Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalt sovepose for norsk 3 sesong


akselsen

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en lettvektspose til norske forhold. Jeg er uerfaren og er usikker på hvilken temperatur-rating det er som lønner seg for norsk vår, sommer, høst. Jeg har lyst til å legge ned ca 2000-3000 kroner i en pose. Optimalt er helt sikkert en pose for hver sesong, men det blir litt drøyt prismessig. 

Så spørsmålet er: Hvilken temperatur-rating vil dere anbefale for norske forhold for å unngå ekstrem svetting og samtidig kunne bruke den på vår og høst. Den kommer til å bli brukt under tarp og ikke i telt til å begynne med. Tar gjerne i mot anbefalinger på poser som har disse egenskapene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på mountain hardwear lamina Z posene. De har bra utvalg i syntetposer. Syntet er vel greit under tarp tenker jeg, for de tåler fukt og skitt bedre, og er lettere å vaske og tørke.

Skal du ha 3 sesong dunpose, så er Warmpeace mye for pengene.

Ett grevlingtrekk utenpå posen bruker jeg når jeg ligger ute under tarp.

Hvor varm kommer an på deg og ditt bruk. Selv bruker jeg en med T-comfort -4 (T-limit -9) hele året, MEN da er det viktig med glidelås i hele lengden slik at den kan brukes som dyne.

Til sommersesongen, i lavlandet, når du allikevel vet at det blir varmt på turen så klarer du deg med en billig helsport nordheim, Asaklitt, Biltema, McKinley fra G-Sport eller noe billig fra XXL. Men på fjellet kan det bli riktig kaldt om sommeren...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har sett på mountain hardwear lamina posene. Har ikke helt blitt klok på fordelene og ulempene med dun kontra syntetisk, men godt å høre at jeg ikke var på ville veier. Den warmpeace posen var jo også virkelig et alternativ. Jeg får gå i tankeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også ut eks cumulus sine poser. De kan du skreddersy/justere på i nettbutikken. Legger du den i handlekurven kan du gå videre å se totalprisen uten polsk moms, så må du legge til norsk moms.

I outleten til helsport kommer det ofte tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dun så får du best varmeeffekt i forhold til vekt. Dun er også veldig komprimerbart. Ulempen med dun er at det er veldig lite glad i fukt 

Fordelen til syntetposen er at det tåler fukt bedre samt at det også varmer selv om det blir fuktig. Ulempene er at de veier som regel endel mer enn dun, men det er noen poser som er like lette som dunposer av dårligere kvalitet. Syntet pose er heller ikke like komprimerbar som dun

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og ulemper med dun og syntet har du fått ovenfor. Jeg tenkte bare si at hvis du skal bruke posen når det også er varmt og er redd for å svette, så er en lang glidelås å foretrekke. Da kan du åpne opp posen og nærmest bruke den som ei dyne. Et godt underlag er også noe som gjør en litt tynn pose brukbar mye lenger. Mye å velge i både i poser og underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover best i dyne-stil type poser(quilt på engelsk) merker jeg etter å ha gått over fra vanlig sovepose, da jeg snur meg mye i søvne og sover på magen/siden. Kan være verdt å sjekke ut hvis du også gjør det.

Hvis du er åpen for dun, så har Hammock Gear veldig gode priser på det. F.eks. http://www.hammockgear.com/burrow-econ-10/

Koster 170 USD; altså 1300-1400 kroner og veier 780 gram med komforttemp på -12C i wide/standard størrelse. Jeg liker det varmt og godt, så jeg gikk for -12C til 3-sesongsbruk, pluss at det kan være greit å ha litt ekstra på en quilt. Skal dog sies at det er lettere å lufte med en quilt under varme forhold. Husk for øvrig at du må ordne deg en varm og god lue i tillegg da. Dyna går bare over skuldrene.

 

Det har for øvrig ikke blitt nevnt at holdbarheten til dun er bedre enn syntetisk fyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal sove under en tarp i maks 3-4 dager så skal det gå helt fint med en dunpose. Skulle jeg dratt på ukeslange turer hadde jeg kanskje vurdert syntet. 

Har prøvd ett par dunposer, og har nå Mountain Hardwear Phantom Spark Sleeping Bag som jeg syntes fungerer veldig bra ned til rett under frysepunktet. Posen veier 629 gram i regular og koster med fjellforum rabatt 2879,- Denne er litt varmere og lettere (og dyrere)  enn feks WARMPEACE VIKING 300

Husk at det viktigste er å ha ett skikkelig godt underlag. Du kan ha en kjempe varm sovepose som du fryser i dersom underlaget er for tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mareng skrev:

Men på fjellet kan det bli riktig kaldt om sommeren...

