Gå til innhold
  • Bli medlem

Skru-teltplugger


teltplugger

Anbefalte innlegg

Vi er noen studenter som holder på med et skoleprosjekt.  Ideen i prosjektet er skru-teltplugger i robust materiale som skal fungere på hardt underlag og vi hadde håpet på noen tilbakemeldinger som kunne hjulpet oss med prosjektet.

-Er det noen som har erfaring med lignende plugger? 
 Isåfall, hva funket bra/dårlig og hvorfor? Hvordan kan den forbedres? 

Vil gjerne høre tanker fra dere som ikke har erfaring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, teltplugger skrev:

Vi er noen studenter som holder på med et skoleprosjekt.  Ideen i prosjektet er skru-teltplugger i robust materiale som skal fungere på hardt underlag og vi hadde håpet på noen tilbakemeldinger som kunne hjulpet oss med prosjektet.

-Er det noen som har erfaring med lignende plugger? 
 Isåfall, hva funket bra/dårlig og hvorfor? Hvordan kan den forbedres? 

Vil gjerne høre tanker fra dere som ikke har erfaring også.

Eg har ikkje vore borti skru-teltpluggar før, men veit at mange, inkludert meg, brukar isskruar berekna for bre og isklatring til samme formål, om behovet er der. 

Om ein skulle optimalisert til rein teltbruk ut frå erfaring med isskruar ville eg gjort dei noko mindre i omkrins slik at volumet nedpakka ikkje vert så stort, og i staden for at dei har påmontert sveiv ville eg laga ein liten arm som ein enkelt festa i toppen på skruen for å skru den ned, og silk hadde berre ein arm/sveiveanordning for alle skruane. Alt for å spare vekt, plass og pengar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Heriks skrev:

Biltema har skuteltplugger, som mye annet fra biltema mistenker jeg at det ikke akkurat er lett vekt og hendig nedpakking som er i fokus, men ideen er nå i alle fall der. http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Teltplugg-spiralskrue-4-pk-2000033099/  

Disse er til fortelt for campingvong og lignende. Veier vel ett halvkilo stykket eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Teltpluggene vi bruker til karpefisketeltene (bivvyne) kan skrus ned i hardt underlag eller slås ned med klubbe.
Pga bivvynes størrlese og vindfang så er det kun de som holder mål om det blåser opp :)

Bivvy-Peg3-copy.jpg

Disse så jo litt lure ut. Hvor får du tak i slikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tubbs skrev:

Teltpluggene vi bruker til karpefisketeltene (bivvyne) kan skrus ned i hardt underlag eller slås ned med klubbe.
Pga bivvynes størrlese og vindfang så er det kun de som holder mål om det blåser opp :)

Bivvy-Peg3-copy.jpg

Du slo meg på målstreken @tubbs!  Mens jeg lette etter min trå fra 2017,  i Gjør det selv:   "Tommetrix - Teltplugger for frossen barmark"  kom du med et genialt forslag.  Mens jeg baserte meg på en skrue for betong som krevde skrutrekker og  bits nr 30 måtte jeg benytte skrutrekker med flatt hode hadde dine skruer Skrutrekker" intrigert. 

.

Likevel, om det kan være problematisk å få takt i skruene for karpefiske legger jeg likevel ved bilde av den skruen jeg har valgt, og som du får i en jernvare/byggevareforretning.  I Tråden Tommetrix osv, har jeg også avbildet en skrue på ca 9 cm.  Den blir litt kort, for ofte skal pluggen gjennom litt gras eller lyng før den treffer frossen mark, mens den andre som måler 15 cm holder. 

Om du skroller litt nedover i nevnte tråd har jeg skrevet og avbildet litt mer

5a859e3a5b646_IMG_1154(640x368).jpg.e4093e17aa36be34b5bd1cd376d7b8f4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tubbs skrev:

Teltpluggene vi bruker til karpefisketeltene (bivvyne) kan skrus ned i hardt underlag eller slås ned med klubbe.
Pga bivvynes størrlese og vindfang så er det kun de som holder mål om det blåser opp :)

Bivvy-Peg3-copy.jpg

Bildet ligner dønn på en rasp fra ett sett for å plugge bildekk... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mareng skrev:

Disse er til fortelt for campingvong og lignende. Veier vel ett halvkilo stykket eller noe sånt.

Ut i fra bildet ser de ut for meg ikke å være designet for vår, sommer og høst.  Tviler på at de lar seg skru ned i frossen mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Disse er til fortelt for campingvong og lignende. Veier vel ett halvkilo stykket eller noe sånt.

