Gå til innhold
  • Bli medlem

Vekt på telt og fotturer


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Når jeg var yngre tenkte jeg ikke så mye på vekt på sekken da jeg ikke hadde så mye utstyr. Etter hvert som tiden har gått blir krav til utstyr og komfort høyere, og da blir gjerne sekken en del tyngre. Jeg har lest litt her inne at folk er veldig opphengt i vekten på teltene sine når de skal på vandring. Spørsmålet er om man merker så mye til 1 eller 2 kilo ekstra på ryggen i forhold til de letteste teltene? Jeg har for eksempel et telt på ca. 2.2 kilo til solo turer eller hvis vi er to. Ellers har jeg et 3 manns telt på 3,6 kilo, og en wiglo 4 manns på rundt 6 kilo, og en lavvo som veier en del mer. Wigloen bruker jeg helst med pulk eller hvis vi er 2 eller fler som deler vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste har vel en greie for minst mulig vekt, jo lettere sekk jo mindre ubehag. Personlig finner jeg INGEN forskjell på 1 - 2 kilo på sekken. Man skal opp i litt mer vekt før jeg merker forskjell på mange timer trasking. Men så må man ta størrelse, vekt og fysisk form med i betraktningen også. Noen er langt bedre rustet for å bære tyngre sekker enn andre :-) 

Å finne seg en sekk som sitter godt, som man kan justere etter sin rygg vil nok gi større utslag i følt komfort enn 1 - 2 kilo :-P Jeg tåler å bære noen kilo og har derfor med meg litt ekstra komfort og luksus på tur. Andre gjør sport utav å bære lettest mulig. Uten at det nødvendigvis gjøre turen bedre/dårligere :-) Men så kan jo man stille seg spørsmål... hvorfor skal man bære 15 kilo når man kan bære 10? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektproblemet blir jo først påtrengende når alle tingene du har i sekken veier mer enn det de trenger å gjøre. Hvis teltet er ett kilo tyngre, soveposen er ett kilo tyngre, sekken er ett kilo tyngre og liggeunderlaget en halvkilo tyngre enn det trenger å være, så vil du enten ende opp med en tung sekk til slutt, eller bli tvunget til å spare vekt andre plasser.

Huskeregelen når det kommer til lettvektspakking er vel at de tre store (sovepose, telt/hengekøye/tarp, og liggeunderlag) skal veie under 1kg pr. person. Om du er alene på tur blir dette fort dyrt, når vekten kan deles på flere hjelper dette betraktelig. For eksempel er en-manns telt på under kiloen er ofte dyrere enn tre-manns telt på 3kg.

Jeg er i hovedsak på tur alene og da er ofte vekt en av de viktigste faktorene når jeg skal kjøpe nytt utstyr. Jeg drar også ofte med meg en del fotoutstyr og der er det ikke så mye jeg får gjort, eller ønsker å gjøre med vekten, dette har jeg mulighet til fordi jeg har spart vekt andre plasser. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Freebird skrev:

Huskeregelen når det kommer til lettvektspakking er vel at de tre store (sovepose, telt/hengekøye/tarp, og liggeunderlag) skal veie under 1kg pr. person. Om du er alene på tur blir dette fort dyrt, når vekten kan deles på flere hjelper dette betraktelig. For eksempel er en-manns telt på under kiloen er ofte dyrere enn tre-manns telt på 3kg.
:)

Ja du tenker på 3 kilo totalt for de "tre store" da, eller under om mulig? Dette er jo helt sinnsykt. Å hvem er det som sitter i "styret" på dette lettvektspakking forbundet? Det virker jo som det er mer sport i å bære lett enn å kose seg på tur? Men det blir vel en hobby dette som mye annet :-P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller si at det er da man kan kose seg på tur jeg da. Min Norrøna storen 95 l sekk veier 3, 5 kg tørr, klissblaut sikker over 5 kg.

