Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Hubba Tour 1


rayun

Anbefalte innlegg

 

Som noen her kanskje vet har jeg lenge vært på jakt etter et solotelt. Et som matcher mine ønsker om hva et komfortabelt solotelt skal tilby. For meg betyr dette: Ikke for mye mesh i innertelt, men likevel gode luftemuligheter totalt sett. Minimum 100cm innvendig høyde, helst mer. Akseptabel vekt i forhold til matriale og kvalitet. Romslig fortelt til oppbevaring av bagasje og ut/inn passasje/matlaging uten å flytte sekken. Selvstående med ytterduk ned til bakken. Reise ytter og innerduk samtidig ++++, rett og slett et telt for mer enn bare å krype inn i. 

Jeg tenkte meg egentlig et Reinsfjell i en lett moddet soloutgave og tok derfor kontakt med Helsport. Dessverre for meg og andre som er på tur alene, så ikke Helsport noe potensiale i et slikt telt. Men siden gode solotelt er mangelvare finpusser jeg nå på tegninger og mål og så får vi se hva fremtiden bringer. 

Men for noen dager siden var jeg inne på hjemmesiden til MSR og i teltserien for 2018 finner jeg altså MSR Hubba Tour 1. Det matcher ikke 100%, men ganske nær. Så nær at jeg ville se nærmere på teltet. Fant det ikke hos noen av våre leverandører så derfor sendte jeg en mail til Hekta på Tur. Og i motsetning til Helsport tente de umiddelbart på ideen. Et par dager senere kom svaret fra Hekta på Tur. Det er ankommet 2 slike telt til Norge og vi kjøpte begge to. De ankommer oss en av de nærmeste dagene og vil snart være synlig på våre nettsider. 

Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, har ikke kjøpt så mye som en teltplugg derfra, men en makan til respons har jeg sjelden opplevd. En butikk som til de grader er lydhør for kundens ønsker er sjelden vare. Jeg skjønner jo at teltet har potensiale, men likevel.

Jeg har ikke sett teltet, men på bilder og film ser det ut til å ha mange fine detaljer. Dette gjør nok teltet litt tungt for lett sekk, men problemfritt for sykkel og padling.

For meg er teltet nesten "spot on", så da spørs det hva prisen blir.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kanskje det, men det har faktisk mange fine detaljer. En slags takrenne over inngangen som også har hel myggnett vist en ønsker luft/utsikt uten mygg. Lite fotavtrykk på selve innertelt gjør det lettere å finne plan bakke og et gigantisk fortelt til solotelt å være. Yttre del av fortelt har bunnduk der bagasje oppbevares for bare å nevne noe. 

Jeg liker teltet ut fra bilder og film og om jeg skaffer meg teltet så blir det som vanlig en presentasjon her på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rayun skrev:

 

Som noen her kanskje vet har jeg lenge vært på jakt etter et solotelt. Et som matcher mine ønsker om hva et komfortabelt solotelt skal tilby. For meg betyr dette: Ikke for mye mesh i innertelt, men likevel gode luftemuligheter totalt sett. Minimum 100cm innvendig høyde, helst mer. Akseptabel vekt i forhold til matriale og kvalitet. Romslig fortelt til oppbevaring av bagasje og ut/inn passasje/matlaging uten å flytte sekken. Selvstående med ytterduk ned til bakken. Reise ytter og innerduk samtidig ++++, rett og slett et telt for mer enn bare å krype inn i. 

Jeg tenkte meg egentlig et Reinsfjell i en lett moddet soloutgave og tok derfor kontakt med Helsport. Dessverre for meg og andre som er på tur alene, så ikke Helsport noe potensiale i et slikt telt. Men siden gode solotelt er mangelvare finpusser jeg nå på tegninger og mål og så får vi se hva fremtiden bringer. 

Men for noen dager siden var jeg inne på hjemmesiden til MSR og i teltserien for 2018 finner jeg altså MSR Hubba Tour 1. Det matcher ikke 100%, men ganske nær. Så nær at jeg ville se nærmere på teltet. Fant det ikke hos noen av våre leverandører så derfor sendte jeg en mail til Hekta på Tur. Og i motsetning til Helsport tente de umiddelbart på ideen. Et par dager senere kom svaret fra Hekta på Tur. Det er ankommet 2 slike telt til Norge og vi kjøpte begge to. De ankommer oss en av de nærmeste dagene og vil snart være synlig på våre nettsider. 

Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, har ikke kjøpt så mye som en teltplugg derfra, men en makan til respons har jeg sjelden opplevd. En butikk som til de grader er lydhør for kundens ønsker er sjelden vare. Jeg skjønner jo at teltet har potensiale, men likevel.

Jeg har ikke sett teltet, men på bilder og film ser det ut til å ha mange fine detaljer. Dette gjør nok teltet litt tungt for lett sekk, men problemfritt for sykkel og padling.

For meg er teltet nesten "spot on", så da spørs det hva prisen blir.

 

Eg har opplevd det samme med Hekta på Tur, eg kom med innspel på ski, og fekk spm tilbake om eg kunne utdjupe vidare, og evt foreslå modellar og kvifor.

Definitivt lydhøre overfor kunde!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Heriks skrev:

En annen vri/videreutvikling på denne "gear-shed" løsningen MSR har til telt som Hubba og Elixir? 

Jeg har gear-shed til min hubba hubba nx. Syntes ikke vekta rettferdiggjør den lille ekstra plassen man får. Føler også at teltet ikke er særlig vindstabilt og det hjelper ikke akkurat å klipse på ett "uthus" på teltet.  Hadde nesten glemt at jeg hadde gear-shed inntil jeg leste denne posten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte teltet i fjor på grunn av pris, høyde i forteltet og lysten på å prøve noe nytt. Endte opp med et litt lettere Niak fra Hilleberg i stedet (mer plass i teltet, og mindre fortelt).

Har teltet hos Outnorth for i underkant av 6000, som blir ca. 4500 med et av de regelmessige tilbudene. Har tilbud hos Addnature til 4700 nå. Eller 7000 hos Hekta på tur for den som vil handle der.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var klar over at man kunne få løst fortelt til Hubba, men Hubba har i likhet med mange andre telt av den typen høyt skåret duk mot bakken. Det er noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker. På nye Hubba Tour ser det ut til at duken går tettere mot bakken og når ytterduken er i et helt stykke tror jeg oppsettet blir mer stabilt.

Men for all del, jeg har aldri prøvd den type telt. Jeg ser imidlertid at stangsystemet muligens ikke borger for det mest vindstabile oppsettet. 

Et annet irritasjonsmoment for meg er disse små forteltene som gjør det tilnærmet umulig å holde tørr sone tørr. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg ender med våt pose når jeg må åle meg inn gjennom en trang åpning i ytterteltet og tørr sone skal ta i mot 80 kg stiv og støl kropp som skal kvitte seg med vått tøy. 

Det å ha et stort fortelt er for meg prioritert. Når sykkelbaggene ser ut som ei blaut bikkje med pelsen full av sand og dritt ønsker jeg ikke å ha de i innerteltet, men jeg ønsker å ha de innen rekkevidde.

Det er ikke sikkert Hubba Tour er løsningen, men på papiret ser det ikke så verst ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Erik Hansen skrev:

Har teltet hos Outnorth for i underkant av 6000, som blir ca. 4500 med et av de regelmessige tilbudene. Har tilbud hos Addnature til 4700 nå. Eller 7000 hos Hekta på tur for den som vil handle der.

Ja, det var jo en drøy pris ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, rayun skrev:

Det er ikke sikkert Hubba Tour er løsningen, men på papiret ser det ikke så verst ut. 

Funker sikkert helt strålende. Jeg er superfornøyd med mitt Hubba Hubba NX og bruker det mye som solotelt (+ hund) på sommeren under tregrensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Har dette teltet kun mesh i døren og innerteltet?

Det er litt vanskelig å se på bilder og video, men jeg tror det er duk i dør og til langt opp på veggene og i taket. Men det ser ut til å ha noen store felt høyt oppe og likeledes på et felt som matcher lufteventil i yttertelt.

Jeg har telt idag med bare mesh i innertelt og er ikke overbegeistret for det. Det er sjelden kondens er det største problemet i det teltet. Så litt lunere innerteltet ønsker jeg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom over dette teltet selv i går og kan si det frister noe enorm å teste. Mye løsninger som jeg ser treffer greit til mitt bruk når det kommer til fiske/jakt turer der det blir litt utstyr samt gjerne våte klær. Liker myggnetting i både fortelt og innertelt, men ser ikke ut som det er noen god luftemulighet i forteltet. kan jo hende glidelåsen kan settes på gløtt i øverkant men det er jo ikke noe særlig i regn og vind med våte klær eller ved koking. 96cm høyde i innertelt er mer enn nok for meg iallefall, virker som greie oppbevarings-løsninger også.  

