Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur Bykle/Setesdalsheiene


Steinardo

Anbefalte innlegg

Tenkte å gå sørover fra enten fra Haukeli eller Hovden mot Gaukhei/Langeid og lurer på om noen har noen erfaring med ruten og hyttene i på ruten? Jeg har gått over Hardangervidda et par ganger før og der er det jo et bra utvalg av betjente hytter, men her er alle selvbetjente. Noen rapporterer også at det er begrenset proviant - så da risikerer jeg vel å måtte ta med all mat selv. Hadde jo håpet å kunne gå med en sekk på godt under 20 kg, men litt usikker på om det lar seg gjøre... Tenkte dagsetapper på ca 30 km, så en tur på 5-6 effektive dager.

Ruten jeg tenker på er:

Haukeli - Holmavatn evt. Hovden - Sloaros - Bleskestadmoen - Krossvatn - Hovatn - Storsteinen - Kringlevatn - Taumevatn - Øyuvsby - Gaukhei - Langeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For Rogalendinger er turen fra Haukeliseter til Ådneram/Lysebotn den "tradisjonelle påsketuren". I gamle dager var det "stinn brakke" på hyttene nedover- den ene dagen "alle" kom dit.

STF provianterer fortsatt hytten for påsketrafikken, så jeg tror ikke du trenger å tenke på at det ikke skal være mat på hyttene. Begrenset i denne sammenheng vil nok si at det ikke er det helt store utvalget. Men havregryn og salt vil det alltid være (+ hermetikk, pålegg, knekkebrød og annet.)

Både strekket fra  Bleskestadmoen til Krossvatn og Storsteinen til Taumevatn er drøye dagsetapper, men ikke uoverkommelig. (Det har gått folk fra Haukeliseter til Åderam på 28 timer - en gang.) Dette er ikke Hardangervidda, og det er mye opp og ned enkelte dagsetapper. (Gjelder mellom hyttene til STF hvor jeg er kjent.) 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått siste del av ruta di (Taumevatn - Langeid). Som @REJOHN indikerer så har normalt hyttene i SFT sitt område godt med proviant. Har aldri opplevd problemer med for lite mat. Når det gjelder Bleskestadmoen - Krossvatn så ser jeg av kvistkartet at SFT kvister løypa fra slutten av mars. En tar av ved Krokvasstølen og går via Brudled. Uten kvist vil jeg bare anbefale den delen av turen i bra vær. Fra Storsteinen kan en gå Ytre Storvatnet til Hyttevatn (dersom isfoholdene er ok) og så mot Vardebrotet til Storevatn og så til Taumevatn.

Dette er et flott område med mye terreng av varierende karakter. God tur!

https://www.ut.no/tur/2.9959/

https://www.stf.no/vinterruter/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Disse hyttene er vel "bånntæla" hvis det ikke er andre folk der - er det mulig å holde varme i dem i løpet av en natt? Jeg har lyst å gå lett og bl.a. unngå å ta med -40-soveposen og heller klare meg med en 0-sovepose (og derav også mindre og lettere sekk).

Hva tenker dere forøvrig om en 0-sovepose som nødutyr når man har uisolert jervenpose, dunjakke og liggeunderlag og ellers fullt med klær på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinardo skrev:

Takk for svar! Disse hyttene er vel "bånntæla" hvis det ikke er andre folk der - er det mulig å holde varme i dem i løpet av en natt? 

 

hyttene er beregnet til vintenrovernatting, og har ofte enten egne rom med ovn (Taumevatn og Storevatn for eksempel.) eller mindre sikringsbuer som Holmavatn og Blesjestadmoen. (Sikringsbua på Blesjestadmoen er restaurert tilbake til opprinnelig form, men med 2 meter senger og ikke 1,80, vel verdt et besøk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyuvsbu er populær som helgetur fra Brokke og er nok langtfra "bånntæla".   Gaukhei har flere løsninger for hvordan du vil bo, større og smått, med egne ovner, så tenker at kulde ikke er noe problem der heller. 

Langeidhytta(ubetjent) er ei gammel og flott(!) laftehytte, rett under tregrensa!! (Til info). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Steinardo skrev:

Takk for svar! Disse hyttene er vel "bånntæla" hvis det ikke er andre folk der - er det mulig å holde varme i dem i løpet av en natt? Jeg har lyst å gå lett og bl.a. unngå å ta med -40-soveposen og heller klare meg med en 0-sovepose (og derav også mindre og lettere sekk).

Hva tenker dere forøvrig om en 0-sovepose som nødutyr når man har uisolert jervenpose, dunjakke og liggeunderlag og ellers fullt med klær på?

 

En 0-sovepose er mer enn bra nok til å overnatte på hyttene, men det er ikke innendørs man bør beregne marginene. Man bør vel helst satse på å overleve også om man må overnatte ute..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Lompa said:

En 0-sovepose er mer enn bra nok til å overnatte på hyttene, men det er ikke innendørs man bør beregne marginene. Man bør vel helst satse på å overleve også om man må overnatte ute..?

Helt klart - det er ute jeg tenker på. Vil en 0-pose være tilstrekkelig med tanke på at man har vindsekk, dunjakke, liggeunderlag og ellers fullt med klær på er det jeg mener. Komfortabel blir det ikke men det blir det jo ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.