Lett oppsettet mitt som ikke er dyrt veier vel ca det samme for sekk, sovepose , underlag og telt !! Da kan jeg ta med meg en 6 pack øl og ei flaske med knert uten å tenke på vekt :-D

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tshansen skrev:

Ja du tenker på 3 kilo totalt for de "tre store" da, eller under om mulig? Dette er jo helt sinnsykt. Å hvem er det som sitter i "styret" på dette lettvektspakking forbundet? Det virker jo som det er mer sport i å bære lett enn å kose seg på tur? Men det blir vel en hobby dette som mye annet :-P 

3 kilo totalt fordelt på "de tre store" ja. Jeg synes jo ikke det høres spesielt krevende ut å få det til, men det er klart at det er nok litt individuelt. Er man to personer eller flere på tur i sommerhalvåret er nok det ganske overkommelig for de fleste.

Eksempel:
Helsport Ringstind SL - 1060g
Thermarest Neoair Xlite - 350g
Warmpeace Viking 300 - 640g

Når man skal ned i den vekten på èn person så blir det dyrt, hvis man derimot kan fordele vekten på to personer er det ikke nødvendigvis så ille.

Eksempel:
Helsport Nordmarka 2 - 2300g
Bergans Sleeping Mat Extreme - 620g
Helsport Sarek V - 1300g

Begge disse eksemplene gjør at man ender på ca. 3kg pr. pers

Det er klart at dette blir betydelig vanskeligere dersom vi snakker om vinterturer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tshansen skrev:

...Å hvem er det som sitter i "styret" på dette lettvektspakking forbundet? 

Alex, han som tar seg av pekingen på hengut.no stilte til valg i lettpakkerlauget i fjor. Kan høre med ham. http://www.hengut.no/2017/03/25/powerframe-gapahuk-og-alex-peker-pa-ting/

Når det gjelder vekt på utstyr, så har jeg kommet til at det ikke nødvendigvis er slik at komfortabelt = tungt, men at det ofte er slik at tungt = slitsomt. 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man synes vekten man bærer på ikke er så stor at turgleden blir ødelagt, så er sekken akkurat passe. 👍👍👍

Jeg går heller litt kortere, og har med chair kit og sjokolade som jeg kan kose meg med i teltet når det regner.

Men jeg tar absolutt med vekt i betraktningen når jeg kjøper nytt utstyr og pakker sekken! Men ikke la vekt gå for mye utover komfort.

Den beste måten å spare vekt på er den måten som ikke gir redusert komfort:

- Dropp ting du ikke bruker og spiser. Tenk smart og multifunksjon.

- Slukboksen på 250 gram erstattes med en tom plastboks fra reker i lake som veier 42 gram.

- «Kutt alle tingene dine i to» (Tannbørsten, snøbørsten, primusplaten, skjærebrettet til filetering av fisk, ta bare med en halv rull sportsteip i stedet for en hel, dropp pakkposen til teltet siden du har med pumpesekk til liggeunderlaget allikevel). Du har fortsatt med det samme, men det veier halvparten :) Ingen redusert komfort, men totalt ett kilo spart :) 

- Må du ha en pakkpose til førstehjelp, en til reprasjonssaker, en til dasspapiret og en til toalettsaker? Eller holder set med èn pose? 150 gram spart, men samme turkomfort :) Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Freebird skrev:

3 kilo totalt fordelt på "de tre store" ja. Jeg synes jo ikke det høres spesielt krevende ut å få det til, men det er klart at det er nok litt individuelt. Er man to personer eller flere på tur i sommerhalvåret er nok det ganske overkommelig for de fleste.

Eksempel:
Helsport Ringstind SL - 1060g
Thermarest Neoair Xlite - 350g
Warmpeace Viking 300 - 640g

Når man skal ned i den vekten på èn person så blir det dyrt, hvis man derimot kan fordele vekten på to personer er det ikke nødvendigvis så ille.

Eksempel:
Helsport Nordmarka 2 - 2300g
Bergans Sleeping Mat Extreme - 620g
Helsport Sarek V - 1300g

Begge disse eksemplene gjør at man ender på ca. 3kg pr. pers

Det er klart at dette blir betydelig vanskeligere dersom vi snakker om vinterturer. :)

De tre store er så vidt jeg har fått med meg Telt, sovesystem og sekk. Altså må liggeunderlag og sovepose samlet være under 1 kg.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommeren er ikke en kilo p.p. så vanskelig, men på vinter og høst er bla sove pose og underlag tyngre. Ikke minst veier gjerne teltet mer. Tror letteste jeg klarer på vinter med sovepose, telt og underlag er mellom 6 og 7 kilo. Sekken kommer utenom.

