Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av ski


Hyssing

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter noen år helt uten ski på beina, har jeg denne sesongen hatt en del turer både i og utenfor løypene med noen helt greie turski. Som løypeski fungerer det kjempefint, men jeg har lyst til å gå mer på tur utenfor løypene, og vil også ha ski som er mer egnet til å ha det morsomt i utforkjøringene. Har prøvd å lese meg opp på nettet, men blir ikke helt klok på hva slags utstyr jeg egentlig trenger i jungelen av ski, bindinger, støvler og feller..

 

Jeg bor på østlandet, og ser for meg at flesteparten av turene kommer til å være dagsturer til mindre topper og fjell (rundt 1000 m.o.h) i nærområdet. Det blir da gjerne en blanding av gåing på flatmark i skogsterreng og oppover/nedover. Fokuset vil nok ligge mest på å få turer med flere opp og nedkjøringer enn å gå lengst og fortest mulig, men utstyret bør jo fungere til å gå et par mil ihvertfall.

 

Sånn ellers er jeg jente, 175 cm høy og ca. 67 kg. Er helt nybegynner når det kommer til alt annet enn langrennsski, så jeg har ikke store krav til nedoveregenskapene annet enn at jeg ønsker noe jeg kan lære mer og ha det moro med, og at det bør fungere på variert underlag:) Kommer nok ikke til å kjøre veldig fort eller veldig bratt med det første altså. Sånn utover det er jeg litt blank, men tror jeg har lyst til å styre unna utstyr for telemarkskjøring, da jeg tror dette blir litt for avansert for meg.

 

Har lest mye på nett om både fjellski og randoneeski, og føler kanskje at randonee blir litt overkill til mitt bruk? Eller vil en lett rando-pakke med fokus på gåegenskaper være like bra som fjellski med gode kjøreegenskaper? Tenker da også på at det kanskje er mulig å bruke disse til en og annen tur i slalombakken, og selvfølgelig også til skikkelige toppturer i fjellheimen om jeg skulle få lyst til å prøve det.

 

Så kikket jeg på Åsnes Falketind 68, evt. 62, som ser ut til å være en mellomting mellom fjellski og randonee, er dette noe jeg kunne vurdere? 

 

Skjønner at det kan bli vanskelig å få innfridd alle ønsker her, og at det blir kompromisser på en eller annen måte, men hadde satt stor pris på om noen hadde innspill til utstyr som kunne passe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, Vino8 skrev:

Hei!

 

Etter noen år helt uten ski på beina, har jeg denne sesongen hatt en del turer både i og utenfor løypene med noen helt greie turski. Som løypeski fungerer det kjempefint, men jeg har lyst til å gå mer på tur utenfor løypene, og vil også ha ski som er mer egnet til å ha det morsomt i utforkjøringene. Har prøvd å lese meg opp på nettet, men blir ikke helt klok på hva slags utstyr jeg egentlig trenger i jungelen av ski, bindinger, støvler og feller..

 

Jeg bor på østlandet, og ser for meg at flesteparten av turene kommer til å være dagsturer til mindre topper og fjell (rundt 1000 m.o.h) i nærområdet. Det blir da gjerne en blanding av gåing på flatmark i skogsterreng og oppover/nedover. Fokuset vil nok ligge mest på å få turer med flere opp og nedkjøringer enn å gå lengst og fortest mulig, men utstyret bør jo fungere til å gå et par mil ihvertfall.

 

Sånn ellers er jeg jente, 175 cm høy og ca. 67 kg. Er helt nybegynner når det kommer til alt annet enn langrennsski, så jeg har ikke store krav til nedoveregenskapene annet enn at jeg ønsker noe jeg kan lære mer og ha det moro med, og at det bør fungere på variert underlag:) Kommer nok ikke til å kjøre veldig fort eller veldig bratt med det første altså. Sånn utover det er jeg litt blank, men tror jeg har lyst til å styre unna utstyr for telemarkskjøring, da jeg tror dette blir litt for avansert for meg.

 

Har lest mye på nett om både fjellski og randoneeski, og føler kanskje at randonee blir litt overkill til mitt bruk? Eller vil en lett rando-pakke med fokus på gåegenskaper være like bra som fjellski med gode kjøreegenskaper? Tenker da også på at det kanskje er mulig å bruke disse til en og annen tur i slalombakken, og selvfølgelig også til skikkelige toppturer i fjellheimen om jeg skulle få lyst til å prøve det.

 

Så kikket jeg på Åsnes Falketind 68, evt. 62, som ser ut til å være en mellomting mellom fjellski og randonee, er dette noe jeg kunne vurdere? 

