Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trollheimen sovepose, i -14 grader og litt juks


Epletre

Anbefalte innlegg

Først en advarsel: Jeg er en amatør på friluftsliv og overnatting, og sånn sett bes alle ta dette jeg skriver, alt med en klype salt så å si. :)

Denne soveposen 'Helsport Trollheimen' er visst en sovepose som var best i test en gang, og jeg likte spesielt at det nederste partiet ved bena var vanntett, og at man hadde en snor på innsida som trekker til rundt hals/skuldre slik at varmen ikke slipper ut så lett ("varmekrage"). Med en lengde på 185cm og 80cm bred, så ante jeg at dette ville bli litt trangt for meg som var 183cm høy. Mål rundt brystet mitt under armene er sånn 102 cm eller så. Det skal påpekes at dette rommet på undersida for å legge inn pute/tøy er litt tvilsom, da dette ikke virker spesielt slitesterkt i min mening, så putematerialet kan ikke være for stort. Trekket til posen har en slags lomme nederst, som man antagelig ikke skal bruke som håndtak for å dra trekket av posen, eller kanskje jeg fikk galt inntrykk av dette her første gangen jeg tok soveposen ut av trekkposen. Det finnes en lomme med glidelås på innsiden, nær glidelåsen, men like under der varmekragen starter, lomma er stor nok til å legge ei hånd i og sprike med alle fingrene. Til tross for at innetrekket er skjermet fra glidelåsen på innsida, så måtte jeg være varsom med å bare trekke opp glidelåsen. Første gangen jeg lukket glidelåsen, så gikk foret inn i glidelåsen. Kanskje med litt trening så vil det gå bedre for meg.

pose.JPG

Det virker litt trangt hvis jeg ligger på rygg og legger armene ved siden med klær på, eller hvis jeg folder armene over brystet, men det var rimelig romslig nede ved bena og føttene. Lengden på selve soveposen var også helt grei egentlig, ikke noe problem. Eneste ulempen, kunne være den bebrensede bredden rundt brystet. Forhåpentligvis er dette kanskje en god ting med tanke på å holde på varmen, hvis jeg kan bedrive litt ønsketenking her.

merke.PNG

Det var ikke meninga å kjøpe en 3 sesongs pose til vinterbruk, men jeg ville teste denne soveposen i kulda på balkongen nå som det er iskaldt i Oslo, med temperaturer på ca -15 grader C og med litt vind. Oppe i 5. etg. hvor jeg bor er det balkong på utsida, som er dekket til, fra rekkverket og videre nedover (med liten åpen glipe langsmed helt nederst) noe som ga litt ly for vind. Underlaget jeg brukte, var en mer tynn treningsmatte som likner mistenkelig lik vanlige liggeunderlag i skum. Jeg undres, om kanskje en grei løsning til mykt underlag, kunne være masse løs snø under "liggeunderlaget", men det er noe jeg kom til å tenke på først nå her jeg sitter og skriver dagen etter. Det var ubehagelig å ligge på en slik tynn skummatter, best å ligge på rygg men da blåser vind over fjeset. Å ligge på siden er best, men da gjør det gjerne vondt i skulderen.

Jeg fylte en 1.8 liter stor varmeflaske med 90 grader varmt vann fra vannkokeren på kjøkkenet (en sånn vannkoker med div. temperaturinnstillinger), og jeg la flaska inni soveposen slik at den lå bak bena. Selv med et litet stofftrekk på varmeflaska, så var det i starten egentlig ubehagelig å ha varmeflaska like inntil bena. Etter en stund gikk jeg inn og hentet et tynt og lett teppe i mikrofiber stoff, som jeg la over det meste av posen på utsiden. Jeg var kledd med to gensere, lue, undertøy, langt undertøy i ull, samt vanlige sokker. Jeg var på toppen av balkongen eksponert for periodiske kalde vindgufs, så det hjalp å trekke lua nedover øyebryna, og enda lenger ned, for å dekke over øynene. Jeg la en pute fra stua under hodet. Jeg tror vinden i Oslo var registert som 10m/s eller noe sånt, blåste først litt mer nærmere 03-04 tida mener jeg å kunne huske.

