Gå til innhold
  • Bli medlem

Fysisk form i forhold til sikkerhet i fjellet (utskilt)


nova

Anbefalte innlegg

utskilt av(Kjell Iver) fra

16 timer siden, Tessatroll skrev:

Då trur eg me kan einast om å vere grunnleggande usamde på eit par punkt :)


Siden du gir inntrykk av å være et friluftsmenneske kan jeg egentlig ikke tro at vi kan være så fryktelig uenige?

De vanskeligste situasjonene oppstår jo som regel når man er alene. Ting jeg tenker på.

Man går seg bort i tåka i fjellet. GPS'en svikter. Vet at man skal i en spesiell rettning men vil neppe treffe målet. Man må gå ute om natten og kanskje neste dag i dårlig vær.
Brekker beinet og må på en eller annen måte komme seg opp i høyere terreng for å ringe etter hjelp.
Krysser en usynlig firmlinje og glir ut i et kaldt fjellvann med ryggsekken på.
Går gjennom sneen og havner i en bekk og blir gjennomvåt i mange kuldegrader.
En ski begynner og gli og forsvinner ned i avgrunnen.
Teltet blir ødelagt og man må kle seg og gå videre i storm om natten.
Eller teltet blåser bort og man må grave en snøhule i full fart.
Man ramler ned i en kløft eller sprekk som det er vanskelig og komme seg opp av.
Man vader over en elv, ramler og må la sekken gå i fossen.
Maten blir ødelagt eller stjålet av et dyr, slik at man må gå lenge uten mat.

Og slik kunne man vel fortsette ganske lenge. Løsningene er ofte enkle og innlysende men god fysikken er en  stor fordel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, nova skrev:


Siden du gir inntrykk av å være et friluftsmenneske kan jeg egentlig ikke tro at vi kan være så fryktelig uenige?

Eg har eigentleg aldri forstått kva eit friluftsmenneske er, så det lyt du no eventuelt sjølv avgjere kva du tenkjer :)

Eg meinar heller ikkje at fysikk ikkje kan vere ein viktig faktor, tvert om, eg stadfesta lenger oppe at eg er samd i at det er ein faktor.

Men eg er ikkje samd i at det er den viktigste for tryggleik. Andre faktorar tronar over, slik eg vurderar det.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nova skrev:

...

Og slik kunne man vel fortsette ganske lenge. Løsningene er ofte enkle og innlysende men god fysikken er en  stor fordel.

 

Ut fra de eksemplene du nevner i innlegget jeg  har sitert kort fra så tror jeg ting som erfaring, god vurderingsevne, og sunn fornuft er vel så viktig som god fysikk.  😊

Beste alternativet er alltid å unngå en "uheldig situasjon" i stedet for å måtte håndtere/mestre en uheldig situasjon.

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg har eigentleg aldri forstått kva eit friluftsmenneske er, så det lyt du no eventuelt sjølv avgjere kva du tenkjer

Tenker vel bare at det er noen som er mye på tur.

11 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg meinar heller ikkje at fysikk ikkje kan vere ein viktig faktor, tvert om, eg stadfesta lenger oppe at eg er samd i at det er ein faktor.

Men eg er ikkje samd i at det er den viktigste for tryggleik. Andre faktorar tronar over, slik eg vurderar det.

Utgangspunktet mitt var vel at erfaring var viktigst for å unngå farlige situasjoner. Da vil min vektlegging være 9 til 1. Men når en kritisk situasjon er et faktum, så har jeg som nevnt tenkt at fysikken har størst betydning for overlevelsesmulighetene. Kanskje i forholdet 6 til 4.

tshansen nevner psyken. Forskning har faktisk vist sammenhengen mellom fysikk og psykisk helse veldig klart. Det har visst blitt et dagsaktuellt tema. Et typisk senario er at folk som går seg bort blir stresset og begynner å gå så fort de bare orker. De blir våte og sliter seg helt ut. De blir enda mer stresset. Og da kan de falle og skade seg eller faktisk fryse i hel.

