Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på packraft


Ingo

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal gå til innkjøp av packraft med noen venner.. Jeg er 180 høy og hadde i utgangspunktet tenkt å gå for en 250cm lang packraft. Nå har en venn (som er like lang som meg) bestemt seg for å gå for 270 cm.. I tilfelle man skal ha med litt ekstra utstyr, evt ha med barn i baugen..

Har noen erfaring med valg av størrelse og hvilke betraktninger man bør gjøre seg?

I utganspunktet tenkte jeg at det beste var om den var "så liten som mulig..." men allikevel stor nok til meg og ryggsekken. 

Noen tanker? tips og råd?

 

-Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Ingo skrev:

Hei,

Skal gå til innkjøp av packraft med noen venner.. Jeg er 180 høy og hadde i utgangspunktet tenkt å gå for en 250cm lang packraft. Nå har en venn (som er like lang som meg) bestemt seg for å gå for 270 cm.. I tilfelle man skal ha med litt ekstra utstyr, evt ha med barn i baugen..

Har noen erfaring med valg av størrelse og hvilke betraktninger man bør gjøre seg?

I utganspunktet tenkte jeg at det beste var om den var "så liten som mulig..." men allikevel stor nok til meg og ryggsekken. 

Noen tanker? tips og råd?

 

-Inge

Jeg er 186 cm høy. Jeg har 2 stk, Explorer 42 og GNU fra Alpacka. Noe mindre enn disse ville jeg ikke valgt hvis du skal få plass til en unge og en litt stor sekk. Nå er ungene blitt 9-10 år og det blir for trangt med dem og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Denali Liama en stund. Er 186 og skulle bruke den på tur med bikkja. Men til det ble den liten. Litt for smal til at bikkja kunne ligge oppå spraycover. Hver gang hu skull snu seg holdt hu på å falle uti. Så min løsning ble å ha sekk på tvers foran og bikkja foran meg. Så hadde jeg beina oppå ringen. Dog ble det litt subb i vannet np og da med beina. Funket jo på sommeren med varmt vann men skjønte at det ikke ville være noe når det er kaldr i vannet. Så jeg solgte den. Til meg alene var det en fin størrelse. Vurderte å kjøpe en explorer 42 men det endte med at jeg brukte Ally'n istedet. 

Skal du bruke den alene er det en fin størrelse på Liama eller tilsv. Plass til stor sekk foran, jeg brukte Norrøna Reconpack. I tillegg hadde jeg en pakksekk stroppet bak meg hvor jeg bl.a hadde støvlene og kløv til bikkja. Men ser du for def å ha med barn, hund e.l. vill jeg tatt en av de store modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tett oppunder 190 cm og ca 105 kg, og kjøpte TravelLight 270 i fjor. Det var litt med tanke på å låne den ut til nevø/niese for at de kunne padle sammen, og litt med tanke på at jeg ville ha mer enn nok bæreevne og mer enn nok plass. Siden det stort sett har blitt solobruk - meg og ryggsekk - kan jeg konkludere med at 270-en faktisk er mer enn nok for meg. Hadde den brent opp i dag, ville jeg kjøpt en ny 250, det ville vært nok og mer passende mitt behov, tror jeg. Med hund eller kids på tur ville nok 270 eller kanskje enda større vært aktuelt.

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.