiden settes av om kvelden eller om man står opp tilsvarende tidligere om morgenen går liksom ut på ett i mitt hode. Kvelder kan ha en like stor egenverdi som morgener, det var bare det som var mitt lille poeng..

Og det er latterlig enkelt å pakke unna litt av middagen dagen før tur, til en god matpakke 😀 

Wok og burritos var greia her. Men enklest med små burritos for de kunne jeg ha i lomma og spise rett fra folien uten å ta av hansker. 

Ellers er skikkelige kanelsnurrer nesten et must på tur. Helst fra Lom Bakeri (de fra Luster funker også helt supert) 🙈  og solbærtoddy er digg selv for en kaffeelskere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.