Resultat:

Jeg tilbrakte over tre timer ute på balkongen fra ca kl 0230 til ca 0630, og termometeret viste hele tida -14 grader. Ikke på noe tidspunkt tenkte jeg tanken på å ville gå inn i varmen igjen, så det var lovende. Dette ble jo litt juks da jeg hadde med meg varmeflaske. Jeg la merke til at da jeg kom tilbake inn i boligen mer enn tre timer seinere og så helte ut vannet, så var vannet ennå merkbart varmt, kanskje fordi flaska ofte lå med den ene sida rett ned mot underlaget spekulerer jeg. Med kalde vindgufs, så kunne jeg merke at det ble kjølig over fjeset og deler av soveposen der kroppen presset mot stoffet i posen. Så denne soveposen var enten akkurat passe, eller litt trang for meg tror jeg. Det var ikke lett å snu seg rundt (praktisk talt umulig å snu meg hele 90 grader over til siden for meg vil jeg påstå, ble mer 45-60 grader føltes det ut som). Snora til å stramme til rundt halsen/skuldrene fungerte greit. Det var nok best å ligge med ryggen inntil husveggen for å gi litt mer ly mot ryggen der jeg lå på siden. Det slo meg at det var riktig så hyggelig til tross for -14 grader C, også ved fjeset, så sant det ikke var noe vindgufs som kom over fjeset, slik at det er jo en kjempefordel å være i ly, som f.eks inne i et telt. Forhåpentligvis vil gapahuken jeg har lyst til å sette opp, gi tilstrekkelig ly, så sant ikke vinden blåser rett inn åpningen. Ser på YR sine nettsider, at vindretningen i disse dager rundt Oslo synes å gjerne være fra øst og nord øst.

 

Jeg har allerede bestilt et litt mer avansert liggeunderlag med aluminiums-overflate, men tror nok at jeg vil bli fristet til å omsider investere i et liggeunderlag av typen 'Exped MegaMat 10 LXW' (ca 2.300,-).  :)

Mer interessant er at jeg har også bestilt et stort luftig ullteppe (2kg) fra www.nordiskfritid.no, som jeg tenker vil varme godt når jeg sitter stille, og som også kan legges rundt soveposen. Forhåpentligvis så er ullteppet jeg bestilte nytt og ikke brukt, litt uklart egentlig.

Jeg har også bestilt en bakalava, som burde helpe og gjøre ting mer behagelig mot evt. kalde vind gufs og generell kald vinterluft.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde på nytt i -8 grader C og det var i natt nesten ingen kalde vindgufs ute på balkongen, og denne gangen tok jeg ikke med noen varmeflaske. Likevel, som sist, jeg kom riktignok rett ut på balkongen rett innenfra leieligheten med en 24 grader C varm stue. Jeg la også et stort ullteppe under og over soveposen denne gangen. :) I stedet for å ha på to tykke gensere, så byttet jeg ut en tykk genser, men en tynn fleece genser/jakke m. glidelås.

Denne gangen merket jeg at jeg var i ferd med å sovne, et par-tre ganger. Forhindret av lyd, og av at underlaget fremdeles opplevdes som å være noe hardt. Det var merkbart godt og varmt nede ved bena, en hyggelig overraskelse med soveposen ikke tildekket med teppet sånn helt i enden (teppe kun lagt rundt soveposen), og helt greit ovenfor i soveposen uten at det var merkbart varmt. Finlandshetta var god å ha på, men begrenset synet noe, sånn at jeg ikke fikk se hvor langt munnen min var fra soveposen. Det hjalp å trekke lua ned over øyebryn og litt nedover øynene.

Klær:

  • sokker + tykke ullsokker (de tynne sokkene MÅ tas på ETTER 'lang underbukse' i ull, ellers ér det umulig å få tredd de lang underbukse opp forbi anklene med tynne sokker på.
  • undertøy + lang underbukse i ull
  • t-skjorte
  • tynn fleece genser/jakke (m. glidelås
  • tykk ullgenser med høy hals
  • finlandshette, med lang hals (legges over halsen på tykk ullgenser, fungerte veldig bra)
  • vinterlue

Diverse:

  • to stykk liggeunderlag, skum (ca 2cm tykke totalt) litt mer behagelig enn å bruke kun ett liggeunderlag, likevel noe hardt i min mening.
  • 2m x 1,5 m ullteppe, mer finvevet, kanskje 2-4 mm tykt. Har forsøkt fløffe opp teppet litt før bruk.
  • en liten pute fra stua, under soveposen ved hodet

Jeg lærte i natt et triks for å lett kunne snu meg rundt i denne litt trange soveposen, som er akkurat passe stor men som ikke har ekstra rom rundt brystkassa med armene rundt brystet:

  1. Legge hendene ved siden av kroppen, og presse litt utover til sida, SÅ, vri kroppen den ene eller andre veien, gjenta etter behov. :)
Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Bare å prøve seg fram, så finner du ut av det :) Finnes ingen bedre måte å gjøre det på 👍

Når det gjelder Liggeunderlaget du har tenkt på og ullteppet, så blir det veldig mye vekt om du skal bære det langt i sekk. Det kan være noe å ta med i tankene når nytt utstyr skal handles inn.

Personlig synes jeg de rektangulære exped undelagene i MW og LW er gode å ligge på, på vinteren kombinerer jeg med ett lett skumunderlag i tillegg. Skumunderlaget jeg bruker er ett naturehike foam pad, det er en e-bay versjon av thermarest sin Z-lite, koster under 200kr, men det du har fra før fungerer nok like bra!

