Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Siden jeg bor i Bergen og oftest rusler rundt på Vestlands- og Trøndelagskysten, er det sjelden jeg opplever tosifret antall kuldegrader - bare noen få dager i året. Skal jeg oppleve flere sånne dager, skjer det kun dersom jeg reiser vekk fra vante områder. Derfor har jeg ingen småvarm dunjakke (bare noen tunge vatterte hverdagsjakker). 

I forbindelse med en plan (ønskedrøm?) om å komme meg opp på Kilimanjaro om et års tid, har jeg funnet at tiden er inne for å skaffe seg en dunjakke igjen. Har allerede prøvd og forkastet mange - var veldig nær å kjøpe Norrøna Trollveggen Down850, men trakk meg fra den også: 

Etter å ha tenkt meg om, har jeg kommet fram til følgende kriterier for en dunjakke jeg kan tenke meg:

  1. Stor: XL Herre
  2. Vindbeskyttet: Må ha hette, som må ha justering. Må ha lang rygg.
  3. Fuktbeskyttet: Må ha vannavvisende ytre. Bør ha vannavvisende dun.
  4. Varm: Ca 200 gram dun med dunspenst på minst 800 cuin
  5. Ventilert: Bør ha ventilasjonsglidelåser
  6. Lett: Mindre enn 3 ganger dunvekt, maks 600 gram. Blir mye liggende i sekk.
  7. Slitestyrke?: Sporadisk bruk åpner for at styrken ikke er av de aller høyeste 
  8. Lommer: Må ha håndlommer. Bør ha minst én innerlomme.
  9. Farge: Ikke veldig mørk (ønsker ikke å stekes av sol).
  10. Pris: Så lite dyrt som mulig ...

Jakken som er nærmest fulltreff på disse kriteriene, med unntak av #5 og #10, er Berghaus Extrem Ramche 2.0.
https://int.berghaus.com/mens-extrem-ramche-2.0-down-insulated-jacket/421913.html

4-21913Z69C.JPG4-21913Z69-b.JPG

Ulempen med den er at det ikke synes som om noen selger den i Norge for tiden (veil pris var 5 499), ja det er til og med vanskelig å finne en blå XL i europeiske nettbutikker til noe nedsatte priser. (I tillegg synes jeg at formen er litt vel mye "Arnold", det ser jo ut som designet er inspirert av scene-poserende bodybuildere - ikke helt min stil...). Har funnet en tysk nettbutikk med jakken på lager og med 25% rabatt - da blir sluttprisen ca 1000 under veil norsk pris - og jeg vurderer seriøst å bestille. Men før jeg svir av flerfoldige tusenlapper på denne, tar jeg veeeeldig gjerne mot råd fra dere :) Har noen erfaring med Ramche 2.0? Har noen forslag til andre liknende dunjakker som er innafor kriterielisten min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, tshansen skrev:

Du kan jo ha den under en skalljakke? 

Det kan jeg, og det vil jeg nok gjøre dersom det blir kraftig nedbør. Ulempen med det er at fukten fra kroppen må passere såpass mange hindre at den fort blir sittende i dunjakken. Og så ser jeg for meg at jeg ofte vil bruke den som en ren pausejakke, og da må jeg av med skalljakke, på med dunjakke og på igjen med skalljakke (og omvendt når jeg starter på igjen) - med mindre dunjakken tåler litt regn i pausen. Det var nå tanken, i alle fall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, a_aa said:
  • Stor: XL Herre 
  • Vindbeskyttet: Må ha hette, som må ha justering. Må ha lang rygg. Kan velge ekstra rygglengde og med hette.
  • Fuktbeskyttet: Må ha vannavvisende ytre. Bør ha vannavvisende dun. Har vannavvisende dun. 
  • Varm: Ca 200 gram dun med dunspenst på minst 800 cuin. Check.
  • Ventilert: Bør ha ventilasjonsglidelåser Det er mulig du kan be om dette.
  • Lett: Mindre enn 3 ganger dunvekt, maks 600 gram. Blir mye liggende i sekk. Best i klassen på dette området kanskje. Du nærmer deg 60% vekt av jakken i dun. Den veier 403 gram i XL med 227 gram dun. 
  • Slitestyrke?: Sporadisk bruk åpner for at styrken ikke er av de aller høyeste. Grei slitestyrke, men det er jo lette stoffer. Bergans bruker Pertex Quantum i en del av sine jakker om du vil kjenne hvordan det stoffet er
  • Lommer: Må ha håndlommer. Bør ha minst én innerlomme. Kan du helt sikkert be om å få.
  • Farge: Ikke veldig mørk (ønsker ikke å stekes av sol).
  • Pris: Så lite dyrt som mulig ... Kanskje hvis du stryker ordet "lite".

