Gå til innhold
  • Bli medlem

En spade/øks eller whatever (utskilt fra røverkjøp)


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg fant kun én forumpost her om spader, så jeg tenkte å si noe om en spade jeg har bestilt. Er ikke meninga å lage noen produktpresentasjon, men vil jo legge ved så mye info som jeg kan her.

Foldbar spade (liten størrelse) (fra 'www.2gosystems.com' designet i USA, produsert i Kina), med kort el. lang håndtak til graving, hogging og kløyving av ved.

(Må ikke brukes til hogging med håndtaket forlenget, men spaden kan visstnok brukes til graving med håndtaket forlenget. Noe med at det skal være dobelt sett gjenger på innsiden med håndtaket forkortet tror jeg det var, og at spaden vil ta skade under hogging med håndtaget forlenget.)

 

Originalpris: $50 (USD) + frakt, eller, kr 382,90 + 316,83 = kr 700 før evt. 25% moms og fortollingsgebyr, til en totalpris på kr 1.025,- med frakt og fortolling hvis tollvesenet slenger på moms og fortollingsgebyr på kr 150,-.

Tilbud: ukjent

https://www.2gosystems.com/collections/tools-shovel-knifes/products/lijo-shovel

Vekt: 940g uten cover.

Jeg lette etter en foldbar spade og syntes at denne så solid ut, i motsetning til andre spader jeg kom over. Spaden er sånn 12 cm bred tror jeg. Fordelen er laget i stål, med håndtaket laget av såkalt "aircraft aluminum" hva nå det betyr. Det følger med et etui som på bilde iallefall også ser solid ut. Det er et kompass i ended, og det skal være er et hulrom i enden til småting, uten at jeg vet hvor mye man får plass der. En som har testet spaden på youtube mente at kompasset i ended var å forstå som en designfeil, foredi man kunne jo hatt noe annet mer praktisk der på enden av spaden.

"The head of the shovel is constructed of 3cr13MOV steel with an oxidation hardness treatment. The handle is aircraft aluminum."

 

sho.jpg

Denne spaden er fremdeles underveis som pakke, så jeg har ikke fått testet denne spaden selv.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å kalle en spade for en spade, men der som ellers er det nok slik at "noen spader er mer spade enn andre" :)

Bestilte nylig en Fiskars sammenleggbar spade. Etter 20% rabatt hos Outnorth ble det 578,20 for denne (inkl frakt kr 59): 
www.fiskars.no/produkter/hage/skuffer-spader/sammenleggbar-spade-m-hylster-1000621

Har en gammel type av forsvarets feltspade, med samme låseprinsipp for spadebladet, men med treskaft. Ser ut som den som er avbildet her:
www.depotsjefen.no/products/feltspade-norsk-treskaft-sammenleggbar  Ligger i bilen i de mildere årstider. Den nye fra Fiskars overtar (tar mindre plass).

Er Fiskars som produserer for Gerber: www.gerbergear.com/Equipment/Spades-Shovels

Omtrent samme (m/serratert blad) som man får brukt til under 200 her ser jeg: www.fmu.no/display.aspx?menuid=173&prodid=1125

Lamnia.com selger flere varianter/merker:  www.lamnia.com/no/sc/141/verktoy/spader
(Finsk butikk, selger til Norge eks. mva. Mva betaler du ved innførsel når summen av varepris + frakt blir > kr 350 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter anledningen til å gjøre en korreksjon til hva jeg skrev aller først. :)

Jeg kom til skade for å skrive at det var ektra sett med gjenger eller noe inni spaden, men det er det nok ikke, etter å ha sett videoene jeg så tidligere, på nytt. Er nok bare det at spaden jeg linket til er mer stødig når håndtaket er skrudd ned, og forkortet, slik at det gir mer stabilitet når man hugger i tre.

Iflg. en video så er det muligens en forskjell på hvilen side man hugger med, dvs. å hogge med spaden fra høyre til venstre, i motsetning til å hogge fra venstre til høyre. Litt uklart ut fra hva som ble sagt i en video laget av '2gosystems' uten at jeg har fått testet dette selv. Er noe med at festeanordningen vil klemme seg til når man hogger den ene veien, men at det kan løsne når man hugger den andre veien.

 

Jeg liker ideen om at jeg kan banke med en kort trestokk på toppen av spaden for å splitte ved, slik at jeg sparer kniven min til mindre pinner for slikt (kniven min (Ka-bar 1213) tåler ikke "heavy baton'ing" iflg. de som har fått tested dette.

 

Her er en video hvor vedkommende kommenterer at man må kun bruke spaden til hugging når håndtaket er skrudd kort, og ikke langt:

Edit: Hm, en ting jeg ikke har sett at noen har testet med akkurat denne spaden, er om spade-bladet kan brukes til å hamre ned ting, med flaten ned, noe jeg har sett andre gjøre med andre spader i en video på youtube.

 

Edit2: Hrm, er nå også usikker på hvem som har designet spaden. Fyren i denne videoen påpeker at han hadde spaden til testing, så jeg tenkte med en gang at han hadde noe med designet å gjøre, men det kan tenkes at jeg tok helt feil om akkurat dette med at 2gosystems har designed spaden selv. :|

Edit3: Jeg har også kjøpt en sånn foldbar 'Silky F180' sag fra Japan til å evt. sage stokker (18 cm blad).

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteinntrykk:

  • Kompassdelen i enden av skaftet kan skrus av, og det er en pakning som sitter godt igjen, på denne delen som skrus av.
  • Hulerommet inni håndtaket er ca 22 cm dypt.
  • God kvalitet på futteralet
  • Alt er positivt, unntagen noe som likner på et litet synlig slark UNDER der man strammer til nær spadehodet. Dvs. på undersida av denne digre "wash'eren" som holder spadehodet fast. Tida vil vise om dette er en åpenbar svakhet eller ei. Slarket blir synlig når man har skrudd til. Intuitivt så kan det se ut som om at dette slarket har noe med hvordan sporet for gjengene må være diagonale, men det er ikke klart hva som gjør at det blir slark. Det er to stk. digre "washer" der som klemmer til spadehodet, og jeg klarer ikke helt se om det er noe galt der eller ikke. 
Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.