Gå til innhold
  • Bli medlem

Cumulus eller Roberts


Anbefalte innlegg

Jeg har en uvane at jeg kjøper "alt for bra" utstyr. Nå skal jeg ha ny vintersovepose og ser at jeg holder på å gå i samme felle som vanlig. 

Bruksområdet mitt kommer til å være Sirdalsheiane, Hardangervidda og forhåpentligvis litt lengre ekspedisjoner etterhvert. Regner med temperaturen vil ligge mellom -10 og -25 grader.

Sitter å vurderer en Cumulus Excuistic 1200 med hydrofobisk dun, men er i tvil om Alaska ikke egentlig er god nok. Noen som har noe erfaring med disse?

Har også fått med meg at det er mange som snakker om Roberts poser, feks Voyager. Hvordan er kvaliteten på Roberts vs Cumulus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestilte en Cumulus Alaksa 1100 for noen dager siden, i størrelse S (<173 cm brukerhøyde) og 1/3 glidelås. Posen har doble H-kammer, som skal gi mist kjangse for kuldeboer.

Snakket med roberts om pose også, men det var så innviklet og sette seg inn i utvalget, og prisen ble vel en del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, svamp skrev:

Har brukt cumulus Alaska i noen år . Den anbefales. Har brukt den i 30 minus og da sover man godt. Til lengre ekspedisjoner (som du nevner), egner ikke dunposer seg. 

900, 1100, eller 1300?

Med dampsperrepose, og membran samt hydrofobisk dun, som man kan velge på deres poser, så er det vel nettopp det som blir brukt på ekspedisjoner? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vanntett ytterstoff og  hydrofobisk dun ser jeg ingen problem med å ta denne med på "ekspedisjon". I første omgang blir jo hardangervidda lengste turen vi tar, men med tiden er det mye annet spennende på plakaten. Valget falt på Excuistic 1000, da denne ca tilsvarer Alaska 1100, men har litt bedre passform og høyere kvalitet på dunen. Kom egentlig frem til at 1200 fort kan bli for varm. Skulle det bli minus 30 grader får jeg heller dra frem jerven duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
fjelltrolla skrev (1 time siden):

To år senere, men har du noen erfaringer å dele om soveposen? Vurderer Excuistic selv..

Knakende fornøyd med posen. Kun testet den 4-5 ganger da den er for varm for minus 3 grader. Ikke vært så mye vinter i sør den siste tiden... 😕

Skulle jeg kjøpt på nytt tror jeg kanskje jeg hadde spart litt penger og kjøpt meg en Warmpeace Viking 900 eller noe slikt. Kjipt å ha en så dyr pose men nesten aldri ha mulighet til å bruke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stenkarlsen skrev (2 timer siden):

Knakende fornøyd med posen. Kun testet den 4-5 ganger da den er for varm for minus 3 grader. Ikke vært så mye vinter i sør den siste tiden... 😕

Skulle jeg kjøpt på nytt tror jeg kanskje jeg hadde spart litt penger og kjøpt meg en Warmpeace Viking 900 eller noe slikt. Kjipt å ha en så dyr pose men nesten aldri ha mulighet til å bruke den. 

Takk for svar! Skjønner. Godt du ikke frøys i alle fall. 

Synes du posen ekspanderer raskt når du tar den ut av pakkpose og oppbevaringspose? Hvordan blir høyden på posen? Jeg har nemlig en Rago x-trem som nekter å "blåse" seg opp uten at jeg rister og hjelper til. Og hvis jeg legger noe på posen og fjerner det ekspanderer den ikke av seg selv igjen. Posen er ikke gammel. 

 Og er det ikke luften mellom dunet som isolerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Roberts Superlight 400 som jeg har hatt i fem år. Kvaliteten oppleves som god, og kommunikasjonen med Roberts var veldig bra underveis. Det eneste er den tvilen rundt hvorvidt dunet i posen er anskaffet på etisk vis...

Cumulus har jeg ikke prøvd, men mange ser ut til å være fornøyd med disse også.

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.