Spiller vel ingen rolle hva de er til om det funker :) Men hadde vel allerede poengtert vekta ja ... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Heriks skrev:

Spiller vel ingen rolle hva de er til om det funker :) Men hadde vel allerede poengtert vekta ja ... 

Men som jeg har skrevet lenger oppe tviler jeg på at det blir vanskelig å skru ned så grove skruer i frossen mark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Disse så jo litt lure ut. Hvor får du tak i slikt?

Kjapt søk på Ebay (etter bivvy pegs)
75 kr for 10 stk eller 137kr for 20 + 50 lapp i frakt er jo ikke ille :)

https://www.ebay.com/itm/NGT-Bivvy-Tent-Pegs-Heavy-Duty-Metal-For-Camping-Fishing-Umrbella-Shelter/172998027565?hash=item28477c692d:m:m2oAAytqKFmmLJakgdS8C2g

 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, teltplugger skrev:

Vi er noen studenter som holder på med et skoleprosjekt.  Ideen i prosjektet er skru-teltplugger i robust materiale som skal fungere på hardt underlag og vi hadde håpet på noen tilbakemeldinger som kunne hjulpet oss med prosjektet.

-Er det noen som har erfaring med lignende plugger? 
 Isåfall, hva funket bra/dårlig og hvorfor? Hvordan kan den forbedres? 

Vil gjerne høre tanker fra dere som ikke har erfaring også.

Spørsmål i retur fra min side; Når har dere tenkt at disse skal brukes? På hvilken type underlag?

Jeg har kun hatt behov for å skru fast teltet når det har vært tele/frossen grunn uten (nok) snø oppå. Alle typer snø som ikke er is har jeg fått banket ned f.eks. Helsport sine snøplugger i (noen er blitt bøyde som resultat men det er til å leve med).

Jeg har ikke teltet på ren is (frosset vann, isfiske etc) og ville heller ikke valgt å slå opp teltet på ren is om det ikke var for å fiske inne fra teltet (pga isens tetthet og dertil kuldebro).

På steinete underlag bruker jeg ekstra barduner/løkker rundt steiner.

IMG_20171015_103842_723.jpg.efcc433f4f970cdedf70d0f8efe375c2.jpg

På svaberg er kiler et alternativ for sikre teltet. (Kiler/nøtter som brukes til å sikre naturlig i klatring).

HTC_pro-good-nut-placement.jpg.cfedfd0566ffac392fd708d9d25f1a89.jpg

Er det "skiferjord"; eller jord med mye småstein så sprikker gjerne grunnen opp når du banker eller skrur med en teltplugg og den sitter dermed dårlig uansett. Det må da innimellom noen ekstra forsøk for å få pluggen til å sitte.

Dvs eneste ganger jeg har hatt behov for for å skru fast teltet et ved frossen grunn uten snø eller ved for lite snø. En liten drill og 18 cm treskruer er da gull. 😁

20170114_173325.thumb.jpg.f9a447e39c83359c007225b660743fea.jpg.896f2519266313512158de2eaf50b719.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terka skrev:

 

IMG_20171015_103842_723.jpg.efcc433f4f970cdedf70d0f8efe375c2.jpg

På svaberg er kiler et alternativ for sikre teltet. (Kiler/nøtter som brukes til å sikre naturlig i klatring).

HTC_pro-good-nut-placement.jpg.cfedfd0566ffac392fd708d9d25f1a89.jpg

 

20170114_173325.thumb.jpg.f9a447e39c83359c007225b660743fea.jpg.896f2519266313512158de2eaf50b719.jpg

Dette er ett smart knalltips! Spesielt om du liker å telte langs kysten.

Da jeg leste dette kom jeg på hva man brukte før det ble oppfunnet bergkiler, og det var muttere de gamle klatrerne brukte. Så dersom man ikke har kiler, er muttere en mulig budsjettsløsning. Finnes i aluminium for de som er veldig nøye på vekten ;)

 

(hva heter bergkilene på engelsk? Finnes kanskje noen billige på e-bay, som man ikke bør bruke ukritisk til klatring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tubbs said:

Nei, og det der er jo bare første lasset :)
Skal man fiske en stund så blir det 2 slike turer :aww:

Klarte å presse oss ned på 96 kilo fordelt på to mann, uten trolley og i ulendt terreng. Bare enkel overnatting da, og vi brukte tarp, ikke bivvy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.