Gå til innhold
Børter

Knivsliping for nesten-begynnere

Anbefalte innlegg

Båndsliper vil lage en konveks egge. Disse holder langt lengre og blir mer enn skarpe nok til kutting. Konveks egge egner seg ikke til like bra høvler (altså verktøyet) eller barberkniver.

Har tenkt på en sånn work sharp selv, men det finnes mye annet fint på markedet. Om du skal kjøpe skikkelige (japanske) slipestener kommer du opp i rundt 2000 uansett. Jeg sliper nå med japanske stener og har korning 300, 1000, 3000, 5000 og 10000. I tillegg bruker jeg lærstropp etterpå, eller i stedet for 10 000korning (den er unødvendig på turkniver i hvert fall!) Ulempen med dette er at det tar fryktelig lang tid om du har mange kniver som skal slipes.

Prossessen er tålelig enkel. Hold jevn vinkel hele tiden, litt ujevn blir den og eggen blir noe konveks. Hold på til du får en kant (burr på engelsk) på motsatt side (sjekk jevnlig), snu og slip til kanten er borte. Sjekk andre siden. Gå så over til finere korning og gjenta. Poleringsteinene (5000+) gir veldig fin kant, og jo hardere stålet er jo mer arbeid er det.

Ståls hardhet måles i HRC. 60-62 er blant det hardeste en bør ha før det blir sprøtt og sprekker lett. Et herk å slipe. 

 

3 timer siden, can skrev:

Skal gi deg ett godt tips. Kjøp deg ein opinel no 8 Carbon stål på eBay. Då treng du berre eit heilt vanlig Bryne ikkje noken dyre kniva og knivslipeapparat. Eg har 2 eller 3 stk som eg bruke til absolutt alt, på kjøkken, når eg fiske osv. Einaste er viss du må bruka ein del kraft då er eg litt skeptisk pga tynt blad som kan knekke, da einaste negative så langt er at skaftet trutna sån at bladet blir vondt å få inn i skaftet. Derfor må du ha meir enn eit sån at du har ein å bruka når den andre tørka. Veldig lett å bryna, sjølv eg greie da. Etter at eg fekk tak i opinel kniv så trur eg ikkje at eg har brukt noken av dei andre. Men viss du bestille så husk, karbonstål varianten ikkje den rustfrie. Var faktisk med å flådde hjort med den og.

Knivene til opinel er bra, men unngå karbonstål på friluftskniver. De ruster fort! Ja, de er hardere og holder seg skarpe lenger. Men rust setter flekker overalt og er mye mer arbeid å holde enn en rustfri kniv. (Har forresten en Opinel no 7 i karbon, så jeg vet hva jeg snakker om med denne kniven. VELDIG fin kiv.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, tshansen skrev:

Brukskniver, som du skal gjøre flere jobber bør være konveks, redskap, slik som en kjøkkenkniv er, må være V-egg... du vil raskt kjenne forskjell om du prøver å kutte opp mat med en konveks egg 

Alle mine kjøkkenkniver har en konveks egge. På grunn av ergonomi får de en lett konveks når man sliper på våtstein og bruker lærstropp. Jeg kan kutte tomater i tynne skiver uten å holde i tomatene. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, Børter skrev:

Etter alle innspill over, og etter diverse nettsøk dere har satt meg på sporet av, prøver jeg meg på en oppsummering (så langt):

Slipesteiner som Tormek gir en svakt konkav egg.

Båndslipere som Work Sharp gir en svakt konveks egg.

Håndholdte steiner eller kombinasjoner av smergelpapir og musematte el gir en svakt konveks egg.

Steiner i kombinasjon med jigg, eller med ekstremt godt håndlag, gir en helt rett egg / flat egg / V-egg / scandi-egg (som er det samme, tror jeg).

Og mitt inntrykk er følgende (basert på det jeg leser, ikke egenerfaring): Det spiller ikke all verdens rolle om eggen er svakt konveks, rett eller svakt konkav. Konvekse egger holder lengre og rette egger er gir mer presise kutt. De ulike variantene beskrevet over gir uansett ikke veldig store utsalg i den ene eller andre retningen.

Og til slutt: Maskiner er dyre, men gir raskt et godt resultat. Steiner krever håndlag og tålmodighet.

Kniver må slipes opp en sjelden gang og skjerpes i det daglige. Så vidt jeg forstår brukes "skjerpes", "settes opp" og "kvesses" om det samme. "Brynes" er jeg mer usikker på. Kom gjerne med innspill på begrepsbruken, eller tips meg om en oversikt, hvis den finnes.

Som sagt, dette er basert på hva jeg leser, så kom gjerne med korreksjoner.

Ikke at det spiller noe rolle, men forskjellen på disse "rette" eggene er hvordan de er slip mtp primær- og sekunderegg. Og hvorvidt vinkelen er ensidig eller tosidig.

Et greit illustrasjonsbilde: http://bushcraftknifeguide.com/wp-content/uploads/2014/09/Blade-Grind-Primary-secondary-Bevel-4.png
(Primæregg er den eggen som faktisk kutter, sekundæreggen er den som går fra primæreggen til bladets rygg/tykkeste del)

Generelt spiller det ikke så stor rolle hvordan du sliper, men at du faktisk gjør det, og skjerper ofte. Jeg skjerper kjøkkenknivene mine hver dag, men så bruker jeg dem kanskje litt mer enn snittet.

