Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en tråd om valg av fjellski


turbobjørn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til valg av fjellski. Jeg har noen smale Åsnes Holmenkollen fjellski med standard langrennsbindinger og sko som jeg har stått med hovedsaklig i løyper de tre siste årene med varierende mengde fra år til år. I tillegg har jeg tidligere stått litt på slalom (eikedalen, furudalen, bavallen), men dette begynner å bli noen år siden. Nå har jeg gjerne lyst å bevege meg ut i dette segmentet av tur og lære meg å gå på fjellski.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp om ski, bindinger og sko både på forumet i lignende tråder og andre steder på nett så jeg har fått litt bedre oversikt om hva som er hva, men har ikke sjangs til å vurdere hvilken kombinasjon som vil passe mitt bruk best. Jeg har tross alt ingen erfaring med klassiske/brede fjellski eller den type tur man gjerne bruker disse til fra før av.

 

Jeg bor i Bergen og vil nok hovedsaklig, hvertfall i utgangspunktet, gå turer her på Vestlandet.

Turer jeg tenker i nærmeste fremtid.

  • Kiellandsbu
    • Her skal jeg på en dagstur om noen uker med en kompis som har litt erfaring fra fjellski for å komme litt inn i det.
  • Turer generelt i områdene stølsheimen, bergsdalen og vossefjellene
  • Hytte til hytte på hardangervidda

Tenker det er disse type turene jeg må ta utgangspunkt i når jeg skal velge ski, og ikke alt mulig annet slags terreng jeg en gang i fremtiden kanskje får en interesse av å bevege meg i.

Ski

Slik jeg har sett har flere her på forumet som har lignende behov som meg ofte fått anbefalt Åsnes Nansen for litt mer kupert terreng og Åsnes Amundsen for flatt terreng (hardangervidda) og jeg heller derfor litt mot Nansen uten at jeg kan forsvare det nevneverdig utenom hva andre har fått anbefalt. Del gjerne tanker og forslag om dette. :)

Sko/Binding

Har sett folk anbefale å velge sko før man velger binding, men dette forvirrer meg forferdelig. Min naturlige tanke er jo velge binding ut ifra mitt bruk og så finne en sko som passer til denne type binding.

Slik jeg har forstått det velger man BC dersom man prioriterer turen og det å gå bortover mens man velger 75 mm dersom man skal kjøre telemark og vil ha mer stabilitet ved nedkjøring. BC kan man kjøre telemark med, men er man ikke påpasselig med teknikk/trykk kan man ødelegge bindingen. 75 mm er tyngre å gå med, men man kan få enda større stabilitet i nedkjøring ved å bruke bindinger med avtagbar kabel.

Noen spørsmål til dette

  1. MÅ man kjøre telemark dersom man har 75 mm?
  2. Hvilken kjørestil kjører man dersom man har BC? slik?
  3. Kan det være et godt kompromiss å kjøre slik man gjør med BC med 75 mm med avtagbar kabel for ekstra stabilitet nedover og ofre litt krefter for å komme seg bortover?

Igjen, her er jeg helt på bærtur.. innspill ønskes hjertelig velkommen.

Kjøpe på nett

Jeg har sett at fjellsport har en kampanje hvor de tilbyr -30% på skipakker. Jeg har sett i andre tråder at folk er veldig uening om det er lurt å kjøpe på nett eller ikke ift spenn. Tråden jeg leste litt i ble litt for teknisk for meg, noen som har innspill her?

 

Takker og bukker for innspill. :)

Endret av turbobjørn
Formatering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
21 minutter siden, turbobjørn skrev:

Hei!

Jeg trenger litt hjelp til valg av fjellski. Jeg har noen smale Åsnes Holmenkollen fjellski med standard langrennsbindinger og sko som jeg har stått med hovedsaklig i løyper de tre siste årene med varierende mengde fra år til år. I tillegg har jeg tidligere stått litt på slalom (eikedalen, furudalen, bavallen), men dette begynner å bli noen år siden. Nå har jeg gjerne lyst å bevege meg ut i dette segmentet av tur og lære meg å gå på fjellski.

