Gå til innhold
  • Bli medlem

Strava til Friluftsliv?


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at Strava er den mest populære tjenesten for syklister rundt om, men jeg vet at mange løpere og friluftsfolk også bruker denne appen. Jeg har vært inne å kikket litt, å det kan se ut som det er mange gode og ukjente løyper/spor som er mulig å importere til GPS/GPS klokker. 

Er det noen her inne som har erfaring med å bruke strava som en ren tur/fjelltur/hiking app? Ser også at garmin connect appen til klokken min gjerne vil at jeg skal synkronisere meg med strava. Om jeg ikke har misforstått helt så er dette bare en samlingsgatabase for all aktivitet på lik linje med mange andre appen/tjenester der ute (endomondo) Jeg tenker mest på muligheten til å få gode tur, løype eller rundtur tips via strava. Hvilken aktivitet andre har bedrevet på løypen før er urelevant, ser jo at de er fæl å sammenligne tider. Jeg tenker bare å summe fløten av den databasen som ligger der

Jeg har ikke brukt noe tid på Strava selv, så erfaringer fra de som bruker det hadde vært ålreit :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker strava og garmin. Problemet med strava er at den egentlig bare har løping eller sykling som aktivitet. Så lenge du logger på garmin som en av disse så får du segment matcher osv i strava.  Hvis du hiker et joggesegment så vil du måtte lage et segment av det selv. Du kan heller ikke søke på segmenter som ikke er registrert som løping eller sykling. Men på mange av de faste rutene mine så har jeg opparbeidet en god porsjon med egne segmenter. Samme gjelder ski, men her er det ofte allerede lagrede segmenter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg bruker strava og garmin. Problemet med strava er at den egentlig bare har løping eller sykling som aktivitet. Så lenge du logger på garmin som en av disse så får du segment matcher osv i strava.  Hvis du hiker et joggesegment så vil du måtte lage et segment av det selv. Du kan heller ikke søke på segmenter som ikke er registrert som løping eller sykling. Men på mange av de faste rutene mine så har jeg opparbeidet en god porsjon med egne segmenter. Samme gjelder ski, men her er det ofte allerede lagrede segmenter...

Å der mistet du meg :-P segmenter? Så all aktiviteten min vil da ikke logges uten at jeg taster den inn manuelt pga at jeg har andre aktiviteter? Som hiking, gåing og langrenn f.eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tshansen said:

Å der mistet du meg :-P segmenter? Så all aktiviteten min vil da ikke logges uten at jeg taster den inn manuelt pga at jeg har andre aktiviteter? Som hiking, gåing og langrenn f.eks? 

Alle aktiviteter du logger med Garmin, uansett om det er hiking, ski eller gåing vil automatisk bli registrert i Strava. Du trenger ikke å gjøre noe manuelt. Men segmenter i strava er låst pr aktivitet. Så hvis du en dag logger aktivitet A som hiking og neste dag logger akkurat samme aktivitet A som ski så vil du ikke kunne få sammenlignet segmenter. Selv om det er akkurat samme løypa. Men det er enkelt å lage segmenter i strava ut fra en type aktivitet. Når du først har opprettet et segment for en type aktivitet så vil du neste gang få automatisk statistik og sammenligning av data i strava. Fungerer veldig greit! Strava er jo gratis å prøve så foreslår du laster ned appen og linker den mot garmin. Er lettere å forstå hva jeg mener når du har sett litt selv :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, all aktivitet logges. Segmenter er strekninger hvor tiden sammenlignes med andre, og man får en slags resultattavle. Dette er strekninger som "noen" har definert.

Denstørste ulempen med å velge hiking/gåing fremfor løping (synes jeg) er at man ikke får sammenlignet sine egne turer opp mot hverandre. Om man velger løping så vil du enkelt kunne sammenligne egne tider på samme strekninger (med samme start/stopp-sted).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lurifax said:

Er mange som registrerer hikingturer som løpeturer også med dertil segmenter. Forøvrig er jo heatmap en stilig funksjon: https://labs.strava.com/heatmap

Det kan man sikkert men for meg blir da alle data i Garmin feil så det er ikke aktuelt :) 
Jeg har laget egne segmenter og ruter i strava for de hiking turene eller skiturene som manglet segmenter jeg ofte går i nærmiljøet - ikke så mye jobb det egentlig-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lurifax said:

Joda, all aktivitet logges. Segmenter er strekninger hvor tiden sammenlignes med andre, og man får en slags resultattavle. Dette er strekninger som "noen" har definert.

Denstørste ulempen med å velge hiking/gåing fremfor løping (synes jeg) er at man ikke får sammenlignet sine egne turer opp mot hverandre. Om man velger løping så vil du enkelt kunne sammenligne egne tider på samme strekninger (med samme start/stopp-sted).

