Gå til innhold
  • Bli medlem

126 cm bred foldbar paraply (sort)


Epletre

Anbefalte innlegg

Mitt tips til en stor paraply (sort), er denne fra Clas Ohlson til kr 139,-. Har brukt denne paraplyen i et par år nå og er veldig fornøyd. Jeg la merke til at denne varen er fremdeles i salg.

Det flotte med denne paraplyen er at den kan forkortes til å være kompakt, har mykt behagelig håndtak, samt at dette er stor paraply. Min har blitt vrengt flere ganger, uten at den har blitt ødelagt, men slitt har den jeg eier helt sikkert blitt nå etter så lang tid.

https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-126-cm-paraply-/34-9076

Jeg tenker at det kan være lurt å med en gang gå over metalldelene med litt olje eller noe greier, da metallet vil starte å ruste over tid, men man bør nok unngå å grise til selve duken på paraplyen. Om stoffet tåler oljeprodukt vet jeg ikke.

paraply.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe annet enn en anekdote

Morsomt.  Jeg skrev et innlegg om paraply på tur for mange år siden, minst 20.  Het det friluftsnet? 

I tillegg til meg var spesielt 2 meget aktive.  "Lars Petter Jevnaker og ikke ukjente Randulf. 

Jeg hevdet at paraply kunne være et utmerket hjelpemiddel, f eks om man måtte ut på natten, mens andre, der i blant en som var meget aktiv her på Forumet, og stort sett "snakket" med store bokstaver var sterkt i mot. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tom42 skrev:

Ikke noe annet enn en anekdote

Morsomt.  Jeg skrev et innlegg om paraply på tur for mange år siden, minst 20.  Het det friluftsnet? 

I tillegg til meg var spesielt 2 meget aktive.  "Lars Petter Jevnaker og ikke ukjente Randulf. 

Jeg hevdet at paraply kunne være et utmerket hjelpemiddel, f eks om man måtte ut på natten, mens andre, der i blant en som var meget aktiv her på Forumet, og stort sett "snakket" med store bokstaver var sterkt i mot. 

 

Og hva ble det til? Er paraplyen fast inventar i tursekken? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Og hva ble det til? Er paraplyen fast inventar i tursekken? :) 

Huff nei, men egentlig var det dumt.  På den tiden hadde jeg en Labrador, og hver gang, hjemme, gikk vi tur når hun skulle gjøre fra seg.  Og når hun var trengende på vidda, hjalp det ikke å slippe henne ut, nei da, hun stod utenfor teltet og mjauet.  Og da hadde det vært kjekt med en paraply på regnet dager.  På den andre siden, hadde det heller ikke holdt med en paraply, for når vi først var kommet oss ut synes hun at vi skulle gå en lang tur - i regnværet.  Omsider presset hun ut de nødvendige dråper, før da bar "hjem" igjen, med en klissvåt bikkje. 

Men kanskje nå, hvor jeg ikke lenger har min egen hund men låner, og hun er vant til å tisse alene.  Men heller ikke jeg trenger å bevege luksuslegemet på utsiden av teltet, takket være min Nagleneflaske, som det ser ut til at de fleste har et religiøst forhold til, mens jeg på min side slår lens i den. 

Og selv om regnet fosser den, lever jeg trygt og tørt under baldakinen, hvor jeg alltid hadde nok tørr ved

 

  5a85777e89094_10-10TeltleirunderBunuten(640x384).jpg.2c30b0439f89c7c519978d287be37ddf.jpg

 

Så konklusjonen må nok bli:  Jeg trengte ikke paraplyen.  Men fremdeles synes jeg den var en god ide. 

Og så er jeg mektig imponert over meg selv for redegjørelsen, som kunne ha blitt besvart med et NEI.

 

  • Liker 5
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paraply på tur er det samme som vater i båt. Kjekt til sitt bruk, men nytten er uklar. For øvrig utførlig diskutert også her...

 

Forumet du frekventerte Tom var friluftsliv sitt forum. De krevde plutselig fullt navn på alle brukerne, så var det game over. Synd, for mye av infoen i slike forum er en del av vår kulturhistorie (syns jeg).

 

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et bra tips - tusen takk. Jeg har lett etter en bred paraply lenge, men tenkte ikke på Clas.....

Jeg bruker paraply når det regner på tur fordi jeg er så ultralei av klamme, våte klær. Nå skal det legges til at jeg ikke ferdes på autostradaer i Jotunheimen etc, så jeg blir sjelden observert, og det er kanskje best :-)  Hadde nok tenkt meg om et par ganger før jeg slår opp paraplyen over Besseggen eller utenfor Olavsbu. I fjor syklet jeg med paraply innover en skogsbilveg, og til min overraskelse traff jeg på folk .... som stirret som om de ikke hadde sett folk før... og sannelig kom det ikke en spydig kommentar når jeg hadde passert :-) Vel vel, dem om det. 

