Gå til innhold
Børter

Knivsliping for nesten-begynnere

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Børter skrev:

Det virker fristende med en slipemaskin, selv det kan bli dyrt. Hvis det er så lett som folk skal ha det til, kommer jeg sikkert til å slipe opp alt jeg har av kniver, og det er jo et bonus. Men jeg lurer fortsatt på dette med konveks egg og v-egg. Turknivene jeg bruker mest er helle-kniver med v-egg. Har disse godt av møtet med en båndsliper? Og hva med kjøkkenknivene? 

Ikke slip knivene på noe som det ikke er vann på. Smergelskive eller smergelpapir, båndsliper eller masin med skive vil ødeleggekniven på sekunder. Bruk kun roterende slipestein med vann eller bryne med vann på. Hvis du bruker roterende slipestein så pass på at du ikke har for høy fart. Da kan du få varmgang og da ryker herdingen i stålet.

Gammel eller ny type spiller ingen rolle så lenge det er godt med vann på.

fixImage001.jpg.09751080b8d3dc26b7813c160fea4105.jpg50376-01-1000.jpg.2c79e79f86491e47474837a3d4ce5e55.jpg

https://www.tormek.com/uk/en/grinding-jigs/svm-45-knife-jig/

Men det finnes noen enkle innretninger som hjelper oss som ikke har dette som fag.

https://www.bazaargadgets.com/no/knife-sharpener-med-kniv-sliping-stones-blade-slipe-verktoy.html 

Til sliping av øks kan du bruke en fil for å fjerne små hakk og så et bryne til slutt.

Det ligger mange gode råd på YouTube. Både for sliping av kniver og økser.

Her er et par tips for øks fra YouTube

Endret av REs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Nils Einar Ljosland skrev:

Å skjerpe en kniv er noe som gjøres med et skjerpestål. Det vil si å rette opp eggen. Skjerping fjerner ikke metall fra kniven sånn som sliping og bryning.

Et kjøkkenstål/skjerpestål av stål eller også av porselen fjerner faktisk en del stål fra kniven. Jeg har en kjøkkenkniv som det ble et ganske bra hakk i, men etter et par år med slik skjerping så var hakket borte. Jeg har også et slikt redskap av porselen og det blir helt svart etter kun kort tids bruk.

Men en sånn lærreim som barbereren bruker på barberkniven fjerner nok ikke stål. 

laerstropp-til-skjerping-av-barberkniver.jpg

Endret av REs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Lignende innhold

• Av Jonas1986
      Hei!
      Har fått på brennrør på optimusen og der ser ut som flere dyser er tette... Kan man legge brennerhodene i bløt så sot og slikt løses opp, isåfall hva? Lurer også på om man kan skru ut dysen som sitter i hvert brennerhode ved rengjøring? Er det noen som vet hvor mye trykk det skal være på denne? Har bare bilventil og fyller med kompressor men har ikke fylt mer enn 1,5 bar..
    • Av fightingfalcon
      Hei!
      Er det noen her som har noe erfaring med knivene fra Brusletto er prydet med Lars Monsens navn? Jeg har lyst på en ordentlig turkniv og 
      har vurdert enten Ánarjohka eller Børgefjell. De koster jo litt, men jeg antar det er en kniv man skal ha i mange år fremfor moraknivene som slites ut.
      Har navnet for høy pris mtp. knivene?

Setter pris på alle innspill og tips 
    • Av a_aa
      Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo  Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen
      Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (link) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay (link).
      Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 
      Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte  Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

Ellers gikk ting veldig greit  Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

Og joda, ting roterer fint etterpå  :

Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover   
    • Av Blaser
      Falt for denne reklamen her:
      http://bestitest.kundebilag.no/best-i-test/prisbelønnet-utekniv
      ...OK4 kniven har 3 mm kraftige blad i japansk karbonstål med skandinavisk sliping. Bladet har sort EPD-belegg som beskytter effektivt mot rust. Det at den slipte ryggen er utformet for bruk av tennstål, er veldig praktisk!
      – Friluftsfans kommer også til å være veldig fornøyde med at hver kniv har en tang på hele 82 mm for å tåle tøff bruk, sier Nikita Golovlev.

Billig er den jo også ( ca. 200,-), så da må den jo prøves..

• Av rwdf
      Fant frem denne gamle, men fine, kniven som jeg fikk i gave en gang i tiden. Noen som aner hva denne modellen fra Helle heter? 
      Det står bare "Original Helle. Laminated stainless steel" på bladet.
      Finner ingen som ligner på den på Helles nettsider. Utgått modell?
      På forhånd takk.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.