Gå til innhold
  • Bli medlem

Knivsliping for nesten-begynnere


Børter

Anbefalte innlegg

Jeg har et par turkniver som jeg gjerne skulle fått litt skarpere. Jeg har jo slipt kniver mange ganger, men bare med enkle brynesteiner og med jukseslipere fra Øyo og Fiskars. Trenger noen tips til hvordan jeg skal komme meg til neste nivå, men uten å bruke for mange timer eller hundrelapper.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Kjøpte noen enklere slipesett først (Lansky og et par typer fra ebay). De fungerte bare sånn måtelig, knivene ble aldri skikkelig skarpe, og det var mye arbeid. Kunsten med knivsliping er å holde en konstant vinkel over hele eggen, og samme vinkel hver gang man sliper. Mitt råd er å gå all in, eller la andre slipe knivene dine ved behov. Jeg var lei av passe skarpe kniver, og ønsket meg (og fikk) en Tormek-sliper i bursdagsgave. Det finnes et utvalg jigger for forskjellig verktøy, for å sikre jevn eggvinkel, og den leveres med vinkelmåler. Slipesteinen har korn 220 og 1000, samt et lærbryne. Knivene mine er nå optimalt skarpe. En annen løsning som mange liker er sliperen fra Ken Onion (også elektrisk) som bruker bånd istedet for stein som Tormek-maskinen, men jeg har ikke prøvd den selv.
Ulempen med disse er at de bryter med et av kravene dine, nemlig det med hundrelappene :) . Til gjengjeld bruker du ikke mange minuttene på sliping av hver kniv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret er diamantbryne med finhet rundt 600 grit. F.eks. rød DMT eller tilsvarende Eze-Lap. Dette vil alene gi en egg som holder til matlaging og sløying av fisk. 

 

Det er noen som har mer greie på dette enn meg, som hevder at det ikke er noe vits med diamantbryne finere enn 1200 grit. Så kjøp gjerne kjeramiske eller naturlige steiner hvis en skarpere egg er ønskelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte worksharp Ken Onion. Den koster ca 2 lapper, men det er den enkleste måten jeg vært ute for når det kommer til sliping. Det finnes en som er litt enklere som koster noe mindre, rett i overkant av en 1000 lapp om jeg husker riktig. Denne har grunnegenskapene til Ken Onion modellen men kan ikke gjøre så mye forskjellig. Knivene blir veldig skarpe og det går fort 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som om det kommer til å gå med noen kroner på dette prosjektet. Må jeg bytte bånd på Ken Onion-maskinen? Eller steiner på Torkmek-maskinen? Når dere har slike maskiner, bruker dere bare dem, eller frisker dere opp eggen med enklere håndslipere innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og et spørsmål til, som melder seg nå som jeg er bitt av basillen: Hva er egentlig forskjellen på slipemaskiner med bånd og stein? Kan begge brukes til alle typer egger, eller er de til henholdsvis konvekse og v-egger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Børter said:

Kan virke som om det kommer til å gå med noen kroner på dette prosjektet. Må jeg bytte bånd på Ken Onion-maskinen? Eller steiner på Torkmek-maskinen? Når dere har slike maskiner, bruker dere bare dem, eller frisker dere opp eggen med enklere håndslipere innimellom?

