Gå til innhold
  • Bli medlem

Multiløsning - vanntett beddding!


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Etter litt tankevirksomhet kom jeg på en relativt lur ide tror jeg... for det første ville jeg ha et nødly med på vinterturer og etter å ha hørt historien fra @whistler om at artic bedding HD slett ikke er særlig vanntett så fikk jeg en ide.... hva om jeg kan bruke en fjellduk som jeg kan pakke inn bedding i og samtidig ha en genial måte å bære den på? Og hele greia enkelt kan brukes som et komplett nødly? Kinder egg? ;) 

Etter å ha sett på diverse fjellduker og mål kom jeg frem til st helsport sin fjellduk x-trem skulle passe. Fikk tak i en pent brukt på Finn til 1300,- ink frakt. I kveld fikk jeg tid til å teste konseptet og det virker veldig perfekt! 

Hva tror dere om dette? Har jo ikke fått testet i praksis enda... 

På bildene ser dere da komplett system:

Arctic Bedding HD, downmat 7LW, bamse, fjellduk x-trem og Mammut Tyin Exp

771A5E8C-3D14-4EE4-9769-539DA1A5848C.thumb.jpeg.bb0aee64b30bf478ca9c1178524b635a.jpeg

913C1D1A-E922-4080-B461-26882289184D.thumb.jpeg.51bc003898a746d5c1fce23da2504f96.jpeg

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Etter litt tankevirksomhet kom jeg på en relativt lur ide tror jeg...

Den har vært nok vært oppe før. Artic bedding visvas  og Tråd 2 blant annet som jeg kommer på.

1636c1dd-26e7-418c-a8d6-c75acad55092.thumb.jpg.92d0b4372fd501446377cf7ff403ebad.jpg

Her med 3 underlag og to soveposer. Men hullene må tapes igjen, snøen finner veien inn over alt er min erfaring også. Hjørner med glidelåser har jeg ikke funnet noe løsning på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Stemmer, akkurat der maljene er kan det vel på sikt trenge inn litt fuktighet ja. Men bør jo uansett være milevis bedre en bare en bedding? ;) 

Er vel bare å tette hullet det, gaffateip f.eks .. der kom noen meg i forkjøpet ser jeg :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Memento mori said:

Den har vært nok vært oppe før. Artic bedding visvas  og Tråd 2 blant annet som jeg kommer på.

Pokker, så da fant jeg ikke opp hjulet på nytt allikevel :? 

Men ja, litt gaffa her og der fungerer sikkert greit. Nå er det ikke snø som er bekymringen min da beddingen under erfaringsmessig ikke har hatt problemer med tørr snø. Men sludd/regn er nok det jeg mest er bekymret for, noen som har erfart noe rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt fjellduk som bedding på de pulkturene jeg har vært på. Fungerer kjempefint. Har ikke vært ute for at det har kommet inn noe i maljehullene enda men har tenkt at de har vært en ulempe ja. Ellers er den jo kjempekjekk til formålet synes jeg, og rommer veldig mye. :) Fikk plass til 3 underlag og vinterposer til meg og ungene da vi var på snøhuleturen på Finse for to år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig dette med "bedding" en så viktig greie? Er det så stor jobb å legge sammen underlag og sovepose at man kan forsvare den ekstra ulempen det er å ha et digert dyr oppå pulken? Når jeg er på tur er i grunnen tid noe jeg har nok av, så de fem minuttene med rigging av underlag blir ubetydelige.

En ulempe med å bruke fjellduken til bedding, er at da er den opptatt som fjellduk om man skulle trenge den i løpet av dagen.. Hvor gjør man av soveposen da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er bedding helt konge på kalde vinterdager når man er sliten og fort kald når man skal rigge opp telt. Man har da bare to kolli fra pulken og få inn i teltet. Det betyr at man veldig kjapt kan komme seg ned i en varm sovepose.

I mitt forslag så er ikke fjellduken en erstatning for beddingen men et tillegg rundt beddingen. Dvs at om det er tørt og fint vintervær så kan fjellduken fint brukes til mye annet. Poenget er at om det skulle bli mildvær med våt snø og eller regn/sludd så kan jeg bruke fjellduken som ekstra lag over beddingen og forhåpentligvis unngå våt sovepose når jeg skal slå leir.

