Gå til innhold
Hammer

MSR Whisperlite Universal som ble veldig rar etter en sommer med gass

Anbefalte innlegg

Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver "Pusset og ordnet litt på den".  Vil det si at du har utført vedlikeholdsanvisningene som MSR anbefaler? 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

For å fjerne evt koksing i brenneren kan du vurdere å demontere alle platene, evt la den ligge i lampeolje over natta før du blåser den ren. 

 

Og masse om vedlikehold her Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, SnorreL skrev:

Du skriver "Pusset og ordnet litt på den".  Vil det si at du har utført vedlikeholdsanvisningene som MSR anbefaler? 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

For å fjerne evt koksing i brenneren kan du vurdere å demontere alle platene, evt la den ligge i lampeolje over natta før du blåser den ren. 

 

Og masse om vedlikehold her Skjult lenke - logg inn for å se den

Ja, har gjort ganske mange runder slik MSR anbefaler. 
Jeg har ikke lagt alle platene i lampeolje (da jeg ikke har slikt i hus). Men har demontert absolutt alt for en titt og en liten puss. Jeg ser ingen opplagte feil e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistenker hindring i rør/wire..

Vil foreslå feilsøk for å eliminere, jeg pleier å starte fra kun pumpe/flaske.

0. Fyll flaske 3/4 full.

1. Ligger pumpe/flaske rett vei, så luftinnsug er på toppen i flaska (slange med filter på enden skal ned)

2. Pump. Øker trykket når du pumper? Om ikke, sjekke pumpepakning, bytt eller smør med fett. Spesielt viktig i kulde.

3. Etter å ha pumpa det som er antatt bra trykk. Skru opp, kommer bensin jevnt økende når du skrur opp? Om ikke, prøv uten bensinfilter.

4. Prøv å tett åpningen med tommelen, trykket skal være såpass godt at du sliter med å tette og det skal ikke være lekkasjer i skrukoplingen. Om det er lett å tette så skapes det for lite trykk.

5. Sett på rører/slangen, men ta ut wiren og dysa, tett med tommelen. Er rør og overgang til kobberslange tett?

6. Fjern tommel, flyter bensin lett igjennom (det bør den for det skal nå ikke være noe hindring).

7. sett i wiren, flyter bensin lett igjennom? Ofte kan marginal endring av wirens posisjon bedre flyten.

8. Sett i dyse, men uten rensenåla.

9. Kommer det lett bensin opp?

10. Sett i rensenåla, kommer bensin fortsatt lett opp?

11. Forvarm med "full" skål. På slutten skal det begynne å komme besindamp som antennes og putrer, da er forvarminga bra nok.

12. Skru opp litt og brenneren bør virke som forventet.

13. Fortsatt problemer, bytt bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er dysa som ikke er godt nok skrudd til, slik at det lekker/blir presset bensin ut på utsiden av denne. Hadde tilsvarende problem på min Omnifuel. Skrudde til dysa hardere og det ble bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, PTG skrev:

Mistenker hindring i rør/wire..

Vil foreslå feilsøk for å eliminere, jeg pleier å starte fra kun pumpe/flaske.

0. Fyll flaske 3/4 full.

1. Ligger pumpe/flaske rett vei, så luftinnsug er på toppen i flaska (slange med filter på enden skal ned)

2. Pump. Øker trykket når du pumper? Om ikke, sjekke pumpepakning, bytt eller smør med fett. Spesielt viktig i kulde.

3. Etter å ha pumpa det som er antatt bra trykk. Skru opp, kommer bensin jevnt økende når du skrur opp? Om ikke, prøv uten bensinfilter.

4. Prøv å tett åpningen med tommelen, trykket skal være såpass godt at du sliter med å tette og det skal ikke være lekkasjer i skrukoplingen. Om det er lett å tette så skapes det for lite trykk.

