Gå til innhold
  • Bli medlem

100% vanntette fotposer til over kneet


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter 100% vanntette fotposer til bruk utenpå fjellsko/sko når jeg padler packraft/kano.

Tenkte produkt ser ut som Helsport sine fotposer, men altså 100% vanntette.

Vil helst at de går over kneet.

Tenkes brukt når jeg padler mtp grunne/ufremkomlige partier der jeg må ut av farkosten, og når man stiger i land.

Finnes dette produktet? Hvis ikke, gidder noen å produsere det?😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lårvadere med sokk, til å ha sko eller sandaler utenpå. Kjøpte dem billig i en fiskebutikk en gang. Har dem mest med i sekken som hjelp til å krysse bekker. Ser ingen poeng i å bruke disse med packraften, fordi det alltid blir noen dråper vann nedi båten, og det havner i ræva uansett. Man blir våt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Lompa said:

Jeg har lårvadere med sokk, til å ha sko eller sandaler utenpå.

Jeg har vurdert muligheten for noen kraftige lårvadere m/neoprensokk + vadesko. Da som eneste ordentlige sko på tur (utenom campsko). Foreløpig et litt for dyrt alternativ, og usikkert hvor komfortabelt det er å gå lange strekk med dette alternativet.

Tenker meg på noen turer i år der det vil være viktig å ikke bli våt på beina, samt at jeg vil slippe å ha med 2 par sko/støvler.

At man blir våt uansett er jeg ikke enig i, det går an å bruke vanntette klær;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lårvadere er vel ikke så trygt? Det blir vel som ekstra lange gummistøvler og det funker særs dårlig om du skulle tippe rundt. Faller du i vannet med dette, så fylles de vel fort med vann? Jeg er ikke så bevandret i vadeverden, men noe man har nok skrekkeksempler fra, er padlere som triller rundt med vadere eller gummistøvler der de fylles veldig raskt med vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

Hei!

Jeg er på utkikk etter 100% vanntette fotposer til bruk utenpå fjellsko/sko når jeg padler packraft/kano.

Tenkte produkt ser ut som Helsport sine fotposer, men altså 100% vanntette.

Vil helst at de går over kneet.

Tenkes brukt når jeg padler mtp grunne/ufremkomlige partier der jeg må ut av farkosten, og når man stiger i land.

Finnes dette produktet? Hvis ikke, gidder noen å produsere det?😂

Når jeg padler kajakk så kommer jeg frem på 10-15 cm dybde med fullastet havkajakk, enda grunnere med tom kajakk. Vil tro du har omtrent samme fremkommelighet med packraft/kano?

Er det kaldt så bruker jeg tørrbukse og våsko (neoprensko) når jeg padler pga sikkerhet ift nedkjøling om jeg skulle være uheldig på vannet. Skifter da til turklær og sko når jeg kommer i land. (Padler kun kajakk og innomellom åpne strekk et stykke fra land)

Er det veldig varmt i vann og luft (type midt på sommeren, ikke værutsatt) så padler jeg i shorts og våtsko eller barfot.

På fjellturer hvor det er sannsynlighet for vading over elv så har jeg enten mrd crocks eller våtsko/våtsokker med såle. Buksa rulles da enten opp eller tas av. Slik vading et selvsagt sesongbetont, uaktuelt å bli våt og få problemer med nedkjøling.

Som sikkert forstått så pakker jeg alltid klær og sko jeg skal bruke på land i en tørrpose når jeg padler slik at det uansett hva som skjer, er tørt når jeg kommer i land. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

Jeg har vurdert muligheten for noen kraftige lårvadere m/neoprensokk + vadesko. Da som eneste ordentlige sko på tur (utenom campsko). Foreløpig et litt for dyrt alternativ, og usikkert hvor komfortabelt det er å gå lange strekk med dette alternativet.

Tenker meg på noen turer i år der det vil være viktig å ikke bli våt på beina, samt at jeg vil slippe å ha med 2 par sko/støvler.

At man blir våt uansett er jeg ikke enig i, det går an å bruke vanntette klær;)

 

Brukar du oljehyr då ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en packraft må man ha tørrdrakt for ikke å bli våt om man skal padle et stykke. Det drypper litt vann lags årene, det følger med litt med skoene når man entrer osv.. etter hvert blir det litt vann nedi der, og selv om man sitter på oppblåsbar pute så kommer man i kontakt med vannet. På sommeren er det greieste å ha på klær som tørker fort, som mikrofiber. Jeg har nok av membranklær, men ingen som vil være helt vanntette over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tessatroll skrev:

Er det eg og tenkjer, har ikkje vore borti ei membranbukse som toler at ein sitt i vete over tid.