Siden jeg har gått rundt med slike tanker om slike ting i bakhodet i x anntall tusen timer i mitt liv så hadde det vært interessant å hørt litt mer om bakgrunnen for andres meninger også. Jeg tror ikke at jeg har noen absolutt fasit. Probelmstillingen kan jo være ganske komplekse. Alt etter som hvem man er, hvor man er og hva slags turer man tenker på.

Dette er jo et emne som passer godt på et fjellforum. Har ikke sjekket om det finnes en egen "sikkerhetstråd" på dette forumet. Men hvis ikke så kanskje det kunne opprettes? Mye kunnskap om sikkerhet gjør man kan krympe marginene og få mer ut av turen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, nova skrev:

Siden jeg har gått rundt med slike tanker om slike ting i bakhodet i x anntall tusen timer i mitt liv så hadde det vært interessant å hørt litt mer om bakgrunnen for andres meninger også. Jeg tror ikke at jeg har noen absolutt fasit. Probelmstillingen kan jo være ganske komplekse. Alt etter som hvem man er, hvor man er og hva slags turer man tenker på.

Dette er jo et emne som passer godt på et fjellforum. Har ikke sjekket om det finnes en egen "sikkerhetstråd" på dette forumet. Men hvis ikke så kanskje det kunne opprettes? Mye kunnskap om sikkerhet gjør man kan krympe marginene og få mer ut av turen :)

Jeg skilte dette ut som et eget emne fra den kuldetråden. Gode poeng og veldig godt tema.

Jeg har selv gang etter gang sett at god fysisk form ikke alltid er utslagsgivende. Når jeg var i forsvaret måte vi gå 1 mila og 2 mila på tid. Det hadde jeg ikke sjans til å klare, men 3 mila hadde jeg ikke noe problem med, når det ikke gikk på tid. Alle i min tropp brøt tremila - og de var i toppform. Såkallte "joggere" (et skjellsord blant enkelte soldater den gangen på 80 tallet.)

En annen gang gikk jeg sammen med noen ungdommer en 19 timers ganske hard fjelltur. Jeg går jevnt men tar ikke korte pauser, og de kom til meg etterpå at hadde ikke jeg holdt igjen  hadde de aldri klart den turen. Man må posjonere kreftene over tid.

På Kilimanjaro har  middelaldrende damer i 40 årene større suksess enn topptrente. Vegard Ulvang kollapset også i høyden. (begge disse siste eksemplene er noe flåsete, men bare nevnt som et eksempel som er mye nevnt)

Dvs - god fysisk form er ikke nok. Man må kunne yte jevnt over lang tid.  

Jeg er litt usikker på dette med en egen sikkerhetstråd. Mulig vi kunne opprette en for sommer og vinter, men dette er ekstremt individuellt. Jeg har i hvertfall helt andre preferanser enn mange andre, og det er ingen fasit i det hele tatt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter egne opplevelser er det to ting som teller ved vanskelige og farlige situasjoner: flaks og erfaring.

Og med erfaring mener jeg erfaring med den type "vanskelig situasjon" som du er oppe i.

 

Flaks: Å se snøscooteren helt uanmeldt komme, langt inne på fjellet med ansvar for en skadd person.

Erfaring - to -tre timer i regn, vind og to grader - husk ta på mer tøy....

 

Jeg hevder å være en rimelig "rasjonell" person, hva gjorde da ryggsekken på ryggen da jeg skulle opp 5-600 meter med brukket fot?

Og i situasjonen med regn, vind og 2 grader, vet jeg med meg selv at jeg ikke var "rasjonell". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "god fysisk form"? Menneskekroppen er imponerende tilpasningsdyktig, og irriterende spesifikk i den tilpasningsevnen. Det vil si at når det gjelder teknisk kompliserte ting som f.eks jogging, så vil store deler av tilpasningen gå på å bruke mindre ressurser på joggingen, ikke til å øke ressursene. Det samme er kanskje enda mer tydelig i kraftsport, hvor man gjerne blir veldig mye sterkere de første månedene for så å stagnere i styrkeutviklingen når den begrensende faktoren er faktisk muskelstyrke og ikke nervesystemets evne til å aktivisere musklene. 

