Gå til innhold
  • Bli medlem

Tåler titanium kjeler/panner sterk varme?


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg ante med en gang, at høye temperaturer kanskje ikke er så greit for kjeler og panner i titanium, men finner fint lite informasjon om dette på nett. Så ble det til at det i en nettbutikk ble påpekt at man bør unngå å bruke multifuel ovn som skaper høye temperaturer sammen med titanium kjeler, så nå er jeg ekstra skeptisk. Ser der at det står "Bør ikke brukes på multifuel-brennere eller andre kokeapparater som avgir meget sterk varme."

Leser på wikipedia at titanium har smeltepunt på ca 1600 grader C eller noe sånt.

Tenker også at dimensjonering av kjeler og panner kan ha noe og si også for hvor sterk varme det vil kunne tåle.

Hva skal jeg tro? :|

Ideelt sett ville jeg ønske å bruke kjele og panne på både bål og multifuel brenner.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, Epletre skrev:

Hva skal jeg tro?

Det spørs alltid på innholdet i kjelen eller pannen. 

Du kan alltids koke i en pappkopp, bare du har vann i den først..

Varmeledningsevnen i titanium er noe dårlig og det bulkes lett om man ikke er flink med varmereguleringen, så man må være veldig forsiktig å kun bruke det på glør eller svak varme. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp googling viser at titan smelter ved 1600C, aluminium 660C og stål (avhengig av legering) 1370C. 

Så da er du tydeligvis best rustet mot varme med titan. Fungerer for folk flest med alu på multifuel også. Dette er nok å problematisere noe som ikke er et problem, som jo er veldig vanlig på internettet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan nok forestille meg at dimmensjoneringen vil være avgjørende uten at jeg er noen vitenskapsmann.

Likevel, jeg fant fint lite stoff om dette på youtube, så jeg kunne jo bare prøve og se hva som skjer. 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så enkelt som det er for alle andre kjelelegeringer: Ikke sett kjelen på varmen uten noe i.


Forholder man seg til det + har innsikt i småting som:

1. Uansett hva som skal smeltes/tines så lønner det seg å ha litt vann i bunn av kjelen først. 
2. Om man stapper en kjele med snø kan du få en luftlomme under snøen slik at du ikke får kjøling. Unngåes enkelt ved at man kjenner til det og derfor a) ikke stapper, B) har vann i bunn først, c) rører i snøen med skje/øse/sleiv, d) en kombinasjon av disse

...så går det stort sett veldig veldig fint selv på Soto Muka som gjerne blåser ut 4600 aggressive Watt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Epletre said:

Ser der at det står "Bør ikke brukes på multifuel-brennere eller andre kokeapparater som avgir meget sterk varme."

Spør du meg er titan overlegent alt annet til vannkoking om du ser bort fra prisen. Det er lettere enn aluminium og stål, tåler "alt" og er helt ufarlig å få i seg. Jeg bruker det til lett matlaging også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Grimner skrev:

...men nå kjenner jeg ikke til hva slags slags rakettmotorer som er tilgjengelige på markedet.

Når vi ikke har klart å brenne i stykker noe annet enn brenneren selv på kompis sin Soto Muka Stove så tror jeg det meste berger.... ;-) 

Vi har sluttet å bruke den fordi vi gjerne liker å ta en kaffepause i teltet, på isen eller ved elva, men med den så er jo kaffevannet ferdig før du får satt deg ned og halve poenget med kaffepause er borte ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Thomas E skrev:

Det er lettere enn aluminium og stål

Titan (4,5 g/cm³) har 60% av tettheten stål (Jern har 7,8 g/cm³), mens Aluminium (2,7 g/cm³) har 60% av tettheten til titan igjen. Så aluminium er lettest i seg selv. Nå er titanlegeringer såpass mye sterkere enn aluminiumslegeringer at man likevel kan lage titanprodukter som er lettere enn aluminiumsprodukter, fordi man kan redusere tykkelser. Det er likevel ikke veldig store vektforskjeller - og etter mitt syn er ikke vektforskjellen verdt prisforskjellen.

Jeg har likevel en titankjele, og den bruker jeg på kvistbrenneren min - der er det litt mer trøblete å justere/kontrollere effekten, men det høye smeltepunktet til titan gjør at jeg ikke er veldig bekymret (dog forsøker jeg uansett å unngå "tørrsteking av kinesisk titankjele" ;)).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, a_aa skrev:

Nå er titanlegeringer såpass mye sterkere enn aluminiumslegeringer at man likevel kan lage titanprodukter som er lettere enn aluminiumsprodukter, fordi man kan redusere tykkelser.

Her tror jeg a.aa har et poeng. Jeg mistenker at det brukes legeringer som kan ha andre egenskaper en rent titan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner du 1 liters titankopper med lokk som mange bruker til vannkoking, er de ikke lettere enn lette 1 liters kaffekjeler i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mareng skrev:

Sammenligner du 1 liters titankopper med lokk som mange bruker til vannkoking, er de ikke lettere enn lette 1 liters kaffekjeler i aluminium.

