Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlight telt på vinterstid?


JensM

Anbefalte innlegg

Jeg har ett Helsport Fjellheimen Superlight 3mannstelt som jeg skal på tur med på finnmarksvidda om ikke så alt for lenge.

Vet noen av dere om det er noe jeg bør være ekstra obs på?

Det vil ikke bli brukt hvis det er meldt mye vind eller store mengder snø.

Kjører stort sett scooter dit jeg skal, så vekt o.l til ting jeg bør ta med er ingen begrensning.
Har brukt det en gang før på vintern, men da i mai, og da var det en del varmere enn det er meldt nå i mars/april.

Har ett liggeunderlag som fyller hele innerteltet pluss noen reinskinn å legge på toppen av den igjen.5a98404f62e39_2017-04-2819_04_52.thumb.jpg.24048a03ae9e56ff3aa58e1287f23b79.jpg5a98403d5961e_2017-04-2819_04_48.thumb.jpg.5b6347f5630f0856a5e32b525810aa3e.jpg5a98402c76039_2017-04-2819_05_24.thumb.jpg.15195d7e0ae49270cdff359d1acd60d3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør vel legge til at jeg er rimelig fjellvant og kjent deroppe, og hvis været plutselig skulle bli skikkelig dårlig så er det ikke så veldig mange minutter på scooter til nærmeste hytte/gamme.

 

Jeg tenker mere på om stoff, teltstenger o.l tåler å bli brukt i litt kulde? Typ 10-15minus.

Endret av JensM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Med forbehold: jeg har ikke superlight teltet selv.

Men det som kan ta knekken på teltet er såvidt meg bekjent vind og snølast.

Så lenge uventet vind og uventet snøvær ikke representerer en risiko, altså at du med sikkerthet vil klare med god margin å komme deg inn i ett nært nødly, så er det vel ikke noe å stusse på?

Duken og stengene er i samme materiale som i vintertelt, bare skjørere. Vet ikke hvordan superlight glidelåsen i ytterteltet fungerer med snøsmelting og påfølgende frost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/1/2018 at 7:39 PM, JensM said:

Bør vel legge til at jeg er rimelig fjellvant og kjent deroppe, og hvis været plutselig skulle bli skikkelig dårlig så er det ikke så veldig mange minutter på scooter til nærmeste hytte/gamme.

 

Jeg tenker mere på om stoff, teltstenger o.l tåler å bli brukt i litt kulde? Typ 10-15minus.

Lå ute i mitt Ringstind SL i minus 16 i fjor.....null stress. Kom borti duken da jeg våknet på morra´n og da " snødde" det inni teltet, kondensen hadde frosset i løpet av natta. Tempen var - 7 inni teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har røket bardunfeste pga vind på ett superlite telt jeg brukte sommerstid på Hardangervidda. Kan godt være at det var noe feil i sømmen på det, så det ble sendt i retur. Men jeg hadde ikke tatt den sjansen vinterstid. Teltet er den viktigste sikkerheten du har med deg. Kjøp heller ett relativt rimelig telt som er tungt som fy fra helsport, gjerne med stormmatter, selv om dette ikke er ett must. Slitestyrken i de tyngre og billigere teltene er kjempebra, og vekt betyr ikke stort på en skuter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2630.thumb.PNG.f6beaa93afedfdca88899600ddb1ca1f.PNG

Jeg modifiserte et Ringstind SL med ekstra pluggfester. Testet det i hagen. Når det snør og det legger seg rundt teltet, blir det enda mere stabilt, og ventilasjon blir ikke spesielt bra. Ble en fuktig natt, men teltet i seg selv sto veldig bra. Solgte det da, jeg ikke ble venn med takhøyden. IMG_2043.thumb.JPG.36252bc75de18418cbc8ed7f395ad378.JPG

IMG_2042.thumb.JPG.3519d1ca2db722daef77fce442cf8651.JPG

IMG_2041.thumb.JPG.b187756a962186ea5159d10d89e3de1e.JPG

Har også en liten filmsnutt.

 

Endret av Memento mori
La til film
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
13 minutter siden, Terka skrev:

Trenger hverken mye/tung snø eller SL telt for at Fjellheimen skal se salrygga ut. 🤣

20180328_142321.jpg.a7e87d80a274e2594d93dc288d83a7db.jpg

Ser at du har festet bardunen høyt på skien. Er det for å redusere salryggen?

Jeg har sett noen gjøre det på andre barduner også, og lurt litt på hvorfor. Man får vel en gunstig vinkel, men den sitter ikke like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå standardisert på Helsport Ringstind. Ringstind SL for sen vår/sommer/tidlig høst og Ringstind Pro 1 når værmeldinga drar seg til. Så da er jeg egentlig i mål når det gjelder telt, vel en vet aldri hva som kommer, men dette funker veldig bra som en mans telt. 

Telt1.thumb.JPG.216caa9dece1941cdeec79c45d79376e.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

H60917.thumb.JPG.6a4a4d86158f79e126f6903a0e1892ad.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mye bra telt, men nytt telt får vente til 2019/20. Vet ikke helt hva jeg vil ha, dessuten er budsjettet for nyinvesteringer brukt opp👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Terka skrev:

Trenger hverken mye/tung snø eller SL telt for at Fjellheimen skal se salrygga ut. 🤣

20180328_142321.jpg.a7e87d80a274e2594d93dc288d83a7db.jpg

Barduneringskappene på siden bidrar til salryggheten, i tillegg til forholdsvis langt spenn mellom buene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Ser at du har festet bardunen høyt på skien. Er det for å redusere salryggen?

Jeg har sett noen gjøre det på andre barduner også, og lurt litt på hvorfor. Man får vel en gunstig vinkel, men den sitter ikke like bra?

Akkurat det bildet er 5-6 år gammelt og vi gikk med joggepinner inn mot svenskegrensa innafor Røros. Hadde null snøplugger med på den turen og brukte busker pinner og ski for å bardunere teltet.   Bardunene på siden ble festes høyt oppe for å redusere trykket nedover og dermed salryggen på teltet. Salrygg får du også om du strammer bardunene mye vertikalt, da trekker du sidene ut og taket ned.

Generelt så pleier jeg å ha med ekstra barduner til å forlenge de originale bardunene med på en del vintertelting.

Fjellheimen telter flytta ut for noen år siden, Spitsbergen er en del bedre på dette området, og Svalbard med sin kuppel mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.