Det jeg i korte trekk forsøker å si er at man kan være helt rå til å jogge uten å egentlig være i spesielt god fysisk form. Man er bare flink til å jogge :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok mange år før jeg begynte å skjønne hva god fysisk form er.... Å være god i en idrett eller mestre en sport behøver ikke å ha noe med god fysisk form. Man trener/driller på eventualiteter og er allsidig. En jogger, som har spesialisert seg kan bli ekstremt raskt hjelpesløs når han/hun ramler i vannet og må begynne å svømme. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tshansen skrev:

Det tok mange år før jeg begynte å skjønne hva god fysisk form er.... Å være god i en idrett eller mestre en sport behøver ikke å ha noe med god fysisk form. Man trener/driller på eventualiteter og er allsidig. En jogger, som har spesialisert seg kan bli ekstremt raskt hjelpesløs når han/hun ramler i vannet og må begynne å svømme. 

 

Akkurat. Derfor er jeg også veldig glad i variert trening. 

Og man kan godt le av CrossFit-utøvere, men treningsformen har noe for seg. Spesielt mentalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Jeg er litt usikker på dette med en egen sikkerhetstråd. Mulig vi kunne opprette en for sommer og vinter, men dette er ekstremt individuellt. Jeg har i hvertfall helt andre preferanser enn mange andre, og det er ingen fasit i det hele tatt..

Samd. I og med at (etter mitt syn) det meste av tryggleiken på tur ligg i mennesket sjølv, vil det vere ulikt kva ein sett i verk av tiltak, treng av utstyr, kva marginar ein må ha osv. 

Tryggleik er ein løpande vurdering frå tur til tur, og avheng av deg sjølv, avogtil dagsform, turfølge, terreng, ver og vind osv osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gittiamo skrev:

Akkurat. Derfor er jeg også veldig glad i variert trening. 

Og man kan godt le av CrossFit-utøvere, men treningsformen har noe for seg. Spesielt mentalt. 

Man skal vel ikke le av noen treningsformer men veit at Forsvarets spesialstyrker testet ut crossfit men kutta det ut etter kort tid.
De har gått mere over til "roligere" treningsmetoder og mere forebyggende. Få om noen treningsmetoder har skapt flere tilfeller av overanstrengelse enn crossfit. Selv blandt folk med bred treningserfaring!
 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Samd. I og med at (etter mitt syn) det meste av tryggleiken på tur ligg i mennesket sjølv, vil det vere ulikt kva ein sett i verk av tiltak, treng av utstyr, kva marginar ein må ha osv. 

Tryggleik er ein løpande vurdering frå tur til tur, og avheng av deg sjølv, avogtil dagsform, turfølge, terreng, ver og vind osv osv. 

Ja, men det er utrolig spesielt å se hvor mye høyere fokus folk får med en gang de har opplevd en utrygg hendelse, eller der man har virkelig fått kjenne på kroppen at her var det like før. Det er ikke alltid bare avhengig av vurderinger tatt fra tur til tur. Noen ganger lærer man mer om diverse farer og får seg en liten "a-ha" opplevelse. Jeg er sikker på at de fleste som har tatt et skredkurs f.eks er langt mer bevisst på hva de tar med seg på topptur enn hva de var før de tok et slikt kurs. 

Vurderingsevnen til mange er basert på mye rart.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Man skal vel ikke le av noen treningsformer men veit at Forsvarets spesialstyrker testet ut crossfit men kutta det ut etter kort tid.
De har gått mere over til "roligere" treningsmetoder og mere forebyggende. Få om noen treningsmetoder har skapt flere tilfeller av overanstrengelse enn crossfit. Selv blandt folk med bred treningserfaring!
 

Det er ikke tilfeldig at rabdo er i vinden som aldri før, dette var knapt nok kjent for noen år siden. Det er veldig mye negativt med crossfit, uten at jeg skal kaste meg inn i den debatten :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Ja, men det er utrolig spesielt å se hvor mye høyere fokus folk får med en gang de har opplevd en utrygg hendelse, eller der man har virkelig fått kjenne på kroppen at her var det like før. Det er ikke alltid bare avhengig av vurderinger tatt fra tur til tur. Noen ganger lærer man mer om diverse farer og får seg en liten "a-ha" opplevelse. Jeg er sikker på at de fleste som har tatt et skredkurs f.eks er langt mer bevisst på hva de tar med seg på topptur enn hva de var før de tok et slikt kurs. 