Jeg har prøvd å lese meg litt opp om ski, bindinger og sko både på forumet i lignende tråder og andre steder på nett så jeg har fått litt bedre oversikt om hva som er hva, men har ikke sjangs til å vurdere hvilken kombinasjon som vil passe mitt bruk best. Jeg har tross alt ingen erfaring med klassiske/brede fjellski eller den type tur man gjerne bruker disse til fra før av.

 

Jeg bor i Bergen og vil nok hovedsaklig, hvertfall i utgangspunktet, gå turer her på Vestlandet.

Turer jeg tenker i nærmeste fremtid.

  • Kiellandsbu
    • Her skal jeg på en dagstur om noen uker med en kompis som har litt erfaring fra fjellski for å komme litt inn i det.
  • Turer generelt i områdene stølsheimen, bergsdalen og vossefjellene
  • Hytte til hytte på hardangervidda

Tenker det er disse type turene jeg må ta utgangspunkt i når jeg skal velge ski, og ikke alt mulig annet slags terreng jeg en gang i fremtiden kanskje får en interesse av å bevege meg i.

Ski

Slik jeg har sett har flere her på forumet som har lignende behov som meg ofte fått anbefalt Åsnes Nansen for litt mer kupert terreng og Åsnes Amundsen for flatt terreng (hardangervidda) og jeg heller derfor litt mot Nansen uten at jeg kan forsvare det nevneverdig utenom hva andre har fått anbefalt. Del gjerne tanker og forslag om dette. :)

Sko/Binding

Har sett folk anbefale å velge sko før man velger binding, men dette forvirrer meg forferdelig. Min naturlige tanke er jo velge binding ut ifra mitt bruk og så finne en sko som passer til denne type binding.

Slik jeg har forstått det velger man BC dersom man prioriterer turen og det å gå bortover mens man velger 75 mm dersom man skal kjøre telemark og vil ha mer stabilitet ved nedkjøring. BC kan man kjøre telemark med, men er man ikke påpasselig med teknikk/trykk kan man ødelegge bindingen. 75 mm er tyngre å gå med, men man kan få enda større stabilitet i nedkjøring ved å bruke bindinger med avtagbar kabel.

Noen spørsmål til dette

  1. MÅ man kjøre telemark dersom man har 75 mm?
  2. Hvilken kjørestil kjører man dersom man har BC? slik?
  3. Kan det være et godt kompromiss å kjøre slik man gjør med BC med 75 mm med avtagbar kabel for ekstra stabilitet nedover og ofre litt krefter for å komme seg bortover?

Igjen, her er jeg helt på bærtur.. innspill ønskes hjertelig velkommen.

Kjøpe på nett

Jeg har sett at fjellsport har en kampanje hvor de tilbyr -30% på skipakker. Jeg har sett i andre tråder at folk er veldig uening om det er lurt å kjøpe på nett eller ikke ift spenn. Tråden jeg leste litt i ble litt for teknisk for meg, noen som har innspill her?

 

Takker og bukker for innspill. :)

Det finnast ørten og førti gode skimodellar i marknaden, men Nansen er jo som du nemner sjølv  ei god allroundski til både vidde og vestlandsterreng. 

Du kan trygt handle på nett. Ta utgangspunkt i høgda di og vekt, om du vipper mellom storleikar, så tenkt bruksområde og oppakning. 

Du kan køyre den stil du vil med 75mm og BC. Køyr som du alltid har gjort, på Holmenkollenskia dine. Det funkar heilt sikkert :) den dagen du treng ein telesving kjem han truleg av seg sjølv. Enkelte føretilhøver gjer at ein på fjellski vil ha god nytte av ei lett tilbaketrekt innerski når du skal svinge,  for å få nok trykk i ytterskia til effektiv sving.  Ikkje noko å stresse med dog. 