 

Skjønner at det kan bli vanskelig å få innfridd alle ønsker her, og at det blir kompromisser på en eller annen måte, men hadde satt stor pris på om noen hadde innspill til utstyr som kunne passe meg!

Berre mine 5 cent, og kanskje feil, men skal eg kjøpe noko til "ny aktivitet" plar eg kjøpe det eg veit eg kjem til å bruke mest i starten og kanskje totalt sett.

Dette fordi eg ikkje veit korleis behovet ser ut om eit år, og for mange kompromiss kan fort gi ei negativ oppleving. 

Tanken er også at innen eg kjem til eit punkt der eg er meir avansert, så har eg hatt såpass med brukstimar at eg anten

A ) har slite ut første kjøp og kan oppgradere når eg byttar ut, evt kan selje det eller   B ) har fått eit slikt volum på aktiviteten at eg kanskje kan forsvare å ha to av noko 

Det er også truleg at du ved eit visst antal brukstimar, sjølv har betre grunnlag for å ta ei avgjerd. Då er det dumt å ha handle veldig dyrt utstyr "feil".

Om du skulle handle etter mitt prinsipp, med bakgrunn i dine føresetnader og ynskjer ville det då sett slik ut;

Eit par gode, styrbare fjellski med innsving og litt breidde, ei ski som kan gi deg skiglede. Vurder om du må ha 75 mm binding eller BC. 

Desse vil høve terrenget du har rundt deg aller best, i valget mellom dei og randoski, og gode fjellski i moderat terreng er eit godt innsteg til god skiteknikk også, som du dreg med deg vidare. I tillegg vil dei kunne brukast i alle andre fjellområder (inkludert bratte), med ei tilpassing i køyrestil. Du susar ikkje ned som ein person på rando, men du har eit verktøy. 

Skulle du verkeleg bli bitt av basillen på å ferdast "utanfor sporet" på ski, så kan du vurdere om du vil bytte dei ut etterkvart, eller legge til eit par randoski i samlinga.

Å kjøpe fjellski først er også det rimeligaste alternativet, i dei fleste tilfeller. 

Altså er spørsmålet for meg; kvar kjem volumet i aktiviteten min til å ligge? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror @Tessatroll er inne på noe viktig her. Når man skal kjøpe nytt er det veldig lett å bite over for mye... Det er en grunn til at de som kjører/går mye på ski har mange par, sko og bindinger :-) Du kan renne mye artig med et par fjellski og telemarkbinding. Det er vel det mest allsidige du kan kjøpe og er relativt rimelig. 

Hva som kan være kjekt eller kanskje man er borti en gang eller to i løpet av sesongen, kontra det man i all hovedsak blir å bruke skiene til er det som burde styre deg i hvilken retning du skal gå :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Var innom Oslo sportslager, og de mente nok også at en fjellski som f.eks Cecilie eller Tonje ville være et godt sted og starte. Allikevel så endte jeg opp med et par Falketind, da det ikke virket som om det var helt håpløst det heller, dersom jeg ønsket bedre kjøreegenskaper på bekostning av gåegenskaper. Er ikke fremmed for at jeg starter i feil ende her altså, men jeg ble litt fristet til å prøve..:blush:

Så det blir spennende og se, dersom jeg bommer helt og jeg synes det er håpløst å gå med, får jeg bare bite i det sure eplet og gå for noe mer gåvennlig neste gang. Regner med det er mulig å få solgt skiene igjen, og støvler og bindinger kan jeg jo ta med meg videre uansett vil jeg tro. Valgte for øvrig Scarpa t4 støvler og voile 3-pin binding, da det virket som det var en grei kombinasjon med de skiene.

Gleder meg til å teste ihvertfall, om ikke annet kan jeg få meg en god latter over mangel på selvinnsikt og impulskontroll:-D 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Vino8 skrev:

Takk for svar begge to!

Var innom Oslo sportslager, og de mente nok også at en fjellski som f.eks Cecilie eller Tonje ville være et godt sted og starte. Allikevel så endte jeg opp med et par Falketind, da det ikke virket som om det var helt håpløst det heller, dersom jeg ønsket bedre kjøreegenskaper på bekostning av gåegenskaper. Er ikke fremmed for at jeg starter i feil ende her altså, men jeg ble litt fristet til å prøve..:blush:

Så det blir spennende og se, dersom jeg bommer helt og jeg synes det er håpløst å gå med, får jeg bare bite i det sure eplet og gå for noe mer gåvennlig neste gang. Regner med det er mulig å få solgt skiene igjen, og støvler og bindinger kan jeg jo ta med meg videre uansett vil jeg tro. Valgte for øvrig Scarpa t4 støvler og voile 3-pin binding, da det virket som det var en grei kombinasjon med de skiene.