Hadde jeg vært rik hadde jeg kjøpt fra Nunatak; se kommentarer i quote. Har jeg lært en ting så er det at om man virkelig vet hva man vil ha vil man så følger jeg prinsippet "buy once, cry once".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Thomas E skrev:

Pris: Så lite dyrt som mulig ... Kanskje hvis du stryker ordet "lite".

Ha, ha :D Takk for meget godt tips! Ikke noe vanskelig å gi pengene vinger der heller, nei - men prisen var jo faktisk ikke så veldig forskjellig fra Ramche 2.0; vi snakker omtrentlig 500€ mot omtrentlig 500$.

Må ta meg tid til å sjekke opp den der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cumulus Neolite: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets/mens/neolite-endurance-374101?gid=10&vid=1

  • Mangler ventilasjon
  • Vanskelig å få prøvd

Mammut Eigerjoch Advanced IN: https://www.fjellsport.no/mammut-eigerjoch-advanced-in-hooded-jacket-storm.html

  • Finner ingen informasjon om fyllvekt
  • Mangler ventilasjon
  • Kombinerer dun og primaloft

Bergans Memurutind: https://www.bergans.com/catalog/clothing-men/jackets-men/down-jackets-men/Memurutind-Down-Jacket

  • Mangler ventilasjon
  • Har ikke vannavvisende dun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Freebird skrev:

Bergans Memurutind: https://www.bergans.com/catalog/clothing-men/jackets-men/down-jackets-men/Memurutind-Down-Jacket

  • Mangler ventilasjon
  • Har ikke vannavvisende dun

Jeg har denne selv.... veldig god jakke, men dun fungerer forbanna dårlig under aktivitet. Jeg har alltid med meg dunjakke når det er litt kjølig, men jeg har den som varmejakke når jeg stopper opp, tar pauser eller rett og slett bare trenger å holde varmen. Så mye som jeg svetter ved aktivitet blir jakken fort "blaut" selv om dunen er vannavvisende. Samme gjelder for en Rab jakke jeg har som jeg ikke husker modellnavnet på. 

Jeg digger dun, men er nødt å bruke det riktig... å bruke det under aktivitet er håpløst

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

Jeg har denne selv.... veldig god jakke, men dun fungerer forbanna dårlig under aktivitet. Jeg har alltid med meg dunjakke når det er litt kjølig, men jeg har den som varmejakke når jeg stopper opp, tar pauser eller rett og slett bare trenger å holde varmen. Så mye som jeg svetter ved aktivitet blir jakken fort "blaut" selv om dunen er vannavvisende. Samme gjelder for en Rab jakke jeg har som jeg ikke husker modellnavnet på. 

Jeg digger dun, men er nødt å bruke det riktig... å bruke det under aktivitet er håpløst

Jeg har samme erfaring med en eldre Bergans 5305 og en rimelig, tynn, kinesisk dunjakke. Når det sagt så antar jeg at dette stiller seg noe annerledes ved bestigning av f.eks Kilimanjaro som trådstarter planlegger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp Kilimanjaro må man visstnok gå helt latterlig sakte for å venne seg til den stadig økende høyden - ellers er min strategi å kle meg tynt og bruke mer krefter for å holde varmen - og det skal ikke så mye til før jeg svetter da, nei :)  Den strategien går ikke der, så da er det nok fornuftig å ha god isolasjon tilgjengelig både i og utenfor pausene.

