Gå til innhold
Pearl

Påskeferie til fjells for småbarnsfamilie - tips?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Hvor kan vi enklest komme oss opp på fjells?? :)

Vi er to voksne og et lite barn som gjerne vil komme oss til fjells i Påska. Om været er ok så er planen overnatting i telt og på dagen ønsker vi å gå på tur med fjellski og kite. Det aller beste hadde vært å kunne laget basecamp max et par km fra bilen for sikkerhet og enkelhetens skyld. 

Vi bor litt sør for Oslo og vi håper å kunne begrense kjøringen til max 4-5 timer. Har sett på alternativer som Friisveien og Riksvei 27 i Ringbufjellet, men først nevnte åpner vel ikke til påske og det er vist ikke lov å parkere langs rv 27 på vinteren.

Så hvor kan vi dra? Er Valdresflya eneste fornuftige alternativ? Skulle helst ikke vært så langt fra Gubrandsdalen da vi har tilgang på hytte der om været skulle bli kjipt.

Alle tips mottas med stor takk!! :):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flya og Bygdin Fjellhotell er åpent i påska (åpent nå). De har brøyta vei helt frem til Vinstervegen og bommen det. Selve flya åpner antagelig ikke før april. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Kjell Iver skrev:

Har dere vurdert Finse? Tog opp og der er det jo alle muligheter for overnatting om været skulle slå seg vrangt..

Finse er også et godt alternativ ja! Takk! :)

Kjennes litt stress ut med tog når man har med trolig 3 pulker, ski og barn, men selve togturen høres jo digg ut. 

Setter det opp på lista! :)

Vet du om DNT hytta åpner til påske? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Gittiamo skrev:

Flya og Bygdin Fjellhotell er åpent i påska (åpent nå). De har brøyta vei helt frem til Vinstervegen og bommen det. Selve flya åpner antagelig ikke før april. 

Vet du om det er mulighet for å parkere ikke så langt fra bommen eller er det ordning med buss fra Beitostølen? 

Ser at Vegvesen.no oppgir at Flya er ventet åpnet 23.3, men du tror det kan ta lengre tid grunnet all snøen i år? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, Pearl skrev:

Vet du om det er mulighet for å parkere ikke så langt fra bommen eller er det ordning med buss fra Beitostølen? 

Ser at Vegvesen.no oppgir at Flya er ventet åpnet 23.3, men du tror det kan ta lengre tid grunnet all snøen i år? 

Venter mer utfyllende svar, men dere står på hjemmesidene. Står litt om måking og parkering. 

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Gittiamo skrev:

Venter mer utfyllende svar, men dere står på hjemmesidene. Står litt om måking og parkering. 

Kjempe fint! Takk! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Pearl skrev:

Kjempe fint! Takk! :)

Det er plass til 50 biler ved Synshorn og noen få ved bommen. Og det fylles godt opp der fortiden (vinterferie). Så man bør nok stå tidlig opp for å få plass. 

Usikker på åpning av veien før påsken. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av siapelan
      Jeg har hytte ved løypenett. En av løypene er ca 40 minutter 'rett opp', og deretter forholdsvis flate løyper så langt øyet ser  . For oppoverbakken trenger jeg feller, og siden jeg trenger spikerfeste og ikke glid i det hele tatt (i bakken) tenkte jeg på syntetiske fullfeller, som funker på alle føre og som jeg tar av når jeg er oppe. Jeg har prøvd/lånt noen av naboen, de festet jeg på tuppen med et metallfeste, og lim bakover, 'rundt' bak-kanten og resten oppå bakskia. Han sa de var ca 20 år gamle.
      Jeg har søkt litt på fullfeller, og de fleste har feste bak og framme, men litt uklart om det er lim på de. Jeg har derfor et par spørsmål:
      Jeg var ganske fornøyd med de jeg lånte - lette å ta av/på, og de satt som støpt. Er det en fordel å ha 'lim' på fullfellen, slik at de sitter skikkelig på skia? For meg (syntetiske fullfeller) - hvilke feller anbefaler du for spikerfeste til en grei pris? Skal ha til hele familien på 5. I utgangspunktet tenker jeg fullfeller, kan ikke akseptere mindre enn spikerfeste når ungdommen skal gå oppover ... Takk for alle tips du kan ha  

• Av Æljmækk
      Jeg har behov for ski som bærer litt som også går fint i spor.
      Tenk 2 milsturer med noen få km i terreng og resten i spor.
      Bør fungere greit i terrenget.
      Når det gjelder integrert fell så er jeg helfrelst.
      Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med disse:
      Åanes mountain race skin
      Eller noen andre ski med lignende egenskaper dere vil anbefale...
    • Av Aadnef
      Jeg går mye hytte til hytte-turer om vinteren. Jeg har lenge hatt med meg forsvaret sine fotposer på tur, og vært svært fornøyd med disse.  Mine Alfa bc-fjellskisko passer fint inni disse og de brukes både ved pauser med skiskoene på, og alene når jeg må ut fra hytta for å hente ved/på toalettet . 
      Jeg har nå gått over til skisko med 75mm binding (Alpina Alpinist 75mm), og får ikke disse ned i forsvarets fotposer. 
      Finnes det noen andre fotposer, gjerne med såle, som fungerer med 75mm-sko, og i tillegg kan brukes alene? Jeg har str 45-46.
    • Av Terka
      Hva finnes av teltalternativer for følgende bruk:
      Overnatting i høyfjellet (typ oppe på Fanaråken og mer værutsatte områder) Må tåle en del vind (høyfjell = vind) Tåle regn og snø (f.eks. ME EV 2/3 funker med snø men ikke bra ift regn) Mulighet for å kunne ha tilnærmet tett innertelt (ikke felter med kun netting ift trekk) Ha lite grunnflate (blir fort steinete og ujevnt underlag i fjellet. Dvs "akkurat nok" areal på innerteltet og ikke for stort fortelt) Lav vekt (Skal bæres en del høydemetre/timer) Til bruk i sommersesongen (primærbruk er når det er sesong for å gå til fots, men overnatting på bre/snø forekommer) Plass til 3 personer (eller 4) Lav pris (Lavest mulig pris er jo alltid ønskelig, men man må fort betale for å få akkurat de egenskapene man ønsker..) Jeg tenker fort på kuppeltelt ala Exped Orion III ___ da slike telt i en viss grad er selvstående og da "kun" må bindes ned/fast i steinura.(krever ikke i like stor grad grunnforhold som tillater å slå ned teltplugger som en del andre telt)

• Av knerten
      Åsnes fjellski med kortfellfeste er innkjøpt og turen går straks til fjells. Der blir det "snille" toppturer og "hytte-til-hytte-tur" med sekk.
      Valget står nå mellom å kjøpe syntetiske eller mohair-kortfeller.
      Hva anbefaler fjellfolket som har testet dette ut?
      NB: Fra før har jeg syntetiske langfeller som jeg kan bruke hvis jeg skal opp i bratt terreng.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.