Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnepulk med Fjellpulken Xplorer 168


Anbefalte innlegg

Kople barnepulk med Fjllpulken Xplorer 168

Min første post her inne. Tenkte jeg skulle legge ut litt info om mine erfaringer og løsninger knyttet til forberedelser med det å dra på langtur på vinteren i fjellet med barn og utstyr. Spesifikt gjelder det valg av pulk og modifisering av to pulker sammen for å kunne få med seg avkom OG alt utstyr for 2 måneder.

1. Jeg har lekt med flere løsninger for overnevnte problemstilling. Jeg har i tillegg til barnepulk fra Fjellpulken også en Thule sykkelvogn som kan gjøres om til pulk. Fordelen er at barnet kommer opp fra bakken og er godt kapslet inne. Også mer plass om man slenger på vanntttbagger inne i vognen (dersom du har toseter), samt 2 stk vanntettposer bakpå. Mer plass altså enn Fjellpulken. Etter samtale med en som selger Thule ble det fort klart at mine bekymringer ble bekreftet; galskap var konklusjonen. Den vil ikke tåle påkjenningene som en slik tur gir. Forkastet ideen og søkte inspirasjon. Fant en link her inne om en far som koplet på en mindre transport pulk bak barnepulken. (Finner ikke linken nå dessverre). Etter en del sparring med bla Fjellpulken ble dette løsningen også for meg. Men jeg skal på lengre tur og trengte derfor mer plass. Her kommer en beskrivelse av hva jeg gjorde av modifiseringer.

 

2. Xplorer har tre festepunkter til draget i motsetningen til tur varianten Xcountry (som er største med 144). Jeg trengte større. Det innebærer at «søsterfeste»/koplingen man kan kjøpe fra Fjellpulken til å kople to pulker sammen ikke passer. (Fungerer bare medio fester). Jeg freste derfor ut poppnaglene til det midterste feste og limte på gaffatape.

 

3. Målte nøye opp festepunktet for de to feste dingsene som jeg monterte på baksiden av barnepulken. Pass på at selve koplet er i vater. Og husk å få det sentrert naturligvis.

Vipps, du har nå et vogntog av en pulk😁

 

840379D8-67A4-4171-91D9-E0F6E9331BFD.jpeg

AE24CBE2-F910-408E-B02B-138E705BBC6B.jpeg

1C10246C-59E5-44D4-A165-D2D494F71AAB.jpeg

C5B53C91-23F8-45E8-8952-9DAA7256A346.jpeg

5C3417F0-A620-42A5-A2E1-5FF92FACB63C.jpeg

5144221C-9A82-4AE8-B5C7-F6393A07C7B2.jpeg

F713EF9F-AAD4-4428-B9F4-DD3B19EC5FD7.jpeg

D50079AA-A21E-452A-A696-AE57695A2516.jpeg

Endret av Alexander Read
Manglet noen bilder
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra prosjekt! Supert at du deler. Hvor går turen?

Fjellpulken er ikke akkurat veldig stabil - har du gjort deg noen tanker om velt av varepulken også kan velte barnepulken? Barnepulken har "støttestag", men det har ikke varepulken. Det er nesten så du kanskje burde vurdert å montere det også på varepulken - eller ha et ledd som er dreibart i stedet bak barnepulken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mareng

Aha, jah, nå fikk jeg gode ideèr selv! :)

Dette ser bra og solid ut! Men varepulken kan jo velte barnepulken. Kanskje ett kort tau/strikk mellom hadde vert like greit? Det må være så kort at ikke pulkene dunker sammen hele tiden, eller noe demping mellom, så helt ultimat blir det uansett ikke.

I oppkjørte løyper, velter det uansett ikke ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor solid ble festet i "rumpen" på barnepulken? Har fundert litt på tilsvarende modifisering selv. Men tanken om at det er relativ tynn og ikke forsterket på noen måte i bakkant på barnepulken har gjort meg svært usikker på om materialet der er sterkt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
15 minutter siden, Hammer skrev:

Hvor solid ble festet i "rumpen" på barnepulken? Har fundert litt på tilsvarende modifisering selv. Men tanken om at det er relativ tynn og ikke forsterket på noen måte i bakkant på barnepulken har gjort meg svært usikker på om materialet der er sterkt nok. 

Det fikser man enkelt med å legge en plate inni hekken på pulken før man setter på nye fester bak på pulken. Da må man rive av hele hekken på pulken, eller at den knekker i hjørnene, før noe løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mareng skrev:

Det fikser man enkelt med å legge en plate inni hekken på pulken før man setter på nye fester bak på pulken. Da må man rive av hele hekken på pulken, eller at den knekker i hjørnene, før noe løsner.

jepp, tenkte å bruke en aluminiumsplate jeg har liggende. Men sp.målet var (selv om det var forbanna godt skjult) om han forsterket opp det, eller om det var nok med de "vanlige" skivene rundt popnaglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.