75mm vil gi deg auka stabilitet ja, du vil nok også oppleve å kunne køyre parallelsvingar/slalom med dei, på godt føre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 21.43, Tessatroll skrev:

Du kan trygt handle på nett. Ta utgangspunkt i høgda di og vekt, om du vipper mellom storleikar, så tenkt bruksområde og oppakning.  :)

Jeg er 185 og 78. Ser på siden til Åsnes Nansen at de da i utgangspunktet anbefaler 195 cm. Men dette er da vekten uten klær, skal man egentlig måle med klærne man går med på tur? Det og det faktum at jeg sjelden vil gå tur uten hvertfall en dagstursekk på kanskje et par kg putter meg jo i 80+ kg og dermed 200 cm..

Hytte til hytte i en påske så er jeg jo gjerne 78 kg + 14 kg = 92 kg og dermed vektmessig på 205 cm.

Ser også at det ofte anbefales at kortere ski er bedre for både nybegynnere og ulendt terreng. Jeg er jo nybegynner, men håper jo å ikke være det etterhvert. :-P I tillegg har jeg litt vanskelig selv å definere hva ulendt terreng vil si i forhold til de turene jeg snakket om øverst i tråden.

Noen formening her?

På 19.2.2018 den 21.43, Tessatroll skrev:

Du kan køyre den stil du vil med 75mm og BC. Køyr som du alltid har gjort, på Holmenkollenskia dine. Det funkar heilt sikkert :) den dagen du treng ein telesving kjem han truleg av seg sjølv. Enkelte føretilhøver gjer at ein på fjellski vil ha god nytte av ei lett tilbaketrekt innerski når du skal svinge,  for å få nok trykk i ytterskia til effektiv sving.  Ikkje noko å stresse med dog. 

75mm vil gi deg auka stabilitet ja, du vil nok også oppleve å kunne køyre parallelsvingar/slalom med dei, på godt føre :)

Slik det er i dag synes jeg det er litt vanskelig å få til annet enn å ploge, men så er ikke løyper så breie at det er lett å øve heller. På sikt vil jeg gjerne kunne kjøre slik som Gamme gjør her da. Synes det ser litt kjekkere ut å kjøre en slik stil enn å veksle mellom å renne og ploge.

Hva ville du valgt av BC og 75 mm til de turene jeg beskrev over?

Ser at BC er billigere og hører at de er mindre belastende å gå med over avstander, i tillegg ser jeg at veldig mange får anbefalt og velger BC bindinger i slike typer tråder som dette. Men har liksom en liten ide om at det bli kjipt å kjøre ned med, uten at jeg helt vet hvorfor og jeg er litt nervøs for å ende opp med noen ski/bindinger som gjør at jeg kvier meg for å dra på tur. Samtidig er jeg nysgjerrig på om det samme kan gjelde for 75 mm og gåmotstand, men har som sagt ikke noen særlige referansepunkt på noen av delene så finner det vanskelig å vurdere. Sliter egentlig med å se hvorfor det er to typer bindinger i det hele tatt. :-P

Blir kanskje litt overtenking her, men er kjekt å forstå litt konseptet med hvorfor man velger hva, og så er det jo ski jeg forhåpentligvis skal bruke mye fremover. :)

Endret av turbobjørn
Formatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg fint frem, opp, ned og bort uansett om du går for bc eller 75mm. Til syvende og sist er det også den oppå skiene som har en del å si for resultatet.

Hvis du f.eks hadde prøvd en skøytestøvel på de skiene du har i dag så ville du merket forskjell i stabilitet nedover. Men en skøytestøvel vil være litt "unaturlig stiv" i ankelen om du går klassisk med fullt strammet skøytestøvel. 

 

Vekt er en forskjell på BC og 75mm. Jeg har Crispi Svartisen i begge typer. 75mm støvlene veier 150g mer pr støvel i str. 45. En 75mm binding vil også ha litt høyere vekt enn en BC binding.

