Gå til innhold
  • Bli medlem

Mohair og solkrem - utskilt fra "Hvor har du vært på tur"


Tessatroll

Anbefalte innlegg

På 2/19/2018 den 17.12, tshansen skrev:

40315730582_2af39dfdb9_k.jpgI mangel på bedre ting å ha på mohair fellene mine prøvde jeg solkrem trikset.... Det fungerte bra for gliden, men langt ifra bra for feste :-P Bakglatte ski i perioder. Hjalp heller ikke på at jeg hadde glemt de andre fellene hjemme. Møkk! Jeg tar meg en slurk vann å fortsetter med friskt mot

Er det noen som har gode tips på hva man gjør når det er blank is? 

Hehe, eg har ikkje opplevd redusert feste pga solkrem, men ikkje hatt solkrem på mohair nokon  gong dog. 

Elles fantastiske bileter! Til å bli sjuk av 😍

 

Endret av Kjell Iver
Utskilt til egen tråd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nye mohairfeller og solkrem, var kanskje ikke det lureste. Problemet kan ikke har vert ising i fellene på det føret vel? Ville kjøpt en fellerens og flytende felleimpregnering og brukt før neste tur, så har du så gode feller som er mulig å ha :)

Når det blir bratt på sånt føre, et det kun langfeller som duger synes jeg. Lette lange mohair feller, det er saker! Langfeller og kortfeller er stort sett med på sånne turer, eller bare langfeller om jeg vet det er bratt hele tiden. Gjerne feller med bakfeste, så er du sikker på de henger selv om det skulle komme litt snø/vann på limen.

Kortfellene mister grep om det er litt luft under midtskien, og ved traversering på hardt underlag har de lite feste

På blankpolert speilblank is har jeg gått mye på (vi bor jo nær Bergen). Da er det heldekken feller som gjelder og helst ikke kante skien, men legge den flatt mot isen, og velge slakke sik-sak ruter til toppen. Eller skarejern, men det har jeg kun brukt på rando. Det beste er å gå slakt om det funker, og finne seg noe snø å gå på.

På ski har jeg gått èn gang til høgabu, kom ikke like langt som deg ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Nei, nye mohairfeller og solkrem, var kanskje ikke det lureste. Problemet kan ikke har vert ising i fellene på det føret vel? Ville kjøpt en fellerens og flytende felleimpregnering og brukt før neste tur, så har du så gode feller som er mulig å ha :)

Når det blir bratt på sånt føre, et det kun langfeller som duger synes jeg. Lette lange mohair feller, det er saker! Langfeller og kortfeller er stort sett med på sånne turer, eller bare langfeller om jeg vet det er bratt hele tiden. Gjerne feller med bakfeste, så er du sikker på de henger selv om det skulle komme litt snø/vann på limen.

Kortfellene mister grep om det er litt luft under midtskien, og ved traversering på hardt underlag har de lite feste

På blankpolert speilblank is har jeg gått mye på (vi bor jo nær Bergen). Da er det heldekken feller som gjelder og helst ikke kante skien, men legge den flatt mot isen, og velge slakke sik-sak ruter til toppen. Eller skarejern, men det har jeg kun brukt på rando. Det beste er å gå slakt om det funker, og finne seg noe snø å gå på.

På ski har jeg gått èn gang til høgabu, kom ikke like langt som deg ;) 

Jeg var tom for felle impregnering og den flytende greia er god business for de som selger, for det er jaggu ikke mye i de flaskene og de koster skjorta! Må da finnes noe rimeligere man kan bruke? Teflon spray kanskje? Nei var ikke noe problem med fellen i så måte, hadde bare på i går kveld før jeg dro! Ja, den stålisen som var i dag hadde jeg ikke sjans å forsere! Også hadde jeg glemt de andre fellene mine hjemme (de ligger alltid i sekken) 🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Jeg var tom for felle impregnering og den flytende greia er god business for de som selger, for det er jaggu ikke mye i de flaskene og de koster skjorta! Må da finnes noe rimeligere man kan bruke? Teflon spray kanskje? Nei var ikke noe problem med fellen i så måte, hadde bare på i går kveld før jeg dro! Ja, den stålisen som var i dag hadde jeg ikke sjans å forsere! Også hadde jeg glemt de andre fellene mine hjemme (de ligger alltid i sekken) 🙄

 

Jeg brukte engang siliconspray på noen gamle syntetfeller, det funket meget bra. Men bruk lite, kommer det på limen/skien har du ett problem!

Har ikke prøvd flytende selv, men har hørt det er best. Jeg har brukt litt rosa glider, som jeg bare stryker med hårene. Men jeg har faktisk aldri slitt med at fellene trekker vann eller iser. Nye feller er vanligvis bra behandlet fra fabrikk.

