Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye folk? (Tur på Hardangervidda)


Kaizer

Anbefalte innlegg

Hei

Skal som de fleste andre her, virker det som :lol: på Hardangervidda for første gang om ett par uker.

Tenkte jeg skulle rusle en 3-4 dager, i ett område hvor det er en del folk. Har ikke vært mye på fjellet, mye skog, men lite fjell. Tror det er greit å ikke vandre avgårde i nomansland da.

Hvilke utfartssteder kan anbefales? kjører fra Oslo..

Skal gå en rundtur, vil gjerne gå en rute hvor jeg får med meg noen fiskevann og får sett noen av disse hyttene til DNT, noen av de har servering/butikk?

Noen som har forslag til en slik rute? Er i godform og er turvant, men ikke fjellvant :lol:

Hva kan man forvente av vær på vidda om sommeren? må jeg pakke med vinterutstyret?

Og sist men ikke minst.... Får man kjøpt seg en kald øl på vidda? er jo lov å håpe :wink:

Håper på mange og gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Og sist men ikke minst.... Får man kjøpt seg en kald øl på vidda? er jo lov å håpe :lol:

Det får man. Nå har jeg ikke vært overalt på vidda , men har ruslet en del på østvidda. På Rauhelleren betalte jeg en femtilapp for en halvliter , og den kan nok være dyrere enn det på Aker brygge er jeg redd for. Med tanke på at ølet er fraktet inn med hest , synes jeg det ikke er så dyrt. Uansatt er det vært hver krone. Jeg vet ikke om noen anledning det smaker bedre. Jeg tror du får deg en øl på alle de betjente turisthyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får man.

Det ska man inte vara säker på. Ölen kan vara slut. Det hände mig för en del år sedan på Sandhaug vid Olsok. Det skulle inte komma någon mer öl den säsongen heller, eftersom man har ett begränsat antal transporter i nationalparken. När det inte fanns någon öl, ville jag ha en Farris, men den var också slut, så det det blev att dricka vanligt fjällvatten men det är ju inte det sämsta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Her er noen forslag til greie startsteder for noen dagers rundtur på vidda:

Halne (som allerede nevnt), Fagerheim og Tuva. (På alle disse stedene får du garantert en øl)

Men gå først inn på www.turistforeningen.no og klikk deg fram til "Turplanlegger" og velg deg en tur som du finner interessant. God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vandret 6 dager paa vidda i fjor sommer. Da startet jeg i Rjukan (tok buss fra Oslo), tok buss 30 min fra Rjukan til Et eller annet vann/innsj0 ved foten av Hardangervidda. Her gikk det baat over hver time eller no. Tok baaten over og her starter turen. Perfekt startsted, lett skiltet, T-merket hele veien, noen folk, middels-enkel vanskelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær?

Kan være fint=20 grader og sol.

Sansynligvis vekslende 10-15 grader med litt regn innimellom

Du kan og være uheldig som eg var for nokre år siden=

7 dager med vannrett pøsregn fra sør (ja, vi gikk sørover) og 5-8 grader. Frøs værre då enn i minus 30 samme sted året før.

Konklusjon: Ta med vanntett og pustende jakke og bukse og ullundertøy OG god lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.