Eagle sin nye 1,4 liters kaffekjele på 187g (før du spikker gummien av håndtaket) i anodisert aluminium begynner å nærme seg de lette titankjelene med stormskritt ja. Den koster vel så vidt over 200 kroner også...

(Vet ikke hvor mye Mackenzie sin som er "helt lik" veier, men antakelig et par gram mer siden den koster under 200-lappen. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Espen Ørud said:

Eagle sin nye 1,4 liters kaffekjele på 187g (før du spikker gummien av hådntaket) i anodisert aluminium begynner å nærme seg de lette titankjelene med stormskritt ja. Den koster vel så vidt over 200 kroner også...
 

På ebay fant jeg en 1 liters titan kaffekjele med lokk, vekt 145 g. Koster 1000.- + mva og fortolling. Biltema sin 1 liters HA-aluminium kaffekjele med lokk veier 156 g. Pris kr 129.-
Men titankaffekjele høres jo sååå mye kulere ut :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bjørn J skrev:

Men titankaffekjele høres jo sååå mye kulere ut :)

Så klart!

Men så veier kjelen jeg koker kaffe i på tur 70 gram også. Da blir de jo blytunge de der.... ;-)

Men jeg synes der det monner mest på vekt er de litt store kjelene jeg har med på tur som er 1,8 og 2,6 liter og sånn. Der skal det litt til at du får noe som matcher vekta til titankjelene og tåler det samme.

Men noen steder må jeg jo ta igjen for dunallergien som gjør at jeg stort sett har kiloen tyngre sovepose enn nødvendig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Mareng said:

Sammenligner du 1 liters titankopper med lokk som mange bruker til vannkoking, er de ikke lettere enn lette 1 liters kaffekjeler i aluminium.

Tja, de er nå lettere sammenlignet med styrke(eller hva du skal kalle det). Jeg bruker enten en på 850 ml, som veier 90 gram med lokk eller 550ml-eren som veier 62 gram med lokk.

16 hours ago, Bjørn J said:

På ebay fant jeg en 1 liters titan kaffekjele med lokk, vekt 145 g. Koster 1000.- + mva og fortolling. Biltema sin 1 liters HA-aluminium kaffekjele med lokk veier 156 g. Pris kr 129.-
Men titankaffekjele høres jo sååå mye kulere ut :)

Hehe :P Jeg synes nesten aluminium høres kulere ut. Den kuleste i klassen blir vel kanskje den som koker vann i en karbon-kjele :afro:

Hinsides pris du fant på den kjelen forresten. Ingen av de jeg har kjøpt har vært over moms-grensa, men nå klarer jeg meg med langt under 1 liter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har skaffet meg en Soto Muka Stove (jeg likte designet), men er usikker på om den er for varm eller ei (må teste ut en gang), så har jeg lurt på om kanskje denne dingsen under her kunne brukes sammen, for å bedre kontrollere varmen litt (for koking/steking på svak varme).  En 14 cm Ø plate i stål (og kanskje noe annet?) for induksjonskomfyrer tror jeg dette er. Er usikker, men tenker at denne kunne muligens roe varmen litt, samt kanskje holder litt på vamen også videre mistenker jeg.

https://bakerenogkokken.no/gryter-og-panner/diverse-kokekar/frabosk-induksjonsplate-14-cm/

Relativt dyr og tung antagelig, men jeg er bare nysgjerrig på om noe likt kunne være brukbart.

Jeg ser for meg at jeg kunne file tre runde hakk rundt kanten for at denne smekker på plass på Soto Muka brenneren. De tre metallstengene på brenneren er ikke horisontale, men har et svakt fall innover, slik at en flat panne med større diameter har kontaktpunkt kun ved tre punkt og vil således ikke ligge flatt på metallstengene på toppen av kokeapparatet.

Iflg. Amazon.co.uk så er tykkelsen 3mm. Jeg liker tanken at denne plata skal holde på varmen videre, selvfølgelig jeg vil tro at den holder seg ikke like varm ute som inne i romtemperatur på kjøkkenet.

Vekt: 8.8 ounces, dvs ca 250g (ikke så verst) :)

ind.JPGind2.JPG

En liknende sak er å finne her nedenfor, men den er enda større:

https://www.amazon.com/VonShef-Stainless-Induction-Diffuser-Available/dp/B076X48NH8

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gå og koke suppe og greier en dag når jeg får testet Soto kokeapparatet mitt, da finner jeg ut om dette er noe som blir vanskelig for meg med tanke på varmen, eller ei. :) 

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Og titan avkjøles raskt. 

Det er kanskje dette som er litt av utfordringen med titan. Den leder varme så dårlig og holder ikke på varmen. Så om man har en titanstekepanne og en pocketrocket vil ikke varmen fordeles godt i pannen - varmen blir konsentrert på blåseflammen i midten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det er kanskje dette som er litt av utfordringen med titan. Den leder varme så dårlig og holder ikke på varmen. Så om man har en titanstekepanne og en pocketrocket vil ikke varmen fordeles godt i pannen - varmen blir konsentrert på blåseflammen i midten.

 

Krever litt tilvenning ja, og passer dårlig til stekepanner. Ser det godt på sporken at varmen konsentreres og ikke spres videre ned i skaftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.