Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyere forbrenning i kulde?


nova

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Kjell Iver said:

Vi hadde dette morsomme men seriøse emnet oppe for noen år siden her, og ett poeng som var oppe den gangen, var at alkohol gjør at man fryser mindre. Det ble påstått at alkohol tynner ut blodet (frostvæskefunksjon), og at dette er grunnen til at alkoholikere/drankere/uteliggere aldri fryser i hjel uansett hvot kaldt det er ute. Dette KAN være en myte... Alkolhol gjør at man får dårligere kulderegulering, må pisse oftere, dehydreres og får manglde dømmekraft, men kan selvsagt være artig nok. (Jeg har selv tidligere alltid hatt  en restriktiv holdning til alkohol på vinterturer, men dette selvpålagte forbudet har stått for fall, siden eventyrbrus stadig serveres på enkelte turer av andre uteliggere).

Alkohol er jo bevist at forårsaker raskere nedkjøling, blant annet gjorde jo mythbusters en slik test for lenge siden så det er vel ikke lenger omdiskutert :) 
Men det betyr ikke at jeg ikke kan nyte litt brennstoff på kveldingen på tur ;) 

 

2 hours ago, nova said:

I praksis tenker jeg at graden av sikkerhet på tur i veldig stor grad står i sammenheng med fysisik utholdenhet. For å sette det på spissen, er man i stand til å løpe noen mil så kan dette bety forskjellen på å fryse i hel eller redde seg på en ganske uproblematisk måte.

Skulle man komme i en krise hvor man ikke har utstyr eller mulighet til å sove/vile på en måte som holder deg varm så er eneste alternativet og holde deg i bevegelse kontinuerlig - heldigvis har jeg aldri vært i en slik situasjon. Da er fysisk form/kondisjon viktig men ikke minst også det psykiske - når man blir sliten og kald så fungerer hjernen dårligere og man kan ta irrasjonelle avgjørelser. Som f.eks å legg seg ned i snøen for å "vile". Finnes mange slike ekspempler. Her kommer også erfaring inn i bildet, har man vært mye utenfor komfort sonen så vil man ofte kunne håndtere sitasjoner bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, nova skrev:

I praksis tenker jeg at graden av sikkerhet på tur i veldig stor grad står i sammenheng med fysisik utholdenhet. For å sette det på spissen, er man i stand til å løpe noen mil så kan dette bety forskjellen på å fryse i hel eller redde seg på en ganske uproblematisk måte.

 

I praksis tenkjer eg at det er mange moment som er med på å auke marginane på tur, saktebygd erfaring og ok fysikk er deifinitivt blandt dei :)

Men kanskje endå viktigare, sjølvinnsikt. Innsikt til å vite kva ein kan greie seg med/uten, kvifor ein kan greie seg uten, kva ein vil gjere i ulike situasjonar. Altså kan du skape deg marginar også i "dårleg" form, du må berre utruste deg og ta avgjerder deretter. 

Så i mitt hovud er sjølvinnsikt den viktigste faktoren. I det ligg det implisitt innsikt i kva type tur du står overfor og kva den inneber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2018 den 6.45, Mareng skrev:

Så med mindre noen kan komme opp med en god kilde, blir dette som påstanden fra mor om at man blir syk av å ikke ha varme ullsokker på bena eller at man blir syk om man blir våt i regnet...

Hei unger :baby: (meg til ungene mine: "det er greit å være litt sta, men dere trenger ikke være atale"). 

Nå er det faktisk slik, at hvis man fryser så blir man syk. Hvis man bare fryser på beina men ellers er varm, kan man også bli syk. Kanskje fordi studier har vist at hvis man er kald på føttene, så synker temperaturen i neseslimhinnene med noen grader. Til noe sånt som 33-35 C, noe som er optimal veksttemperatur for det vanligste forkjølelsesviruset vi har, Rhinovirus (bare å google i vei). Mao: kalde føtter -> kald nese -> oppblomstring av Rhinovirus -> forkjølet. Hør på mor, bruk ullsokker og god tur :) 

https://academic.oup.com/fampra/article/22/6/608/497956

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Nå er det faktisk slik at hvis man fryser, så blir man syk", er bare tull og tøys. Hvordan trakk du denne konklusjonen? I denne såkalte "studien" du viser til, blir 90% av forsøkspersonene IKKE syk av å fryse, og ingen fikk kraftigere sykdomssymptomer av å fryse. Så da kan man konkludere med at man ikke blir syk av å fryse.

Jeg var på telemarkkurs fra kl 17-21 i Eikedalen på tirsdag. Det blåste bra oppe i anlegget, og jeg hadde glemt noe av det viktigste av alt: "GENSER"! Skal si jeg frøs på overkroppen til tider, og jeg er ikke syk nå, derfor må din påstand være feil. På forrige kurs ble jeg kald på tærne og fingrene og ble heller ikke syk. (Jeg blir stort sett syk av basiller fra barnehagen til ungene, og det er ikke rent sjelden de kommer hjem med noe nytt...)