Uten gummifleksen på BC bindingen ville det vært enda mindre bøyemotstand i BC systemet, men den stabiliserer også skien. På en 75mm må hele sålen på støvlen bøyes, hvor mye avhenger litt av hvor stram en har tåjernet trykket ned. Strammes det ikke helt vil motstanden bli litt mindre fordi det blir litt slark mellom bindingen og støvlen. Hvor mye motstand det blir, avhenger av hvor stiv sålen på støvlen er. Altså gåmotstanden er litt mindre på BC.

Ser man på gåegenskapene alene: Skal du langt er altså utstyr med BC vektmessig lettere, og du bruker i teorien litt mindre krefter for hver gåbevegelse.

Det er 2 BC modeller: Manuell og Magnum (Auto er utelukket). Platen som støvlen ligger an mot er litt bredere på Magnum, det gir litt mer kraft på kanten av skien ved traversering og kanting av skien. Det er egentlig ikke noen grunn til å velge noe annet en Magnum. MEN, BC systemet er avhengig av en vridningsstiv støvel for å bli bra. Er støvlen for myk blir det uansett ikke bedre med BC enn det du har på skiene dine i dag. Jeg hadde tidligere Alfa Skarvet støvler, det er er en mye solgt støvel som heldigvis er gått ut. Den er for myk, og i min verden ubrukelig til alt annet enn islagte vann. Det var som natt og dag å bytte til Crispi Stetind og Svartisen. Plutselig ble BC systemet brukbart. 

I en 75mn sitter hele fronten av støvlen nedi bindingen, i teorien får du litt mer trykk på kanten, men hvor mye avhenger av hvor stiv støvlen er her også. Bindingen stiver også av den delen av sålen som er nedi bindingen, bindingen har altså sidestøtte når hælen er litt løftet, stivheten i støvlen spiller også inn. Med en 75mm med wire påmontert vil dette gi ytterligere sidestøtte. På BC er sidestøtten best når støvlen ligger nedpå skien, da hjelper det langsgående sporet til dette. Løfter du hælen forsvinner mye av støtten og det er kun stivheten i pinnen foran og støvlen som gir deg støtte.

Altså jo stivere støvler, jo stødigere blir det uansett bindingssystem. Wire øker stabiliteten ytterligere.

BC kan for enkelte være mer befengt med gnagsår en 75mm. Jeg har 2 "identiske" støvler: Crispi Svartisen. BC modellen gir meg gnagsår på hælen på begge føttene. 75mm støvlene kan jeg ta på meg dagen etter jeg har fått gnagsår, og gå som ingen ting hadde hendt med kun en vanlig plasterlapp på sårene. Støvlene er identiske bortsett fra sålen, det jeg har funnet ut er at BC støvlen er på grunn av såleforskjellen lavere bak ved hælen. Det gjør at foten trykkes ned ved hvert tråkk. Ingen stramming i verden kan stoppe den bevegelsen. Ved å bygge trinnvis opp hælpartiet til 4-5mm bakerst fikk jeg kurert problemet.

Til mitt bruk har jeg BC på Åsnes Amundsen. De er for de litt lengre og flatere turene. Skiene er mer gå orienterte og støvlene lettere. Denne kombinasjonen var ikke kjørbar før jeg byttet ut Alfa Skarvet støvlene. Med Crispi Stetind/Svartisen var det altså som natt og dag. Også ved traversering var det et problem med Skarvet som ble kurert ved å bytte.

Jeg har Ingstad med 75mm Voile Traverse og Crispi Svartisen. De er for litt brattere turer og når jeg brøyter egne løyper. Sko/binding er litt tyngre enn BC, men gåkomforten med denne kombinasjonen er fenomenal, altså veldig behagelig å gå med, kanskje litt tyngre totalt sett, men det kommer også av skitypen. Svartisen støvlene har litt mykere såle enn utseendet skulle tilsi. Det gir den fenomenale gåkomforten, men de er ikke så stive som de potensielt kunne ha vært. Wiren hjelper på dette, men det er mer å hente med en stivere støvel. Jeg liker best og bruker dette fjellskiparet desidert mest, men det kommer også litt av type turer jeg går

Så 75mm trenger ikke nødvendigvis være tungått om litt stivhet ofres. 75mm'en er uansett stivere enn BC med "samme" støvel.