Bergans Sauda har jo ventilasjonsglidelåser, men har dessverre lavere dunspenst og mye høyere totalvekt enn det jeg vil ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellar equipment sin dunjakke er jeg veldig fornøyd med, samme med bergans slingsbytind. Slingsbytind har jeg brukt året rundt, som mellomlag ved kaldt sjøørretfiske, pausejakke, og byjakke. En av mine "goto" jakker:) 

Du kan jo også sjekke cumulus sine dunjakker, de skal være gode! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt ønsket om ventilasjon. Man tar ikke på seg dunjakke om det er for varmt. Da tar man den av? Å svette eller bli våt i kulde er uaktuelt..

Om det regner eller er vått/fuktig tar man heller ikke på seg dunjakke. Det er rett og slett ikke nødvendig. Jeg syns Bergans har noen kjempeflotte dunjakker - og jeg har en selv fra 2005, som virkelig har fått kjørt seg hardt, men kan ikke se på den at den er brukt foran bålpanner og ymse langturer i inn og utland. Denne er for bruk utenfor skalljakke. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris - kvalitet - vekt henger som kjent i sammen. Om du vil ha det billig, så har Bergans noe av de bedre. Går du bort fra pris, vil jeg si at Mammut, Arcteryx, Rab, Mountain Hardware som har mye bra mot "klatrejakker" hvor design snitt, vekt og løsninger er på topp.

For Kilimanjaro trenger du vanlig norsk vinterutstyr. Dvs ei jakke til pauser, kvelder og toppstøtet som bør være såpass romslig at du kan ta den utenpå skalljakka.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut outlet’en til Helsport. Jeg er veldig fornøyd med min dunjakke derfra til under 1000-lappen. Jeg kjøpte en størrelse større enn normalt og tar den kjapt utenpå skalljakka når det er kaldt. Den er ekstra tykk i øverste del av ryggen og det merkes godt. Den jakka er varm og god. Beste kjøpt jeg har gjort på årevis. Jeg 💕 den jakka. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange forslag til gode dunjakker, folkens!

Det er imidlertid ikke mange av forslagene som imøtekommer kriteriene bedre enn Ramche 2.0, så vidt jeg kan se? For å klargjøre litt: I kriteriene har jeg brukt ordet "bør" som en indikator for noe som er ønsket men ikke helt nødvendig. Resten er absolutte krav som jeg mener er helt nødvendig i den jakken jeg skal kjøpe. En avklaring til: Dette er ikke en jakke som jeg kjøper kun for en Kilimanjaro-tur - dette skal være den dunjakken jeg bruker i byen de få dagene i Bergen der det trengs, og plagget som er lett nok til at jeg gidder å stappe den i ryggsekken før en vintertur der det kan bli ekstra kaldt. Den blir vintertur-pause-jakke, kald-by-jakke og gå-sakte-på-høye-fjell-jakke - ikke ofte brukt, men av og til må den bare være der og funke.

Nunatak Skaha (pussig nok hører jeg Odd Børretzen her jeg sitter) tror jeg faktisk bedre imøtekommer kriteriene enn Ramche 2.0 :thumbsup:. Og kan ytterligere spesialtilpasses, siden de lages etter bestilling (med 6-8 ukers leveringstid). Den ukonvensjonelle glidelås- og lommeløsningen gjør meg imidlertid litt usikker, og om det skulle passe meg dårlig, kan jeg glemme å returnere jakken uten annen god grunn.

Cumulus Neolite ser også ut til å være såvidt bedre enn Ramche 2.0 på flere av kriteriene :thumbsup:, men dårligere på et viktig punkt; bildene gir inntrykk av en klart kortere rygg.

Mountain Equipment Vega er veldig nært å være innafor :), men den bikker akkurat over vektgrensen i tillegg til at den ikke ser ut til å ha så lang rygg som jeg ønsker.

Hos Bergans, Norrøna, Helsport, Arc'teryx, Rab etc har jeg ikke funnet jakker som bedre imøtekommer kriteriene mine enn de ovenfor (synes også Stellar equipment sin så spenstig ut, men tror den blir for tynn med "halv" dunmengde - og som mange andre, for kort rygg).

5 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg skjønner ikke helt ønsket om ventilasjon. Man tar ikke på seg dunjakke om det er for varmt. Da tar man den av?

Ventilasjon er et kriterium som er ønsket, men ikke nødvendig. Hvorfor begrense seg til av/på, dersom du kan få dimming :)? Jeg vil gjerne ha det, men ikke på bekostning av nødvendigheter. (For øvrig har ikke Ramche 2.0 ventilajsonsglidelåser).

