Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting i Nordmarka?


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg har omsider fått det for meg at jeg trenger litt luft, så jeg har begynt å kjøpe inn en del ting til korte overnattingsturer i Nordmarka, eller sånn generelt oppafor Oslo by, enten litt nord-vest, nord-øst eller bare nord opp mot 17km utover fra Oslo by eller så. Dette blir evt. en gang på våren.

Tja, så jeg er vel bare litt nysgjerrig på eventuelle tilbakemeldinger om hvordan der ser ut der i Nordmarka og omegn nord for Oslo. På kartet så har jeg gjort meg noen observasjoner:

  • Generell stigning i terrenget jo mer nord man går.
  • En del vann spredt omkring, lavt og høyt.
  • Overraskende få og små myrområder (helt greit for meg).
  • En hel del veier rundt overalt på kryss og tvers.
  • Mange små topper og lite flatt terreng.

Tenkte å evt. ta tog/buss utover den eller andre retningen, slik at jeg slipper å spasere hele veien ut til ytterpunkt, evt fra øst eller vest. Usikker på hva slags bebyggelse det er der midt på i Sørkedalen. 

Jeg kan finne område selv, men vet egentlig ikke hva det vil se ut der ute. :) 

Evt. overnatting vil være med gapahuk/"tarp" og ikke telt, sånn på våren engang. Trodde først at jeg hadde lyst på en ny ryggsekk fra Fjällreven, men så fant jeg ut at jeg har allerede en god men gammel 85 liter stor ryggsekk.

Hvis du er noenlunde kjent i hele området nord vest, nord og nord øst, så kom gjerne med kommentarer her.

 

Edit: Hehe, jeg bestile nylig en jakke fra eBay til 90 kr (må være dumping pris tror jeg), er spent på å se akkurat hva jeg får. Jeg kan ikke bruke 3000 kr på hver ting, så jeg tar en sjangs. Pakka ser ut til å ha blitt sendt, så det er jo noe. :D

Tenkte å spandere på meg hovedsaklig en ny sovepose, gore-tex sko og det jeg tror vil være en god hodelykt (Fenix HL60R). Bestilte en liten lykt (3xAAA) med div. justeringsmuligheter til lav pris (hvitt & svakere R/G/B lys), bare for å prøve det ut. Skal kjøpe en Fjällreven poncho i oransje til bruk sammen med bukse, hvor buksebena er impregnert med Fjällreven voks, og med gore-tex sko håper jeg dette duger. Buksebena vil dekke over sidene på skoa. Tenkte å benytte lave sko, og ikke støver, så får jeg passe meg for hvor jeg går og tråkker hen. Og så voks impregnert boonie hat (tenkte å sette på hodelykta på denne).

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring fra nordmarka selv, men driver å planlegger en tur dit selv i vinter eller på våren. Det jeg ofte gjør er å se på diverse satelitt kart som google, ut.no, norgeskart osv. 
Så kan man også finne stedsnavn på kartet og søke på google etter bilder, finner alltid bilder fra de fleste stedene som kan gi deg et lite innblikk i hvordan det ser ut der. Vann, fjelltopper, hytter osv er fine utgangspunkt.

Grua/Mylla er forresten en greit utgangspunk å starte, går tog og buss rett til døra. Ser du på ut.no kartet over nordmarka så ser du det går løyper i hytt og gevær, så må nesten bare ta en rute og prøve ut.

http://www.lommekjent.no/routes/1807914
En av rutene jeg har lyst til å gå blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka er et lavterskeltilbud når det gjelder friluftsliv. Spesielt sommerstid. Jeg ville ikke tenkt så mye på utstyr i starten. For å sette det litt, men ikke så veldig på spissen, så kommer du langt med dine gamle joggesko, en presenning og en eske fyrstikker. Begynn med å komme deg ut og noter deg heller hva du synes du savnet etter de første turene.

Når det gjelder steder så er det få ruter i marka jeg absolutt ikke kunne tenkt meg å gå på nytt. Prøv deg litt frem og dra på oppdagelsesferd.

At nordmarka er et lavterskeltilbud står ikke i motsetning til opplevelsene den har å by på. Jeg ønsker deg lykke til og tror du vil ha stor glede av turene i marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka, Vestmarka og Østmarka har mange vann og rundt de aller fleste er det fine plasser til å hive opp et telt eller en presenning. Det er også sånn at om du går ca 1 time inn fra nærmeste bilvei som allmennheten kan kjøre på så dabber det endel av på mengden mennesker som er der inne. Det er mange som bruker marka til overnattingsturer, så for min del så lønner det seg å gå litt lengre inn enn de nærmeste vanna pga at jeg da får være litt mer isolert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine plasser e Nordmarka. Grusveier overalt demper jo litt av villmarksfølelsen men gjør det samtidig lett å komme seg rundt. På sykkel kan man komme seg langt innover på kort tid.

Mange utgangspunkt med kollektiv. Frogneseteren og Sognsvann mee tbane. Movann, Hakadal, Harestua Og Grua med tog. Buss inn i Sørkedalen og Maridalen. Stemmer at det er stigning i terreng. Nesten alle utgangspunkt har stigning i starten. 

Terrenget er variert men stort sett kupert. Lite flate områder av størrelse. Vannene innholder størt sett ørret og abbor. Noen rene ørretvann. Noen vann har også røye. I de største vannen er det også sik. Et tips kan være å kjøpe OFA's fiskekartbok. Der er det kart og info om de fleste vann. I tilleg er det ofte info om muligheter og plassering av leirplasser ved vannene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.