Vurderingsevnen til mange er basert på mye rart.... 

Det er noko som heiter at det er mykje god læring i det som går gale men godt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

Det er ikke tilfeldig at rabdo er i vinden som aldri før, dette var knapt nok kjent for noen år siden. Det er veldig mye negativt med crossfit, uten at jeg skal kaste meg inn i den debatten :-P 

Rabdomyolyse er en følge av idioti, ikke Crossfit :)

Crossfit er slettes ikke dumt, men mange av "coachene" er dessverre det. 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Humbug skrev:

Rabdomyolyse er en følge av idioti, ikke Crossfit :)

Crossfit er slettes ikke dumt, men mange av "coachene" er dessverre det. 

Seier meg samd i dette. Eg er ikkje glad i crossfit sjølv, men konseptet i seg sjølv er ikkje gale. Dog fryktelig mykje dårlige instruktørar, som elles i treningsbransjen. Har arbeidd i den kommersielle treningsbransjen frå eg var 14, skulle vel bli noko slikt som 22 år 😵

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tshansen skrev:

Det er ikke tilfeldig at rabdo er i vinden som aldri før, dette var knapt nok kjent for noen år siden. Det er veldig mye negativt med crossfit, uten at jeg skal kaste meg inn i den debatten :-P 

Haha jepp. Har selv hatt et par tilfeller av venner som har blitt sjuke. Men det er vel litt personavhengig også. 

Men som alt så gjelder det å bruke sunn fornuft. Mangler man genet for sunn fornuft så hjelper det hverken med god fysikk eller erfaring eller tilgang på informasjon. 

Har nå selv trent denne formen i fire-fem år og ikke vært i nærheten av å stressbelaste muskler slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte innlegg her. Passiv sikkerhet starter med øving, godt utstyr og god planlegging mm. Aktiv sikkerhet er de valgene man selv tar, og jeg mener dette er den største og viktigste variablen.  Det mange bommer på er å ta avgjørelsen om å ta en natt ute tidlig nok. Når ikke fingrene og huet spiller på lag under nedkjøling, er det overhode ingen trøst å være i god form, ha husket kart og kompass eller tatt det skredkurset. Valg underveis!

På engelsk er det noe som heter at : real estate has three rules - Location,Location,Location.

Jeg vil si at sikkerhet og friluftsliv har 3 helt klare anbefalinger: smarte valg underveis X3!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Mange flotte innlegg her. Passiv sikkerhet starter med øving, godt utstyr og god planlegging mm. Aktiv sikkerhet er de valgene man selv tar, og jeg mener dette er den største og viktigste variablen.  Det mange bommer på er å ta avgjørelsen om å ta en natt ute tidlig nok. Når ikke fingrene og huet spiller på lag under nedkjøling, er det overhode ingen trøst å være i god form, ha husket kart og kompass eller tatt det skredkurset. Valg underveis!

På engelsk er det noe som heter at : real estate has three rules - Location,Location,Location.

Jeg vil si at sikkerhet og friluftsliv har 3 helt klare anbefalinger: smarte valg underveis X3!

Dagens beste etter mitt begrep. 

Eg har sett i praksis ved to høver, mennesker i knallform, som mistar evna til å t gode avgjerder. 

Den eine sa det sjølv, gjennom klaprande tenner, framfor ein vedomn "....hadde du ikkje vore her i dag, er eg usikker på korleis dette hadde gått, det er dine avgjerder som har ført oss fram i dag" 

Som forløper hadde eg meinholdt på ei oppakning som iflg enkelte andre i turfølget var unødvendig. Uten den er eg usikker på i kor stor grad eg kunne bidrage med fornuftige avgjerder. På den andre side hadde eg ikkje lagt i veg utan. 

Eg har også eingong vore prisgitt at andre skar gjennom, eg fekk eit uventa og kraftig astmaanfall/allergisk reaksjon. Det var kring 40 effektive minus, og sjølv om anfallet ikkje var kritisk, var det viktig å handle fort så eg ikkje segna om i snøen under slike temperaturar. Då var det godt at ei av dei eg tura med forstod kva som skjedde.