Håper du ble litt klokere på forskjeller, fordeler og ulemper.. men for å konkludere er en av de stiveste BC kombinasjonene BC Magnum og Crispi Svartisen. En 75mm som kan fint matche gåkomforten til BC og vel så det, men er ørlite tyngre, er Voile 3pin Traverse og Crispi Svartisen. Økt gåkomfort gir ikke maksimal stivhet som du kunne fått med 75mm systemet, og en enda mer sålestiv støvel, men mer enn god nok stabilitet til å komme trygt ned fra hvor som helst.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler, men vil legge til en ting. Om man går for 75 mm på Nansen, så bør man legge oppbyggingsplate mellom skien og bindingen. Binding og sko stikker lenger utenfor kanten på 75 mm enn BC, og om man skal gå eller kjøre i litt bratt terreng (særlig på hardt føre), så vil bindingen ta nedi. Som nybegynner tenker man kanskje at en ikke skal ut i bratta, men det hender det skal forseres et bratt parti, og det er veldig frustrerende og skummelt når man føler at skien kan miste tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lompa skrev:

Enig med forrige taler, men vil legge til en ting. Om man går for 75 mm på Nansen, så bør man legge oppbyggingsplate mellom skien og bindingen. Binding og sko stikker lenger utenfor kanten på 75 mm enn BC, og om man skal gå eller kjøre i litt bratt terreng (særlig på hardt føre), så vil bindingen ta nedi. Som nybegynner tenker man kanskje at en ikke skal ut i bratta, men det hender det skal forseres et bratt parti, og det er veldig frustrerende og skummelt når man føler at skien kan miste tak.

"Voile 3pin Traverse" er en 75mm der det følger med 10mm plater.

"Voile 3pin Cable" er samme binding men uten platene.

Som @Lompa sier så reduseres muligheten for at bindingen tar nedi snøen i ekelte tilfeller dersom skien kantes dersom den monteres med plater. Med plater oppnår man også mer kanttrykk. Dersom skiene går ned i oppkjørte spor vil trolig bindingen også skrape mindre i sidene på sporet siden den kommer litt høyere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig god og grundig forklaring, @Omnilite det hjalp godt. :)

Jeg har vært en runde i butikker og sett og prøvd litt forskjellige skisko og er enig med at Crispi Svartisen virket veldig god å gå med. Jeg syntes jeg kjente dette lille "fallet" i Crispi Svartisen BC, men er mulig jeg innbiller meg det etter jeg leste posten din. :P

Det som får meg til å helle mot BC nå er at, som du sier, gåmotstanden og utstyret er litt lettere. I tillegg har jeg vanskelig for å vurdere om hva slags turer det vil bli mest av og hvordan de forskjellige turene egentlig kan defineres, uten om hardangervidda såklart.

Er litt redd for å ende opp med utstyr som passer for mye, men er tyngre (75 mm) når det jeg egentlig vil ha behov for er lettere (BC). For som du sier er det en forskjell i hvor tungt det er å gå med BC vs 75 mm utstyr, men naiv som jeg er tenker jeg at dette vil gå greit (?) og at 75 mm kanskje blir det mest anvendelige (?). Det høres ikke ut som allverden forskjell (mtp vekt og motstand).

Poenget er at jeg vil ha litt alt-i-ett, selv om jeg selvfølgelig skjønner at det er umulig. Skulle gjerne hatt ett par for bortover og ett par for litt brattere, men det blir litt overkill, hvertfall til å begynne med. Det jeg er ute etter er utstyr som ikke bremser gleden ved hverken en hytte til hytte over vidden eller opp i fjellet.

 

Slik jeg tenker nå er:

Åsnes Nansen, VOILE 3-Pin Cable Traverse og Crispi Svartisen 75 mm.

23 timer siden, Omnilite skrev:

Så 75mm trenger ikke nødvendigvis være tungått om litt stivhet ofres.

Gjelder det komboen jeg nevnte over?