Du kan ordne dette selv. Når du først har logget den første hiking turen så kan du etterpå definere nye segmenter i strava for den turen. Neste gang du hiker samme turen så får du sammenligninger og statistikk. Strava skjønner automatisk at det er segmenter tilgjengelig for akkurat den aktiviteten. Samme gjelder ski eller andre aktiviteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kurant måte det også :) Jeg velger det som er mest riktig på Garmin, også korrigerer jeg (ofte) til løping på Strava. Skal sies jeg løper en del også.

Ved løping behøver man ikke opprette segmenter om det er kun sine egne tider man vil sammenligne :)

Edit: skrivefeil

Endret av Lurifax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Lurifax said:

Ved løping behøver man ikke opprette segmenter om det er kun sine egne tider man vil sammenligne :)

Ja det har du sikkert rett i. Jeg lager kun segmenter på de rutene jeg bruker mest i forhold til de forskjellige aktivitetene. Veldig kjekt med et knippe "benchmark" segmenter i nærmiljøet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tshansen said:

Gode innspill :-) Jeg får sjekke dette litt ut selv så jeg har litt lettere for å forstå hva dere prater om. Men er det mulig å laste ned gpx spor som andre har gått uten at det er låst som en aktivitet ? 

Tror du muligens tolker Strava litt feil.... Det er egentelig ikke en app for slik bruk - altså å laste ned/finne GPX spor som du eventuelt bruker til å laste inn på Fenix klokka?
Du kan absolutt gjøre det men det er ikke noe utstrakt utvalg av fottur spor inne på strava....

Strava er mer en app hvor du kan få masse artig statistikk og sammenligne data fra aktivitetene dine. Er vel det som er hovedfokus i strava. Altså litt mer prestasjon/trenings innrettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tror du muligens tolker Strava litt feil.... Det er egentelig ikke en app for slik bruk - altså å laste ned/finne GPX spor som du eventuelt bruker til å laste inn på Fenix klokka?
Du kan absolutt gjøre det men det er ikke noe utstrakt utvalg av fottur spor inne på strava....

Strava er mer en app hvor du kan få masse artig statistikk og sammenligne data fra aktivitetene dine. Er vel det som er hovedfokus i strava. Altså litt mer prestasjon/trenings innrettet.

Aaaahh.... da styrer jeg veldig elegant unna denne! Tenkte kanskje det kunne være en ålreit plass å finne gode og bortgjemte turer/stier til eget bruk. Men hvis det bare er sånn oppmerksomhetshysteri klarer jeg meg fint uten :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips i så måte er å bruke heatmap som jeg linket til lenger oppe her, for å sjekke ut om det er noe Strava-aktivitet der du eventuelt tenker på. Men skal du finne gpx spor må du nesten håpe at det er segment der (man kan søke/lete etter segmenter når man har konto). Vanskelig å finne en tilfeldig person som har gått ruta.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lurifax said:

Er mange som registrerer hikingturer som løpeturer også med dertil segmenter. Forøvrig er jo heatmap en stilig funksjon: https://labs.strava.com/heatmap

<offtopic>

moro med alt man legger igjen av spor etter seg :P
https://www.nrk.no/urix/slik-roper-soldater-fra-norge_-danmark-og-usa-hvem-de-er-og-hvor-de-trener-i-krigssoner-1.13891513

Dette er jo en måte å benytte dataene på fra en slik tjeneste. Gleder meg til forsikringsbransjen begynner å benytte dataene fra wearables.

Noen som har et tips på en helt grei klokke som viser tid og dato, men uten sensorer ;) 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tshansen skrev:

Aaaahh.... da styrer jeg veldig elegant unna denne! Tenkte kanskje det kunne være en ålreit plass å finne gode og bortgjemte turer/stier til eget bruk. Men hvis det bare er sånn oppmerksomhetshysteri klarer jeg meg fint uten :-P 

Har du sett på Peakbook.org? Det er mye toppturer det går i, men det er i allefall lassevis av GPS-spor.

Her er min profil: https://peakbook.org/alewik :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du kan logge turen som løping og så endre den til gåtur i etterkant på telefonen. Er nok ment som en app for å konkurrrere om tider på ulike distanser, men det er mange fler enn bare tidsjegerne som bruker den. Et gjennomgående problem er at hvem som helst kan lagre et segment/distanse, og dermed kommer det ofte feil navn på lokasjonene eller gamle navn går i glemmeboka til fordel for et fantasinavn som vedkommende segmentregistrator har funnet opp. Det nye navnet får da såpass mye oppmerksomhet blant mange brukere at det setter seg bedre enn de riktige og gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.