Gå til innhold
  • Bli medlem

Sibir kulde i Nordmarka? :)


Epletre

Anbefalte innlegg

Så jeg kom over dette på yr.no sine nettsider. Artikkel fra 23. februar i år:

https://www.yr.no/artikkel/venter-sibir-kulde-i-sor-norge-1.13931139

"Tirsdag og torsdag ser det ut til å bli virkelig kaldt. Da får store deler av Europa inn kaldluft som stammer fra Sibir i Russland."

Jeg tenkte først at jeg kunne komme meg på tur ut i Nordmarka med overnatting en gang i april/mai, men så lurte jeg på om kanskje jeg kunne forsøke sent i mars eller tidlig i april..

.. så kom jeg til å tenke på at det må da vel være forferdelig mye snø en stund etter februar, og nå som jeg kom over yr sin artikkel, så er jeg med ett veldig usikker om man egentlig kommer fram der ut i Nordmarka hvis det er mye snø der. :D 

Hele problemet mitt er egentlig valg av sovepose. Har sett meg ut en i min mening grei sovepose til sånn 2.200 kr (Helsport Trollheimen sovepose), men heh, jeg vil jo ikke fryse heller, og når jeg ser på nattestemperaturen i Normarka i disse dagene på yr.no sine nettsider, så ser det da ut som om at temperaturen er mellom -15 og -20. Dog, det er ikke så lett å lese av temperaturn på kartet dems, når man må sjonglere med fargeskalaer med synet alene.

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Friluft/Soveposer/Helsport-Trollheimen-H-green

https://www.yr.no/kart/#lat=60.28341&lon=10.80824&zoom=8&laga=temp&baseid=PunktNorge%3A502267&proj=3575 (en må dra tida litt fram mot nattestid for å se temperaturen på det kaldeste)

https://www.yr.no/place/Norway/Buskerud/Ringerike/Nordmarka/

https://www.yr.no/place/Norway/Buskerud/Ringerike/Nordmarka/long.html

Jeg har inntrykk av at jeg må da evt. vente til april måned med sovepose som har angitt komforttemperatur på -2 grader C.

yr.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, ok, så jeg fikk sett på denne ene sida med mer langsiktig varsel for Nordmarka, og da er det spådd at det blir sånn -10 til -8 grader C tidlig i Mars, som ikke høres så verst ut. Men hvis det er mye snø, da kan jeg vanskelig se for meg at jeg kommer fram i terrenget, men selvfølgelig, det eneste jeg har å referere til av tidligere erfaring, er heh speiderturer, som gjerne var langt fra å være noen ekspedisjon ut i villmark og snøføyke og slikt. :)

Tja, hva med å ha med ullteppe til å ha over soveposen? Litt spesielt kanskje er at jeg hadde jo ikke tenkt å benytte telt, som ellers ville skjerme godt for vind, noe som kan tenkes å gjøre overnatting til en særdeles dårlig ide i kaldt vær med vind som så å si senker temperaturen enda mer.

Kunne jo tent opp et skikkelig bål på dagtid, men det er vel ingen god ide å være avhengig av varme fra bål på nattestid tenker jeg; bålfyring er jo for min egen del uprøvd. Jeg tar gjerne en utfordring, men jeg er jo ikke helt dum heller. :) Jeg kan helt sikkert få tent opp bål, men hva effekten blir av bålbrenning på nattestid uten oppsyn er uklart. En må jo selvfølgelig unngå å ende opp i fyr og flamme, på den ene eller andre måten. Kan ikke ha glo fyke mot brennbare ting, eller trestokker som ruller mot deg når man sover. Er også usikker på hvor lett det vil være å evt. komme over døde trær som er av den mer tykke sorten og med masse snø der ute, så virker dette for meg å være spesielt vanskelig kanskje.

nordmarkatemp.PNG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposen er så klart viktig for ikke å fryse om natta, men selv om man ikke har en "ekstrempose" kan man fint sove ute i mange kuldegrader ved å ta et par forholdsregler:
- Bruk et skikkelig liggeunderlag som isolerer godt. Reinskinn er det beste, men dunfylte oppblåsbare underlag isolerer også bra, gjerne med et billig celleplastunderlag nederst mot bakken.
- Bruk en innerpose av f.eks. fleecestoff i soveposen. Sea to Summit Reactor finnes i flere varianter. De påstår at Reactor Extreme gir opptil 14 grader "ekstra varme" i soveposen. Ta nå det med en klype salt, men en slik innerpose hjelper helt klart.
- Spis et varmt kveldsmåltid, og ta på tørt ullundertøy før du kryper ned i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på, får man banket ned 20cm langer plugger i solid stål på vinterstid tro? Altså, ned i bakken? 

Noen som vet?