På sommerstid har jeg med ett syltynt og smalere skumunderlag som jeg har klippet litt ned i størrelse i tillegg til det oppblåsbare. Greit å ha ute og til bruk i pauser og slikt. Eks. jysk selger lette underlag til en 100 lapp som er fint til slik bruk. Men det høres ut som du har nok skumunderlag fra før.

Om du liker å ligge på siden, så er de fleste poser isolert mindre på ryggen enn foran, så tenk på hvordan soveposen ligger i forhold til deg selv om du skulle kjenne at du fryser.

Jeg bruker en liten syntetisk pute, eller en genser/boblejakke som jeg ligger inni hetten på soveposen som hodepute. Oppblåsbare puter er det noen som liker, men ikke jeg. Mange klarer seg jo uten pute også, det er jo det enkleste.

Med nytt liggeunderlag og ny sovepose, tar det ofte en del tid å finne ut hvordan man liker å ha det, synes jeg. En uisolert garasje eller en terasse er ett fint sted å øve seg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ja. Jeg mener det er fordelt 65/35 som er vanlig. Så når jeg ligger på siden, ligger fortsatt soveposen på «ryggen sin», men det har kun betydning hvis det er kaldt. Da blir jo hetten litt på skeive, og lue/balaclava blir desto mer viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forsøkte meg på å ligge ute når det snødde. Det var -4 eller -5 grader ute tror jeg. :) Etter noen timer så lå det snø over hele meg. Jeg la Exped 9 Synmat LW madrassen på balkongen, hvor det først lå litt snø, og så la jeg ullteppet på liggeunderlaget, og så soveposen, og så brettet jeg teppet hele veien rundt. Den nederste delen av soveposen lå ut mot luft sånn helt i enden.

Akkurat som med kald vind, det er ikke greit å ligge på rygg med ansiktet pekende oppover, pga. snø som likevel finner veien like ned til øynene og smelter til vann. Så det å ligge på sida er mye mer behagelig sånn sett.

Jeg fant ut at det virket godt og varmt med å kun ha tykke ullsokker rett på føttene, uten å også ta på tynne sokker i forkant.

Like greit å ha på tynne lange underbukser i ull, ikke alt for varmt.

Like greit å ha finlandshette som også dekker over hele halsen og lue, godt og varmt, uten at det ble for varmt. Derimot en gang tidligere, så ble det så altfor varmt med både fleece genser/jakke og tykk genser og finlandshette ned over hele halsen, og da tror jeg det var kun -5 kuldegrader ute.

Etter at jeg kom meg inn var det klart at liggeunderlaget var vått på undersida, etter å ha ligget på 1-2 cm snø på balkongen, og mye av snøen under liggeunderlaget hadde smeltet. Det var selfølgelig snø over hele ullteppet, men soveposen virket helt tørr, unntagen der helt oppe ved åpningen, hvor snø smeltet rundt åpningen over toppen av hodet, som gjorde kanten langs åpningen til soveposen litt våt.

Undres på hva som skal til for at man risikerer å fryse fast i kulda på denne måten, hvor snø faller rett en slik sovepose dekket med et stort ullteppe.

Liggeunderlaget har stått til tørk oppblåst i dusjkabinettet i noen timer nå, og det ser jo ut som om at dette har tørket, men er usikker på om det er vått eller tørt på innsiden av dette oppblåsbare liggeunderlaget fra Exped.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Epletre, du fryser ikke fast, det kommer aldri til å skje ;)

Brukte du pumpen eller pumpepose for å blåse opp synmaten din trenger du ikke å tenke på fukt, noengang :) Blir det fuktig, ser du dråper innvendig på unerlaget (ihvertfall på UL). Synmat tåler litt fukt bra uansett.

 

Får du fukt i underlaget:

- Blås det opp slik at det er litt slapt.

- Heng det opp med noen klesklyper på en hylle/dusjkabinett etc. i ett varmt og tørt rom slik at ventilene er høyeste punktet. Ute av veien.

- Åpne opp ventilene, og la de være åpne, stikk litt tørkepapir ned i gummiflappen på inn-ventilen, slik at den også er åpen.

- Snu litt på ventilene slik at det er fri passasje ut av underlaget for luften.

- La det henge slik i dagesvis, det vil tørke opp ganske bra etterhvert.

- Jeg har prøvd selv på en gammel synmat som jeg blåste opp med munnen. Lot den henge på varmt ubrukt bad i to-uker slik, og den ble helt tørr såvidt jeg kunne se. Denne matten var veldig fuktig innvendig.

- Prøv gjerne først å tørke ut så godt du kan med hårfønermetoden. Blås inn varm luft og ha utventilen åpen, men IKKE for varm luft.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.