Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda sommer 2018


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
13 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Forøvrig relativt kjølig oppe på Vikbekkfjellet.. 

WPZzc9R.png

Mindre mygg og knott😊

Ta med varm nok sovepose. Dunjakke til kveldstimene er også bra å ha med.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
57 minutter siden, Jan@ skrev:

Mindre mygg og knott😊

Ta med varm nok sovepose. Dunjakke til kveldstimene er også bra å ha med.

Vurderer også isbor, pulk og ski/truger.. haha

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt satt ut når folk her snakker om sekk under 15 kg! Jeg er fornøyd hvis jeg bikker under 20 kg...hva er hemmeligheten??

Til dere som fortviler angående manglende kort på Haukelifjell kan kanskje dette være en trøst; fint område! :

https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595/fiske-av-fjellorret-pa-hardangervidda

Endret av Kikut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Kikut skrev:

Jeg blir litt satt ut når folk her snakker om sekk under 15 kg! Jeg er fornøyd hvis jeg bikker under 20 kg...hva er hemmeligheten??

Til dere som fortviler angående manglende kort på Haukelifjell kan kanskje dette være en trøst; fint område! :

https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595/fiske-av-fjellorret-pa-hardangervidda

Lett telt, lett sovepose, lett ryggsekk, lett underlag og lett primus. Og være flink til å ikke ta med kjekt å ha ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jan@ skrev:

Lett telt, lett sovepose, lett ryggsekk, lett underlag og lett primus. Og være flink til å ikke ta med kjekt å ha ting :)

...det siste der er jeg noget rusten på. Men jeg kan jo prøve - begynne med slukskrinet - det veier sikkert 4 kg. :D

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2018 den 21.07, whistler skrev:

Hehe. Nei, får du oppgitt «hemmelig vann» kan du være sikker på at du får oppgitt et i beste fall middelmådig vann 😉

Angående dette med lett sekk (egenvekt) så hadde det vært spennende å se en diskusjon om egenvekt kontra bærekomfort. Vil en totalvekt på 15kg føles bedre eller verre å bære enn om totalvekten er 16.5kg, men der sekken har et bedre bæresystem? 

Gleder meg til tur(er) på Hardangervidden i sommer. Det blir fisketur med litt gåing, men målet er å få sekken (totalvekt) på maks 15-16 kg. Så får vi se hvordan dét går... 

Endret av øyvindl
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kikut skrev:

...det siste der er jeg noget rusten på. Men jeg kan jo prøve - begynne med slukskrinet - det veier sikkert 4 kg. :D

Den der kjenner jeg meg igjen i! Tenk om den sluken du legger igjen hjemme er nettopp den storfisken vil ha ....

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, øyvindl skrev:

Angående dette med lett sekk (egenvekt) så hadde det vært spennende å se en diskusjon om egenvekt kontra bærekomfort. Vil en totalvekt på 15kg føles bedre eller verre å bære om totalvekten er 16.5kg, men der sekken har et bedre bæresystem? 

Gleder meg til tur(er) på Hardangervidden i sommer. Det blir fisketur med litt gåing, men målet er å få sekken (totalvekt) på maks 15-16 kg. Så får vi se hvordan dét går... 

Godt poeng. Etter å ha lagt til alt jeg skal ha med ser jeg at jeg havner på cirka 15 kilo uten sekken. Hadde egentlig tenkt å ta en 48 liters sekk som veier bare 1100 gram, men tror nå jeg går for Osprey Xenith istedet som veier over en kilo mer, men er mer komfortabel å bære når totalen går over 12-15 kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, whistler skrev:

Godt poeng. Etter å ha lagt til alt jeg skal ha med ser jeg at jeg havner på cirka 15 kilo uten sekken. Hadde egentlig tenkt å ta en 48 liters sekk som veier bare 1100 gram, men tror nå jeg går for Osprey Xenith istedet som veier over en kilo mer, men er mer komfortabel å bære når totalen går over 12-15 kilo. 

Har samme sekk selv (Xenith). Har lest en del om lettere sekker og at folk anbefaler dette for å få egenvekten ned, men jeg klarer ikke se for meg at Osprey, som de fleste er enige om er blant de beste til å lage sekker, har puttet masse unødvendig vekt på Xenith-sekken sammenlignet med de lettere modellene i ca. samme størrelse. Jeg vil jo anta at den ekstra vekten øker bærekomforten, noe som gjør at det ekstra kiloet (som det vel stort sett er snakk om) får veldig liten betydning. 

Hva er andre sin erfaring rundt dette? 

