Gå til innhold
Hammer

MSR Whisperlite Universal som ble veldig rar etter en sommer med gass

Anbefalte innlegg

Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver "Pusset og ordnet litt på den".  Vil det si at du har utført vedlikeholdsanvisningene som MSR anbefaler? 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

For å fjerne evt koksing i brenneren kan du vurdere å demontere alle platene, evt la den ligge i lampeolje over natta før du blåser den ren. 

 

Og masse om vedlikehold her Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, SnorreL skrev:

Du skriver "Pusset og ordnet litt på den".  Vil det si at du har utført vedlikeholdsanvisningene som MSR anbefaler? 

Skjult lenke - logg inn for å se den

 

For å fjerne evt koksing i brenneren kan du vurdere å demontere alle platene, evt la den ligge i lampeolje over natta før du blåser den ren. 

 

Og masse om vedlikehold her Skjult lenke - logg inn for å se den

Ja, har gjort ganske mange runder slik MSR anbefaler. 
Jeg har ikke lagt alle platene i lampeolje (da jeg ikke har slikt i hus). Men har demontert absolutt alt for en titt og en liten puss. Jeg ser ingen opplagte feil e.l.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistenker hindring i rør/wire..

Vil foreslå feilsøk for å eliminere, jeg pleier å starte fra kun pumpe/flaske.

0. Fyll flaske 3/4 full.

1. Ligger pumpe/flaske rett vei, så luftinnsug er på toppen i flaska (slange med filter på enden skal ned)

2. Pump. Øker trykket når du pumper? Om ikke, sjekke pumpepakning, bytt eller smør med fett. Spesielt viktig i kulde.

3. Etter å ha pumpa det som er antatt bra trykk. Skru opp, kommer bensin jevnt økende når du skrur opp? Om ikke, prøv uten bensinfilter.

4. Prøv å tett åpningen med tommelen, trykket skal være såpass godt at du sliter med å tette og det skal ikke være lekkasjer i skrukoplingen. Om det er lett å tette så skapes det for lite trykk.

5. Sett på rører/slangen, men ta ut wiren og dysa, tett med tommelen. Er rør og overgang til kobberslange tett?

6. Fjern tommel, flyter bensin lett igjennom (det bør den for det skal nå ikke være noe hindring).

7. sett i wiren, flyter bensin lett igjennom? Ofte kan marginal endring av wirens posisjon bedre flyten.

8. Sett i dyse, men uten rensenåla.

9. Kommer det lett bensin opp?

10. Sett i rensenåla, kommer bensin fortsatt lett opp?

11. Forvarm med "full" skål. På slutten skal det begynne å komme besindamp som antennes og putrer, da er forvarminga bra nok.

12. Skru opp litt og brenneren bør virke som forventet.

13. Fortsatt problemer, bytt bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er dysa som ikke er godt nok skrudd til, slik at det lekker/blir presset bensin ut på utsiden av denne. Hadde tilsvarende problem på min Omnifuel. Skrudde til dysa hardere og det ble bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, PTG skrev:

Mistenker hindring i rør/wire..

Vil foreslå feilsøk for å eliminere, jeg pleier å starte fra kun pumpe/flaske.

0. Fyll flaske 3/4 full.

1. Ligger pumpe/flaske rett vei, så luftinnsug er på toppen i flaska (slange med filter på enden skal ned)

2. Pump. Øker trykket når du pumper? Om ikke, sjekke pumpepakning, bytt eller smør med fett. Spesielt viktig i kulde.

3. Etter å ha pumpa det som er antatt bra trykk. Skru opp, kommer bensin jevnt økende når du skrur opp? Om ikke, prøv uten bensinfilter.

4. Prøv å tett åpningen med tommelen, trykket skal være såpass godt at du sliter med å tette og det skal ikke være lekkasjer i skrukoplingen. Om det er lett å tette så skapes det for lite trykk.

5. Sett på rører/slangen, men ta ut wiren og dysa, tett med tommelen. Er rør og overgang til kobberslange tett?

6. Fjern tommel, flyter bensin lett igjennom (det bør den for det skal nå ikke være noe hindring).

7. sett i wiren, flyter bensin lett igjennom? Ofte kan marginal endring av wirens posisjon bedre flyten.

8. Sett i dyse, men uten rensenåla.

9. Kommer det lett bensin opp?

10. Sett i rensenåla, kommer bensin fortsatt lett opp?

11. Forvarm med "full" skål. På slutten skal det begynne å komme besindamp som antennes og putrer, da er forvarminga bra nok.

12. Skru opp litt og brenneren bør virke som forventet.

13. Fortsatt problemer, bytt bensin.

Har fått gjennom mye på listen her allerede. Men skal gi pumpen en runde nå. Så får vi se :) Heldigvis (eller, det er dessverre) lenge til neste vintertur hvor jeg trenger den. Så har god tid til å lete etter feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Du har byttet dyse når du gikk fra bensin til gass og til bensin - jeg tipper problemet ligger der. Rusk, skade eller feilmontering i dyse/gjenger. (Sikker på du har rett dyse?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 minutter siden, Mareng skrev:

Du har byttet dyse når du gikk fra bensin til gass og til bensin - jeg tipper problemet ligger der. Rusk, skade eller feilmontering i dyse/gjenger. (Sikker på du har rett dyse?)

Jepp. Riktig dyse. Undersøkt et to sifret antall ganger både gjenger og dyse. Har også skyldt og fulgt alle "service" tips fra MSR til punkt og prikke svært mange ganger. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.