5. Sett på rører/slangen, men ta ut wiren og dysa, tett med tommelen. Er rør og overgang til kobberslange tett?

6. Fjern tommel, flyter bensin lett igjennom (det bør den for det skal nå ikke være noe hindring).

7. sett i wiren, flyter bensin lett igjennom? Ofte kan marginal endring av wirens posisjon bedre flyten.

8. Sett i dyse, men uten rensenåla.

9. Kommer det lett bensin opp?

10. Sett i rensenåla, kommer bensin fortsatt lett opp?

11. Forvarm med "full" skål. På slutten skal det begynne å komme besindamp som antennes og putrer, da er forvarminga bra nok.

12. Skru opp litt og brenneren bør virke som forventet.

13. Fortsatt problemer, bytt bensin.

Har fått gjennom mye på listen her allerede. Men skal gi pumpen en runde nå. Så får vi se :) Heldigvis (eller, det er dessverre) lenge til neste vintertur hvor jeg trenger den. Så har god tid til å lete etter feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har byttet dyse når du gikk fra bensin til gass og til bensin - jeg tipper problemet ligger der. Rusk, skade eller feilmontering i dyse/gjenger. (Sikker på du har rett dyse?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Mareng skrev:

Du har byttet dyse når du gikk fra bensin til gass og til bensin - jeg tipper problemet ligger der. Rusk, skade eller feilmontering i dyse/gjenger. (Sikker på du har rett dyse?)

Jepp. Riktig dyse. Undersøkt et to sifret antall ganger både gjenger og dyse. Har også skyldt og fulgt alle "service" tips fra MSR til punkt og prikke svært mange ganger. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Lignende innhold

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av rayun
       
      Som noen her kanskje vet har jeg lenge vært på jakt etter et solotelt. Et som matcher mine ønsker om hva et komfortabelt solotelt skal tilby. For meg betyr dette: Ikke for mye mesh i innertelt, men likevel gode luftemuligheter totalt sett. Minimum 100cm innvendig høyde, helst mer. Akseptabel vekt i forhold til matriale og kvalitet. Romslig fortelt til oppbevaring av bagasje og ut/inn passasje/matlaging uten å flytte sekken. Selvstående med ytterduk ned til bakken. Reise ytter og innerduk samtidig ++++, rett og slett et telt for mer enn bare å krype inn i. 
      Jeg tenkte meg egentlig et Reinsfjell i en lett moddet soloutgave og tok derfor kontakt med Helsport. Dessverre for meg og andre som er på tur alene, så ikke Helsport noe potensiale i et slikt telt. Men siden gode solotelt er mangelvare finpusser jeg nå på tegninger og mål og så får vi se hva fremtiden bringer. 
      Men for noen dager siden var jeg inne på hjemmesiden til MSR og i teltserien for 2018 finner jeg altså Skjult lenke - logg inn for å se den. Det matcher ikke 100%, men ganske nær. Så nær at jeg ville se nærmere på teltet. Fant det ikke hos noen av våre leverandører så derfor sendte jeg en mail til Hekta på Tur. Og i motsetning til Helsport tente de umiddelbart på ideen. Et par dager senere kom svaret fra Hekta på Tur. Det er ankommet 2 slike telt til Norge og vi kjøpte begge to. De ankommer oss en av de nærmeste dagene og vil snart være synlig på våre nettsider. 
      Jeg har aldri hatt noe med dem å gjøre, har ikke kjøpt så mye som en teltplugg derfra, men en makan til respons har jeg sjelden opplevd. En butikk som til de grader er lydhør for kundens ønsker er sjelden vare. Jeg skjønner jo at teltet har potensiale, men likevel.
      Jeg har ikke sett teltet, men på bilder og film ser det ut til å ha mange fine detaljer. Dette gjør nok teltet litt tungt for lett sekk, men problemfritt for sykkel og padling.
      For meg er teltet nesten "spot on", så da spørs det hva prisen blir.


    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
    • Av Terka
      Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?
      Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.
      Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×