Endret av turbobjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange fornuftige råd i tråden. Min erfaring er at det i stor grad er snakk om vane med basis i dine skiferdigheter (les - du blir ikke en bedre skiløper ved å skifte fra 75mm til BC eller omvendt). Oppsettet du foreslår vil helt sikkert fungere som bare det til ditt bruk. Bruk litt tid på å sjekke at støvlene du velger passer foten din godt. Jeg har samme erfaring med Crispi / Alfa som @Omnilite. Etter mange år med Alfa støvler som etterhvert blir mye som hansker byttet jeg til Crispi Stetind. Uheldigvis vil ikke mine føtter samarbeide med Crispi, og etter å ha brukt nesten like mye penger på sportstape og gnagsårplaster som på støvlene måtte jeg krype til korset og handle Alfa Skarvet. Nå er de snart klare for utskifting igjen (4-5 år gamle). Har forstått den nye Advance serien er stivere....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, turbobjørn skrev:

 

Åsnes Nansen, VOILE 3-Pin Cable Traverse og Crispi Svartisen 75 mm.

Gjelder det komboen jeg nevnte over?

Med unntak av at kanskje støvler+binding er noen 100g tyngre enn tilsvarende i BC, så synes jeg der ikke er noe mer motstand i gåbevegelsene med dette enn med BC. Støvelen flexer naturlig og det gir ikke noe følelse av at det er noe som "holder igjen".

Det er en rad med "lissekroker" mindre på Svartisen støvlene kontra f.eks Stetind. Jeg strammer alltid lissene godt på Svartisen, men plastspennene er kun hektet sammen, strammer de kun i nedoverbakkene når jeg også bruker wire. Det gir en veldig fin bevegelse i ankelen til å gå med plastspennene løse, og støvlen sitter godt likevel til tross for at den tilsynelatende mangler et lissepunkt.

Altså det er kun litt økt vekt som er bakdelen slik jeg ser det, men jeg synes ikke strengt tatt det merkes noe særlig.

Jeg har dette på Ingstad, lengste dagstur har vært 4mil+ eller 2mil+ med brøyting i 20cm løssnø. Det er nok mer viktig å smøre skiene oftere for å utnytte gliden bedre, i stedet for å ukritisk klaske på kortfeller og labbe avgårde. Jeg vurderer alltid føret og velger smurning når det er enkelt å smøre, og det gir best resultat, så bruker jeg fellene når jeg trenger mere feste. Det går mye mer krefter i vasken ved å kjempe mot dårlig glid enn "tapet" i bindingssystemet noensinne vil gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips angående støvel @THU, har vært i butikk og prøvd litt forskjellig. Men følte Svartisen satt godt på! :)

Takk for tips angående plastspenner og feller @Omnilite, hadde ikke tenkt over at det kan være mer behagelig å gå på den måten, det skal jeg prøve!

 

Nå har jeg lagt inn bestilling på det jeg nevnte over, men kan forandre dette i løpet av helgen. For jeg la inn Nansen ski på 195 cm, og er litt usikker på lengden. Jeg ringte faktisk Åsnes og spurte hva de anbefalte mtp det samme jeg skrev tidligere i tråden;

På 21.2.2018 den 21.50, turbobjørn skrev:

Jeg er 185 og 78. Ser på siden til Åsnes Nansen at de da i utgangspunktet anbefaler 195 cm. Men dette er da vekten uten klær, skal man egentlig måle med klærne man går med på tur? Det og det faktum at jeg sjelden vil gå tur uten hvertfall en dagstursekk på kanskje et par kg putter meg jo i 80+ kg og dermed 200 cm..

Hytte til hytte i en påske så er jeg jo gjerne 78 kg + 14 kg = 92 kg og dermed vektmessig på 205 cm.

Ser også at det ofte anbefales at kortere ski er bedre for både nybegynnere og ulendt terreng. Jeg er jo nybegynner, men håper jo å ikke være det etterhvert. :-P I tillegg har jeg litt vanskelig selv å definere hva ulendt terreng vil si i forhold til de turene jeg snakket om øverst i tråden.