Drømmen er å pakke en så lett sekk at jeg kan gå inn fra Tinnhølen og stoppe innom de fleste vann på veien mot dagens mål, uten å bli for sliten til å fiske, eller føle veldig stor trang til å ta av sekken. Da kan jeg i større grad "fiske meg rundt" de ulike vannene jeg går forbi. Av unødvendig luksus ser jeg for meg at fiskeutstyr og DAB-radio blir det jeg vil prioritere. Noen som har erfaring med DAB-dekningen fra Tinnhølen og innover mot, og forbi, Besso? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, øyvindl skrev:

Har samme sekk selv (Xenith). Har lest en del om lettere sekker og at folk anbefaler dette for å få egenvekten ned, men jeg klarer ikke se for meg at Osprey, som de fleste er enige om er blant de beste til å lage sekker, har puttet masse unødvendig vekt på Xenith-sekken sammenlignet med de lettere modellene i ca. samme størrelse. Jeg vil jo anta at den ekstra vekten øker bærekomforten, noe som gjør at det ekstra kiloet (som det vel stort sett er snakk om) får veldig liten betydning. 

Hva er andre sin erfaring rundt dette? 

Drømmen er å pakke en så lett sekk at jeg kan gå inn fra Tinnhølen og stoppe innom de fleste vann på veien mot dagens mål, uten å bli for sliten til å fiske, eller føle veldig stor trang til å ta av sekken. Da kan jeg i større grad "fiske meg rundt" de ulike vannene jeg går forbi. Av unødvendig luksus ser jeg for meg at fiskeutstyr og DAB-radio blir det jeg vil prioritere. Noen som har erfaring med DAB-dekningen fra Tinnhølen og innover mot, og forbi, Besso? 

Enig med deg. Lettere sekk har primært noe for seg når totalvekten blir lavere. Med noenlunde normalt utstyr og mat for ei snau uke er 15-16 kilo veldig bra etter mitt syn. Min luksus blir Dab-radio, Helinox Ground Chair og litt edle dråper. Ellers kun det nødvendige av kokeutstyr, klær og fiskeutstyr. 

Dab-dekningen er god, ihvertfall innover mot Sandhaug, Dimmedalen og høgdene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Kikut said:

Jeg blir litt satt ut når folk her snakker om sekk under 15 kg! Jeg er fornøyd hvis jeg bikker under 20 kg...hva er hemmeligheten??

Til dere som fortviler angående manglende kort på Haukelifjell kan kanskje dette være en trøst; fint område! :

https://www.inatur.no/fiske/50f5b90ae4b07f86c6025595/fiske-av-fjellorret-pa-hardangervidda

Om det er noen trøst så kommer min sekk til å bikke på feil side av 30 kilos grensa på min langtur i sommer. Egenvekt på sekk på så og si 5 kg hjelper ikke akkurat med å holde vekta nede.

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tklami skrev:

Om det er noen trøst så kommer min sekk til å bikke på feil side av 30 kilos grensa på min langtur i sommer. Egenvekt på sekk på så og si 5 kg hjelper ikke akkurat med å holde vekta nede.

Da er vi to, jeg er fornøyd om jeg kommer under 30.

Har for det meste lett utstyr, bortsett fra sekk, men prioriterer luksus i matveien på lengre fisketurer.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Bsv said:

Da er vi to, jeg er fornøyd om jeg kommer under 30.

Har for det meste lett utstyr, bortsett fra sekk, men prioriterer luksus i matveien på lengre fisketurer.

Tror jeg ligger på 22 kg før mat og drikke skal i sekken. Planen i sommer er å pakke for 2 uker på Hardangervidda, og da blir det litt mat som skal med

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, TOT skrev:

Den der kjenner jeg meg igjen i! Tenk om den sluken du legger igjen hjemme er nettopp den storfisken vil ha ....

Jeg har spart vekt på fiskeutstyret på andre måter.

Droppet stanghylster, kjøpte heller stangtuppbeskytter og snellebeslytter i neopren på e-bay. Veier og koster lite, beskytter greit nok, mens stanghylsteret til shimano exxage teleskopstang veier faktisk hele 250 gram.

Slukskrinet fra biltema veide omkring 250 gram tomt, En glidelåspose fra biltema, noen tomme kindereggleke-beholdere, og en lett ikea plastboks av tynneste og dårligste kvalitet gjør samme nytten.

Over 400 gram spart, uten å ta med en eneste sluk mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 4.6.2018 den 20.54, Eivind T skrev:

 store og mellomstore vann, for de vannene må det som oftest fiskes mer i - og det er kjekt å bidra til at andre får fine fiskeopplevelser. Men; småpyttene er mer sårbare og utsatt

De må fiskes mer i, og folk må fiske smartere skal vi få noen størrelse på fisken her til lands.

