Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvistbrenner eller annet alternativ?


oleva

Anbefalte innlegg

Er så heldig at jeg har fått en biolite campstove 2 i gave, men før jeg åpner den er jeg litt usikker på om det er riktig brenner for meg.

Bruker pr i dag en enkel gassbrenner, og behovet mitt er primært for vår/sommer/høst. For kortere turer går det gjerne i medbragt ved, bål og pølsegrilling.

Bioliten ser veldig flott ut, men tviler på at jeg for så stor bruk for strøm/usbladefunksjonen, og da vil kanskje en lettere kvistbrenner være et bedre alternativ? Eller en multifuel?

Noen råd og tips til en som er litt usikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er i tvil så er du ikke i tvil... Du trenger ikke Biolite'n.

Hvis behovet ditt er dekket i dag så trenger du ikke noe annet. Hvis du tenker på kvistbrenner til pølser og kjele, som kan brukes sommer og vinter, kan du sjekke ut:

 https://barbiq.no/,  eller biltema http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Grill/Griller/Sammenleggbar-grill-2000036073/

 

Å kunne fyre et lite pølsebål på sne uten at bålet synker og drukner er ganske kjekt

image.png.4276d31a6742353c7b62f802b5827af7.png

image.png.c7c746fc52867acc4d9f4a37bf2a21e8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, oleva skrev:

Er så heldig at jeg har fått en biolite campstove 2 i gave, men før jeg åpner den er jeg litt usikker på om det er riktig brenner for meg.

Bruker pr i dag en enkel gassbrenner, og behovet mitt er primært for vår/sommer/høst. For kortere turer går det gjerne i medbragt ved, bål og pølsegrilling.

Bioliten ser veldig flott ut, men tviler på at jeg for så stor bruk for strøm/usbladefunksjonen, og da vil kanskje en lettere kvistbrenner være et bedre alternativ? Eller en multifuel?

Noen råd og tips til en som er litt usikker?

Høres egentlig ut som om du har vurdert nøye, funksjonen med å lade er sannsynligvis avhengig av timevis med fyring også.  Denne testen: https://www.pocketnavigation.de/2017/04/biolite-campstove-2-im-test/  viser at du kan lade med litt under en A det er vel som de minste adapterene til hjemmebruk, som da bruker timesvis på å lade en tom mobil opp til fullt batteri.

I utgangspunktet virker det som du koser deg med det allerede har, men det føles jo litt feil for en som har mange kokeapparater å si ikk kjøp noe nytt. :oops:  For vinterbruk når vintergass ikke holder lenger så er en bensinprimus en herlig ting å ha! Nesten like lett å bruke som gassbrenneren (litt prosedyrer ved start og stopp). Parafin føles for mange tryggere, etter mange år så finner jeg det argumentet dårlig, selv om jeg brukte det selv.  Multifuel? Holder det ikke med en eller 2 typer brensel da? Brenneren vil alltid bli et kompromiss hvis den skal takle for mye. Setter du pris på å kunne lage mat også på svak varme så se etter en brenner med regulering på selve brenneren. Er støy viktig så er gjerne slik at brennere hvor flammen kommer av mange små hull bråker mindre.

Slangebrenner, eller en som står på toppen av tanken, tenk og velg det du føler er fornuftig. Kjente merker er oftest greie, Coleman, MSR, Primus, Optimus for å nevne noen.    Jeg tror at når du har tenkt gjennom undersøkt og valgt selv så får du det som er best for deg.

 

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.