Ut i fra bildene ser det også ut til å være en del ekstra bardun-fester, ikke dumt mtp stort vindfang på noen av sidene der.

Veldig lyst innvendig da, positivt på dagtid men tror midnattssolen kunne gått meg litt på nervene. (Ser forresten det kan fåes med grønn ytterduk nå.)Vekten er jo ikke ille for ett delvis selvstående telt, men litt skeptisk til ventileringen i yttertelt. Prisen syns jeg det er vanskelig å ha noen mening om, vet ikke hvordan kvaliteten på MSR er på telt men fått inntrykk av god kvalitet generelt fra dem av det jeg har lest.

Spennende er det iallefall :)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på dette teltet, på jakt etter en mellomting til mitt Hubba Hubba NX og Furry. Men vurderte det til å bli for lik HH, mindre myggenet men løst vevet innertelt, har ikke helt truen på at de bli så mye varmer som jeg ønsker. Jeg ser poenget med «stort» fortelt, har selv nok med HH. Jeg endte med å bli forelsket i Access 2  trur det kan bli eneste teltet jeg trenger, sommer som vinter... ! må bare slite opp HH teltet først... (ikke stort fortelt Access 2 heller)

Endret av RAS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også litt usikker på lufting i forteltet @Johanks. Ser det er en ventil ventil ved hode eller fotende, men er usikker på om det er tilsvarende på andre. Ser heller ikke ut til å være ventil i selve forteltet, men vist duk/myggnett i døra er slik som på et av teltene mine kan hel duk sippes litt åpen samtidig som myggnett fortsatt dekker. Men det ser kanskje ikke ut til å være mulig å få til dette i øverste del av døråpningen?

Kanskje @RAS kan si noe om dette vist han fysisk har sett teltet? Selv har jeg ikke sett det fysisk så kan bare bedømme ut fra den lille info som ligger på nett.

Når det gjelder pris syns jeg den er stiv. Jeg vil gjerne handle i norske butikker, men når Outdoor Experten i Vesterås skal ha 4.126,- så syns forskjellen blir vel stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
34 minutter siden, RAS skrev:

Jeg så på dette teltet, på jakt etter en mellomting til mitt Hubba Hubba NX og Furry. Men vurderte det til å bli for lik HH, mindre myggenet men løst vevet innertelt, har ikke helt truen på at de bli så mye varmer som jeg ønsker. Jeg ser poenget med «stort» fortelt, har selv nok med HH. Jeg endte med å bli forelsket i Access 2  trur det kan bli eneste teltet jeg trenger, sommer som vinter... ! må bare slite opp HH teltet først... (ikke stort fortelt Access 2 heller)

Jeg ser ett kjempeproblem med ett slikt som vintertelt. Det har ikke èn eneste ventil. Snø oppetter siden på teltet, og du er vakumert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/3/2018 den 21.27, rayun skrev:

Kanskje @RAS kan si noe om dette vist han fysisk har sett teltet? Selv har jeg ikke sett det fysisk så kan bare bedømme ut fra den lille info som ligger på nett.

Det er "lufte luker" i fot og hovde enden, slikt jeg husker. Egentlig er det meste likt Hubba NX serien, uten om det ekstra fortelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/3/2018 den 21.32, Mareng skrev:

Jeg ser ett kjempeproblem med ett slikt som vintertelt. Det har ikke èn eneste ventil. Snø oppetter siden på teltet, og du er vakumert...

Da er nok ikke dette teltet for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/7/2018 den 20.57, RAS skrev:

Jeg endte med å bli forelsket i Access 2  trur det kan bli eneste teltet jeg trenger, sommer som vinter... ! må bare slite opp HH teltet først... (ikke stort fortelt Access 2 heller)

Dette var faktisk eit veldig ok telt ut frå slik eg ser det, lett og ok med plass, greide løysingar, fint alternativ for høgdemeterturane dette vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
20 minutter siden, RAS skrev:

Da er nok ikke dette teltet for deg ;)

Nei, jeg tenker jo som så at det vil oppstå mye mer kondens i dette teltet enn tisvarende med gode høye lufteventiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.