Hadde alle spist småfisken eller gitt den i gave til rovfuglen (legg den på berget) og satt ut fisken over 500 gram, ville vannene kultivert seg selv. Ørret over 500 gram blir rovfisk, og kultiverer vannet.

Butikken er full nok av stor fisk man kan spise, på fjellet/skogen er opplevelsen av å få stor fisk mer verdt enn å spise den. Småfisken smaker like godt, selv om det er litt mer bein å fjerne.

9 av 10 vann i norge er overbefolket, og mue skyldes at mange spiser den store fisken og slipper den små fisken «ut for å vokse seg større»...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mareng skrev:

Jeg har spart vekt på fiskeutstyret på andre måter.

Droppet stanghylster, kjøpte heller stangtuppbeskytter og snellebeslytter i neopren på e-bay. Veier og koster lite, beskytter greit nok, mens stanghylsteret til shimano exxage teleskopstang veier faktisk hele 250 gram.

Slukskrinet fra biltema veide omkring 250 gram tomt, En glidelåspose fra biltema, noen tomme kindereggleke-beholdere, og en lett ikea plastboks av tynneste og dårligste kvalitet gjør samme nytten.

Over 400 gram spart, uten å ta med en eneste sluk mindre ;)

Om du med «stanghylster» mener rør, så tar jeg aldri med det på tur. Selv ikke dagsturer. Men på resten av utstyret er det store forbedringsmuligheter. 

Jeg kom nettopp hjem fra en liten tur i marka. Fisket vel i 2,5 timer fra «balja» mi (packraft). Tilsammen brukte jeg to fluer på turen, men i vesten hadde jeg 4 eller 5 fluebokser ... 

Til et forsøk på forsvar skal sies at for oss småbarnsforeldre så gjelder det å bruke de små muligheter man får og kaste seg rundt. Tid til planlegging kan man bare drømme om ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, Kjetil E. skrev:

Da er tur spikret.. Vikbekkfjellet til uka og Dimmedalen i juliskiftet.. 2-3ish tenker jeg.. 

Kult! Det er mange FFere som skal til Dimmedal rundt samme tid, så det ligger an til noe som kan likne FF-fisketreff😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kjetil E. skrev:

Da er tur spikret.. Vikbekkfjellet til uka og Dimmedalen i juliskiftet.. 2-3ish tenker jeg.. 

Da kanskje vi ses. Får ikke tid til så mange dager så kommer ikke lengre enn til Viktjønna eller der omkring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike, her var planen nesten spikret for Reinheimen nasjonalp i uke 31-32, men etter denne tråden så har jeg så innmari lyst til Hardangervidda og Dimmedalen +områder rundt

Aldri vært på denne vidda før heller og middag på Besso høres jo helt fantastisk ut.

Her må det tenkes veldig grundig gjennom augustplanene😱

Edit: hvor er beste startpunk/innfartsåre hvis en kommer nordfra? startsted ålesund

Endret av Kimball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 timer siden, Kimball skrev:

Steike, her var planen nesten spikret for Reinheimen nasjonalp i uke 31-32, men etter denne tråden så har jeg så innmari lyst til Hardangervidda og Dimmedalen +områder rundt

Aldri vært på denne vidda før heller og middag på Besso høres jo helt fantastisk ut.

Her må det tenkes veldig grundig gjennom augustplanene😱

Edit: hvor er beste startpunk/innfartsåre hvis en kommer nordfra? startsted ålesund

Riksveg 7 over Hardangervidda til Dyranut. Grusvei ned mot Tinnhølen. Flott område😊Kan se turbloggen til @Bjarne H.S.http://bjarnesturblogg.blogspot.com/2010/07/hardangerviddatur-6-13-juli.html?m=1

02DEFC45-93C5-468F-86C5-89602877B434.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 19.15, øyvindl skrev:

Har samme sekk selv (Xenith). Har lest en del om lettere sekker og at folk anbefaler dette for å få egenvekten ned, men jeg klarer ikke se for meg at Osprey, som de fleste er enige om er blant de beste til å lage sekker, har puttet masse unødvendig vekt på Xenith-sekken sammenlignet med de lettere modellene i ca. samme størrelse. Jeg vil jo anta at den ekstra vekten øker bærekomforten, noe som gjør at det ekstra kiloet (som det vel stort sett er snakk om) får veldig liten betydning. 

Hva er andre sin erfaring rundt dette? 

Det er også ganske relativt. Seek Outside lager jaktsekker i 1-2kg klassen som de mener klarer flere titalls kg med et relativt kraftig bæresystem.

Min hovedregel er: Lettere sekk kjøper man sist. Skal man redusere totalvekten kan man fort gå på en smell med å kjøpe ny og lettere sekk før man er ferdig med å redusere vekten på alt det andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.