Dette kan jeg skrive under på, og det er viktig å tenke på. I fjor var jeg ved Vonsjøen i Femundsmarka på vel 800m høyde og vi hadde nattetemperaturer i området 2-4 grader og vind i slutten av Juli. Femundsmarka er en luring, terrenget er såpass flatt at man tror man er i "lavlandet".

 

Jeg måtte på med tynt ullundertøy i min Warmpeace Viking 300 enkelte netter, men det var jeg forsåvidt forberedt på da jeg valgte 300 og ikke 600 pga. pakkvolum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Truant76 skrev:

Dette kan jeg skrive under på, og det er viktig å tenke på. I fjor var jeg ved Vonsjøen i Femundsmarka på vel 800m høyde og vi hadde nattetemperaturer i området 2-4 grader og vind i slutten av Juli. Femundsmarka er en luring, terrenget er såpass flatt at man tror man er i "lavlandet".

 

Jeg måtte på med tynt ullundertøy i min Warmpeace Viking 300 enkelte netter, men det var jeg forsåvidt forberedt på da jeg valgte 300 og ikke 600 pga. pakkvolum.

Har opplevd flere ganger at det har vært kaldt i Femundsmarka på sommeren. I slutten av juni 2014 snødde det da vi var i Femundsmarka. Under er bilde av Store Svuku etter at solen begynte å bryte igjennom.

5a869f7353c4e_2014-06-2211_57_09.thumb.jpg.3d84d7f7beeccf004fca64ee64c9ece5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anders_G skrev:

Har opplevd flere ganger at det har vært kaldt i Femundsmarka på sommeren. I slutten av juni 2014 snødde det da vi var i Femundsmarka. Under er bilde av Store Svuku etter at solen begynte å bryte igjennom.

5a869f7353c4e_2014-06-2211_57_09.thumb.jpg.3d84d7f7beeccf004fca64ee64c9ece5.jpg

Se der ja, artig. Vi var der i 2013 og 2015 men så aldri noe snø, viser vel bare godt hvorfor man ikke skal pakke for lite på turer i dette området. Var du vest for Roasten når bildet ble tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp MH lamina hvis du vil ha syntet, eller warmpeace viking for dun. Finn ut hvor kaldt det kan være der du skal ferdes. 

En av disse, og du får en god pose uansett. Les deg litt opp på fordeler/ulemper på syntet kontra dun, selv om min begrensede erfaring tilsier at du dropper dun, kun hvis du er allergisk eller skal på turer som varer i ukesvis, da fukt KAN bli ett problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, akselsen skrev:

Anders_G hvor får du fjellforum rabatt? Den moutnain hardwearposen er jo midt i blinken.

 

4 timer siden, Anders_G skrev:

Rabattkoden er tilgjengelig for støttemedlemmer 😀

Hahaha, den gir vel 20%? 

Bare bruk den som kommer opp i reklamefeltet i stedet, eller på facebook, den gir 25% og er tilgjengelig for alle:

 

6129029A-4093-4F9D-AC5C-A06D9F56CCE9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Turlyst
På 26.2.2018 den 11.30, akselsen skrev:

Takk for tipset Shun. Av en eller annen grunn har jeg ikke sett det før nå. Da ble det mountain hardwear phantom spark på meg! :D

Gratulerer med flott pose :) Den vil fungere utmerket til sommerbruk da det er en ren sommerpose med sine 285 gram dun. Fillpower 800 er meget bra, mao høykvalitetsdun. En sovepose jeg også kunne tenkt meg til sommerbruk i fjellet. Soveposer med forholdsvis lav duntetthet i kammerne krever noe mer vedlikehold i forhold til å passe på at duna er jevnt fordelt, men en enkel affære. Et godt underlag og en sleepliner er lurt. Selv bruker jeg silke, bomull og STS Reactor. Til vår og tidlig høstbruk ville jeg supplert med den varmeste av dem. Som en 3-sesongspose synes jeg 285 gram dun er lite, selv om duna har høy fillpower.

Her står det mye bra om hva man kan forvente av en sovepose https://randulfvalle.no/en-13537-noen-ankepunkter/

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Jan@ said:

Et godt underlag og en sleepliner er lurt. Selv bruker jeg silke, bomull og STS Reactor. Til vår og tidlig høstbruk ville jeg supplert med den varmeste av dem. Som en 3-sesongspose synes jeg 285 gram dun er lite, selv om duna har høy fillpower.

Jeg vil gjerne slå et slag for en annen mening rundt sovepose-linere. Bare husk først at alle er forskjellige og hva som funker best for meg funker ikke nødvendigvis best for andre.

