Gå til innhold
  • Bli medlem

UT-kartet kilometeranvisninger


Steinardo

Anbefalte innlegg

Planlegger en potensiell skitur i påsken og ser på distanser i UT-kartet. Stusser over at km-anvisningene på vinterløypene virker altfor korte ift hva kvistekartet sier og hva som er lastet opp gps-spor av andre brukere. F.eks. fra Haukeliseter til Holmavatnhytta så viser kartet 15 km til et sted ut på Holmavatnet, som tilsier kanskje 13 km til hytta. Kvistekartet viser 19 km, det samme gjør gps-spor som er lastet opp. Det ser for meg ut som om dette gjelder både sommer- og vinterløyper der jeg har sjekket. Multipliserer man opp med 1,6 stemmer det bedre (mile til km...?), eller er det noe jeg misser her?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Steinardo skrev:

Planlegger en potensiell skitur i påsken og ser på distanser i UT-kartet. Stusser over at km-anvisningene på vinterløypene virker altfor korte ift hva kvistekartet sier og hva som er lastet opp gps-spor av andre brukere. F.eks. fra Haukeliseter til Holmavatnhytta så viser kartet 15 km til et sted ut på Holmavatnet, som tilsier kanskje 13 km til hytta. Kvistekartet viser 19 km, det samme gjør gps-spor som er lastet opp. Det ser for meg ut som om dette gjelder både sommer- og vinterløyper der jeg har sjekket. Multipliserer man opp med 1,6 stemmer det bedre (mile til km...?), eller er det noe jeg misser her?
 

Kjem an på korleis du måler på kartet, mykje rette linjer? 

For då kan du legge på terrengtillegg på kanksje 18-20% alt etter type terreng. Altså effektive km blir noko meir pga terrenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinardo skrev:

Det er jo et poeng, men tror avviket er for stort til det. Dette er ikke målinger jeg gjør, men km som er påført av ut.no. Se vedlagte utsnitt og sammenlign med denne turen. gps-spor tar normalt heller ikke med høydeforskjeller i lengdeberegninger.

https://www.ut.no/tur/2.16022/

Capture.PNG

Jeg pleier ofte å «kalkulere» etter de anvisningene som ut.no har i mellom punktene sine, men jeg ser jo på GPS spor at jeg ofte går en god del lengre! Har du prøvd å sende en Mail til DNT å spurt hvorfor det er slik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at UT regner avstand ut ifra en kartprojeksjon istedetfor på "kula" som jorda er. Hvis du gjør samme eksperiment rundt Notodden og det blir riktig regnes det nok fra UTM-32. Hvis det derimot blir riktig måling rundt Bodø er det trolig UTM-33. Det siste er mer sannsynlig mtp at avviket er såpass stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Steinardo skrev:

Det er jo et poeng, men tror avviket er for stort til det. Dette er ikke målinger jeg gjør, men km som er påført av ut.no. Se vedlagte utsnitt og sammenlign med denne turen. gps-spor tar normalt heller ikke med høydeforskjeller i lengdeberegninger.

https://www.ut.no/tur/2.16022/

Capture.PNG

Ok, eg misforstod og trudde det var dine eigne målingar i kartet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super observasjon!
Det forklarer hvorfor jeg er blitt forvirret når jeg planlegger turer. + at det bekrefter mine fordommer mot ut.no som et irriterende nettsted (men som jeg allikevel ikke klarer meg uten ;-) )

En tilsvarende observasjon er avstanden fra Solheimstulen til Rauhelleren. UT angir vinterløypa til 19+1=20 km, mens sommerløypa er 8+18+9+2=37 km. Dvs. alt for stor forskjell.
Kvistekartet (https://www.dnt.no/vintermerking/) angir 36 km, noe som er mer rimelig

Spesielt festelig er det når man zoomer inn på det siste strekket fra Hansbu til Rauhelleren hvor sti og løype følger tilnærmet samme trasé, men sommerløypa er 2 km, mens vinterløypa er 1 km. (OK, det er en veldig kort distanse og egentlig ikke bevis for noe som helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info - her er svaret fra ut.no. Tror ikke de har rett forståelse av problemet, da hverken jeg eller andre brukere har noe problem med å komme i nærheten når man lager spor selv (mitt eksempel Haukeliseter til punktet ute på Holmavatnet måler jeg til minst 22 km, mot 15 km på kartet). Men det er nå deres ståsted:

"Hei igjen. Her kommer en mer utfyllende tilbakemelding: Vi har fått en del tilbakemeldinger på at vi oppgir for korte lengder på turforslagene våre. I praksis blir det ofte slik at hvis vi måler 10 kilometer på kartet har turgåeren ofte 12 kilometer på GPSen sin når turen er over. Vi tror at det skjer fordi stien i mange tilfeller er mer svingete enn det vi kan måle på et kart, samt at vi ikke tar hensyn til at høydeforskjeller også kan gjøre at turen blir lengre. UT legger nå til 20% «stitillegg» på alle sommerturforslagene og 15% på vinterturforslagene. Håper det var oppklarende! Hilsen Monica/UT"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Steinardo skrev:

Til info - her er svaret fra ut.no. Tror ikke de har rett forståelse av problemet, da hverken jeg eller andre brukere har noe problem med å komme i nærheten når man lager spor selv (mitt eksempel Haukeliseter til punktet ute på Holmavatnet måler jeg til minst 22 km, mot 15 km på kartet). Men det er nå deres ståsted:

 

Jeg bruker lommekjent. Den tjenesten er super siden du kan velge start og slutt og så legges ruten i stien. Deretter kan man eksportere til gpx.

Men man kan ikke laste utgått distanse fra en gps og tro at man har rett distanse. Man bør filtrere ut sporet slik at støy filtreres bort, avhengig av innstillingene du har på GPS'en selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Steinardo skrev:

Til info - her er svaret fra ut.no. Tror ikke de har rett forståelse av problemet, da hverken jeg eller andre brukere har noe problem med å komme i nærheten når man lager spor selv (mitt eksempel Haukeliseter til punktet ute på Holmavatnet måler jeg til minst 22 km, mot 15 km på kartet). Men det er nå deres ståsted:

"Hei igjen. Her kommer en mer utfyllende tilbakemelding: Vi har fått en del tilbakemeldinger på at vi oppgir for korte lengder på turforslagene våre. I praksis blir det ofte slik at hvis vi måler 10 kilometer på kartet har turgåeren ofte 12 kilometer på GPSen sin når turen er over. Vi tror at det skjer fordi stien i mange tilfeller er mer svingete enn det vi kan måle på et kart, samt at vi ikke tar hensyn til at høydeforskjeller også kan gjøre at turen blir lengre. UT legger nå til 20% «stitillegg» på alle sommerturforslagene og 15% på vinterturforslagene. Håper det var oppklarende! Hilsen Monica/UT"

 

Vil de ganle rutene bli oppdatert med nytt tillegg? Eller er det nå alik at man ikke vet hvilke ruter som har dette tillegget, og det blir enda mer forvirrende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at avstanden dessuten var avhengig av hvor mye man zoomet inn

F.eks.: Ruta fra Solheimstulen til Rauhelleren har angivelse av avstand ca. ved Skrykken. Når målestokken er 1 km eller kortere står det 19km, men når man zoomer ut står det 29km! Det kunne jo tyde på at det ble generert flere ettapper når man zoomer inn, men jeg ser ikke noen slike merker. Heller ikke dukker det opp noen flere avstandsangivelser langs ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.