Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda på langs på ski - Fra Finse til Rjukan - 10 dager alene på vidda i Februar 2018


Haavard Haaskjold

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Memento. 

Takk for tilbakemelding. Ja brukte rødsprit til formvaring og fritidsparafin fra Circle K til brensel. Hadde med en Spot ja. Hadde mobildekning på flere av teltplassene så fikk lastet inn oppdatert værmelding fra yr innimellom til mobilen.

Hei Jan,

Takk for tilbakemelding Jeg brukte en enkel vintersovepose fra Hagløfs som har T extreme 39 eller noe sånt, men med komfort spesifikasjon som ikke  er mer enn rundt 15/20 tror jeg. Jeg var i utganspunktet skeptisk til denne i sprengkulda og har uansett alltid med en ekstra tre-sesongs sovepose liggende i pulken sammen med en fjellduk i tilfelle teltbrann og alt brenner opp. Da er det verdifullt med en ekstra sovepose liggende i pulken. Hvis jeg hadde frøset i Hagløfs posen hadde jeg hentet denne ekstra posen inn fra pulken og doblet opp, men det ble det ikke behov for. Mulig at dampsperren og det at jeg også lukket igjen mye av arctic beddingen når jeg sov bidro til en del ekstra stillestående luft som ga ekstra isolasjon. Jeg var som sagt skeptisk til denne posen, men det gikk greit. Reinsdyskinnet i bunn hjelper jo også.

Endret av Haavard Haaskjold
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være en deilig følelse å komme frem til mål etter en slik tur, der man vet at man har tatt gode og fornuftige valg underveis samt god planlegging på forhånd har ført til suksess.  

Knall rapport og til stor inspirasjon :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 den 19.01, Memento mori skrev:

Mye flott fin detaljinformasjon, artig lesing. Forvarmer du med rødsprit på primusen? En skisse over trasén hadde også verdt fint. En riktig kosestund å lese!

Hadde du med spot, Inreach eller lignende? Hvordan gjorde du det med værmeldinga?

Heisann, da har jeg fått tegnet opp en skisse som viser traseen sånn omtrentelig slik jeg gikk den. Må muligens zoome litt inn og ut på bildet for å få med detaljene :-)

Her er filen med skissen:

 

trase.pdf

Endret av Haavard Haaskjold
.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Lars M skrev:

På kortet er der to forskellige farver på vand. Det har jeg ikke set før. Er det lyseblå for uregulerede og mørkere blå for regulerede?

Hei,

Ja, du kan også se at et vann er regulert ved å se på m.o.h for vannet som angis som et intervall for regulerte vann. F.eks om du ser på Mår så angis det som 1121-1100 m.o.h på kartet, noe som viser at vannet er regulert og at vannstanden kan variere med 21m avhengig av nedtappingsgrad. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne
  • Heriks fjernet fremhevingen av denne emne
  • 1 år senere...

Tack för fin och intressant tur rapport.

Några frågor följer.

Ljud från ´bubbel plast´?

För inte detta väsen då de belastas och ´bubbel plastˋjag hade EPS vitt skummplast i innertältet för att sitta på och som underlag utanför liggunderlag.

Du har troligen ej snö mattor på tältet ? kommer det ej in mkt snö då in mot innertältet?

Vad hadde du för stighudar kort/långa? samt storlek på pulkan?

Sitat
Sitat

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (17 timer siden):

Tack för fin och intressant tur rapport.

Några frågor följer.

Ljud från ´bubbel plast´?

För inte detta väsen då de belastas och ´bubbel plastˋjag hade EPS vitt skummplast i innertältet för att sitta på och som underlag utanför liggunderlag.

Du har troligen ej snö mattor på tältet ? kommer det ej in mkt snö då in mot innertältet?

Vad hadde du för stighudar kort/långa? samt storlek på pulkan?

 

Takk for det Håkan!

Takk for gode spørsmål. Her er forsøk på svar :-)

- Jeg kan ikke huske noe spesiell lyd fra bobleplast, men på senere turer har jeg nå gått over til å bruke et veldig tynt liggeunderlag som ekstra bunn i innerteltet i stedet.  Jeg synes det har fungert bedre enn bobleplast da det blant annet gjør det lettere å holde teltet rent for snø.

-Til Hardangervidda-turen i 2018 hadde jeg et telt uten snømatter, noe som ikke er ideelt vinterstid. Som du sier så kom det snø inn mot innerteltet.  I tillegg tok vinden mye tak inn under innerteltet når det var stek vind. Jeg har etter denne turen kjøpt meg et nytt vintertelt med store snømatter og doble stenger som fungerer mye bedre i dårlig vær vinterstid. Jeg har blant annet brukt dette nye teltet på to langturer i Finnmark i 2019 og 2020. Du kan finne noe bilder av det teltet i i senere tur-rapporter som jeg har lagt link til under. 

-Pulken jeg brukte var en Fjellpulken 144. 

-Jeg brukte Åsnes kort-feller på hele turen (ca 70cm lange)

Når det gjelder vinterutstyr så har jeg oppgradert en del utstyr til mine senere turer. Deriblant to vinterturer til Finnmark i 2019 og 2020.  Du kan se litt mer detaljer om dette i de to siste tur-rapportene mine fra 2019 og 2020 i linkene under.

Hilsen Haavard

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Topp lesning, og kjempemessig med disse kartene du legger ut fra langturene. Husker og det å holde seg unna de usikre partiene ved Hein. Selv går jeg for liten i stor pose, og dropper fuktsperre. Sjur Mørdre har testet ut dette, hvor innerpose (ikke dun) ristes, slik at fukt ifa is reduseres. Men har ikke hatt så mange netter i ett ute vinterstid som deg. Var forøvrig Sjur som designet den kjekke posen du har øverst på pulken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.