Pustende vadebukser er tette men puster sef dårligere enn membranklær til turbruk.
Disse skal det også endel til å fylle med vann om man skulle kantre da de kleber seg til kroppen
pga vanntrykket. Vadere så går opp til brystet blir vel overkill i dette tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, tubbs skrev:

Pustende vadebukser er tette men puster sef dårligere enn membranklær til turbruk.
Disse skal det også endel til å fylle med vann om man skulle kantre da de kleber seg til kroppen
pga vanntrykket. Vadere så går opp til brystet blir vel overkill i dette tilfelle :)

Joda, jeg har "pustende" vadere i femlags gtx. Disse er vanntette, men det er også mye mer og bredere tape og forsterkning langs sømmer enn på alle membranklær jeg har hatt..

Med vadere bruker man gjerne belte, så det går greit å bruke dem til padling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lompa skrev:

 

Med vadere bruker man gjerne belte, så det går greit å bruke dem til padling.

Greit å vite 😊 kan absolutt ingen ting om vadere annet enn at man har hørt skrekkhistorier om folk som har padla med dette (og gummistøvler) og tippa rundt og fått vann oppi. Har selv prøvd å svømme med for store vårsko og bare det er tungt som f... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Gittiamo skrev:

Lårvadere er vel ikke så trygt? Det blir vel som ekstra lange gummistøvler og det funker særs dårlig om du skulle tippe rundt. Faller du i vannet med dette, så fylles de vel fort med vann? Jeg er ikke så bevandret i vadeverden, men noe man har nok skrekkeksempler fra, er padlere som triller rundt med vadere eller gummistøvler der de fylles veldig raskt med vann. 

Jeg har blitt skutt ut av båt i over 30 knop, hvor styresyninderen løsnet fra motoren, og motoren tiltet til 90 grader i løpet av ett nanosekund, langt fra land. Jeg var iført sjøstøvler og boblejakke (av alle ting...). Da jeg etterhvert fant ut av hva som var opp og ned, og svømte til overflaten, merket jeg ingenting til sjøstøvlene selv om de var fulle med vann. Jeg sparket de etterhvert av, og lot de forsvinne, siden jeg kom på å ha hørt at det skal være vanskelig å svømme med støvler. Men jeg husker veldig godt at jeg ikke merket særlig forskjell på det å svømme med eller uten støvlene.

Så med midre jeg fikk supermannkrefter av adrenalinet, så tror jeg dette med støvler og svømming er en myte, eller sterkt overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mareng skrev:

Jeg har blitt skutt ut av båt i over 30 knop, hvor styresyninderen løsnet fra motoren, og motoren tiltet til 90 grader i løpet av ett nanosekund, langt fra land. Jeg var iført sjøstøvler og boblejakke (av alle ting...). Da jeg etterhvert fant ut av hva som var opp og ned, og svømte til overflaten, merket jeg ingenting til sjøstøvlene selv om de var fulle med vann. Jeg sparket de etterhvert av, og lot de forsvinne, siden jeg kom på å ha hørt at det skal være vanskelig å svømme med støvler. Men jeg husker veldig godt at jeg ikke merket særlig forskjell på det å svømme med eller uten støvlene.

Så med midre jeg fikk supermannkrefter av adrenalinet, så tror jeg dette med støvler og svømming er en myte, eller sterkt overdrevet.

😳😳 shait. Båtrodeo høres ikke ut som noe en bør satse på 🤔😂 

Synes det høres mer ut som adrenalinrush jeg. Jeg merka stor forskjell selv med kun neoprensko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert tungt å svømme med store støvler på beina, men at vannet oppi støvlene veier mer enn vannet utenfor støvlene, og således trekker deg ned, DET tror jeg ikke på;)

Tilbake til poenget: Når jeg skal på langtur (uker) med en miks av padling og vandring (mest padling) så må jeg tenke vekt, og jeg vil således kun ha med ett par sko (+"leirsko"). Når jeg må ut av padlefarkost for å bære rundt hindringer på noen hundre meter så ønsker jeg ikke å bytte fottøy hver gang, det blir bare irriterende. Jeg ønsker heller ikke å padle i feks knevadere med neoprensokk+crocs(leirsko) som jeg har fått foreslått tidligere, fordi dette ikke er godt nok for bæring og jeg vil måtte bytte fottøy. Jeg har funnet noen lårvadere i robust materiale+neoprensokk som man kan enten dra opp for å feste individuelt i belte/bukse, rulle ned og stramme inn over eller under kne etter behov. Disse i kombinasjon med en vadesko som er god nok til å vandre etapper med stor sekk på ryggen tror jeg vil funke. Men det blir ganske dyrt å kjøpe inn for å teste det ut... så derfor tenker jeg altså i retning av noen fotposer som er 100% vanntette som man kan trekke utenpå fjellsko/vandresko, og således enkelt ta av og på ved kortere bæringer.