 

plugger.JPG

 

Jeg la merke til at de solgte reinskinn i en butikk her tidligere. Underkanten av 1000 lappen tror jeg det var. Tenkte å evt. benytte liggeunderlag i skum, med aluminiumsbelegg. Tenker også at det kan hjelpe å ha på steelongs og ullsokker nattestid. Antagelig viktig at man ikke ender opp å ligge på et forblåst sted sånn helt åpent. Har jo en knall ide for å sette opp duk, med ly i alle retninger unntagen åpningen. Kan evt. dekke til med en sekundær duk, uten at det blir helt tett (bør nok være litt ventilasjon vil jeg tro).

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tviler ikke på at det blir kaldvær fra Russland, men jeg synes væroverskiftene blir større og tjukkere for hver vinter.

Før hadde vi nede i -25 i Vestfold, langs kysten, noe som var skikkelig sibirkulde, men nå i dag er det feite overskrifter om alt som heter vær. Ta det med en klype salt, men vær godt nok rustet for vinterovernatting. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å teste utstyret ditt under sikre forhold - dvs at du kjapt kan avslutte testen om det blir ukomfortabelt eller direkte helsefarlig. Jeg ville ikke lagt ut på "ordentlig" tur før jeg har lært å kjenne utstyret mitt, ikke minst hvor grensene går for det.

Har du en plass innen en halvtime fra der du bor som ligger litt usjenert til, prøv å overnatte der når det blir litt nattekulde, og se hvordan det går. Ta gjerne med et termometer. Gå hjem dersom du fryser skikkelig, pakk sammen helst før du får kuldeskjelvinger - det er noe dritt når musklene ikke hører på viljen din! Så blir det en liten jobb med å finne ut hva erfaringene egentlig har fortalt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Tja, jeg kunne jo helt sikkert testa sovepose ute på balkongen, sammen med liggeunderlag og sånt. :) Det tenkte jeg ikke på. (Heh, jeg bor oppe i 5. etg.)

Ok, jeg gjør det når jeg får skaffet meg ny sovepose. Den forrige ble kuttet i biter og kastet med søpla nylig. Den gamle soveposen inneholdt kun litt sammenhengende fibermateriale tydeligvis og jeg fant ikke ut hva slags temperatur den var laget for, lappen på innsida var uleselig.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravla oss opp på Mellomkollen i Nordmarka i går og overnatta til i dag. Mye snø men fult mulig å komme seg fram på breie fjellski (eller truger). Vi sov bare under tarp, og det gikk fint med mammut tyin 5-season. 

Lykke til med å grave teltet 2m ned i snøen for å slå ned stålspiker 🤣 Skaff deg heller noen snøplugger istedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. februar 2018 den 13.24, Jan@ skrev:

Tviler ikke på at det blir kaldvær fra Russland, men jeg synes væroverskiftene blir større og tjukkere for hver vinter.

Før hadde vi nede i -25 i Vestfold, langs kysten, noe som var skikkelig sibirkulde, men nå i dag er det feite overskrifter om alt som heter vær. Ta det med en klype salt, men vær godt nok rustet for vinterovernatting. 

Her i Lillestrøm viste målingen på Kjeller 25,8 i dag tidlig. Greit å ikke ta overskriften med en klype salt da. Hadde blitt en kald natt ute med en -15 pose........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. telt på vinterstid. Når jeg ligger alene i tunellteltet mitt, så er kroppsvarmen og utpusten min nok til at det kan bli opptil 5 grader varmere i innerteltet enn ute, noen ganger mer, målt oppunder taket. Dette er når det er helt vindstille, og ventilene er åpen, og litt lufting øverst i døren på innerteltet. I fotenden har jeg myggnetting i innerteltet som ikke lar seg stenge helt.

Noen grader økt temperatur, i tillegg til at det ikke blir direkte trekk, gjør det nok varmere i teltet.

Sover man under helt åpen himmel blir det vel i tillegg varmestråling fra kroppen mot himmelen og is/rim på soveposen, noe man unngår med ett «tak»? Slik som hvis bilen står i carporten, så blir den ikke iset ned? Jeg har ikke sovet ute slik på over 20 år, så jeg husker ærlig talt ikke hvordan det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Ang. telt på vinterstid. Når jeg ligger alene i tunellteltet mitt, så er kroppsvarmen og utpusten min nok til at det kan bli opptil 5 grader varmere i innerteltet enn ute, noen ganger mer, målt oppunder taket. Dette er når det er helt vindstille, og ventilene er åpen, og litt lufting øverst i døren på innerteltet. I fotenden har jeg myggnetting i innerteltet som ikke lar seg stenge helt.

Noen grader økt temperatur, i tillegg til at det ikke blir direkte trekk, gjør det nok varmere i teltet.

Sover man under helt åpen himmel blir det vel i tillegg varmestråling fra kroppen mot himmelen og is/rim på soveposen, noe man unngår med ett «tak»? Slik som hvis bilen står i carporten, så blir den ikke iset ned? Jeg har ikke sovet ute slik på over 20 år, så jeg husker ærlig talt ikke hvordan det var.

