Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Haukeliseter vs Rjukan med pulk


Lauris

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Tenker å dra til Hardangervidda om ei ukes tid sammen med en kompis og lurer om hva folk mener om Finse til Haukeliseter vs Rjukan. Dette blir vår lengste tur med pulk og da tenker jeg på sikkerhet, vanskelighetsgrad, osv.  Vi tenker på 1 av disse turene:

https://www.ut.no/tur/2.7164/

https://www.ut.no/tur/2.1307/

Turen til Rjukan har "Gradering: Enkel", mens turen til Haukeliseter "Krevende". Kanskje noen har erfaring med disse turene og kan skrive noen ord at det faktisk stemmer? Er turen til Haukeliseter virkelig mer krevende ? Tror turen til Haukeliseter er med populær og er kanskje bedre kvistet (vet at den blir ordentlig kvistet fra 02.03 i år) ?

Noen andre tips til turen ? Vi tenker å bruke 7-8 dager.

Mvh, lauris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Lauris skrev:

Hei folkens,

Tenker å dra til Hardangervidda om ei ukes tid sammen med en kompis og lurer om hva folk mener om Finse til Haukeliseter vs Rjukan. Dette blir vår lengste tur med pulk og da tenker jeg på sikkerhet, vanskelighetsgrad, osv.  Vi tenker på 1 av disse turene:

https://www.ut.no/tur/2.7164/

https://www.ut.no/tur/2.1307/

Turen til Rjukan har "Gradering: Enkel", mens turen til Haukeliseter "Krevende". Kanskje noen har erfaring med disse turene og kan skrive noen ord at det faktisk stemmer? Er turen til Haukeliseter virkelig mer krevende ? Tror turen til Haukeliseter er med populær og er kanskje bedre kvistet (vet at den blir ordentlig kvistet fra 02.03 i år) ?

Noen andre tips til turen ? Vi tenker å bruke 7-8 dager.

Mvh, lauris

Hei :)

Som det står i beskrivelsen; Vestvidda er meir kupert, og dagsetappane på desse "ferdig skisserte" rutene er jo lenger på den til Haukeliseter. 

Eg har kryssa nokre gonger samt gjort mindre rundturar, og det som karekteriserer terrenget i vest er jo nett det som står i beskrivelsen, i tillegg er veret hakket meir skiftande, og vestvidda har meir nedbør.

Forhold som ver og føre gir (ofte) meir utslag på framdrift i litt "kvasst" terreng enn i snillare terreng. Når eindel av dagsetappane i tillegg er lenger, inneber det rett og slett at marginane går ned/dagane kan potensielt verte meir krevjande om dei rette føresetnadanekjem til.

Eg tenkjer altså at det er ein totalsum av fleire faktorar som gjer at Finse - Haukeli er sett som meir krevjande enn Finse - Rjukan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Finse-Haukeli er jo en rute veldig mange går og mitt inntrykk er at den ikke er spesielt krevende. Føre og vær spiller selvsagt inn...

@whistler lagde en fin tur rapport fra i fjor vinter som du finner her:

http://friluftslivet.net/hardangervidda-pa-langs-arets-store-skitur/

 

Den er nok meir disponert for utfordringar mtp framdrift om dei rette forholda slår til. Eg har gått på blåswix på få dagar, svosja meg over vidda, og eg har hatt eit helv....av vind og brøyting (til  midt på låret innimellom) med påfylgande forseinkingar. Heldigvis både gonger med telt.

Må elles legge til at det å gå mot sørvest er jæklig fint, ein får oppleve den tydelege endringa i terreng, og ein går mot sol og solnedgongane :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 13.00, Tessatroll skrev:

Må elles legge til at det å gå mot sørvest er jæklig fint, ein får oppleve den tydelege endringa i terreng, og ein går mot sol og solnedgongane

Støtter dette, er man heldig med været er dette en veldig flott tur. Kom til Haukeliseter i dag, knall sol. Været generelt var både og, men det er slik det skal være. 

Har gått denne en del ganger nå, og blir liksom ikke lei. Rjukan er også en fin tur hvor man kan avslutte med Krossobanen og museums besøk for den som har interesse for dette (tungtvannsaksjonen)

Men hvis du aldri har krysset før, ta Haukeliseteren  

 

3AE90EBE-858A-471B-99C1-3C556CEE9A6B.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har gått begge med pulk i januar. Jeg mener nå Haukeliseter er "lettest". Nå som det er kaldt blir det ekstra kjipe dager på vannene de siste dagene. Og Rjukan, vil heller gått litt kupert. Hvis du velger Rjukan bør dere ha planene klare for siste nedfartene. Pulk ned under krossobanen eller til Rjukan fjellstue kan være (er) ikke en spøk...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrste vinterturen eg gjekk med pulk og telt var Finse - Haukeliseter, men eg gjekk om Kleldebu, ikkje Krekkja. Stor sett synest eg ikkje det var sä kupert eg. Det var to kneiker som var seige. Det var opp dalsida fraa kvennsjöen, og opp til nedköyringa til Haukeliseter. Nedköyringa til Haukeliseter er stuppbratt. Slo et tau paa tvers under pulken og sklei paa den nedover fjellsida. 

Dersom du gaar til Haukeliseter vil eg anbefala aa ta middagen der. Kjempegod lokal mat!!

I fjor gjekk eg Haugastöl - Krekkja - Hadlaskard - Kjeldebu - Torevasshytte - Tyssevassbu - Trolltunga - og sommarstien til Skjeggedal. Synest eigentleg den turen var litt finare. Litt kjedeleg landskap til eg kom til Hadlaskard men etter det, var det flott terreng. Igjen, ein saftig kneik mellom Kjeldebu og Torevasshytten. Kronglete ned til trolltunga fraa Tyssevassbu men fekk god forklaring fraa nokre lokalkjennde... daa var det lett.  Kanskje eit alternativ....Walking-towards-torehytten.thumb.jpg.426ac4bd3ccc9e5ce0f1c7dcc9db2929.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.