Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda rute


Cawpi

Anbefalte innlegg

God dag, 

vi (to) ønsker og krysse hardangervidda i sommer. Vi bor i Stavanger, og tenkte å kjøre til Odda, ta buss til Rjukan evt (vet ikke om det er mulig uten for mange bytter) og gå tilbake. 

Det er den eneste muligheten jeg kommer på, er det noen som har noen andre tips eller erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haugesund --> Haukeliekspressen, hoppe av på Haukeliseter gå over til f.eks Eidfjord buss tilbake til Haugesund kanskje .. er vel bare å sette seg ned å leke med kart og oversikt over kollektivtransport det. Går vei rundt hele Hardangervidda og stier over hele så med litt planlegging må det da gå an å få til det.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere "krysse" hardangervidda må du el starte lengre nord?  Da kan du ta buss/båt/fly til Bergen og tog til Finse/et-annet-sted og så gå over vidda til haukeliseter der du enkelt kan hoppe på bussen tilbake til Stavanger (et bussbytte på hjemveien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi  satt en bil på Geilo og fikk transport derfra til Kinsarvik.Gikk opp Husedalen og til stavali-Hedlo-Hadlaskard-Sandhaug-Rauhellern-Heinseter-(Tuva)-og viddabussen ut til geilo.

Var en kjempefin tur ,vi mixa litt på hytte og telt.:-D

God tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, 

Hvis dere har lyst å «krysse vidda» så kan kanskje Finse-Rjukan være et alternativ?  Buss til Bergen og tog til Finse. Fra Rjukan kan dere følge Rjukanekspressen til Notodden og så Haukeliekspressen til Haugesund, eller følge Rjukanekspressen/timekspressen helt til Oslo via Notodden og så toget hjem til Stavanger.  Gikk Finse-Rjukan nå i vinter og syntes det var en tur med mye flott viddeterreng.  (https://www.fjellforum.no/forums/topic/44856-fra-finse-til-rjukan-10-dager-alene-på-vidda-i-februar/)

Jeg vil nok anbefale å justere ruten en del i forhold til den jeg gikk i vinter siden dere skal gå på sommeren. F.eks så ville jeg nok på sommeren kanskje heller gått via Rauhelleren til Mårbu enn via Geitsjøen-Skrykken til Mårbu som jeg gikk i vinter hvor det er elver/vann og myrterreng som trolig gir litt utfordringer sommerstid.  Det finnes sikkert noen turrapporter på forumet om sommertur Finse-Rjukan med tips. Fant bla denne på ut.no (https://www.ut.no/tur/2.19758/)

Ellers så er det ganske bra med snø på deler av vidda i vinter, så kan være greit å følge litt med på snøsmelting/snøforhold utover sommeren avhengig av når dere tenker å gå i sommer og hvilken rute dere velger.

God tur!

 

Endret av Haavard Haaskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.