Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med mobiltelefoner på tur


Jon Olav

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

jeg var ute på en liten skitur sammen med min lille hu-og-hei P9 i dag. Det var vel knapt mer enn 3 blå, men det var nok til at batteriet slo seg helt vrangt. 

De fleste er vel enige i at det er litt kjedelig når telefonen skrur seg av så fort man vil ta et bilde eller ringe noen.

Min forrige telefon var en sony xperia z3 compact, og såvidt jeg husker funket den prima i stiv kuling. 

Hvilke telefoner har dere, og hvordan synes dere de oppfører seg ute?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Samsung S5 Active. Begynner bli noen år nå men fungerer fint. Batteriet begynte å bli litt slitent i høst så jeg kjøpte et nytt for 120. Generelt har den bra batterikapasitet. Den mister litt effekt i kulde men ikke veldig dropp som jeg har lest andre merker og modeller kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker (enda) en LG G4. Android 6.1 på denne og har muligheter for batteribytte som jeg har to ekstra av med på turer, i tillegg til strømbank. Telefonen fungerer OK i kulde, men oppbevares selvsagt nærmest mulig kroppen for oppvarming. Brukes i flymodus for å spare batteri og hovedsakelig for GPS-funksjonen gjennom bruk av GeoWievew fra LizardTech på Google Play.

Fra Kartverket (https://www.kartverket.no/kart/hele-norge-rett-i-lomma/) laster jeg ned områdekart (tilgjengelig fylkesvis og i høy kvalitet) som legges på eksternt minnekort. Importerer deretter kartet til app'en GeoViewer og vips, - klart til bruk. Appen fungerer fint i flymodus da den navigerer etter satellitt(?). Kjekt med appen at den kan måle avstander og jeg har enda ikke hatt misvisninger på plassering, som selvsagt må være slått på i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange telefoner, uansett merke, kan ha defekt/dårlig batteri.

Min forrige iPhone slo seg av om du tok den fram hvis det nærmet seg null grader, og kunne ikke slås på før den var tilkoblet lader, da viste den gjerne 70% etter ett minutts lading. Verkstedet utførte «stress test» i romtemperatur, som ikke viser noen feil på batteriet.

Den nye iPhonen min er nesten upåvirket i -15 grader. Sykt bra batteri!

Så telefoner som slår seg av i kulde, skjer alle merker, det er nesten litt bingo hvilke som har bra eller dårlig batteri virker det som.

Jeg har en 7-8år gammel samsung xCover med knapper, der varer batteriet en uke i standby fremdeles. Og den tåler å bli badet med i sjøen (har prøvd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna iPhone om du ønsker å bruke telefon på tur under 10 plussgrader! Den er helt banjo med en gang det kryper nedover mot blå grader 👍🏻 

Jeg har hatt veldig mobil dilla i mange år, kunne fort bytte telefon 2 ganger i året ☺️ Å de beste telefonene jeg har hatt til denne typen aktivitet er Samsung! Har nå en iPhone 6s pluss, men skal prøve Google pixl ved neste korsvei! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Mange telefoner, uansett merke, kan ha defekt/dårlig batteri.

Min forrige iPhone slo seg av om du tok den fram hvis det nærmet seg null grader, og kunne ikke slås på før den var tilkoblet lader, da viste den gjerne 70% etter ett minutts lading. Verkstedet utførte «stress test» i romtemperatur, som ikke viser noen feil på batteriet.

Den nye iPhonen min er nesten upåvirket i -15 grader. Sykt bra batteri!

Så telefoner som slår seg av i kulde, skjer alle merker, det er nesten litt bingo hvilke som har bra eller dårlig batteri virker det som.

Jeg har en 7-8år gammel samsung xCover med knapper, der varer batteriet en uke i standby fremdeles. Og den tåler å bli badet med i sjøen (har prøvd).

Her skal jeg definitivt prøve å bytte batteri på iPhone, for min er helt krise! Ser jo at Apple kjører kampanje på bytte av batteri om dagen 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tshansen skrev:

Styr unna iPhone om du ønsker å bruke telefon på tur under 10 plussgrader! Den er helt banjo med en gang det kryper nedover mot blå grader 👍🏻 

Det er feil. Er batteriet i orden fungerer iPhone helt fint i kulda. Er batteriet på tur får du derimot trøbbel. Min gamle iPhone 6 skrudde seg av ved fem plussgrader. Byttet batteri og alt var OK. Ny iPhone 8 brukt ute i -15 i vinter uten trøbbel. 

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at eldre modeller enn X og 8 sliter mer i kulden om en tar en liten runde på nettet. At iPhone dør i kulde har jo vært en gjenganger i media relativt lenge... kan ikke huske at det var noe snakk om det på 3GS eller 4?

I følge Apple så er brukstemperaturen for produktet mellom 0 og 35 grader celsius. Kan lagres i mellom -20 til 45 grader C. https://support.apple.com/en-us/HT201678

Batteribyttet nevner ikke noe om at eldre modeller blir mindre følsomme for kulde, med unntak av at det skal "Preventing unexpected shutdowns"
https://www.apple.com/lae/iphone-battery-and-performance/

 

Bruker selv en skuffende sprek OnePluss 3 (ca 1,5 år). Virker like kjapp som da jeg kjøpte den, drar den med meg over alt og bruker den generelt sett på samme måte som da jeg hadde Sony og Samsung i vanntette utgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har jeg hatt iPhone 6 og den var tragisk i kaldt vær, skrudde seg av med en gang.