Du må bytte bånd på Onion-maskinen når de er utslitte. Hvor lenge de varer vet jeg ikke, har ikke erfaring med den. Du må også ha bånd med forskjellig grovhet (korning, grit).
Onion-maskinen er godt egnet til litt konveks egg, det er vanskelig på en snurrende rund stein som på Tormek-maskinen. Steinen varer svært lenge, mange, mange år ved normal bruk. Steinen har to grovheter, 220 for grovsliping og 1000 for normal sliping av uskadete egger. Grovheten justeres med en medfølgende stein - ganske snedig uttenkt. Det er også mulig å rette opp steinen hvis den ikke lenger er plan i slipeflaten. Det finnes jigger for små korte kniver, store lange kniver, økser, sakser, treskjæreverktøy m.m. Det er som nevnt også en lærskive på Tormekmaskinen, men min erfaring er at den aller siste finishen bør gjøres på et stykke tykt lær med fint slipemiddel. Jeg har en bred treplanke kledd med lær på begge sidene, den drar jeg kniven over noen ganger etter slipingen. Da fjernes alle rester av eventuelle gradkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper en Ken onion maskin så følger det med bånd i forskjellige grovhetsgrader. Jeg har enda ikke bytta noen bånd da de holder veldig godt enda. Bruker den til kjøkkenkniver, friluftskniver og øks. Syns båndene virker å holde godt, så om en ikke har veldig mange kniver som en jevnlig ødelegger så vil de medfølgende båndene holde i noen år. Nye bånd er ikke dyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg ett godt tips. Kjøp deg ein opinel no 8 Carbon stål på eBay. Då treng du berre eit heilt vanlig Bryne ikkje noken dyre kniva og knivslipeapparat. Eg har 2 eller 3 stk som eg bruke til absolutt alt, på kjøkken, når eg fiske osv. Einaste er viss du må bruka ein del kraft då er eg litt skeptisk pga tynt blad som kan knekke, da einaste negative så langt er at skaftet trutna sån at bladet blir vondt å få inn i skaftet. Derfor må du ha meir enn eit sån at du har ein å bruka når den andre tørka. Veldig lett å bryna, sjølv eg greie da. Etter at eg fekk tak i opinel kniv så trur eg ikkje at eg har brukt noken av dei andre. Men viss du bestille så husk, karbonstål varianten ikkje den rustfrie. Var faktisk med å flådde hjort med den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke behov for å slipe en kniv ofte , mens den må brynes rett som det er. Jeg har tilgang til en god elektrisk våtslipestein på jobben , og tar med ett par knivet inn i mellom for å slipe opp eggen. Så har jeg ett par bryner hjemme , eller i sekken  eller lomma , når jeg er på tur. Hvis jeg er på jakt og vi har vært så heldig at det er behov for å flå en hjort, må brynet fram flere ganget for å friske opp eggen. Men det er ikke nødvendig å slipe eggen mer enn en gang i løpet av en høst for meg med mindre jeg et uforsiktig og skader eggen på en eller annen måte. For meg holder det fint å ha ett par brynesteiner i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndsliper vil lage en konveks egge. Disse holder langt lengre og blir mer enn skarpe nok til kutting. Konveks egge egner seg ikke til like bra høvler (altså verktøyet) eller barberkniver.

Har tenkt på en sånn work sharp selv, men det finnes mye annet fint på markedet. Om du skal kjøpe skikkelige (japanske) slipestener kommer du opp i rundt 2000 uansett. Jeg sliper nå med japanske stener og har korning 300, 1000, 3000, 5000 og 10000. I tillegg bruker jeg lærstropp etterpå, eller i stedet for 10 000korning (den er unødvendig på turkniver i hvert fall!) Ulempen med dette er at det tar fryktelig lang tid om du har mange kniver som skal slipes.

Prossessen er tålelig enkel. Hold jevn vinkel hele tiden, litt ujevn blir den og eggen blir noe konveks. Hold på til du får en kant (burr på engelsk) på motsatt side (sjekk jevnlig), snu og slip til kanten er borte. Sjekk andre siden. Gå så over til finere korning og gjenta. Poleringsteinene (5000+) gir veldig fin kant, og jo hardere stålet er jo mer arbeid er det.

Ståls hardhet måles i HRC. 60-62 er blant det hardeste en bør ha før det blir sprøtt og sprekker lett. Et herk å slipe. 

