Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorsag - hva er gale?


tshansen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har over gjennomsnittet oppheng på motorsag her? Jeg skulle skjære meg noen arbeidsstykker fra kubbene jeg har saget, men får bare sånn merkelig struktur i veden? 

Topp og bunn på selve kubben er helt strøken, men med en gang jeg prøver å skjære fine kutt, går det filleveien?? Noen som kan forklare hvorfor? 

F4EB9F9B-AD65-41F4-9724-DAB8D1B9E2FD.thumb.jpeg.8305ab4c6522e2b4e12efae45c885fb5.jpeg

FFC86D26-5350-464A-8C55-DF24ACA9060A.thumb.jpeg.68f436b646618666e74e305e2a1ecabe.jpeg

kjedet er strammet korrekt, og det er nesten helt nytt? 🤔🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, TomWithoutVom skrev:

Jeg kan tenke meg et par ting som kan gi slik snittflate: litt for korte ryttere for hardved, press på saga og hvis tennene er av ulik lengde (p.g.a ujevn filing/slitasje).

Men dette passer vel ikke hvis kjedet er så og si nytt?   Hmmm? Mystefistisk.   Anyone?

Omtrent alle kubbene jeg har saget ser helt strøken ut, men med en gang jeg prøver å skjære fint, blir resultatet slikt! Kan jo være at en i familien har klart å være borti noe med kjede å ikke turt å si noe om det 🤔 men da skulle jeg jo sett det samme på kubbene?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike vaskebrett skyldes som oftest utslitt sverd . Ta av sverdet og rengjør skikkelig.  Er det grop like bak tuppen sager du med for slakt kjede.

Er det grader på kantene av bommene/glideflaten må disse slipes vekk.

Er sporet i sverdet for breitt?  Enten er det feil kjede for sverdet eller sverdet err utslitt.dette gir vaskebrett i snittflaten.

 

Er naglene som binder samen kjedeleddene slitt på undersiden trykker du for hardt på saga. Tilsvarende skade kommer også på sverdet og begge deler må byttes.

Er tuppene på kjeda som går ned i sporet i sverdet slitt er sverdet utslitt og må byttesDa det gir  vaskebrett

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kvakko skrev:

Slike vaskebrett skyldes som oftest utslitt sverd . Ta av sverdet og rengjør skikkelig.  Er det grop like bak tuppen sager du med for slakt kjede.

Er det grader på kantene av bommene/glideflaten må disse slipes vekk.

Er sporet i sverdet for breitt?  Enten er det feil kjede for sverdet eller sverdet err utslitt.dette gir vaskebrett i snittflaten.

 

Er naglene som binder samen kjedeleddene slitt på undersiden trykker du for hardt på saga. Tilsvarende skade kommer også på sverdet og begge deler må byttes.

Er tuppene på kjeda som går ned i sporet i sverdet slitt er sverdet utslitt og må byttesDa det gir  vaskebrett

Skal gå gjennom alle punktene du nevner i morgen, er ikke umulig at det kan være flere av de tingene du nevner! Men jeg har ikke så god peiling på å feilsøke annet enn selve bladet, så takk for nyttige tips 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tshansen skrev:

Skal gå gjennom alle punktene du nevner i morgen, er ikke umulig at det kan være flere av de tingene du nevner! Men jeg har ikke så god peiling på å feilsøke annet enn selve bladet, så takk for nyttige tips 👍🏻

Ellers får du høvle endene om du ikke er fornøyd med resultatet :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller mot slitt sverd. Har du rett stramming på kjede så sjekk etter slark sideveis. Om du ikke har snudd sverdet ila levetiden på sverdet så vil som regel slarken være mindre oppe, og da kan du eventuelt sage nedenfra og opp. I tillegg vil mykt (raskt voksende) trevirke som oftest medføre at saga velger letteste vei om du ikke styrer veldig presist.  Så har du sagsverd uten slark vil god teknikk hjelpe mye. Ut fra kuttet ditt ser det ut til at du har "friholdt" saga, så kanskje bruke anlegget på saga for bedre stabilitet og saga med vifteform kan hjelpe? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tshansen skrev:

Det er nesten flaut, men la oss bare si det slik at sverd blir byttet og skulle vel strengt talt vært byttet for LENGE siden :blush:

Fikk lyst til å kommentere dette, men må komme med noen spørsmål først. Tror ikke du er tømmerhugger og da undrer jeg på hvordan du har klart å slite ut et sverd. Jeg er heller ingen tømmerhugger. Kjøpet en velbrukt Husqvarna sag i ca 93 (med velbrukt sverd) og har siden felt og kappet opp ca 2,5 faver hvært år siden. Av utvendig slitasje, var nok saga brukt av en proff og ikke hobbybruker. Sverdet er fremdeles like bra i dag! Men det må vedlikholdes og det gjøres hvert år. Rengjøring (trykkluft), fjene grader og snu sverdet 180 grader hvert år/regelmessig.

At en hobbybruker skal være nødt til å bytte sverd, tror jeg tilhører skjeldenhetene. (Men også litt avhengig av måten saga blir bukt på). 1) Har du kjøpt ny sag, eller brukt? 2) Hvor mye har du brukt saga? Du skriver at kjedet er nesten nytt, men jeg har også inntrykk av at andre har tilgang til saga. 3) Er du sikker på, at ikke du (eller andre) har vært intill metall/stein, siden du monterte nytt kjede? 4) Hvis kjedet er filt, er du sikker på at det er filt bra og likt på alle tennene? 5) Er du rutinert nok til å holde samme vinkel på fila (hele veien) og på hver tann?