Jeg kunne godt tenkt meg å bytte ut slipesteinene mine med en Worksharp ken onion, men jeg er litt skeptisk til korningene på standardbeltene. Jeg ville ikke slipt kniver som allerede har en egg med noe med grovere korning enn 800-1000. Alt under det er for å etablere en egg, eller reparere hakk. Å ta frem slipesteinene, fukte dem, og stå å slipe i 20 min per kniv blir så mye arbeid at jeg sjeldent gidder å gjøre det mer enn en gang i året. Ulempen er da at noen kniver blir nedprioriterte og lever et halvslapt liv i skuffen helt til jeg får ånden over meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Lignende innhold

    • Av Jonas1986
      Hei!
      Har fått på brennrør på optimusen og der ser ut som flere dyser er tette... Kan man legge brennerhodene i bløt så sot og slikt løses opp, isåfall hva? Lurer også på om man kan skru ut dysen som sitter i hvert brennerhode ved rengjøring? Er det noen som vet hvor mye trykk det skal være på denne? Har bare bilventil og fyller med kompressor men har ikke fylt mer enn 1,5 bar..
    • Av fightingfalcon
      Hei!
      Er det noen her som har noe erfaring med knivene fra Brusletto er prydet med Lars Monsens navn? Jeg har lyst på en ordentlig turkniv og 
      har vurdert enten Ánarjohka eller Børgefjell. De koster jo litt, men jeg antar det er en kniv man skal ha i mange år fremfor moraknivene som slites ut.
      Har navnet for høy pris mtp. knivene?
       
      Setter pris på alle innspill og tips 
    • Av a_aa
      Ikke verdens mest spennende DIY-prosjekt, kanskje? Men jeg har faktisk aldri skrudd fra hverandre en haspelsnelle og smurt den opp før, så ørlitettbittelitt spenning var det jo  Og jeg syntes det hadde blitt litt mer lyd og "rasping" i snellen
      Siden haspelsnellen min er en Okuma (Ceymar 25 FD), kjøpte jeg et sett med grease og olje fra dem da Fjellsport hadde dette med 30% avslag - det er egentlig et kit (link) som Okuma har satt sammen fra andre produsenter (Cal's Grease og Corrosion X HD olje) og stemplet med sitt eget merkenavn. I tillegg kjøpte jeg "clutch-skiver" i CarbonTex fra ebay (link).
      Fant en youtube-video som viste hvordan smørejobben kunne gjøres på en Okuma Ceymar 65 FD: 
      Det viste seg å være temmelig nær det jeg trengte  Noen forskjeller var det jo ift min 25 FD, men ikke mye. Dersom du skal bytte "clutch-skiver" (langt fra nødvendig), er lurt å tre innpå de nye skivene mens spolen sitter på akslingen (den er ikke rund). En liten bummer for meg var at clutch-skivene hadde for litt stor ytre diameter, det ble ordnet med en neglesaks. Klippet av en brøkdels millimeter langs ytterkanten, før jeg ga de et godt lag med grease:

      En annen ting som jeg slet litt med var denne mutteren, som viset seg å være links-gjenget (motsatt dreieretning av normalt):

      Ellers gikk ting veldig greit  Noen forskjeller, men ikke særlig store, fra videoen. Litt olje på lagrene, og noen klatter grease på tannhjulene. Og så var det på tide å skru ting sammen igjen - da er det superviktig at de røde prikkene på tannhjulene blir plassert ovenfor hverandre:

      Og joda, ting roterer fint etterpå  :

      Dette er jo en rimelig snelle (kostet nok rundt 4-500 da brutter'n kjøpte den til meg som presang) og noen vil sikkert synes det er bortkastet tid å vedlikeholde den. Men jeg liker å skru på ting, og å få dem til å funke bedre og lengre - og utfra mengden av olje og grease jeg brukte på denne jobben, har jeg nok for opptil flere tiår fremover   
    • Av Blaser
      Falt for denne reklamen her:
      http://bestitest.kundebilag.no/best-i-test/prisbelønnet-utekniv
      ...OK4 kniven har 3 mm kraftige blad i japansk karbonstål med skandinavisk sliping. Bladet har sort EPD-belegg som beskytter effektivt mot rust. Det at den slipte ryggen er utformet for bruk av tennstål, er veldig praktisk!
      – Friluftsfans kommer også til å være veldig fornøyde med at hver kniv har en tang på hele 82 mm for å tåle tøff bruk, sier Nikita Golovlev.
       
      Billig er den jo også ( ca. 200,-), så da må den jo prøves..
       

    • Av rwdf
      Fant frem denne gamle, men fine, kniven som jeg fikk i gave en gang i tiden. Noen som aner hva denne modellen fra Helle heter? 
      Det står bare "Original Helle. Laminated stainless steel" på bladet.
      Finner ingen som ligner på den på Helles nettsider. Utgått modell?
      På forhånd takk.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.