 

Her fikk jeg svar at jeg burde velge 195 cm pga. høyde/vekt og at jeg er nybegynner. De sa dog også at jeg burde gå for Ingstad til de type turer jeg har beskrevet tidligere da, men tar det med en klype salt. Er dere enig med lengden eller skal jeg gå 5 cm ned/opp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal ned i lengde i alle fall. 

Du "ticker" begge boksene for lengde rett ut, så sånn sett kommer du rett på 195 i tabellen. "Tørrvekten" din er dessuten i nederste del av vektområdet i tabellen, så flyten burde som sådan være innafor. Litt kortere ski er litt lettere å få med seg rundt i svingene, og tråkkes ikke så lett på bak om du skal ut i fiskebein. De bli heller ikke så korte at de vil føles "langrennsmessig stutte" når du går. Du må uansett ha "litt" fart for å få de til å flyte, regner du deg selv som nybegynner, er det kanskje mer håndterbarhet som tar deg fint nok ned bakken fremfor flyt. Når du går på løst føre vil nok heller ikke lengre ski gjøre den helt dramatisk store forskjellen. 

Jeg har ikke Nansen, så sånn sett har jeg ikke erfaring med akkurat den, men jeg har Amundsen i 201 og Ingstad i 190. Jeg er 179. Ut fra kroppshøyde i tabellen skulle jeg hatt 190 i Nansen, men ut fra vekta sier tabellen 205.. Skulle jeg gått for Nansen til meg selv, ville jeg uansett ikke hatt de lengre enn 195. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 23.2.2018 den 21.39, Omnilite skrev:

Tror ikke du skal ned i lengde i alle fall. 

Du "ticker" begge boksene for lengde rett ut, så sånn sett kommer du rett på 195 i tabellen. "Tørrvekten" din er dessuten i nederste del av vektområdet i tabellen, så flyten burde som sådan være innafor. Litt kortere ski er litt lettere å få med seg rundt i svingene, og tråkkes ikke så lett på bak om du skal ut i fiskebein. De bli heller ikke så korte at de vil føles "langrennsmessig stutte" når du går. Du må uansett ha "litt" fart for å få de til å flyte, regner du deg selv som nybegynner, er det kanskje mer håndterbarhet som tar deg fint nok ned bakken fremfor flyt. Når du går på løst føre vil nok heller ikke lengre ski gjøre den helt dramatisk store forskjellen. 

Jeg har ikke Nansen, så sånn sett har jeg ikke erfaring med akkurat den, men jeg har Amundsen i 201 og Ingstad i 190. Jeg er 179. Ut fra kroppshøyde i tabellen skulle jeg hatt 190 i Nansen, men ut fra vekta sier tabellen 205.. Skulle jeg gått for Nansen til meg selv, ville jeg uansett ikke hatt de lengre enn 195. 

Hei igjen! Jeg endret ikke bestillingen, fikk skiene i begynnelsen av mars og var på tur noen dager senere, oppsettet med sko + bindinger funket fjell, veldig fornøyd. :)

Men ene skien sprakk opp i tuppen og har vært i kontakt med dem jeg bestilte hos så det blir en reklamasjonssak. Men i den anledning fikk jeg mulighet til å skifte lengde dersom jeg ville det, noe som igjen har fått meg til å tenke og gruble over om jeg skal forandre til 200 cm. Håper jo på at dette er ski jeg kommer til å ha over lengre tid som gjerne vil føre meg ut av nybegynnersegmentet etterhvert. I tillegg ser jeg en trend på vekten som tilsier at jeg kanskje vektmessig hvertfall vil nærme meg 200 cm i vekt..

Går man da får den lengre modellen for å "sikre" seg i fremtiden eller kan det medføre at man egentlig aldri får inn en skikkelig teknikk? Dette blir veldig spekulativt merker jeg, men kjekt hvis noen har råd her. Selv tenker jeg jo nesten at +/- 5 cm umulig kan bety mye, men hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.