Hvis saga er relativt lite brukt, tviler jeg på om sverdet er kaputt. Selv i et nytt sverd og med nytt kjede, er det litt slark i sporet (tolleranser). Og hvis sagkjedet er skadet, eller filt feil "hugger" sagkjedet til en side, når kjedet vekselvis tar tak og slipper (tar lite) på dårlige/skarpe tenner. Da blir det en viberasjon i kjedet, som også skaper slike spor du viser til. Et for slakt kjede, forsterker dette! Selv et slakt kjede kan skape noe av det samme, hvis ikke brukeren er rutinert. Å sette taggene (på saga) i veden, før du begynner å sage, vil hjelpe deg å føre saga rett igjennom. 6) Du nevnte at kjedet er riktig strammet, er du sikker på det? En må bruke litt kraft, når en sjekker strammingen.

Er du noe usikker på om alle tennene er perfekte, kjøp et nytt kjede. Og vedlikehold det sverdet du har. Løser det problemet, er det filingen, eller skade som har oppstått. Er du god til å file, kan du selvfølgelig file over 3 - helst 4 strøk, på hver tann og se om dette løser provblemet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Tiur3 skrev:

Fikk lyst til å kommentere dette, men må komme med noen spørsmål først. Tror ikke du er tømmerhugger og da undrer jeg på hvordan du har klart å slite ut et sverd. Jeg er heller ingen tømmerhugger. Kjøpet en velbrukt Husqvarna sag i ca 93 (med velbrukt sverd) og har siden felt og kappet opp ca 2,5 faver hvært år siden. Av utvendig slitasje, var nok saga brukt av en proff og ikke hobbybruker. Sverdet er fremdeles like bra i dag! Men det må vedlikholdes og det gjøres hvert år. Rengjøring (trykkluft), fjene grader og snu sverdet 180 grader hvert år/regelmessig.

At en hobbybruker skal være nødt til å bytte sverd, tror jeg tilhører skjeldenhetene. (Men også litt avhengig av måten saga blir bukt på). 1) Har du kjøpt ny sag, eller brukt? 2) Hvor mye har du brukt saga? Du skriver at kjedet er nesten nytt, men jeg har også inntrykk av at andre har tilgang til saga. 3) Er du sikker på, at ikke du (eller andre) har vært intill metall/stein, siden du monterte nytt kjede? 4) Hvis kjedet er filt, er du sikker på at det er filt bra og likt på alle tennene? 5) Er du rutinert nok til å holde samme vinkel på fila (hele veien) og på hver tann?

Hvis saga er relativt lite brukt, tviler jeg på om sverdet er kaputt. Selv i et nytt sverd og med nytt kjede, er det litt slark i sporet (tolleranser). Og hvis sagkjedet er skadet, eller filt feil "hugger" sagkjedet til en side, når kjedet vekselvis tar tak og slipper (tar lite) på dårlige/skarpe tenner. Da blir det en viberasjon i kjedet, som også skaper slike spor du viser til. Et for slakt kjede, forsterker dette! Selv et slakt kjede kan skape noe av det samme, hvis ikke brukeren er rutinert. Å sette taggene (på saga) i veden, før du begynner å sage, vil hjelpe deg å føre saga rett igjennom. 6) Du nevnte at kjedet er riktig strammet, er du sikker på det? En må bruke litt kraft, når en sjekker strammingen.

Er du noe usikker på om alle tennene er perfekte, kjøp et nytt kjede. Og vedlikehold det sverdet du har. Løser det problemet, er det filingen, eller skade som har oppstått. Er du god til å file, kan du selvfølgelig file over 3 - helst 4 strøk, på hver tann og se om dette løser provblemet.

 

 

Sagen har jeg "arvet" etter en onkel. Den er noen gode år gammel. Vi er 3 mann som benytter oss av den og kunnskapsnivået er varierende på vedlikehold, samt rengjøring. Jeg har ikke vært i metall/stein, men jeg ser jo at muligheten er stor for at andre har vært det. Jeg er 100% sikker på at kjedet er korrekt strammet, men ser at sverd er slitt. "Noen" har brukt et skrujern eller lignende for å prøve å rette ut en kakk som sverdet har fått (fra tidligere) La oss si det slik. Sverdet blir byttet, og jeg vurderer innkjøp av egen motorsag som bare jeg benytter for framtiden :-P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tshansen skrev:

Sagen har jeg "arvet" etter en onkel.  Sverdet blir byttet, og jeg vurderer innkjøp av egen motorsag som bare jeg benytter for framtiden :-P 

Ok, brukt sag. :) Men hvis han ikke var proff, tviler jeg på at sverdet er utslitt. At det blir grader ut på sidene av sverdet (etter eks. antall timer), er vanlig og mest i front. Men det er vanlig vedlikhold, å file, eller slipe vekk. Men er sverdet skadet, kan jo dette være årsaken.

Om tennene er skadet (dårlig filt), ser du på tuppene. Da er de blanke, som på en vanlig sag som har slitte, eller skadde tenner. Jeg kontrollerer alltid etter filing, at jeg har filt tilstrekkelig, så det ikke er den minste antydning til blank spiss (bue på sagkjede).

Sikkert fornufitig å kjøpe egen sag, da har du bedre kontroll på sagen og hvordan den blir brukt. Jeg låner ikke ut sagen til hobby brukere, selv ikke egen familie.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.