Eg vart effektivt "tvangsmedisinert"  (hennar medisin) og beordra inn så snart teltet var oppe. Eg tok til å virre å bygge mur etc fordi eg trudde sjølv eg var i tipptopp form att 😂🙈 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatroll Her kommer jo også en annen viktig ting inn i bildet... Lederstil eller evnen til å lede, ta valg og ikke minst samle folket skjære gjennom å ta et valg, selv om valget ikke nødvendigvis er det beste (sett i ettertid) er det fortsatt slike avgjørelser som redder folk og ikke minst motiverer folk til å ta seg sammen, skjerpe seg nok til å yte det lille ekstra. 

Noen av mine venner flirer alltid når jeg kommer på tur. Jeg er vel den eneste av oss som går med 40 liter sekk, har med "nok" proviant og har utstyr til å takle de mest nødvendige situasjoner. Men jeg baserer mine turer på egne erfaringer. De komdomdress fantastene som stiller i løpejakker, tights, lave joggesko og en rumpetaske med litt vann og en energibar.... Ja de kommer kanskje først på toppen. Men de kommer seg ingen vei når været snur :-P 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at Røde Kors kan seie litt om statistikk mtp kva som oppstår hyppigst i fjellet : skadar eller sjukdom. 

Siste eg fekk høyre var at det er definitivt mest sjukdom. Det er noko som me ofte undervurderer når me tenkjer HMS. 

Har de gjenkjennelseskompetanse på akutt alvorlig sjukdom? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

@Tessatroll Her kommer jo også en annen viktig ting inn i bildet... Lederstil eller evnen til å lede, ta valg og ikke minst samle folket skjære gjennom å ta et valg, selv om valget ikke nødvendigvis er det beste (sett i ettertid) er det fortsatt slike avgjørelser som redder folk og ikke minst motiverer folk til å ta seg sammen, skjerpe seg nok til å yte det lille ekstra. 

Noen av mine venner flirer alltid når jeg kommer på tur. Jeg er vel den eneste av oss som går med 40 liter sekk, har med "nok" proviant og har utstyr til å takle de mest nødvendige situasjoner. Men jeg baserer mine turer på egne erfaringer. De komdomdress fantastene som stiller i løpejakker, tights, lave joggesko og en rumpetaske med litt vann og en energibar.... Ja de kommer kanskje først på toppen. Men de kommer seg ingen vei når været snur :-P 

Også alltid med meg for mye. Men så er jeg vant til å dra på tur med store hester som brått kan finne på å brekke bein, bli kvalt og miste ryttere ned steinrøyser og sånt. Det gjør noe med en 😜 man er forberedt på det verste og nesten litt overraska hver gang det går bra 😂 men uansett hvor forberedt man er på det verste så er man ikke det. De merkeligste ting kan se. Ting man virkelig aldri i sin villeste fantasi ville tro kunne skje. Så da er det greit å faktisk trene opp evnen til å handle og å tenke rasjonelt om en situasjon skulle oppstå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tshansen skrev:

@Tessatroll Her kommer jo også en annen viktig ting inn i bildet... Lederstil eller evnen til å lede, ta valg og ikke minst samle folket skjære gjennom å ta et valg, selv om valget ikke nødvendigvis er det beste (sett i ettertid) er det fortsatt slike avgjørelser som redder folk og ikke minst motiverer folk til å ta seg sammen, skjerpe seg nok til å yte det lille ekstra. 

Noen av mine venner flirer alltid når jeg kommer på tur. Jeg er vel den eneste av oss som går med 40 liter sekk, har med "nok" proviant og har utstyr til å takle de mest nødvendige situasjoner. Men jeg baserer mine turer på egne erfaringer. De komdomdress fantastene som stiller i løpejakker, tights, lave joggesko og en rumpetaske med litt vann og en energibar.... Ja de kommer kanskje først på toppen. Men de kommer seg ingen vei når været snur :-P 

Hvilket igjen leier ein over i neste tema: valg av turfølge, og innsikt i turfølget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.