Jeg har en STS Reactor selv som for meg har vært et helt unødvendig impulskjøp. Tanken var god: Den skulle utvide bruksområdet til sommerposen og beskytte soveposen, men den gir meg relativt lite og er havnet på hylla over ting som skal ut på FINN når jeg får tid. Min erfaring er at temperatur-ratingen er svært overdrevet på slike lakenposer. Jeg har nesten ikke kjent forskjell. Den gjør det også mye mer plundrete å komme seg ut og inn av soveposen da den ikke har noen glidelås, så det kom noen gloser fra meg den første natta i lakenposen.

Mitt tredje punkt for å kutte lakenpose: Det er unødvendig vekt. De veier fort 300-400 gram og oppover disse lakenposene. Nå veier 3-sesongsposen min 520 gram så det har ganske stor betydning. Jeg stiller meg alltid to spørsmål før jeg kjøper noe nytt: "Er det noe jeg virkelig trenger?" og "Har jeg noe annet som kan gjøre samme nytten?". Lakenpose gir så få grader ekstra komforttemp at du balanserer på en knivsegg hva gjelder å ha med feil sovepose hvis du er på en tur hvor du trenger lakenpose. Da ville jeg mye heller tatt med ekstra varme klær å sove i, noe man enten allerede har fra før av eller kan bruke til andre ting enn de får turene hvor man er på grensen hva gjelder temperatur.

Nå mener jeg det viktigste er å kjøpe en varm nok sovepose til å holde deg varm. For meg er sovepose den siste plassen jeg sparer inn vekt på bekostning av komfort, da jeg hater å fryse. Hvis man føler man må bruke lakenpose mener jeg man har kjøpt en for kald sovepose. Har man dessverre gått i den "fella" og trenger å pushe grensene på soveposen vil jeg heller anbefale noe ekstra varme klær. Enten tykt ullundertøy eller ta med gode dun/syntet-jakker/bukser. De vil kunne brukes i camp, på kalde turer e.l. også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
22 minutter siden, Thomas E skrev:

Nå mener jeg det viktigste er å kjøpe en varm nok sovepose til å holde deg varm. For meg er sovepose den siste plassen jeg sparer inn vekt på bekostning av komfort, da jeg hater å fryse. Hvis man føler man må bruke lakenpose mener jeg man har kjøpt en for kald sovepose. Har man dessverre gått i den "fella" og trenger å pushe grensene på soveposen vil jeg heller anbefale noe ekstra varme klær. Enten tykt ullundertøy eller ta med gode dun/syntet-jakker/bukser. De vil kunne brukes i camp, på kalde turer e.l. også.

Jeg er enig i ALT du skriver. Selv bruker jeg sleepliner som en beskyttelse av soveposen, i tillegg bruker jeg den utenpå nær T-limit for å flytte kuldebroen, ett triks ikke alle vet om. Mulig den gir ett par grader, men ikke mer. Lettere å vaske en sleepliner enn en sovepose.

I et tidligere innlegg i en annen tråd skrev jeg at en 3-sesongspose bør inneholde 5-700 gram dun. For menn er dette bra, men for kvinner som også skal bruke den vår og høst er kanskje 800 gram bedre. Som du skriver, varm nok pose er det viktigste. Dumt å kjøpe en for kald pose selv om den var til 50%. Det var det jeg prøvde å si på en pen måte :) Dersom trådstarter skal bruke den hovedsakelig om sommeren kan det fungere. Selv ville jeg anbefalt varmere pose, eller to poser (ren sommerpose og en varmere 3-sesongspose til vår og høst.

Jeg er en varm sover, derfor valgte jeg sovepose med 400 gram dun til sen vår, sommer og høst (ikke senhøst) (T-Limit -4). Jeg tenker å bruke denne ned til ish -2, og om nødvendig -4, men da med ullundertøy, ullsokker, lue og naturligvis et godt liggeunderlag. Sleepliner tres utenpå soveposen.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Jan@

Du flytter nok ingen kuldebro, kuldebro vil du ikke ha.

Ved å isolere en sovepose med mer isolasjon på utsiden flytter man duggpunktet. Men det var sikkert det du mente.

Å legge en silkliner utenpå vil flytte duggpunktet så microskopisk at det hverken i teorien eller i praksis vil ha noen effekt. Duggpunktet er der hvor den varme luften avkjøles nok til at den avsetter fuktighet, blir det kaldere slik at rim dannes er du under rimpunktet. Med forbehold, jeg er ikke fagmann på området. En byggmester eller @a_aa kan muligens svare på dette?

I vinterposer og 3-sesongs poser sover jeg med rent og tørt ullundertøy, så hva skal jeg da med liner inni posen? Det tenker ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.