En annen ting er at det er praktisk med paraply når en fotograferer for de med kamera som ikke tåler vann og for de som ikke vil ha vanndråper på frontelementet. Nå gjenstår det bare å finne en løsning slik at jeg slipper å holde paraplyen under fotografering - jeg trenger en hånd til kamera og den andre til den manuelle fokuseringen. Noen som har gode ideer på om det finnes festeanordninger for paraply til sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, paraplyen kunne kanskje festes til den ene eller andre skulderreima, den som går fra skulderen og nedover til magebeltet. Det finnes en molle holder for brusflaske, men denne festes kun på toppen, sånn at paraplyen vil da vippe, men kanskje hvis man bandt tau på den nedre delen av molle holderen for brus, så kunne paraplyen muligens henge der av seg selv tenker jeg.

 

En sånn en: https://www.ebay.com/itm/Nylon-Water-Bottle-Holder-Belt-Carrier-Pouch-Tactical-Hiking-Camping-Molle-Bag-U/391781586355

Det skal bemerkes at festeanordningen til brusflaske (stropp) må brukes på en annen måte for å binde fast paraplyen. Men, en kan muligens benytte bårrelås her fantaserer jeg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Larix skrev:

Jeg tviler på at den er spesielt bra, men den er i hvert fall "håndfri". https://www.ebay.com/itm/Brand-New-Headwear-MultiColor-Umbrella-Hat-Cap-Beach-Sun-Rain-Fish-Camp-UE-/253413074573

Ikke dumt - tror jeg massebestiller med fjellforumlogo på! 83 g går også for lettpakkere burde man tro :)

24EA0E4D-6679-4EAF-9CAB-A5BB19D23D01.png

  • Liker 2
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill. Ja, den "paraplyhatten" har jeg tenkt på, men jeg prøvde den for noen år siden, og den var ikke så praktisk. Og såvidt meg bekjent er de også ganske små i diameter. Et annet problem med den er at den svinger seg rundt ettersom hodet beveger seg og det blir lett mye spruting, og da hjelper den ikke så mye mot regnet. Tror det må bli et slags rør som går langsetter sekken som paraplyen settes oppi, noe ala et tynt fiskestangrør. Litt upraktisk å ha det på sekken også når sekken skal tas av (som ofte skjer ved fotografering, man setter fra seg sekken og rusler litt rundt). Eller noe i retning av et reimsystem som jeg spenner rundt skulder og bryst, men man må sørge for at armene og hendene ikke blir hemmet av "systemet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange bra ideer her, takk for det. Likte ideen til @Gittiamo - noen som melder seg? Den var ny for meg @Terka, men ser ganske tung ut til å dra innover fjellheimen... en lightversjon kunne vært fint. Tenker at det må bli en løsning med et tynt rør langs ryggen som en setter paraplyen oppi. Vel, får tenke litt på det... vanskelig å finne gode løsninger på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg en, eller annen plass har sett en paraply med klemfeste i stedet for vanlig håndtak. Finner den ikke igjen i farten. Den vil jo kunne festes på for eksempel ramma på en ryggsekk. Det fordrer jo at en bruker ryggsekk med ramme og det blir det vel kanskje lenger og lenger mellom. Muligens med unntak for reinsjegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fjellkaren skrev:

 Den var ny for meg @Terka, men ser ganske tung ut til å dra innover fjellheimen... en lightversjon kunne vært fint. Tenker at det må bli en løsning med et tynt rør langs ryggen som en setter paraplyen oppi. Vel, får tenke litt på det... vanskelig å finne gode løsninger på dette

Denne da?

euroschirm-handsfree-umbrella-system_1.thumb.jpg.a5fa3be955da480e09395b2650ce4122.jpg

https://www.alpinsport-basis.de/Euroschirm-Regenschirm-telescope-handsfree_1

Finnes sikkert billigere andre steder om du sjekker.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja @Terka - nå snakker vi!!! Genialt!  Den var jo skikkelig kul :-)  Den er dyr, men man kan jo mekke til noe slikt relativt greit selv også ville jeg tro. @KimH, kjempemessig med festesystem, kanskje den kan festes på sekken også? Eller i magebeltet med en strips som støtte ved skuldra. Kult @Kjell Iver, bra når en har med stativ. Sant, en blir ikke flau av den.. :-)  Med den brede paraplyen fra Clas og selvmekka festesystem ala Alpin-Basis baner dette vei for et sukessprosjekt :-) 1000takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan funke, men det er begrenset lengde på denne Askalitt paraplyen. Jeg testet nå (jeg er 183 cm høy), og du skal kunne ha paraplyen over øyenivå, så sant du ikke har festebeltet helt nede ved hoftebena. Litt høyere opp i nivå med navelen eller så så tror jeg det vil funke.

 

Jeg målte full lengde til å være 80 cm.

Jeg målte lengden fra bunn av håndtak til opp stanga der kanten til paraplyen begynner, denne lengden var 50 cm.

Endret av Epletre
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.