Enig i det , men den 5 graderen synker fort når du ligger i telt kaldere enn 15 er min erfaring. Og i 25 kalde nesten ikke merkbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lars p skrev:

Enig i det , men den 5 graderen synker fort når du ligger i telt kaldere enn 15 er min erfaring. Og i 25 kalde nesten ikke merkbart. 

Ja, det er godt mulig. Men ved rundt -10, så mener jeg det er omkring 5 graders forskjell. Er det din erfaring også?

Sikker veldig avhengig av telt, jeg har ett relativt lite innertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
49 minutter siden, lars p skrev:

Her i Lillestrøm viste målingen på Kjeller 25,8 i dag tidlig. Greit å ikke ta overskriften med en klype salt da. Hadde blitt en kald natt ute med en -15 pose........

Budskapet mitt var at væroverskriftene blir større for hver vinter, noe jeg står inne for. Det har noe med antall klikk for avisene, men det er jo godt kjent :) Jeg skrev at han måtte være godt utrustet for vinterovernatting.

Beklager hvis du trodde at jeg mente at trådstarter ikke skulle følge med på været og reise uansett, noe som ikke var meningen.

-5 hos meg i Vestfold. Store variasjoner. At det er kaldere rundt Oslo enn her er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i dag pakke med Fjällreven's Jacket 68 (kjøpt på Finn.no) og testa litt i kulda ved å stå stille på balkongen hvor jeg bor, selv om jeg egentlig visste at dette ikke ville være varmt. :)

Jakka var størrelse "medium", og var stor nok til å ha 2 gensere under, men lik som den andre langa jakka mi i "stor" størrelse, så må en passe på å ikke sitte på huk uten videre, da glidelåsen går langt ned. Glidelåsen på den gamle jakka mi røyk pga. av jeg satte meg på huk en dag. En grei ting med Jacket 68 er at glidelåsen kan åpnes fra topp og bunn, så glidelåsen vil antagelig ikke bli skadet med en gang hvis man setter seg på huk uten å tenke seg om. Vet ikke om størrelse "stor" for Jacket 68 vil tillate at man kan sette seg på huk eller ikke. Haddet det vært en "stor" Jacket 68 til salgs, så hadde jeg kjøpt den, men "medium" passer også greit for meg.

Termometeret på balkongen oppe i 5. etg. viste minus 12-14 grader C og det kom vindkast. Med hette godt over hode og fjes, så var det riktig så koselig syntes jeg.

  • Med lue, varm genser, skalljakke, bukser, sokker, joggesko og hansker, så ble det kjølig; spesielt på ryggen. Den dekte balkongen (fra livet og ned) gjorde nok at det var litt mer lunt for bena mine.
  • Jeg tok på en ekstra genser og det hjalp litt.
  • Det å ha på en tom ryggsekk hjalp godt og ryggen var ikke lenger kjølig.
  • Jeg tok på langt ull-undertøy og det hjalp mye på bena.
  • Fingertuppene på hanskene ble ubehagelig kalde hvis jeg ikke la hendene inn i lommene der jeg stod.
  • Jeg hentet et mikrofiber teppe, og dette hjalp godt der jeg stod ute på balkongen. Det var også en god ide å legge den nedre delen av teppet imellom bena. Selv om jeg hold teppet nedenfor haka, med en hånd, og enda et tak på teppet nede ved brystet med den andre hånda, så forble fingrene kalde. Da jeg kom inn, var fingertuppene iskalde.
  • Etter at jeg kom inn, så fant jeg ut at jeg kunne legge de kalde monteringshanskene jeg kjøpte for moro skyld på Biltema, inni hanskene. Dette fungerer greit, og man kan da ta på begge hansker samtidig etter at man har puttet den ene inn i den andre. Antagelig for kaldt igjen vil jeg tro, men en forbedring. Det var gummi over alle fingertuppene på disse monteringshanskene, men ikke over toppsida på hånda, og ikke nedenfor knokene, men fingertuppene var dekt med gummi.

Jeg bestilte i dag et 200x150 cm stort ullteppe (2kg) fra "Nordiskfritid.no", som burde hjelpe å holde varmen til å sitte eller stå stille vil jeg tro. Kunne alternativt forsøkt å legge en varmeflaske i jakke, men har ikke sjekket om det er plass i noen av lommene. Testa tidligere i dag, en varmeflaske på 1.8 L inne i sovepose, med 90+ grader varmt vann, ga fra seg varme antagelig 2-3 timer eller så. Jeg tror jeg gadd bare å teste soveposen i en time eller kanskje 45 min, da det var -9 grader C på balkongen. Det var en god ide å legge varmeflaska enten ved bena, eller bedre, under ræva.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.