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anders_G skrev:

De tre store er så vidt jeg har fått med meg Telt, sovesystem og sekk. Altså må liggeunderlag og sovepose samlet være under 1 kg.

Her er det jeg som roter, og du har selvsagt helt rett.

Når det er sagt så mener jeg fortsatt at det er overkommelig, men helt klart mer utfordrende. Det stiller i hvertfall krav til vekt på sovepose og underlag som nok ikke passer for alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mareng skrev:

Så lenge man synes vekten man bærer på ikke er så stor at turgleden blir ødelagt, så er sekken akkurat passe. 👍👍👍

Jeg går heller litt kortere, og har med chair kit og sjokolade som jeg kan kose meg med i teltet når det regner.

Men jeg tar absolutt med vekt i betraktningen når jeg kjøper nytt utstyr og pakker sekken! Men ikke la vekt gå for mye utover komfort.

Den beste måten å spare vekt på er den måten som ikke gir redusert komfort:

- Dropp ting du ikke bruker og spiser. Tenk smart og multifunksjon.

- Slukboksen på 250 gram erstattes med en tom plastboks fra reker i lake som veier 42 gram.

- «Kutt alle tingene dine i to» (Tannbørsten, snøbørsten, primusplaten, skjærebrettet til filetering av fisk, ta bare med en halv rull sportsteip i stedet for en hel, dropp pakkposen til teltet siden du har med pumpesekk til liggeunderlaget allikevel). Du har fortsatt med det samme, men det veier halvparten :) Ingen redusert komfort, men totalt ett kilo spart :) 

- Må du ha en pakkpose til førstehjelp, en til reprasjonssaker, en til dasspapiret og en til toalettsaker? Eller holder set med èn pose? 150 gram spart, men samme turkomfort :) Osv.

Ja, å pakke taktisk, samt være fornuftig i valgene av hva man faktisk har med er jeg helt enig i. Men det gram og kilo hysteriet som jeg ofte ser, føler jeg tar fokuset vekk fra målet... en fin tur. Skal man ha en god tur, med overnatting er det så mye mer som avgjør om turen blir en suksess. Å kunne ligge i et fornuftig telt (veldig individuelt) spise god mat, ha noe godt la med kaffe'n eller en tår eller to som varmer godt. 

Vi er heldigvis forskjellige alle mann/damer, men så lenge hver enkelt er happy med sin løsning er jo det helt konge. Jeg liker hvertfall å kose meg litt ekstra på tur :-P Teltet mitt veier i overkant av 3 kilo, jeg har et 9 cm liggeunderlag som gir optimal sovekomfort og en helt grei 3 sesongs sovepose. Her har funksjonalitet større verdi enn vekt :-P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig de superlette teltene så solid i forhold til vær og vind? Har sett litt på Helsport Ringstind og Fjellheimen, begge i superlight utgave. Ser at folk skriver mye bra om Ringstind, men pga. vekten ser jeg at en del mener de kanskje har spart litt for mye på enkelte ting. Noen har for eksempel fått laget ekstra fester til barduner for å unngå at telt dukene kommer borti hverandre og for at teltet skal holde seg oppe. Andre klager på lite lufting. Duken er vel også en del tynnere og er mer sårbar kanskje for skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr vekt på telt.  En ting er vekt, noe annet er når kvalitet ofres på vektens alter.  Husker ikke hvilket telt det gjadt, men har lest her på Forumet at bare en kongle eller enda mindre, barnåler var nok til at det gikk hull på gulvet i innerteltet.  Men den som har bedre husk enn meg kan sikkert si hvilket telt det var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med barnåler gjennom bunnduken var vel et tema her inne på Helsport sine SL-telt. Jeg har vel lest omtrent alle gamle tråder og innlegg om temaet og uansett hvor mange ganger det blir avfeid at dette er problem fra folk som faktisk har disse teltene, så dukker det opp igjen. Det synes jeg er fryktelig synd. For meg fremstår Helsport sine SL-telt som gjennomgående solide og med gode løsninger, da er det trist at slike ting kan ende opp med å bli sannheter og føre til at folk avstår fra å kjøpe disse teltene.