 

Selvfølgelig kan man fryse uten at man får en virusinfeksjon. Om immunforsvaret blir svekket av å fryse, og en evt. infeksjon kan ha litt lettere for å overleve, betyr ikke det samme som at du trenger å bli syk av å fryse.

 

Eekspedisjonsfarere blir forkjølet-syk mindre enn vanlig under ekspedisjonen. Det er ikke fordi de ikke fryser, men fordi de utsettes for mindre bakterier/virus. En av grunnene til at sykdom er vanligere i den kalde årstiden bland befolkningen er at man er mer innendørs og tettere på hverandre enn om sommeren hvor man er mer ute. (Jeg mangler kildehevisning for øyeblikket, for disse to påstandene).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, kan sanninga seiast å ligge ein plass midt i mellom dykk to? 

Ein kan nemleg fryse utan å vere nedkjølt, og ein kan vere nedkjølt utan å fryse. 

Kan det vere at det å verte litt nedkjølt kan forårsake desse endringane i slimhinnene, men ikkje det å fryse utan å bli vidare nedkjølt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Enig med @Tessatroll her. Det er vel ikke selve frysingen som forårsaker forkjølelse eller lignende. Derimot vil raske/mange temperatur svingninger kunne gjøre utslag?
Mange varme/kalde sykluser irriterer gjerne slimhinner og slikt?

Du kan være enig, men det er ikke nødvendigvis slik det er 😉

man blir ikke sjuk av å fryse, immunforsvaret blir heller ikke svekket! Problemet er at de fleste forkjølelses bakterier trives og gror langt bedre i kulde/kaldere temperaturer :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tshansen skrev:

Du kan være enig, men det er ikke nødvendigvis slik det er 😉

man blir ikke sjuk av å fryse, immunforsvaret blir heller ikke svekket! Problemet er at de fleste forkjølelses bakterier trives og gror langt bedre i kulde/kaldere temperaturer :-) 

I «kaldere», nærmere bestemt omkring 35 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mareng skrev:

Eekspedisjonsfarere blir forkjølet-syk mindre enn vanlig under ekspedisjonen. Det er ikke fordi de ikke fryser, men fordi de utsettes for mindre bakterier/virus. En av grunnene til at sykdom er vanligere i den kalde årstiden bland befolkningen er at man er mer innendørs og tettere på hverandre enn om sommeren hvor man er mer ute. (Jeg mangler kildehevisning for øyeblikket, for disse to påstandene).

 

 

4 minutter siden, tshansen skrev:

man blir ikke sjuk av å fryse, immunforsvaret blir heller ikke svekket! Problemet er at de fleste forkjølelses bakterier trives og gror langt bedre i kulde/kaldere temperaturer :-) 

Ja? 

Heheheheheeeeee, ej tenke slik; en kan godt diskuter årsake og sammenhenga, og argumenter både slik og sann.

Det en ikkje kan debattere e folk si oppleving. Eg kan definitivt fryse utan å verte sjuk. Men den tida på året eg vert mest sjuk er på vinteren ikkje på sommaren. Har aldri vorte sjuk på vintertur, med unntak av ein gong, og då var eg sjuk før eg drog ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, tshansen said:

Du kan være enig, men det er ikke nødvendigvis slik det er 😉

man blir ikke sjuk av å fryse, immunforsvaret blir heller ikke svekket! Problemet er at de fleste forkjølelses bakterier trives og gror langt bedre i kulde/kaldere temperaturer :-) 

Mulig jeg var uklar men skrev jo at man ikke blir sjuk av selve frysingen men av temperatur svingningene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det nevnes bakterier og virus om hverandre her, men det er vel virus det er snakk om her.

Når man en gang har fått virus i kroppen kan man gå lenge uten å bli syk, men går man ut i kulden med vått hår, eller fryser kan dette utløse forkjølelsen..

Les også denne gode artikkelen på NRK..https://www.nrk.no/nordland/legens-beste-tips-mot-forkjolelse-og-influensa-1.13864562

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

I praksis tenkjer eg at det er mange moment som er med på å auke marginane på tur, saktebygd erfaring og ok fysikk er deifinitivt blandt dei :)

Men kanskje endå viktigare, sjølvinnsikt. Innsikt til å vite kva ein kan greie seg med/uten, kvifor ein kan greie seg uten, kva ein vil gjere i ulike situasjonar. Altså kan du skape deg marginar også i "dårleg" form, du må berre utruste deg og ta avgjerder deretter. 

Så i mitt hovud er sjølvinnsikt den viktigste faktoren. I det ligg det implisitt innsikt i kva type tur du står overfor og kva den inneber.