Så kan hele løsningen brukes som et nødly om telt skulle bli ødelagt eller andre kritiske situasjoner skulle oppstå. Da kan jeg legge meg inn i beddingen og få det varmt og godt... enten i en provisorisk snøhule eller annet egnet sted...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt bruk for fjellduken på vintertur, så har det blitt helt ufyselig vær, og man må dra sekken rundt seg med fulle klær og støvler på. Det er jo nettopp i de situasjonene fjellduken skal holde beddingen tørr i forhold til dette oppsettet, og man vil vel nødig ta duken av da? Eller har man med seg en fjellduk/nødbivuakk til? Eller kryper man inni med klær og støvler på? Blir ikke soveposen våt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

De gangene jeg har hatt bruk for fjellduken på vintertur, så har det blitt helt ufyselig vær, og man må dra sekken rundt seg med fulle klær og støvler på. Det er jo nettopp i de situasjonene fjellduken skal holde beddingen tørr i forhold til dette oppsettet, og man vil vel nødig ta duken av da? Eller har man med seg en fjellduk/nødbivuakk til? Eller kryper man inni med klær og støvler på? Blir ikke soveposen våt da?

Han har jo beddingen inne i fjellduken. Ser ingen ulemper med dette oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Usikker på om dette er nok en teoretisk øvelse her på forumet,eller om det reelt er behov for en bedding-nødly.

Jeg har til nå aldri gått på pulkturer i regnvær, men skjønner at man kan være uheldig og få det på vårparten. (Da er det sesong  for basecamp  og toppturer  for min del.)

Jeg har innimellom med Helsports Fjellduk X-trem på pulktur og bruker den da som underlag i innerteltet eller som varmeteppe  over barnas soveposer  når dem er med.

Tidligere  brukte jeg ikke bedding, men det er fantastisk komfort å pakke ting klart på stuegulvet før man drar og slenge rett inn i innerteltet.

20180117_220756.thumb.jpg.8876917ee4a2c933a41747caadcf26ce.jpg

På bildet er det 2 stk Exped Downmat 9 LW (70% oppblåst), 2 stk store vintesoveposer og 1 stk dunpose i beddingen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var kjempelurt å kunne ha dette spredt jevnt utover på toppen, sånn at det blir bedre plass til tyngre ting nedi pulken. Og at jeg slipper å styre med oppblåsing av liggeunderlag og desslike er også flott i kulden. Synes det fungerte fint da jeg testet det også, uten at jeg har prøvd det på noe langtur akkurat. Ser ulempen hvis det blir vått, men da er det ikke veldig sannsynlig at jeg for min del er på tur heller så det har ikke bekymret meg foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner ikke helt fordelen før man har prøvd bedding. Det fungerer meget bra og sprer vekten fint utover pulken. 

Det er ikke så mange turene man trenger vanntett pakking på vinteren, men når været slår om til 0 grader og sludd / regn blir innholdet i beddingen vått. Det erfarte jeg med to regndager på Hardangervidda i Mars i fjor. Alt var klissvått og vi hadde ikke annet valg enn å ta inn på ubetjent hytte for å tørke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lompa skrev:

Er virkelig dette med "bedding" en så viktig greie? Er det så stor jobb å legge sammen underlag og sovepose at man kan forsvare den ekstra ulempen det er å ha et digert dyr oppå pulken? Når jeg er på tur er i grunnen tid noe jeg har nok av, så de fem minuttene med rigging av underlag blir ubetydelige.

Jeg bruker en stor exped schnozzle bag til å pumpe opp exped underlaget, samme posen er ett stort og romslig soveposetrekk som er lett å stappen en vintersovepose nedi. Trenger ikke å komprimere noe særlig, da blir det enkelt og raskt, og liggeundelaget pumpes raskt opp.

Liggeunderlaget har jeg i ett exped chair kit, så jeg ruller det bare sammen som en kebab, gidder ofte ikke ta ut stengene engang.

Pulkpose til teltetet, det ser kjekt ut. Jeg har hatt dette på listen lenge, men har enda ikke sydd ett, det skal jeg.

Har ikke prøvd denne beddingen, men jeg tror ikke det er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein treng vel strengt teke hverken bedding eller teltpose, er vel meir kva ein synes er praktisk og snedde :)

Eg har bedding, men ikkje alltid eg brukar han, kjem an på kvar turen går og korleis eg har pakka i kva type pulk. 

Har aldri hatt teltpose men har opplevd nokre gonger på langtur med mykje vekslande ver (med påfølgande ising over ALT), at eg har tenkt at det hadde vore snedde.

Så kanskje syr eg meg ein. Dersom eg ikkje innan neste tur har glømt kor irritert eg var når alt var is,  og nok ein gong tenker at "nei, slikt påt gidd eg ikkje bry meg med". Diverre ei tilbakevendande greie hjå meg, eg er nok grunnleggande lat 😂

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa både bedding og pulkpose, og egentlig konkludert med at den ultimate pakkinga av pulk klarer man ikke, alltid noe som havner på feil sted.. Det er utrolig digg med bedding, men fryktelig irriterendes å ha den oppå der når man bare skal nedi pulken, pulkpose derimot er mye mindre i veien og man får opp ly fryktelig fort, problemet er bare at man legger ganske mye vekt høyt på pulken (patagonia med dobble stenger).