5 timer siden, Kjell Iver skrev:

Om det regner eller er vått/fuktig tar man heller ikke på seg dunjakke. Det er rett og slett ikke nødvendig.

Jeg vil ikke avskrive muligheten for at jeg trenger ekstra isolasjon i en kvarters pause med 2°C, stiv kuling og regn på grensen til sludd. Tvert i mot - jeg vil ha en jakke som tåler det. Mulig jeg er en kravstor f..n :devil:

Anyways - tiden går, og hvor lenge Ramche-salget består, vet jeg ikke. Men jeg er nå 95% sikker på at jeg kommer til å bestille den før helgen er over.

Takk for hjelpen, folkens - much appreciated!

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Sir Joseph sine dunjakker? Vi har en og den er av ypperste kvalitet. Har forsterking på armene og tåler veldig hard bruk. Ikke er merke i den heller etter utallige timer foran bålpanna. Eneste ankepunktet på akkurat den jakka er at den er kort.

Et kriterie som jeg er usikker på om du har nevnt, men som også betyr mye for mange (?) er tidløshet. Der syns jeg Sir Joseph sine jakker utmerker seg med veldig tidløst design.

Jeg har ikke finmyst men sjekk f.eks https://fjellutstyr.no/produkt/merker/sir-joseph/sir-joseph-koteka-man-ii-black eller https://fjellutstyr.no/produkt/herre/jakker/dun-primaloft/sir-joseph-koteka-man-ii-blue-2

https://fjellutstyr.no/butikk/merker/sir-joseph

Kårvatn er ellers veldig behjelpelig ved spørsmål..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, a_aa said:

Nunatak Skaha (pussig nok hører jeg Odd Børretzen her jeg sitter) tror jeg faktisk bedre imøtekommer kriteriene enn Ramche 2.0 :thumbsup:. Og kan ytterligere spesialtilpasses, siden de lages etter bestilling (med 6-8 ukers leveringstid). Den ukonvensjonelle glidelås- og lommeløsningen gjør meg imidlertid litt usikker, og om det skulle passe meg dårlig, kan jeg glemme å returnere jakken uten annen god grunn.

Tenker du at den som standard er i pullover?

Husk hva de sier:

Do we do the Skaha with a full zipper on a custom basis? Yes, but reluctantly. Many little details have to be redesigned for it to work and that's expensive. If you want the full zip, but in a lighter Skaha style package, please consider using our Kobuk Parka or Hoodie as the basis for such a project. Contact us!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjell Iver skrev:

Et kriterie som jeg er usikker på om du har nevnt, men som også betyr mye for mange (?) er tidløshet.

Jeg har ikke nevnt design som et eget kriterium (da hadde jeg vært arkitekt, ikke ingeniør :P), men jeg nevnte i førsteposten at jeg ikke er helt fornøyd med utformingen av Ramche 2.0 - i mine øyne har den et lett vulgært drag over seg. Men for meg trumfer funksjon form, og jeg tåler at ting ikke ser kjempepent ut når jeg uansett tenker meg sporadisk bruk. Og når vi kommer til funksjon: 

Sir Joseph Koteka Man II Blue er veldig nær å imøtekomme svært mange av kriteriene mine, spesielt dersom jeg skal opp i størrelse XXL - da tipper jeg dunfyll nærmer seg 200 gram, mens totalvekt fortsatt ligger godt under 600 g (ser ut som multiplikatoren er ca 2,5). :thumbsup: Er dog usikker på hvor forlenget ryggen er og fuktbeskyttelse er ikke nevnt - men det ser ut som et meget interessant forslag!

1 time siden, Thomas E skrev:

Tenker du at den som standard er i pullover?

Husk hva de sier:

Do we do the Skaha with a full zipper on a custom basis? Yes, but reluctantly. Many little details have to be redesigned for it to work and that's expensive. If you want the full zip, but in a lighter Skaha style package, please consider using our Kobuk Parka or Hoodie as the basis for such a project. Contact us!

