Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv kan halvere skatten!


nova

Anbefalte innlegg

 

SSB sier helsa til nordmenn blir dårligere og dårligere. Så dårlig at skattenivået om noen år nesten må dobles hvis dagens helsetilbud og eldreomsorg skal opprettholdes. Og årsaken er selvsagt livsstilen. Tror jeg leste et sted at nordmann var et av de minst fysisk aktive i europa. Bare portogisere var litt latere hvis jeg ikke husker feil.

Jeg har også lest undersøkelser som viser at friluftsliv har en veldig possitiv effekt på både psykisk og fysisk helse. Hvis folk i tillegg kuttet ut alt det usunne de drikker og spiser så vil det bokstavelig talt kunne spares tusenvis av milliarder kroner. Muligens ville verdien av dette være mye større enn oljefondet. I tillegg ville jo mange få en mye bedre livskvalitet.

Vet ikke hvor mange mil jeg gikk i skog og fjell ifjor, men det var en god del. Men jeg ser ikke mange mennesker. Var vel innom ti-femten dnt-hytter. Bare i en dem var det andre som overnattet. En utlending og en norsk. Har forresten en følelse av at halvparten av de jeg møtte i fjellet var utlendinger.

Det jeg har lurt mye på er hva som egentlig skal til for å få folk ut i skog og fjell. Jeg kan tenke meg ti tusen årsaker til at folk bare blir sittende der de sitter til de dør. Men ikke hva som skal kunne inspirere dem til å legge om livsstilen.

Det brukes en god del statlige millioner på forskjellige tiltak men mitt inntrykk er at det i liten grad retter seg mot de som trenger det mest.

Er det andre som har hatt noen tanker om noe av dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 2/13/2018 den 13.51, nova skrev:

Er det andre som har hatt noen tanker om noe av dette?

Det er jo egentlig litt merkelig at det er blitt sånn. Dess mer tilrettelegging og organisering, dess mindre folk kommer seg faktisk ut. Ofte er folk ikke på tur uten at det er i regi av en turgruppe, speider, barnas turlag, fjellsport fysak eller hva det heter.

Den daglige mosjonen, som å dra på sjøen og fiske sin egen fisk, pille bær, gå til skolen eller sykle til jobben er blitt for vanskelig å få tid til. Tidsklemma, finne den rette båten først, man piller ikke bær, skoleveien er farlig og det er ikke sykkelstier. Unnskyldninger er det nok av.

Jeg vet ikke hva som skal til for å få folk ut av stolen. Lokalt er jeg pådriver i den lokale fjelltrimmen, og ser at dette virkelig er blitt en stor greie for enkelte. Etter som folk kommer i gang med å følge rødmerker er det fler og fler som tør å gå utenom de merkede stiene og gå sine egne veier. Mens for andre er det et mål å klare de 10 toppene - men når man har gjort det så er det alt..

 

Vi bør kanskje bli flinkere til å motivere hverandre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Jeg vet ikke hva som skal til for å få folk ut av stolen. Lokalt er jeg pådriver i den lokale fjelltrimmen, og ser at dette virkelig er blitt en stor greie for enkelte. Etter som folk kommer i gang med å følge rødmerker er det fler og fler som tør å gå utenom de merkede stiene og gå sine egne veier. Mens for andre er det et mål å klare de 10 toppene - men når man har gjort det så er det alt..

 

Vi bør kanskje bli flinkere til å motivere hverandre...

Jeg er også litt implisert i dette med organiserte turer. Og jeg kjenner folk som har tatt fullstendig av når de først har kommet i gang og fått smaken på friluftslivet. Men det er dette med å få folk over den første kneika. Det handler nok mye om psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.