Jeg velger pulkpose foran bedding.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Sig Man skrev:

Har testa både bedding og pulkpose, og egentlig konkludert med at den ultimate pakkinga av pulk klarer man ikke, alltid noe som havner på feil sted.. Det er utrolig digg med bedding, men fryktelig irriterendes å ha den oppå der når man bare skal nedi pulken, pulkpose derimot er mye mindre i veien og man får opp ly fryktelig fort, problemet er bare at man legger ganske mye vekt høyt på pulken (patagonia med dobble stenger).

Jeg velger pulkpose foran bedding.

Jatakk begge deler for min del. Har hatt bedding i tre sesonger og i vinter fikk jeg pulkpose til teltet. Helt strålende 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Pokker, så da fant jeg ikke opp hjulet på nytt allikevel :? 

Men ja, litt gaffa her og der fungerer sikkert greit. Nå er det ikke snø som er bekymringen min da beddingen under erfaringsmessig ikke har hatt problemer med tørr snø. Men sludd/regn er nok det jeg mest er bekymret for, noen som har erfart noe rundt det?

i regnvær snur jeg beddingen opp/ned med tettede sømmer på undersiden av beddingen. Heldigvis aldri fått testet det skikkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert mye med at vi går ulike turer. Jeg har nå nådd en sånn alder at det stort sett er koseturer jeg er på, så da spiller det mindre rolle med de fem minuttene til å pumpe underlag. Teltet ruller jeg uansett sammen med stengene i, og legger øverst inni pulken. Har en 100 liters vanntett pakksekk som var planlagt som teltpose, men den er så godt som aldri i bruk til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har impringert hele beddingen, og smurt med siliconspray på glidelåsene. Har testet med litt vann og det ble veldig stor forskjell fra det trekkpapiret den var. Men har ikke testet det på tur med mye regnvær.ORG_DSC00243.thumb.jpeg.7d43f015076b4a7114a50b5cab5a883e.jpeg

Syns bedding er flott, men er det mye skog, og kupert blir den i veien, i løyper og åpent terreng er den fin.

a92c36d4207cd7948d667bfc0810a34629573f6d.thumb.jpg.581ecb81424a7f6947d51cb8004e1000.jpg

Bruker også fjellduken, som pulkbag, trekk og alt inni den, før jeg surrer den på pulken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å lempe et slikt flak på toppen av pulken. Stabilitetsmessig er det ubrukbart. Ikke bare heves tyngdepunktet, men vekten er fordelt over et stort område ut over selve bredden på pulken. Jo det kan fungere i løyper og flate vidder, men der ferdes sjelden jeg. Sjansen for pulkvelt øker i hvertfall betraktelig med et slikt oppsett og det har jeg også sett. Det tar tid å rette pulk og surre og flytte på det. 

Det er ikke noe pes å sette opp teltet, og blåse opp liggeunderlaget vel. At det ikke er vanntett gjør jo at det er enda mindre aktuelt. Regn underveis vil jo bety katastrofe. Regn på fjellturer på vinteren kan bli den nye normalen.

All tung vekt i bunnen av pulken er i hvertfall mitt mantra. Når vi er en familie på tur setter vi den pulken med alle posene og liggeunderlagene inne i footprinten i den ene inngangen inni teltet, og min pulk inne i hovedinngangen inni forteltet den også. Innen jeg har fått festet alle bardunene er liggeunderlagene og posene på magisk vis kommet på plass i teltet..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lompa skrev:

Det har sikkert mye med at vi går ulike turer. Jeg har nå nådd en sånn alder at det stort sett er koseturer jeg er på, så da spiller det mindre rolle med de fem minuttene til å pumpe underlag. Teltet ruller jeg uansett sammen med stengene i, og legger øverst inni pulken. Har en 100 liters vanntett pakksekk som var planlagt som teltpose, men den er så godt som aldri i bruk til dette formålet.

Så, du bare trekker ut halve teltstangen, ruller sammen, legger øverst i pulken, og lukker igjen? Teiper du de andre stangleddene?

Det enkle er ofte det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Regn på fjellturer på vinteren kan bli den nye normalen.

Uten snø, så tenker jeg at det skal bli rimelig blodslit å dra med seg pulk og ski 😝😂

Rulleski og rullepulk? 😁

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.