Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på teleskopstaver


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har Black Diamond Traverse og Black Diamond Expedition i 155. Forskjellen mellom de er at Expedition er nesten 100g lettere for paret og har mykere håndtak (og muligens marginalt tynnere rør). Jeg har satt Åsnes reservetrinse i "skinn" på det ene paret for å ha myk trinse. Disse passer rett på.

Jeg ville gått for 155, jeg er 179 høy og går med stavene på 145, skal jeg stake et lite stykke vipper jeg de opp til 155 for å få mer kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, eg er 197cm selv og bruker Black Diamond Traverse 105-155cm. Fungerer greit, men på grunn av høyden bruker eg dem stort sett med teleskopen helt ute og da tendenserer de til å være litt myke. De har levd et hardt liv, og eg har ikke tall på hvor mange ganger eg har bøyd dem fordi eg har dratt til litt for hardt i "frasparket" eller tatt et støttetak på dem. Men legger dem bare på kneet og bøyer tilbake. Litt tyngre enn karbon, men er redd karbon eller andre lettvektere hadde brukket tvert ved første anledning. Alt i alt godt fornøyd med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da virker det som det er som jeg trodde. 145cm blir for kort. Tenkte i utgangspunktet å teste med fjellskistavene nå første sesongen, men skal bestille et par småting hos fjellsport nå, så lurte på et par BD Traverse Pro eller Expedition 2. Er det noe forskjell på de egentlig? 

edit: 25% rabatt med morsdagsrabatt hos FS. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 190, jeg har sjelden stavene høyere enn 130 når jeg går topptur. Blir bare kald på henda, og man går jo ikke akkurat teknikk. Jeg bruker i hvert fall kun stavene som støtte og for å balanse i traverser.

Litt smak og behag, men flere jeg har gått på tur med har gått og klaget på kalde fingre inntil jeg ber dem prøve å senke stavene noen hakk. De færreste ser ut til å skifte tilbake.

Selv i dyp løssnø har jeg sjelden følt behovet for noe høyere staver enn 140 som jeg tror er maks på mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Gipron i 155, men de er noe tyngre enn BD stavene og pendelen virker litt "tung". De har ikke "ekstragrep" nedover fra håndtaket. Trinsen i lær er imidlertid større. Er nok mest fjellskistav fremfor rando, men er definitivt solide. 

Jeg bruker nok BD stavene 95% av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, bjojor skrev:

Jeg er 190, jeg har sjelden stavene høyere enn 130 når jeg går topptur. Blir bare kald på henda, og man går jo ikke akkurat teknikk. Jeg bruker i hvert fall kun stavene som støtte og for å balanse i traverser.

Eg svarte nok litt generelt. Bruker de samme BD stavene til både til fjellski, topptur og på barmark. Ved lange anmarsjer og på fjellskiturer bruker eg dem lange og nesten helt ut til stoppmerket, i bratthelning litt kortere :)  Men har aldri tenkt at det kunne påvirke blodsirkulasjonen i fingrene. Smart tips!!

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

Flott, da virker det som det er som jeg trodde. 145cm blir for kort. Tenkte i utgangspunktet å teste med fjellskistavene nå første sesongen, men skal bestille et par småting hos fjellsport nå, så lurte på et par BD Traverse Pro eller Expedition 2. Er det noe forskjell på de egentlig?

Ikke helt sikker på forskjellene i dagens modeller, de eg har er en 5-6 år gammel(?) PRO versjon. Mener låsemekanismen på teleskopen var litt annerledes enn normalutgaven. Klemmelås med justeringsmulighet på hvor tight den skal låse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, bjojor skrev:

Jeg er 190, jeg har sjelden stavene høyere enn 130 når jeg går topptur. Blir bare kald på henda, og man går jo ikke akkurat teknikk. Jeg bruker i hvert fall kun stavene som støtte og for å balanse i traverser.

Litt smak og behag, men flere jeg har gått på tur med har gått og klaget på kalde fingre inntil jeg ber dem prøve å senke stavene noen hakk. De færreste ser ut til å skifte tilbake.

Selv i dyp løssnø har jeg sjelden følt behovet for noe høyere staver enn 140 som jeg tror er maks på mine. 

Det er jo som du sier smak og behag, og går man med feller hele tiden både flatt og oppover så spiller det jo svært liten rolle for da har ikke stavtak noen effekt. Men om man faktisk skal stake eller gli på skiene, så må man ha lenger staver. Det er jo dumt å ikke bruke kreftene som fins i overkroppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, om jeg går med fjellski bruker jeg gamle Swix Mountainstaver på 160, de er nok egentlig litt lange, men justerer ned ved å holde kun tommelen i håndleddsstroppne. Veldig fin pendel på de gamle alustavene, men er jo rimelig mye hyggeligere med teleskopstaver for nedkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.