Ja, det var den jeg tenkte på. Kobuk blir hakket for varmt for normal bruk, tror jeg - vi snakker 50% opp fra kriterielisten min (320 gram 900 cuin som fyll!). Og så er det altså den manglende muligheten for retur om ting ikke skulle passe - kjøper jeg fra Europa, kan jeg returnere (til relativt høy kostnad riktignok) innen 14 dager. Men jeg er ikke det minste tvil om at Nunatak lager topnotch saker, til samlet sett muligens bedre enn Ramche 2.0 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det veldig mye dunjakke snakk over så har ikke lest alt, men har prøvd å skimme over for å se at ingen har foreslått det jeg foreslår.

Rab Microlight Alpine Jacket har jeg og er veldig fornøyd med. Denne har dog "kun" 750FP dun. Finnes også i en long versjon.

Arcteryx Cerium LT Hoody er et annen alternativ som har 850FP dun. Har du ikke noe i mot blå har de denne på salg hos Platou nå.

 

Ellers må du ha lykke til videre med turplanlegging, høres utrolig spennende ut! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk bestillingen avgårde, og det ble Ramche 2.0 - om det ikke er den som aller best imøtekommer de kravene jeg har beskrevet, er den i alle fall helt i toppen av listen. :) 

Kjøpte den fra bayerske exxpozed.com, de hadde blå XL inne. Kostet egentlig 499,90€, uten tysk MVA ble det 420€ og med 25% rabatt ble det 315€. Med 18,90€ i frakt ble det da drøye 3200,- kr før norsk MVA, gebyr (og kanskje 10,1% tekstiltoll?). Sluttprisen blir vel rundt 4500,- kr, litt over med toll, litt under uten.

(Dersom jeg ikke hadde trengt XL-størrelsen, ville jeg nok heller bestilt fra ultralightoutdoorgear.co.uk - da hadde prisen krøpet såvidt under 3000,- inkl frakt, men før norsk MVA/gebyr/toll. De har 20% rabatt på jakken for tiden med lavere fullpris enn tyskerne, og trekker automatisk fra britisk VAT ved sending til Norge - men er utsolgt for XL. Dønn seriøs butikk, men ikke alltid billig.) 

Kommer til å legge inn en post når jeg har fått den og dannet meg et førsteinntrykk av den, men det er ikke sikkert at jeg får gjort noen ordentlige kalde prøvekjøringer ute før våren overfaller oss...

Endret av a_aa
La til info om ultralightoutdoorgear
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag ankom Ramche 2.0 fra Tyskland, akkurat sent nok til at den kraftigste kuldebølgen har ebbet ut :D

Prisen ble totalt 4518,- (faktisk belastet 3099 for selve jakken, 186 i frakt, 344 i tekstiltoll, 890 i MVA og hyggelige 0 i gebyr - det virker som enkelte frakttyper inkluderer fortollingsjobben, har aldri funnet helt ut av det der). Det blir ca 18% "rabatt" målt mot veiledende norsk pris.

Vekten på min XL er 490 gram - det er jeg veldig happy med, det var omtrent nøyaktig der jeg ønsket den :) Den Norrøna Trollveggen-jakken jeg neeesten slo til på var faktisk mer enn 75% !! tyngre med sine 870 gram - nå skal det sies at den nok er et hakk varmere og to hakk mer robust. For øvrig hadde jeg forventet en tilpasset pakksekk på rundt 10 gram et eller annet sted, men det ser ut som at den ikke lenger leveres med jakken. Bør vel ikke være noen heksekunst å finne noe passende smått.

Den lave vekten skyldes jo bla svært tynt stoff, 7D nylon. Og som med alt lett utstyr gjelder regelen: "Det tåler mer enn du tror, men mindre enn du ønsker." Her tror jeg at munnhellet betyr at bruk som pausejakke hvorsomhelst og turjakke over tregrensen bør være godt innafor, men en tur på 50 meter gjennom et viltert krattvillnis bør forbli et ønske uten gjennomføring (evt legg jakken i sekken først). Trenger du en jakke som tåler mye, er denne feil - enkelt og greit.

Utseendet er heldigvis mer avdempet enn reklamebildene gir inntrykk av - litt mindre "bulete" og litt mindre alarmerende blåfarge. Store deler av innsiden er i signalrød på grensen til oransje - i en krise kan det kanskje være til hjelp for å bli oppdaget, om man tar jakken "på vrangen"?

