Gå til innhold
  • Bli medlem

Korleis er forholda i Jotunheimen no?


geirc

Anbefalte innlegg

Annonse

Det begynner å bli vinter. Se webkamera fra Turtagrø

http://home.loopme.com/turtagro/sites/turtagro/webkamera.cfm

Skiføre er nok dårlig enda, antar at det ligger mellom 10-30 cm snø. I helga lå snøgrena på ca 1500 moh, men nå har den trukket seg lenger ned. Beitostølen har også fått litt snø.

Det går nok bra med en fottur, bare pass på å ikke ramle for mye mellom steinene. Det er ganske mye mer krevende å gå turer sent på høsten enn ellers på året :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Valdresflya kunne skia likegodt vært benyttet for min del i helga. Jeg har egne ski for turene før det skikkelige skiføret er på plass. De ser ikke ut som noen ski, men de fungerer helt supert og steinene bare fnyser mens skia skraper dem i stykker. Nei det blir nok ikke lenge før skia spennes på.

Truger? Kanskje det hjelper i denne tiden mellom høst og vinter når skiføre ikke er skiføre og fotturføret ikke lenger er der. Men jeg antar trugene slites godt av steinene som stikker opp :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ting er som å vasse i litt god deilig førvintersnø. Det er ikke så avskrekkende mengder snø som ligger opp til en 18-1900 meter i alle fall. Noe mer i vindfonner og slikt, men hvis man bytter litt på å tråkke spor, har gode gamasjer og beregner litt mer tid enn om sommeren, så går det utmerket, Ski går kanskje ok på flatene, men jeg tror ikke jeg ville stått på ski i nedkjøringene nå...

Enkle toppturer i randsonene bør være uproblematisk med litt strev. For min del er jeg ferdig med toppturene i Jotunheimen for i år, men kommer trolig til å ta en tur mot Besseggen igjen til Søndag, og i den høgden ligger det vel (1750 moh) noe sånn som en 15 cm. snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

UKE 44

Ser over utstyr og kjøper inn alt som brakk i fjor. Det nærmer seg en tur snart. Det har i det siste vært dårlige oppdateringer om snøforholdene i Jotunheimen her på sidene, så nå må jeg spørre dere: Er det noe snø for en topptur eller tre?

Er det noen steder som er kjent for å ha gode "høstforhold", hvis det i det hele tatt er noe som heter det?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les turartikkel fra tur til Ralsetind Ø fra Valdresfya sist søndag:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=556

For øvrig, mildværet har ikke ødelagt alt i høyden, men man er avhengig av å komme høyt opp før skitur kan begynne, enten Valdresflya eller Sofnegjellet. Eller et sted hvor man kan bære skiene relativt raskt opp til snøen.

Kalvehøgdi så i alle fall fortsatt hvit ut da jeg kjørt til jobb i morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Neida pandabjørnen:) Du må lese bedre! Ralsetind Ø ligger på Valdresfya! Har du ikke vært der?

Sofnegjellet var bare nevnt som et annet sted hvor man kommer høyt opp med bil! Har du ikke vært der heller?

Jeg har vært både på Ralsetind, Valdresfya og Sofnegjellet.

Skrievavnsker, jge?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.