Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan erstatte Norrøna Falketind


ArveS

Anbefalte innlegg

Min Norrøna Falketind begynner å se så pass slitt ut at det er på tide å vurdere hviken erstatning som kan være aktuell i løpet av året. Jakken er ikke hardt brukt, men tydeligvis hardere enn den er laget for. Påbegynnende delaminering rundt mansjettene (der stoffet alltid bøyes/brettes) og en del steder der ytterstoffet sprekker opp inn til GoreTex-membranet. Ønskene er noe tilsvarende: lett, enkelt, få men gode lommer, rimelig fargenøytralt og med god hette for snøvær. Har prøvd en Trollveggen som er tilsvarende men mer robust, men ser gjerne på alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 minutter siden, ArveS skrev:

Også med tanke på vanntetthet?

Så absolutt :-) hatt den med i dusjen for å teste også. Husk at det er stor, forskjell på Fjellreven sin  keb-jakke og keb-ecoshell-jakke :-) da den ene er en membranjakke og den andre er enn søagsy skalljakke i en syntetbomull-blanding, nemlig g1000, og store stretchparitier. Denne er ikke vanntett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, ArveS said:

Takk for gode tips! Ingen som vil slå et slag for eVent? Jeg ser også Norrøna har Røldal og Svalbard Anorakk i Outlet - noen som har prøvd disse?

Svalbard anorakk er et fantastisk plagg til sitt bruk - som er tørt vær. Det er bomull/polyesteblanding (eller G1000 som Fjellreven kaller det). Det er et særdeles behagelig plagg, lett i vekt, og lydløst i forhold til membranplagg. Den tåler glør fra bålet, og den er lett å reparere skulle du få en rift. Impregnering vil gjøre den litt motstandsdyktig mot noen regndråper, men den er altså på ingen måte vanntett. Bomullen er økologisk, og polyesteren er sikkert laget av gamle plastflasker, så det er et forholdsvis miljøvennlig plagg. Svalbard-anorakken er blitt mitt favorittplagg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ArveS skrev:

Har den,men er ikke helt overbevist. Må oppdatere det jeg skrev om den. Hetta strammes kun bak hodet og faller lett ned i synsfeltet, og sitter ikke ordentlig som på alle andre jakker jeg har. Får en slags spinkel følelse av lommene. Redd for å stappe ting nedi. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Har den,men er ikke helt overbevist. Må oppdatere det jeg skrev om den. Hetta strammes kun bak hodet og faller lett ned i synsfeltet, og sitter ikke ordentlig som på alle andre jakker jeg har. Får en slags spinkel følelse av lommene. Redd for å stappe ting nedi. 

Får damme følelsen av de fleste membranklær når det gjelder lommene. Kortfeller klar til bruk i slike klær utgår. Braketten lager for lett hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Får damme følelsen av de fleste membranklær når det gjelder lommene. Kortfeller klar til bruk i slike klær utgår. Braketten lager for lett hull.

Kortfellene hører jo hjemme i lårlomma 8) Jeg føler meg trygg på 1 vott / lue pr. lomme, mens på Bergans Isogaisa gikk votter, lue og hals ned i lommene uten baktanker, mens her trenger jeg 3 lommer for votter+lue. Erfaringsmessig har jeg plass til "alt" i slike belglommer som utvider ut av jakka, mens Norrøna har på et eller annet vis klart å lage de små. De virker og litt skjøre i toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.