Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av brenner


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse

Ok. Greia er at styrkane til dei ulike bensinbrennerane gjer at ein må prioriter. Nokre er supereffektive på snøsmelting, nokre er kjempeenkle å mekke på i felt; "traktorar", andre har sin styrke i god justering på flamme, nokre på lite lyd osv. Nokre brennerar er ok på alle men ikkje verkeleg gode på noko osv. 

Eg har nytta MSR mest, og er dårleg eigna til å uttale meg om andre merker. Brukar både XGK EX, Whisperlite og Dragonfly, det er desse modellane eg og mine turkameratar har, og nyttar om einann. Whisperlite er den eg har nytta minst.

Whisperlite er stillegåande, og har god flammespreiing, noko som saman med kontroll på trykk på tanken gjerat ein heilt ok kan steike mat på steikepanne til dømes. Dog har eg aldri brukt han utan at han "haltar" litt, for det meste soting/ufullstendig forbrenning. Fleire slit med det same. Det gjeld Whisperlite universal. Kanskje er Whisperlite International annaleis, det veit eg ikkje. Effekta på ein frisk whisperlite er bra også for snøsmelting og slikt, med sine knappe 2800 watt effekt på rensa bensin. Eg personleg synes han er litt "pinglete" og ustø med større kjelar.

Dragonfly har konsentrert flamme, men er likevel ein ok brennar for "kokkelering" pga at den har ganske god justering av effekt. Justering både på tanken og sjølve brennaren. Den ligg også på 2800 watt og vil fikse det meste av snøsmelting effektivt. Har ikkje opplevd den svikte, og høyrer lite negativt om den. Bråkar meir enn Whisperlite. Har anna pumpe enn dei andre MSR brennerane, greit å vite om ein samarbeidar med andre turkameratar om rep osv. Stødig. Er iflg Sportslegeret den mest bensingjerrige av desse tre. 

XGK er ei bråkebøtte med konsentrert flamme. Den er solid, og enkel. Lite mikkmakk. Stødig. Har aldri opplevd han sote. Har lik rep og pumpe som whisperlite. Kan til ei viss grad justerast effekt på med trykk på tanken, men er ingen gourmet-brennar. Ein solid snøsmeltar som kjapt fortel deg og den ikkje har det bra, gjennom lydbiletet.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrmat og gryteretter som skal kokes er to forskjellige ting som har forskjellige krav til brenner og kokekar.

Tørrmat, dvs. til vannkoking, da fungerer egentlig hva som helst. Liten flammespredning kan gi noe mindre varmetap til omgivelsene. Til gryteretter som skal koke, da bør du se etter god flammespredning og god nok flammekontroll.

Jeg har selv det som er verdens letteste slangebrenner (om jeg ikke husker feil), som bare går på bensin, og er fornøyd med den. Jeg må ha stillebrennere. MSR Simmerlite, fås fortsatt i noen butikker (outdoorexperten blandt annet). Den har svært god flammespredning, er helt stille, og har en grei nok flammekontroll. For veldig god flammekontroll bør du se på de med justeringsratt på selve brenneren.

Alle brennere er nok kompromisser mellom, lyd, vekt, flammekontroll, størrelse, stødighet, flammespredning og hvor mange typer drivstoff den kan drives med. Du finner ingen som scorer topp på alle punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daniel1987 skrev:

Ja det blir en del snøsmelting til både matlaging og til hundene. Er det miljøbensin som er greia på vinteren?

Ja det er miljøbensin. 

Kan du ikkje lage ein forkokar til bikkjene i staden? Er nok meir effektivt. Tek alvorleg  med tid å skulle smelte snø til bikkjer i tillegg til deg sjølv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daniel1987 skrev:

Ja det blir en del snøsmelting til både matlaging og til hundene. Er det miljøbensin som er greia på vinteren?

Bensin vs. parafin:

- Bensin krever mindre forvarming, lukter mindre under forbrenning, og søl dunster lettere vekk. Er eksplosivt. Ødelegger gummipakninger/gjør de harde over tid.

- Parafin inneholder mer energi (veier også mer per liter) og gir høyere effekt ved samme gjennomstrømning eller lavere forbruk ved samme effekt. Lukter mer under forbrenning, og søl blir noe svineri å tørke opp. Er ikke eksplosivt. Gummipakninger i kontakt med drivstoff varer lengre.

