Gå til innhold
  • Bli medlem

Tåler titanium kjeler/panner sterk varme?


Epletre

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Jan Erik Hansen skrev:

Krever litt tilvenning ja, og passer dårlig til stekepanner. Ser det godt på sporken at varmen konsentreres og ikke spres videre ned i skaftet. 

Lurer på om dette er årsaken til "at det ikke finnes" store kjeler av titan? Det er i hvertfall ikke vanlig med titankjeler til snøsmelting osv - i 3-4 5 liters størrelsen.. Finnes kanskje men..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg mener å ha lært, er at bredden på kjeler og sånt til Soto Muka Stove, bør være ikke for vid, ellers så vil de tre bena gjøre det hele ustabilt når vekta flytter seg bort fra senter, av en eller annen grunn (som f.eks et tungt håndtak i en tom kjele/panne), og videre, da hjelper det IKKE å legge på noen rund løs plate har jeg funnet ut gjennom eksperimentering. Det går fram av instruksjonene til kokeapparatet, noe sånt som at diameter på kjele/panne bør ikke være utover en viss diameter, slik at en bred kjele/panne vil kunne bli ustabil med en gang tyngden flyttes bort fra senter.

Lærte også at hvis f.eks et tungt håndtak skaper ustabilitet, så kan dette rettes på, ved å orientere gryte/panne med håndtaket like over et av bena. Det å alltid passe på at man orienterer håndtaket over et av bena kan jo tenkes å være noe man omsider glemmer å gjøre.

Etter å ha sett linken til a_aa over her, så kom jeg til å tenke på at de tre bena til Soto Muka Stove har en helning, slik at man kan forestille seg at man da hadde plass til å legge på en liten sirkulær plate i midten som står fritt. Hva som skulle være poenget med at denne plata står fritt i midten er jeg usikker på, men kanskje dette vil hjelpe til med å hindre sterk varme i senter, mens kokeapparatet likevel varmer opp kanten rundt plata i senter.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med mye annet, lærer man nok å huske det når man har glemt det en gang eller fem - sånn funker det hos meg i alle fall :) 

Ellers: Hvis du ikke vil ha en løs metallplate oppå brenneren, foreslår jeg en kjele/panne med tykk og temperatursterk bunn. Ser ikke helt poenget med "fastmontert" tung plate og tynnbunnede kokekar? Mulig jeg har misforstått. :huh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har lurt på om kanskje en Ikea kjele kunne duge, som om at slike kjeler hadde tykkere bunn. Jeg ville tro det, men det kan jo tenkes at jeg tar helt feil her. :) Ellers så kan jeg ikke huske å ha sett noen turkjele/panne med tykk bunn til salgs noe sted.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Epletre skrev:

Tja, jeg har lurt på om kanskje en Ikea kjele kunne duge, som om at slike kjeler hadde tykkere bunn. Jeg ville tro det, men det kan jo tenkes at jeg tar helt feil her. :) Ellers så kan jeg ikke huske å ha sett noen turkjele/panne med tykk bunn til salgs noe sted.

Om du har Biltema i nærheten kan du jo kikke på http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Kjokken-og-vann/Jegerpanne-2000035991/

vet ikke kordan denne er selv - men  har sett mange som bruker vanlige kjøkkenpanner på tur også og det funker veldig bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil dykke ned i egenskaper ved legeringer av aluminium og titan, kan følgende være til hjelp:

https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2863

https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=1341 

Bruker man strekkfasthet ("Tensile strength") som utgangpunkt for å vurdere styrke, varierer aluminium fra 90 til 690 MPa, mens titan varierer fra 240 til 1400 + MPa. Divideres dette på tettheten til henholdsvis Al og Ti, får vi tilnærmet spesifikk styrke ("styrke pr kilo") i området 33 - 255 for aluminiumslegeringer og 53 - 311 for titanlegeringer. Ingen tvil om at titan generelt ligger høyere, men det store overlappende området indikerer at det er fullt mulig at man ved å bruke de svakeste titanlegeringene ender opp med tyngre produkter enn om man bruker de sterkeste aluminiumlegeringene for å oppnå samme bruddstyrke. Å si at: "Dette er faktisk titan, dude, og derfor lettest og sterkest!", kan altså være feil.

Den vanligste legeringsklassen til titan ("Grade 5") ligger på ca 200, og mot den er det bare de aller sterkeste aluminiumlegeringene (feks 7075-T6) som har sammenliknbar spesifikk styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at rådet som nettbutikken gir handler om varmeledningsevne som Kjell Iver var inne på. Setter du en titankjele på en veldig varm konsentrert flamme så vil du få et punkt i kjelen som er veldig varmt, men varmen spres ikke i metallet. Dette gjør ikke så mye hvis du koker vann, men kan kanskje være problem med andre ting. Stål har også ganske dårlig varmeledningsevne. Plata til fyren i videoen over er helt sikkert aluminium som har ganske bra varmeledningsevne. Kobber er ca dobbelt så bra som aluminium igjen IIRC. Så hvis du ønsker en titan stekepanne, så bør den ha en kobber eller aluminiumskjerne hvis den skal funke noe særlig på brenner. Evt lage en slik plate som i videoen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2018 den 19.34, a_aa skrev:

Som med mye annet, lærer man nok å huske det når man har glemt det en gang eller fem - sånn funker det hos meg i alle fall :) 

E188F74E-3424-41B4-82C1-2AEA06C905DD.thumb.jpg.065bff332bcc4befeada1dbbfb6f7220.jpg

Jeg har mishandlet en kjele med å fylle den med snø, pakke hardt og sette den rett på brenneren. Det blir damplås som løfter opp snøen som et stempel og kjelen blir veldig varm i bunn. Etter en runde med kulehammer, er den oppgradert til bare bålkjele, da den ikke står spesielt bra på brenneren lengere. Så nå har jeg litt vann i bunn/bare litt snø til til jeg har noe å kjøle kjelen med. Dette har ikke noe med legeringer å gjøre, bare praktisk bruk. Blir laget mye flotte teoretiske teorier av slike kjeler på nettet.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.