Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til randoopsett for vanskelig føre.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å bytte utt randoopsettet mitt, som jeg bruker på veldig vanskelig føre, dvs. gjennomslagsføre og «kartongføre». Til alt annet føre, også pudderføre og når is/skare bærer (ikke slår gjennom), har jeg Åsnes Falketind med Scarpa T4 som jeg rett og slett elsker å bruke. Det er lette og gøye ski!

Oppsettet jeg bruker på slikt vanskelig kartongføre med gjennomslag er i dag K2 coomback 10/11, dynafit radical ST, scarpa maestrale. Skien veier 1,8kg per stk, til sammen veier dette nærmere 10 kg med G3 alpinist feller. Det er alt for tungt å gå med synes jeg, turen opp tar for lang tid og blir for slitsom sammenlignet med det andre jeg har.

Jeg har vurdert fischer transalp 80 skien, den veier 950 gram og er på tilbud til 3999kr nå. Men jeg har faktisk ikke peiling på hva som er bra lengre i utstyrsjungelen, så jeg trenger råd til lett utstyr som fungerer bra på slikt «drittføre».

(Kanskje det hadde vert en idè å bare bytte ut selve skien, og beholde binding og støvel, som en billig løsning? Jeg har en lettere skifell jeg kan bruke til en litt smalere ski.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er fornøyd med støvlene ville jeg absolutt startet med bare å bytte ski.
Bindinger er lette å flytte, og det kan gjøres et ca uendelig antall ganger.

Til sånt drittføre synes jeg det er best med ski med lite innsving, altså stor radius. Man driver jo ikke akkurat med carvingsvinger uansett, og det er viktig at ikke tuppene og halene(?? har vi egentlig noe godt ord på norsk? tips and tails...) hekter i snøen.

Kjører selv på en eldre versjon av lowdown 102 og er veldig fornøyud med det.
Ikke de aller letteste skiene, men det er også en fordel på nedturen da den holder seg mer stabil og rolig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bøygen skrev:

Hvis du er fornøyd med støvlene ville jeg absolutt startet med bare å bytte ski.
Bindinger er lette å flytte, og det kan gjøres et ca uendelig antall ganger.

Til sånt drittføre synes jeg det er best med ski med lite innsving, altså stor radius. Man driver jo ikke akkurat med carvingsvinger uansett, og det er viktig at ikke tuppene og halene(?? har vi egentlig noe godt ord på norsk? tips and tails...) hekter i snøen.

Kjører selv på en eldre versjon av lowdown 102 og er veldig fornøyud med det.
Ikke de aller letteste skiene, men det er også en fordel på nedturen da den holder seg mer stabil og rolig

Skiene dine, med 102 på midten, er like brede som mine Coomback. Er det nødvendig med så brede ski til slikt føre? Er det ikke like greit å gå ned på bredden, eller vil det skape problemer på slikt drittføre?

Jeg ser at moonlight design har en ski som er noe lettere, og som i følge dem selv er laget for å takle kartongføre og gjennomflagsføre best mulig: http://www.moonlightmountaingear.com/products/skis/the-all-mountain-carbon.html

 

De har forskjellige ski helt ned i 560 gram:https://www.shopmoonlightmountaingear.com/products/the-race-160 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mareng skrev:

 Er det nødvendig med så brede ski til slikt føre? Er det ikke like greit å gå ned på bredden, eller vil det skape problemer på slikt drittføre?

En *viss* bredde og ikke minst masse i skiene vil hjelpe når du må håndtere gjennomslagsføre/tung våt nysnø/annet artig der du faktisk kjører i snøen, og ikke oppå. Hva som er hensiktsmessig for den enkelte - altså hvor grensen går oppover/nedover med tanke på bredde og masse, kommer i mine øyne veldig an på, blant annet på skikjørerens vekt, ferdighetsnivå, og ikke minst kondis & styrke. Og hva du vil prioritere - lett oppover og slit ned, eller slit oppover og lett ned :)

Som de sier, "light is right but weight is great". Her er noen gode tanker: https://www.wildsnow.com/20344/go-light-do-it-right-ski-touring/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.