Jeg eier ikke SL-telt fra Helsport selv, men har bekjente som gjør det og jeg har aldri hørt noen av dem klage på at kvaliteten er ofret til fordel for lavere vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Vedr vekt på telt.  En er vekt, noe annet er når kvalitet ofres på vektens alter.  Husker ikke hvilket telt det gjadt, men har lest her på Forumet at bare en kongle eller enda mindre, barnåler var nok til at det gikk hull på gulvet i innerteltet.  Men den som har bedre husk enn meg kan sikkert si hvilket telt det var. 

Dette var ikke bra Tom, nå er "vi som hater Helsport" tråden igang igjen. Med Helsport Ringstind SL 1-2, Snota 55 liter, Mammut  Light Pump Mat EXP og Mountain Hardware Ratio 32 er basisvekten min på 3,7 kg. Så hiver jeg oppi Helinox Chair Zero, primus, mat, klær og drikke, ++ så er totalvekten på ca 10 Kg. Det er ikke mulig å si hva som er best, dette er en individuell greie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en barnål kan lage hull syns jeg høres litt overdrevet ut, men den tynne duken er vel mer utsatt enn på et telt med tykkere duk? SL teltene, fungerer de like godt på vinteren som tyngre telt? Manglende bardunfester, antaglig tynnere og ferre telt stenger - er vel ikke en fordel i sterk vind og snø? Så var det dette med lufting da. 

Jeg er ikke imot SL telt. Vurderer det sterkt selv, men jeg har som sagt et vanlig lett 2 manns helsport telt på 2,2 kilo. Vil derfor vite omjeg sparer noe på å bytte det ut med et SL telt på rett over en kilo. Eventuelt bytte ut 3 manns fjellteltetet mitt (3,6 kilo Dovrefjell) med storm matter + Helsport teltet på 2,2 kilo med et SL 3 mannstelt fra Helsport på 1,8 kilo. Da får jeg et telt mindre og beholder mye av plassen. Spørsmålet er om dette https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-superlight-3-camp-tremannstelt/p/1083014_1_style kan erstatte begge teltene mine. Til tøffere turer har jeg en Bergans Wiglo og en Bergans Helium Dome disponibel. Er den ekstra prisen verdt det for å spare 1-1,8 kilo i forhold til teltene jeg har i dag.

 

 

30160_3.jpg

ShowPicture.ashxobjectId1824image1.400x400m.jpg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

At en barnål kan lage hull syns jeg høres litt overdrevet ut, men den tynne duken er vel mer utsatt enn på et telt med tykkere duk? SL teltene, fungerer de like godt på vinteren som tyngre telt? Manglende bardunfester, antaglig tynnere og ferre telt stenger, er vel ikke en fordel i sterk vind og snø? Så var det dette med lufting da. 

Som Helsport har også den svenske produsenten Hilleberg delt teltene sine i tre grupper alt etter bruk. (dette er mine to favoritter)   SL serien til Helsport er tre sesongers telt. Denne serien er nok ikke egnet til vinterbruk. Flere her på forumet har brukt Ringstind Pro om vinteren, Jeg har begge typene. Jeg har også ekstra bunn duk (footprint) til begge. Det hjelper mot kondens, du får et tørt fortelt med bunn og en Plass å sitte foran teltet  uten å bli våt i rompa. Ellers er det mange av vår medlemmer her som bruker Helsport X-trem serien om vinteren, men jeg har ingen erfaring med denne telttypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-trem serien er vel forholdsvis tunge i fohold til de andre teltene. Et tomannstelt veier vel omtrent like mye som dovrefjell fjellteltet mitt. Ikke minst er de mye dyrere, så da e det vel like godt å beholde dovrefjell teltet som et "lett" fjelltelt på vinteren hvis jeg skal på tur alene. Kan i stedet vurdere et SL telt til sommerbruk i stedet for 2 manns teltet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fjellheimen superligt. Tror problemet med litt tynnere bunnduk mot krevende underlag kan løses med å legge en tynn biltemapresenning under der man ligger. Tror jeg gav tyve kroner for en slik. Og etter at jeg hadde klippet den til veide den praktisk talt ingen ting. Ellers tror jeg helsport har gått opp litt på stangdimmensjonen for enkelte superlighttelt. Fra 8,5 til 9 mm for fjellheimen sin del. Tror sikkert disse tåler en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Fredrik skrev:

Dette var ikke bra Tom, nå er "vi som hater Helsport" tråden igang igjen. Med Helsport Ringstind SL 1-2, Snota 55 liter, Mammut  Light Pump Mat EXP og Mountain Hardware Ratio 32 er basisvekten min på 3,7 kg. Så hiver jeg oppi Helinox Chair Zero, primus, mat, klær og drikke, ++ så er totalvekten på ca 10 Kg. Det er ikke mulig å si hva som er best, dette er en individuell greie. 

Dette var ikke bra Tom?  Jeg hater ikke Helsport.  Har handlet der helt siden det het Helliksen sport.  var for øvrig på omvisning i fabrikken i 1976.  Mulig at da het byen ennå Trondhjem?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tom42 skrev:

Dette var ikke bra Tom?  Jeg hater ikke Helsport.  Har handlet der helt siden det het Helliksen sport.  var for øvrig på omvisning i fabrikken i 1976.  Mulig at da het byen ennå Trondhjem?

Siden du kanskje ikke husket helt så hadde vi jo en opprivende tråd for en tid tilbake hvor Helsport SL fikk gjennomgå. Det var jo ikke ment som noe kritikk til deg, for all del, men jeg ble "redd" noen skulle gjenåpne tråden igjen bare på grunn av spørsmålet ditt. Det var ment som litt svart humor, men jeg bomma vell lit da. Hvordan går det med kneet forresten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Fredrik skrev:

Siden du kanskje ikke husket helt så hadde vi jo en opprivende tråd for en tid tilbake hvor Helsport SL fikk gjennomgå. Det var jo ikke ment som noe kritikk til deg, for all del, men jeg ble "redd" noen skulle gjenåpne tråden igjen bare på grunn av spørsmålet ditt. Det var ment som litt svart humor, men jeg bomma vell lit da. Hvordan går det med kneet forresten?

Ingen sure miner herfra Per Fredrik!! 

Kneet ja.  Hva vet jeg?  ifølge kirurgen er operasjonen vellykket, men siste nytt er at det kanskje er en nerve i beknip.  Pr i dag kan jeg gå brukbart, men jeg betaler en vond pris de neste to dagene.  Så nå bare venter jeg på å komme til nok en ortoped som forhåpentligvis kan fikse styggedommen.  For det begynner å haste.  Alt er klart for Hardangervidda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn Tom at fordelen med å bli eldre blir mindre med åra. Med erfaring fra de to siste sesongene har jeg nå to pakninger. Med Helsport Fjellheimen 65 liter så er jeg oppe i en totalvekt på i overkant av 14 kg. Med de skadene jeg har er nok 14 kg i overkant. Med Helsport Snota 55 liter er jeg som jeg skrev oppe i ca 10 kg. Kan anbefale stolen fra Helinox, godt å sitte ordentlig med støtte i ryggen når campen er oppe,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport SL brukes mye her når jeg skal bære for meg og kidsa i sommerhalvåret.

20170820_195348.jpg.d54f66d36f8e59d91487256a6c926672.jpg

Intet negativt å si om Helsports SL telt herfra forresten. (Da kun ut fra erfaring med Fjellheimen Camp SL.)

Går jeg på tur alene så blir vekten på sekken nesten uansett lavere enn når jeg bærer mye av utstyret for 3 pers,  og telt velges på de turene ut fra helt andre prioriteringer en vekt.  Et telt på f.eks 3,5 kg tar jeg gjerne med på fottur, men telt velges ut fra type tur og forhold.

20180207_230057.thumb.jpg.f9301c8b10f5e5d56bb3154d14b02ac1.jpg

 

Pakkevolum på telt, liggeunderlag og sovepose synes jeg er like interessant. (hilsen en som helst vil ha allt inni sekken.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.