Har nå. Brukt en iPhone 7 plus og den fungerer helt strålende i vinterkulda og har helt rå batteri tid nesten uansett vær og føre. Tåler vann også har jeg erfart :) Veldig happy med kamera på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel Sony Xperia z3 compact fungerer uansett vær og tempratur selv etter ligget i våt lomme hele dagen. Nesten ny Huawei p9 lite slo seg av trodde var strømtom på en topptur var -14 å vind. Litt tid i lommen så slo jeg den på igjen og virket da kke strømtom, sett på nett flere Huawei får kuldesjokk slår seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

har hatt en Cat S60 som jobb og fritidstlf nå i 15 mnd, og den skremmer meg hver gang i kulden, har den dog i innerlommen på varmedressen når jeg er på jobb i -20  - -25 i flere timer og tapper seg akkurat som det er -1 ute, bruker den aktiv dog så er mye ut å inn av lommen, tastene og toutchen er veldig fin med hansker på også. har jo "brytere" for å kunne gjøre den vanntett. mister en del lyd av det men er veldig fornøyd. kameraet kan jo ikke sammenlignes med frua som har samsung S8+ men hun sliter mere med batteritom tlf på tur enn det jeg gjør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt/har 3 sony xperia nå, z2, z5 og xzs(G8231) nå. Z2  knuste jeg skjermen på hjemme i stua,  med fall fra armelenet på lenestolen, begge gangene.. :-P  Den  ble bytta andre gangen..  På z5`n var batteriet oppbrukt, og kamera glasset ripete. Så da begynner det og koste et par tusenlapper og få det fiksa så jeg ikke poenget på en såpass gammel telefon. Det er totalen over tid som tart livet av de, funger  sjenerelt dårlig, lite batterikapasitet, ripete kamera linse osv..  Nå på xzs har de gått bort fra glass på baksiden, og  med ett skalldeksel i to deler, bakside+ramme forann og copter film så er man sikra. Min lever livet i knelommen på arbeidsbuksa, med betongstøv, vann, og anna drit hele året. Er jeg på tur havner den ofte i brystlommen i det kondens havet. Men har ikke merka noe tull. Tlf er tross alt IP68 sertifisert. Trur nok for min del, at tur livet er ett forholdsvis godt liv for tlf :P   Vær obs på at ikke alle tlf fra sony har Ip sertifiserng om dagen..   Brodern har s8 og han fikk beskjed av tlf om at det var fukt i ladeporten etter en time med snømåking i jeans.. 

Endret av Lar5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsung Note 4 hadde jeg noen år på tur, fungerte supert - dog litt lite batterikapasitet følte jeg uansett temperatur. Byttet til Samsung S8+ i fjord, den fungerer også optimalt på tur og har den lengste levetiden på batteri jeg har opplevd noen gang :) Tommel opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, uppis skrev:

Pakk inn smartphone i en liten plastpose (jeg bruker ofte hundeposer, de ligger som regel i gangen...) og ha den i en kroppsnær lomme. Da blir det aldri problemer. 

Plastfolie, ziplockposer eller beødposer. Da kan du se skjermen og betjene telefonen uten å ta av posen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hu og hei Mate 9 pro funker i - 15. Lang bstteritid også grunnet stort 4000mAh batteri. Ikke vanntett, støvtett. Er fornøyd med denne ift iphone 5-6-7. Har også en Sonim xp3. Lite som slår den. 7 dagers batteritid og tåler vel så si alt utenom å bli truffet av et rifleskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Samme her, gammel Huawei, bruker telefonen hele tiden på tur. Musikk, bilder, gps, film osv funker alltid. Sommer som vinter. Men så at det ble dropp i vinter når det bikket -15. Så byttet batteri i dag da. Kun 75,- på ebay og tok meg 15 min å bytte.

Tror nok de fleste som sliter med batteri kunne ha byttet så hadde nok telefonen vart lengre. Eller blitt en "tur telefon" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis man skal på lengre turer, der man har behov for å lade telefonen, burde man styre unna moderne telefoner med fuktsensor i ladeporten! 

Har en vanntett Samsung s8, som "oppdager" fukt i ladeporten straks det blir litt fuktig i luften, og derved nekter å lade fra powerbanken. Utrolig irriterende når man ligger værfast i teltet og vil se en film eller noe.

 Gikk derfor i fjor høst til innkjøp av en Cat S60 som ekstratelefon. Perfekt telefon til utendørs bruk. Stort batteri, vanntett, hanskevennlig og tåler juling! Dog noe labert kamera.

Det er kanskje ikke alle som gidder ta seg råd til å ha to telefoner, men tenkte det var verdt å nevne at selv om noen av flaggskipene til de ymse produsentene skryter av at telefonene er vanntette, så betyr det ikke nødvendigvis at de vil fungere tilfredsstillende ute i elementene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.