Jeg holder faktisk en knapp på siliconsprayen til syntetiske feller. Mohair ville jeg ikke turt annet enn felleinpregnering eller litt glider (magefølelse). Spesielt pomocafellene mine, de har både grip og glide behandling fra fabrikk, de kommer jeg ikke til å gjøre noe med før det evt. oppstår problemer, og da blir det bare litt rosa glider i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, tshansen said:

Jeg var tom for felle impregnering og den flytende greia er god business for de som selger, for det er jaggu ikke mye i de flaskene og de koster skjorta! Må da finnes noe rimeligere man kan bruke? Teflon spray kanskje? Nei var ikke noe problem med fellen i så måte, hadde bare på i går kveld før jeg dro! Ja, den stålisen som var i dag hadde jeg ikke sjans å forsere! Også hadde jeg glemt de andre fellene mine hjemme (de ligger alltid i sekken) 🙄

 

Vet ikke om denne voksen gjør det samme som det som finnes på flaske? Det lille jeg har benyttet skiene så har jeg nå unngått kladder på fellene (selv om skiene var så som så). Ikke merket noe forskjell på grepet på 45mm Mohair etter at jeg gned på litt.

https://www.xxl.no/pomoca-pomoca-skin-wax-bicolor-17-18-fellevoks/p/1139095_1_style?gclid=EAIaIQobChMItpDAk8yy2QIVTkkZCh2ecgv2EAQYASABEgLb__D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CM3i-JbMstkCFQLCsgodNLwM9w

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom eg hugsar det, eller skal vere lenge, tek eg med eit stykke Montana Felleimpregnering (små stykker med voks, typ glider). 

Men i det siste har eg oftest enda med solkrem for den ligg jo på lomma...på forrige tur hade eg med impregnering men når den låg i pulken kg solkremen i jakka var valget enkelt #lengelevelatskap 

Men alvorlig tala; Felleimpregnering i type voksstykke funkar fint, og funkar også når veldig kaldt, så om ein skal ha "spesialprodukt" til dette formål tenkjer eg at det kanskje er det rimeligste alternativet, som funkar uansett temp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nå greit med ordinær glider på feller også - ikke noen grunn til å kjøpe overprisa fellevoks. Sprayimpregnering er definitivt penger ut av vinduet. Dersom fellene ikke er godt slitt ,og det begynner å bli bakglatt - ja da er det etter min erfaring så bratt at en må legge inn et par ekstra kryss opp bakken. Eller skarejern dersom det kan benyttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, THU skrev:

Det går nå greit med ordinær glider på feller også - ikke noen grunn til å kjøpe overprisa fellevoks. Sprayimpregnering er definitivt penger ut av vinduet. Dersom fellene ikke er godt slitt ,og det begynner å bli bakglatt - ja da er det etter min erfaring så bratt at en må legge inn et par ekstra kryss opp bakken. Eller skarejern dersom det kan benyttes.

Ja, men glider er så mangt har jeg forstått... er det noen som kan legge ved konkrete linker som kan være til hjelp for folk som får små panikk av å luske borti i smørehylla uten å vite hva man skal se etter :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, tshansen skrev:

Ja, men glider er så mangt har jeg forstått... er det noen som kan legge ved konkrete linker som kan være til hjelp for folk som får små panikk av å luske borti i smørehylla uten å vite hva man skal se etter :-P

Billig voks som også kan brukes på skiene:

https://www.swix.no/produkter/Skismoering/Glider/Base-Prep-Universal2/UR10-Yellow-Bio-Racing-Wax-60g2

»Spesialvoks» til fellene:

https://www.xxl.no/pomoca-pomoca-skin-wax-bicolor-17-18-fellevoks/p/1139095_1_style

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, THU skrev:

Som @TR foreslår, eventuelt en glider for lavere temp. Pocoma duo temp blokken hos XXL er helt sikkert bra. Prisen er ihvertfall ikke avskrekkende.

Hvordan er din erfaring med glider for lavere temperaturer på feller, får du det til å "feste" seg på fellen - og har det noe å si for gliden på fellene? Bare lurer, jeg har kun brukt gul glider eller fellevoks fra Colltex som Åsnes førte for noen år siden (?). Noen kompiser har rett og slett dratt frem et stearinlys og vokset fellene med det når det har vært behov for den slags, så ut til å funke det og! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep it simple: vanlig parafin voks, gjerne for aktuell temperatur, er det sliteføre vil revoksing nå og da være bra. Men det er først ved høyere temp at det har en betydning og da mer som "impregnering" enn bedre glid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt nevneverdige problemer med å få på glider - eller som @PTG sier parafinvoks (feks Swic CH7 lilla (-2 til -8).  Jeg har ikke prøvd med 'veldig kalde' vokser (sjelden nødvendig på Vestlandet). En kan jo alltid diskutere hvor stor effekt voksing har på gliden - bra blir det jo aldri :), men det kan redusere frustrasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.