Størrelsen er nær perfekt for meg. Full bevegelsesfrihet uten at den blir "slarkete". Den er lang nok bak til at jeg kan strekke armene over hodet eller gå ned på et kne og knyte skolissene uten at jakkelinningen bak passerer underkant av belteremmen - med god margin. Den går greit på utsiden av en (outlet-kjøpt) Norrøna Bitihorn dri3 skalljakke, men blir ganske så trang rundt en Arc'teryx Theta AR (begge XL) - og omvendt når jeg prøvde skalljakkene på utsiden, selvsagt.

Hetten - som er tilpasset hjelm, som jeg ikke bruker - kunne gjerne hatt litt mer justeringsmulighet, tror en mulighet for å korte inn i nakken hadde vært en forbedring. Det går greit uten, men da må man stramme den ganske mye for å få den til å følge hodet uten å begrense synsvinkel. Justering av hetten etter at jakken er zippet helt igjen er knotete, veeeldig knotete om man har hansker på. Det gjelder å treffe fra start, altså :)  

God toveis glidelås, og med trykknapplåsing nederst - fin for lufting. To store håndvarmerlommer med glidelås, og to store innerlomme - en på hver side, den venstre med glidelås. Et hoftebelte kommer i underkant av glidelåsene til håndvarmerlommene, men deler selve lommene i to deler siden de er såpass dype. Innerlommene går derimot helt klar av hoftebeltet.

Er ambivalent til ermekanten. Den har løsningen som jeg foretrekker, kombinert elastisk bånd og borrelås - men hempen i borrelåsen er da unødvendig stiv og kantete? (Mulig jeg sitter her i en haug av fliser snart? ;))

En rask test med litt vann fra springen tyder på at vannavvisningen er god, vannet perler seg pent og renner av uten at stoffet blir fuktig. Det er så vidt jeg forstår kun DWR, ikke noe membran - det tror jeg er beste løsning, jeg ville vært litt skeptisk til oppsamling av fukt fra kroppen dersom det hadde vært en vanntett halvpustende membran der.

Tok på meg min aller kaldeste og tynneste t-skjort under jakken og gikk meg en times spasertur nettopp - det er nesten vindstille og i underkant av 0°C her i Bergen. Måtte konsentrere meg om å gå sakte i oppoverbakkene og åpne litt på glidelåsene av og til for å unngå å bli svett. Merket ingen kuldeflekker, jevnt god og varm. Den har gjennomsydde kanaler i ermer, skuldre og hette, mens omtrent fra armhulene og ned er det doble kanaler som er forskjøvet ift hverandre på framside og bakside. Det skal bli temmelig kaldt og vindfullt før det blir aktuelt for meg å traske med ryggsekk og ha denne jakken på - men i pauser ser det ut som den kan være akkurat det jeg ønsket meg. Godt fornøyd så langt altså :thumbsup:

Tillegg: Et bilde fra 10 mars, da jeg tok "mars-overnattingen" min (Link):

5aa527ff335fa_Ramche2.0(P3101382).JPG.7f8eb692c61ec4041fafba96c080e491.JPG

Filmavisenstemme: "Det ble i helgen avholdt moteshow på Gravdalsfjellet ved Bergen. Vi ser her en lett dunjakke i sitt rette element, på fjellet i frisk Norsk natur! Modellen veier 105 kg og er tett på 190 cm, og han hevder at jakken passer ypperlig. Merk at modellen har en kroppstype som plasserer en ikke ubetydelig mengde fett rundt over hele kroppen - om De har en tendens til fettansamling kun rundt livet, kan det hende at de vil oppleve denne jakken som trang rundt livet.";) 

Endret av a_aa
La inn bilde/link
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer beskjeden jeg @a_aa

Kjøpte nå derfor en PATAGONIA - Ultralight Down Hoody - Dunjakke i XL

https://www.bergfreunde.no/patagonia-ultralight-down-hoody-dunjakke/?pid=10004&gclid=EAIaIQobChMIxO_x88fs2QIVGpSyCh1YeQ3fEAYYBiABEgKxsvD_BwE&wt_mc=no.pla.google_no.295179763.19906728163.72427827523

Tett i halsen, straming rundt livet og hodet var avgjørende utover at den er lett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.