Hmm.. .   Jeg tenker at saktebygd erfaring og selvinnsikt er viktigst når det gjelder å unngå kritiske situasjoner. Men hvis en kritisk situasjon er et faktum tror jeg fysikken teller mest. Spesiellt hvis den kan kombineres med noe erfaring. Veldig ofte vil god fysikk gi mer selvkontroll og man har en mye bedre forståelse av hvor mye man orker. Hvilke muligheter man har.

Og jeg tror faktisk det er mye lettere å trene seg litt opp enn å skaffe seg saktebygd erfaring. God selvinnsikt tror jeg det er enda vanskeligere å skaffe seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nova skrev:

Hmm.. .   Jeg tenker at saktebygd erfaring og selvinnsikt er viktigst når det gjelder å unngå kritiske situasjoner. Men hvis en kritisk situasjon er et faktum tror jeg fysikken teller mest. Spesiellt hvis den kan kombineres med noe erfaring. Veldig ofte vil god fysikk gi mer selvkontroll og man har en mye bedre forståelse av hvor mye man orker. Hvilke muligheter man har.

Og jeg tror faktisk det er mye lettere å trene seg litt opp enn å skaffe seg saktebygd erfaring. God selvinnsikt tror jeg det er enda vanskeligere å skaffe seg.

 

Då trur eg me kan einast om å vere grunnleggande usamde på eit par punkt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en autoimmun sykdom gått med i hvertfall 20 år hatt mye leddsmerter fra topp til tå men leger ikke funnet ut hva var før nå forrige år så endelig fått medisin som bremser sykdom med forkalkninger og ødeleggelser av ledd går med konstant betennelse da immunforsvaret angriper seg selv . Men selv med mye smerter i hele kroppen så har jeg jobbet og vært aktiv mye ute i jobb og fritiden , ofte jobbet sittet på mc kjørt fra morgen til kveld eller stått rolig kjøregård i alt fra sol til mye regn og vind som er på Vestlandet. 

Kledd meg godt men hatt mange kalde og våte dager for hender og føtter i begynnelse og slutt av mc sesongen kanskje blitt snufsete av og til men ikke skikkelig syk. Pga kommunikasjons utstyr mye prating i det, våt hjelm dugger osv så kjører jeg da ofte med åpen front åpningshjelm eller åpning visir så får kald vind i ansiktet når været står på. Så tror nok er inviduelt hvor godt man tåler fryse og eventuelt blir syk. Ja jeg blir stiv og får mer smerter når fryser pga revmatisme men sjelden forkjølelse osv selv om nå går på biologisk medisin som demper immunforsvar så har jeg ikke hatt forkjølelse/ influensa i vinter og jeg fryser lettere nå enn før ved rolig aktivitet .Så tursekken vokser med alderen skal på fiske, tur eller telttur blir ikke lettpakker akkurat med denne sykdommen den blir mer aggresiv men beste medisin og terapi er ut i naturen får det heller bli med ekstra ting så holder styggen i ryggen mest mulig borte heller fokus på bra ting blitt komfortjeger ikke gramjeger 😀 

Holde seg varm og tørr er nok lurest uansett man er nok mer mottagelig for sykdom når man er kald,  men tror er stor forskjell på folk hva vi tåler andre blir lettere syk enn andre igjen forskjell på hvordan immunforsvaret virker og reagerer på virus 😊

Når gjelder holde seg får jeg si som min kaptein sa til oss før øvelser om vinteren: du kan holde deg til blir gul i øya og lukter drit men du blir kaldere så gå og drit😂

Innbiller meg hvertfall blir kaldere hvis ikke går på do og at tisser oftere er på telttur er kaldere, kanskje er det all kaffien men jevn på den ellers og 😁

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KimH skrev:

Kledd meg godt men hatt mange kalde og våte dager for hender og føtter i begynnelse og slutt av mc sesongen kanskje blitt snufsete av og til men ikke skikkelig syk.

Dette kjenner jeg igjen. Tror mange har erfart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å bli syk på vinteren er vel ikke kun pga kulden? Man kan jo fint krysse Svalbard på ski med vått hår og kalde føtter uten å bli syk. Det må jo en bakteriene eller virus til. Men på vinteren er flere syke fordi flere oppholder seg tettere sammen inne enn det de gjør på sommeren. Er nå i hvert fall det jeg har hørt. Samt det med kalde slimhinner og lettere for å dra til seg virus og bakterier. 

Når det gjelder energibruk i kulda så har jeg jo sett og erfart tydelig at hester må ha noen flere kilo fôr om dagen på vinteren for å bevare vekta. Spesielt om de står ute hele døgnet. De driter foresten en lang marsj i å holde driten inne. Og de fryser sjeldent. Men mister de kroppsvekt så fryser de lettere. Så jeg har alltid antatt at det er ganske likt for mennesker også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.