Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken, råtten plastikk(?) på stroppene


Lompa

Anbefalte innlegg

Min Fjellpulken 144 har fått litt juling gjennom noen år, men nå begynner den å gå i oppløsning. De svarte greiene oppå som man skal stroppe ned last med, er fullstendig råtne. Jeg vurderer å klippe av hele driten, og bare ha strikkene. De funker helt fint.

Har noen andre opplevd dette?

Det var dårlig lys i boden (og jeg hadde ikke briller på) da jeg tok bildene, så de er ikke skarpe..

IMG_0747.JPG

IMG_0748.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Kjedelig. En slik dyr pulk bør man kunne reklamere på i 5 år.

Men ett skudd langt ut i blinde: Har du oppbevart den i samme rom som du har vaskemaskinen og tørketrommelen eller i ett rom med lysrør? Jeg mener å huske at motordriften i en vaskemaskin produserer litt ozon. Derfor skal man ikke oppbevare dykkerdrakter med latexmasjetter i samme rom som vaskemaskiner og lysrør som blir mye brukt, fordi ozon ødelegger latex og gummiblandinger.

 

 

Kilden er usikker som bare julig, men det kan jo være noe i det?

http://www.dykkesiden.com/forum/archive/index.php/t-10739.html

«Drakter (OGSÅ neopren) bør ikke langtidslagres i rom med elektromotorer og/eller lysstoffrør som brukes mye. Ozongassen spiser gummi som f....en!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt typisk at stoffet revner i sømmene der hvor det får litt ekstra belastning. Når stoffet blir sydd sammen så lager nålen på symaskinen en perforert stripe, en linje med små huller, der sømmen er. Dette svekker stoffet ganske betraktelig og hvis ikke styrken på stoffet er beregnet med tanke på dette svake punktet så er det helt naturlig at dette vil skje.  Jeg husker fra min tid som sportsdykker at vi unngikk å kjøpe engelske våtdrakter siden disse var sydd sammen med sømmer som perforerte stoffet. På f.eks. amerikanske drakter var stoffet, neopren, presset sammen og limt og sømmene var sydd horisontalt, med en søm på hver side, slik at nålen ikke gikk gjennom stoffet. Dette er nok ikke mulig med det tynne stoffet som Fjellpulken bruker, men hvis de f.eks. hadde sydd delene sammen med en god forsterkning som sprer belastningen over et større område pluss at sømmene hadde blitt tapet med en sterk og bred tape, slik det gjøres med seil til seilbåter, så hadde nok stoffet holdt mye lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Kjedelig. En slik dyr pulk bør man kunne reklamere på i 5 år.

Men ett skudd langt ut i blinde: Har du oppbevart den i samme rom som du har vaskemaskinen og tørketrommelen eller i ett rom med lysrør? Jeg mener å huske at motordriften i en vaskemaskin produserer litt ozon. Derfor skal man ikke oppbevare dykkerdrakter med latexmasjetter i samme rom som vaskemaskiner og lysrør som blir mye brukt, fordi ozon ødelegger latex og gummiblandinger.

 

 

Kilden er usikker som bare julig, men det kan jo være noe i det?

http://www.dykkesiden.com/forum/archive/index.php/t-10739.html

«Drakter (OGSÅ neopren) bør ikke langtidslagres i rom med elektromotorer og/eller lysstoffrør som brukes mye. Ozongassen spiser gummi som f....en!»

Lysrør kan ødelegge mange gummi og plast produkter på grunn av UV stråling. Mange slike stoffer tåler ikke UV lys over lengre tid og det er blant annet derfor at alle slanger, pakninger, membraner etc. som brukes på installasjoner i Nordsjøen må være merket "UV resistant". Jeg hadde en gang en svart Viking sport dykkerdrakt som pleide å henge i en bod i kjelleren, i en svart søppelsekk. En vinter ble den hengende uten sekken og lyset fra vinduet var nok til at den ene siden på drakten, neste vår, var helt full av små sprekker. Altså helt ødelagt.

UV lys kan kanskje også svekke det stoffet som er brukt på pulken din og da har du enda en faktor som er med på å korte ned levetiden. Ta noen gode bilder og send dem til produsenten så får du se hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/1/2018 den 14.38, Lompa skrev:

Min Fjellpulken 144 har fått litt juling gjennom noen år, men nå begynner den å gå i oppløsning. De svarte greiene oppå som man skal stroppe ned last med, er fullstendig råtne. Jeg vurderer å klippe av hele driten, og bare ha strikkene. De funker helt fint.

Har noen andre opplevd dette?

Jeg har ikke sett noe lignende. Lurer på når Fjellpulken begynte med de svarte stoffet på pulkene? Gamle veteran hadde vel et hvitt bånd rundt som man strekte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel 6-7 år. Den har vært oppbevart i kjellerbod uten vaskemaskin eller lignende, hvor det bare er på lys(pære) når jeg er der inne, så det er neppe UV. Stoffet er rett og slett råttent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2018 den 7.39, turthomas skrev:

Jeg hadde prøvd å sendt bildene til fjellpulken. Slik burde det ikke bli selv om den har noen år på nakken.

Tror jeg må ta noen bedre bilder og prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, Lompa skrev:

Denne er vel 6-7 år. Den har vært oppbevart i kjellerbod uten vaskemaskin eller lignende, hvor det bare er på lys(pære) når jeg er der inne, så det er neppe UV. Stoffet er rett og slett råttent. 

Trenger ikke å være noe du har gjort feil, mest sannsynlig er det ikke det heller, men kan den ha vert fuktig?

Jeg ville sende de noen bilder, men med tanke på alder tror jeg ikke det lar seg gjøre å få noe igjen. Fikser du det, eller setter på ny webbing/stroppper, så har du pulk resten av livet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.