Sånn omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daniel1987 skrev:

Har ikke prøvd en, bare sett dem. Med 2 barn og tung oppakkning, så er det greit å kunne gjøre alt med en brenner egentlig:) 

Forstår :) Er ikkje meininga å "kverulere" på dine behov altså, berre veit kor lang tid eg brukar på snøsmelting til 2 personar morgon og kveld, så tenkte eg at det vart betre om du kunne kjøre både forkoker og bensinbrennar. Forkokers brukar jo mindre drivstoff. Men se rpoenget ditt med å ha minst mogleg prakk å dra med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jenspetter skrev:

Hei

Hvis du ikke allerede har bestemt deg for bensinbrenner og vekta ikke spiller noen rolle er Optimus 111 også et alternativ. Slangeløs. Bortimot bombesikker og enkelt vedlikehold.

mvh

 

jenspetter

Enig! Og høy effekt, spesielt på parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kjapt nevne noe som er nevnt i en annen tråd, at det skal visst være stor forskjell på hvor mye farlig avgassing som lages med et kokeapparat. Var noen andre som linka til en artikkel (filnavn: kullos.pdf), hvor det ble påpekt at det var relativt større mengder med den giftige gassen karbonmonoxid med en rekke kokeapparat.

Vil også bare påpeke at jeg har ikke så fryktelig mye peil på alt dette, men syntes det var verdt å nevne kullosfaren her.

Edit: Åja, denne tråden: 

 

Det er altså mer eller mindre farlig  å fyre inne i et telt, men enda verre, enn om man ikke ingen utlufting i det hele tatt (fare for asphyxia og død vil jeg tro med ingen utlufting, og forgiftning med karbonmonoksid med kokeapparat i et mer lukket rom). Formodentlig er det ikke slik at teltduk lufter gjennom duken. Leste en gang om en teltvariant som ble kalt tilbake fra salg (et enklere og et billig type telt), da ventilasjonsløsningen var for dårlig og det var fare for å krepere inne i teltet over tid mener  jeg å kunne huske å ha lest.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daniel1987 skrev:

Syns optimus polaris så ganske bra ut. Fint at den kan brenne bensin, parafin osv

Det kan dei MSR-modellane eg omtala også. Det glømde eg seie :)

I forhold til å avgi kullos kjem XGK greit ut av målingane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Epletre skrev:

Vil også bare påpeke at jeg har ikke så fryktelig mye peil på alt dette, men syntes det var verdt å nevne kullosfaren her

Kullosfaren er en faktor, ja, og det kan være greit å velge en modell som ikke produserer for mye CO. Men bruk i telt er gitt som premiss her, så vi må forutsette at TS aksepterer risikoen og tar sine forholdsregler.

Whisperlite er kjent for å ha vært blandet inn i noen farlige situasjoner. I begge situasjonene jeg har lest om sto de inne i en vindskjerm av Jotun malingsboks-typen, og med varmeveksler-kjeler oppå. Har brukt både Whisperlite og XGK (gammel type) og kjenner dem som svært driftssikre, lette å demontere/skifte deler på og gir godt med varme. Med bensin gir de svært liten flamme under forvarming, har brukt dem inne i små telt uten ubehagelige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XGX er ett godt alternativ. Og syns du den bråker for mye kjøp en silencer til den etter hvert :) Den tåler juling, og kan fyre stort sett det meste. Med silencer fungerer den best med bensin.

Whisperlite og Coleman brennerne syns jeg er fungerer ganske likt. Brenner stille, men har sannsynligvis noe mer CO produksjon enn XGK, uten jeg er bekymret for å bruke dem i telt vinterstid. Svært behagelige når man skal ha teltvarme, da de har ett behagelig støynivå.  Men de er også mer følsom mot soting.

Generelt sett så er det mindre å tenke på med bråkebrennere. Derfor jeg har gjerne en XGK  og en Whisperlite med på vinterturene med pulk. Tidligere brukte jeg en Ti Lite med silencer som også er en herlig brenner. Men her er forvarmingen svært viktig, og bør kun brukes rødsprit hvis man ikke liker vedlikehold og rens av dyse med kalde fingre :) 

Skal du ha bråkebrenner vil du sikkert bli fornøyd uansett hvilket merke eller produsent du velger! Kjøp den som er på tilbud :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.