Gleder meg til å teste ihvertfall, om ikke annet kan jeg få meg en god latter over mangel på selvinnsikt og impulskontroll:-D 

 

Jeg har Falketind 68 med samme oppsett som deg med sko og binding. Utrolig fornøyd, de vanlige fjellskiene er nærmest pensjonert til bruk på Vestlandet. Kontrollen nedover med ditt utstyr er en helt annen verden enn vanlige fjellski. De er lette, og fine å gå med.

Bruker disse skiene til å kjøre telemark i alpinbakken også, det er gøy!

Skoene blir litt mykere etter en tids bruk, og er gode å gå med uten kabel, men husk å press tåjernet ned til hakk 2 eller 3 for å unngå slitasje.

Som kortfeller har jeg mohair, og som langfell har jeg pomoca race pro grip, hvir jeg har satt på «end hook» bak. Langfellen bruker jeg definitivt mest, og det er en skamgod langfell som er lett og glir bra! Smørning kan jeg også bruke, men med en kortfell og langfell som glir bra er jeg dekket i kupert terreng.

Det er kun når det er gjennomslagsføre jeg savner randonne skiene mine, men det er drittføre å kjøre nedover på uansett.

Til ditt bruk, så synes jeg dette høres ut som det perfekte valget! Dette er mine «godski»!

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg har Falketind 68 med samme oppsett som deg med sko og binding. Utrolig fornøyd, de vanlige fjellskiene er nærmest pensjonert til bruk på Vestlandet. Kontrollen nedover med ditt utstyr er en helt annen verden enn vanlige fjellski. De er lette, og fine å gå med.

Bruker disse skiene til å kjøre telemark i alpinbakken også, det er gøy!

Skoene blir litt mykere etter en tids bruk, og er gode å gå med uten kabel, men husk å press tåjernet ned til hakk 2 eller 3 for å unngå slitasje.

Som kortfeller har jeg mohair, og som langfell har jeg pomoca race pro grip, hvir jeg har satt på «end hook» bak. Langfellen bruker jeg definitivt mest, og det er en skamgod langfell som er lett og glir bra! Smørning kan jeg også bruke, men med en kortfell og langfell som glir bra er jeg dekket i kupert terreng.

Det er kun når det er gjennomslagsføre jeg savner randonne skiene mine, men det er drittføre å kjøre nedover på uansett.

Til ditt bruk, så synes jeg dette høres ut som det perfekte valget! Dette er mine «godski»!

Så bra å høre, da er jeg kanskje ikke helt på viddene allikevel! 

Skal passe på tåjernet, så det var nevnt i en annen tråd her at det kunne bli slitasje. Og takk for tips angående feller, jeg kjøpte med mohair kortfell, så skal sjekke ut de langfellene:ahappy:

Hvilken lengde på skiene har du? Jeg er 175 cm og kjøpte 172. Virket som om selger var litt usikker på om jeg skulle ha denne eller 180, men endte på den korteste da jeg er rimelig fersk. Håper det blir greit, vet ikke hvor mye de cm utgjør i forhold til egenskapene på skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170, og valgte 180 lengde. Skien svinger en del opp bak, så kontaktflaten blir i praksis litt kortere.

Lengre ski er mer retningsstabil og bærer bedre i snøen. For en nybegynner kan en kortere ski være lettere å håndtere.

Falketind er jo bred for fjellski å være, så den bærer godt. Er det Falketind 62 eller 68 du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg er 170, og valgte 180 lengde. Skien svinger en del opp bak, så kontaktflaten blir i praksis litt kortere.

Lengre ski er mer retningsstabil og bærer bedre i snøen. For en nybegynner kan en kortere ski være lettere å håndtere.

Falketind er jo bred for fjellski å være, så den bærer godt. Er det Falketind 62 eller 68 du har?

Valgte 68, så vil tro at den bærer godt nok i 172 ihvertfall. Ser at Åsnes oppgir kroppshøyde 168-177 for 172 skien på Falketind 62, og 175-185 for 180. Ikke oppgitt noe for Falketind 68, men hvis det er noe av det samme for den, så er det kanskje greit at jeg har den korteste mtp. ferdighetsnivå.

De skulle ikke montere bindinger før til uka, så jeg kan jo ringe dem i morgen og høre om jeg evt. burde gå opp til 180:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lengde, så har jeg nok desverre ikke kunnskapene som trengs for å gi råd :)

Vekt inkludert sekk og klær kan og spille inn på valg av lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.