Fjellsko som blir klissvåte er jo ikke så lette å få tørre. Spesielt ikke dersom man ikke kan fyre bål. I høyden feks er det fint lite å fyre, og det er gjerne kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lars Weyer Andreassen skrev:

Det er nok sikkert tungt å svømme med store støvler på beina, men at vannet oppi støvlene veier mer enn vannet utenfor støvlene, og således trekker deg ned, DET tror jeg ikke på;)

Vannet i støvlene er vektløst i vann, så det har du helt rett i ;)

Støvelen er lettere under vann enn over vann. Den veier støvelens vekt på land, minus vekten av volumet av vannet den fortrenger (oppdriften).

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Synes det høres mer ut som adrenalinrush jeg. Jeg merka stor forskjell selv med kun neoprensko. 

Neoprensko bruker man jo til bading og fridykking. Neopren har oppdrift i vann, de blir ikke «tung» på noen måte, heller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mareng skrev:

Neoprensko bruker man jo til bading og fridykking. Neopren har oppdrift i vann, de blir ikke «tung» på noen måte, heller omvendt.

Nja mer som en undervannsfallskjerm 😂 

Jeg er helt enig i at vann veier like mye som vann 😉 men aerodynamisk er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden av TS spørsmål, men skrekkhistoriene om vadere er vel det motsatte - altså at vaderne er fulle av luft som ikke kommer ut, slik at overkroppen/hodet havner under vannet.

Ellers så tenker jeg at fotposer uten ordentlig såle både er glatt å gå med og at det fort slites hull under. Hva med Neos (de går dog ikke over kneet), de er ihverfall helt vanntette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Manko said:

Ellers så tenker jeg at fotposer uten ordentlig såle både er glatt å gå med og at det fort slites hull under. Hva med Neos (de går dog ikke over kneet), de er ihverfall helt vanntette.

Takk for svar. Har sett på Neos. Ut i fra reviews virker de ikke å være vanntette ifb med vading, men mer utviklet i retning snø etc. De veier også nesten 1kg totalt, og da kan jeg nesten like så godt bære ekstra sko.

Liker dette konseptet:

Screenshot_20180208-181749.thumb.jpg.f3f316995cfc82cfdaf3247520ab4739.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett par padlesko/neoprensko/våtdraktako/høye støvler/sandaler i tillegg til de andre skoene du ønsker å bruke? Valg avhengig av vær og temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mareng skrev:

Vannet i støvlene er vektløst i vann, så det har du helt rett i ;)

Støvelen er lettere under vann enn over vann. Den veier støvelens vekt på land, minus vekten av volumet av vannet den fortrenger (oppdriften).

Hei

Det er en myte at vannfylte gummistøvler/vadere/oljehyre trekker en ned under vann. Det forklart fysisk ovenfor. Men kraftige arbeids gummistøvler har stor massefylle og tynger dermed noe under vann. Spesielt strømlinjet er de heller ikke å svømme med. Problemet kommer, når man skal opp i en båt/kajakk. Så blir det tungt å løfte vannet opp over vannflaten.

Det farlige med vadere og tørrdrakter er hvis man velter/ går på hodet, så det samler sig en luftlomme i beina og rumpa, så henger man der med hodet ned. Klassisk før gamle hjelmdykkere som hadde stukket hodet med hjelmen for langt ned, så all luften endte i beina. De kom opp som en rakett med ræva først. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det elgen sier ovafor her er sjølsagt riktig om du ligger stille på flatt vann. Det er to ting som gjør at det allikevel blir feil.

1) Skal du svømme langt, må du dra med deg alt vannet som er i klærne, og det koster ekstra krefter.

2) Om du er i strømmende vann, følger du IKKE overflaten. Du blir dukka i alle bølger og valser, og det er tungt å komme seg til overflaten igjen med vassfylte klær. I et større stryk blir dette fort farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, GeirØ skrev:

Det elgen sier ovafor her er sjølsagt riktig om du ligger stille på flatt vann. Det er to ting som gjør at det allikevel blir feil.

1) Skal du svømme langt, må du dra med deg alt vannet som er i klærne, og det koster ekstra krefter.

2) Om du er i strømmende vann, følger du IKKE overflaten. Du blir dukka i alle bølger og valser, og det er tungt å komme seg til overflaten igjen med vassfylte klær. I et større stryk blir dette fort farlig.

Takk. Du fikk forklarer det bedre enn meg 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt jerven sine "lårings", til omtrent samme bruksområde som du. De er lette og vanntette. Men du må kombinere de med sko. Anbefaler å tape i overgangen mellom låringsen og skoen for å få det tett. Praktisk som regnbukse også, om du har en litt lang jakke.

http://www.jerven.no/jaktdress/mountain-man-larings-oliven#&variation=639383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.