Gå til innhold
  • Bli medlem

Resåling av fjellsko


Terka

Anbefalte innlegg

Noen som har gode erfaringer med resåling av fjellsko?

Finnes det noen skomaker nær Oslogryta som anbefales for dette? (Er en i Sandvika som er bra på klatresko.)

Mine gamle Scarpa Cumbre har såler av stein, og det hadde vært gøy å forlenge levetiden på dem litt til. 😊

20180205_072239.jpg.a6f281808f5c8e8ef41c5f1d1ccb5272.jpg

20180205_072127.jpg.55faf2b10f68259449e0ca6ba7cacec2.jpg

(lånte bilder av samme skomodell.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg veit jo at ein får tak i solar for resoling av klatresko fr å både Scarpa og La Sportiva, men korleis det ligg an med støvlar veit eg ikkje.

Eg prøvde frå det til med eit par Crispi fjellsko. Dvs leita etter dyktig skomaker, sidan her ikkje flyt over av dei.

Begge eg snakka med meinte at det å resole moderne fjellsko ville gi berre måteleg resultat, fordi dei ikkje er designa for å kunne reparerast. Var noko med bindsolen og yttersolen og helen og noko greier (nokre år sidan no) . Sei gjerne frå om du finn ein som meinar h*n kan gjere det bra, for eg har fleire par sko som ser bra ut elles men som har kaputt solar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg prøvde frå det til med eit par Crispi fjellsko. Dvs leita etter dyktig skomaker, sidan her ikkje flyt over av dei.

Begge eg snakka med meinte at det å resole moderne fjellsko ville gi berre måteleg resultat, fordi dei ikkje er designa for å kunne reparerast. Var noko med bindsolen og yttersolen og helen og noko greier (nokre år sidan no) . Sei gjerne frå om du finn ein som meinar h*n kan gjere det bra, for eg har fleire par sko som ser bra ut elles men som har kaputt solar. 

Jeg fikk samme tilbakemelding når jeg sendte e-post til ALFA (rettere sagt, de sa at det ble ikke gjort), det var vel et år eller halvannet siden. Så da undersøkte jeg ikke noe videre. Skulle også gjerne skiftet såler på et par gamle trofaste, men med utsikter til at resultatet uansett ville bli så som så ble det et par nye istedet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme svar som @Tessatroll av en barndomskompis når jeg vurderte å såle om de gamle favorittstøvlene mine :(
Og mtp at han er skomakermester og da satt som leder i skomakerlauget så tror jeg litt på han.
Det kunne fungere på noen modeller men vrient å garantere på de fleste støvler han hadde fått innom verkstedet
 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

Jeg fikk samme tilbakemelding når jeg sendte e-post til ALFA (rettere sagt, de sa at det ble ikke gjort), det var vel et år eller halvannet siden. Så da undersøkte jeg ikke noe videre. Skulle også gjerne skiftet såler på et par gamle trofaste, men med utsikter til at resultatet uansett ville bli så som så ble det et par nye istedet.  

Eg synes dette er frykteleg frustrerande. Skal ein ha eit nytt par Crispi Skarven i dag må ein vel betale omlag 3 000,- fine. At det då ikkje skal gå an og resole med skapelegheit er ei forb.....katastrofe. Skoleverandørane burde ha det som teneste som du kan betale for og enkelt få gjort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessatroll skrev:

 Skoleverandørane burde ha det som teneste som du kan betale for og enkelt få gjort. 

Da må nok fabrikantene gjøre om både design og konstuksjon på mange modeller.
Iflg min kompis så sitter sålene så godt festet (limt) at mange nåværende modeller vi gå i stykker når de tar av den gamle sålen.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen umulighet på endel støvler men på La Sportiva kunststoffstøvlene så spøker det vel :(
Ihvertfall hos en norsk skomaker. De sitter jo ikke med jiggene/formene de trenger for å få presset sammen såle/overdel
når limet tørker. Men fabrikkene bør vel kunne få det til om de bruker lim som kan løses opp med ett løsningsmiddel som ikke
vil skade overdelen av skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Tessatroll skrev:

Synes du det funkar fint? 

Det funka en stund. De hadde en annen såle enn den som Terka har bilde av. Den hadde ikke disse "flikene" opp på begge sider. Selve sålen var derfor helt flat før han la på den nye. De fikk en sesong til på jakt før de gikk over i en pensjonisttilværelse som arbeidsstøvler. Nå er de avgått ved døden. Pengemessig ble det vel hipp som happ, men det gjør jo godt i miljøsamvittigheten å bruke ting opp.

Nå skal det sies at skomakeren trengte å overtales til å gjøre det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.