 

3 timer siden, can skrev:

Skal gi deg ett godt tips. Kjøp deg ein opinel no 8 Carbon stål på eBay. Då treng du berre eit heilt vanlig Bryne ikkje noken dyre kniva og knivslipeapparat. Eg har 2 eller 3 stk som eg bruke til absolutt alt, på kjøkken, når eg fiske osv. Einaste er viss du må bruka ein del kraft då er eg litt skeptisk pga tynt blad som kan knekke, da einaste negative så langt er at skaftet trutna sån at bladet blir vondt å få inn i skaftet. Derfor må du ha meir enn eit sån at du har ein å bruka når den andre tørka. Veldig lett å bryna, sjølv eg greie da. Etter at eg fekk tak i opinel kniv så trur eg ikkje at eg har brukt noken av dei andre. Men viss du bestille så husk, karbonstål varianten ikkje den rustfrie. Var faktisk med å flådde hjort med den og.

Knivene til opinel er bra, men unngå karbonstål på friluftskniver. De ruster fort! Ja, de er hardere og holder seg skarpe lenger. Men rust setter flekker overalt og er mye mer arbeid å holde enn en rustfri kniv. (Har forresten en Opinel no 7 i karbon, så jeg vet hva jeg snakker om med denne kniven. VELDIG fin kiv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Prebb said:

 Hold jevn vinkel hele tiden, litt ujevn blir den og eggen blir noe konveks. Hold på til du får en kant (burr på engelsk) på motsatt side (sjekk jevnlig), snu og slip til kanten er borte. Sjekk andre siden. Gå så over til finere korning og gjenta.

Å holde jevn vinkel hele tiden er viktig, og også det som er vanskelig - på frihånd i hvert fall. Derfor liker jeg slipere som har jigg, eller spor for kniven som Onion sin. Da er man sikrere på at vinkelen er lik hele tiden, og på begge sidene. Og ikke minst: man kan bruke samme vinkel neste gang kniven trenger en liten oppskarping. Kraftige turkniver trenger gjerne en annen (større) vinkel enn f.eks. fine kokkekniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man jo fordype seg til man blir blå... uten at knivene nødvendigvis blir noe bedre. Stålet i kniven avgjør også veldig på hvor "lett" den er å slipe. Billig variant som jeg bruker selv. Våtslipepapir fra  Biltema, en musmatte og litt tålmodighet. Jeg bruker også en stropp for finpussen og jevnt vedlikehold, men dette er ikke nok om du først får en skade i eggen. Blir knivene skikkelig skadet, altså gode stygge hakk fra steiner eller lignende. Da henvender jeg meg til proffene. Knivsliperen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker fristende med en slipemaskin, selv det kan bli dyrt. Hvis det er så lett som folk skal ha det til, kommer jeg sikkert til å slipe opp alt jeg har av kniver, og det er jo et bonus. Men jeg lurer fortsatt på dette med konveks egg og v-egg. Turknivene jeg bruker mest er helle-kniver med v-egg. Har disse godt av møtet med en båndsliper? Og hva med kjøkkenknivene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Børter said:

Det virker fristende med en slipemaskin, selv det kan bli dyrt. Hvis det er så lett som folk skal ha det til, kommer jeg sikkert til å slipe opp alt jeg har av kniver, og det er jo et bonus. Men jeg lurer fortsatt på dette med konveks egg og v-egg. Turknivene jeg bruker mest er helle-kniver med v-egg. Har disse godt av møtet med en båndsliper? Og hva med kjøkkenknivene? 

Jeg tror øksene mine er de eneste som har konveks egg. Så vidt jeg vet har alle knivene mine v-egg. Også Strømeng-knivene, og mer allsidig tur- og brukskniv er vel vanskelig å finne.
Til den første setningen din: Ja, det er så lett og gøy at du kommer til å slipe alle knivene dine. Og naboene sine.  Og du kommer til å samle inn alt av kniver
fra slekt og venner for å slipe dem. Du blir hekta :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Børter skrev:

Det virker fristende med en slipemaskin, selv det kan bli dyrt. Hvis det er så lett som folk skal ha det til, kommer jeg sikkert til å slipe opp alt jeg har av kniver, og det er jo et bonus. Men jeg lurer fortsatt på dette med konveks egg og v-egg. Turknivene jeg bruker mest er helle-kniver med v-egg. Har disse godt av møtet med en båndsliper? Og hva med kjøkkenknivene? 

Ikke slip knivene på noe som det ikke er vann på. Smergelskive eller smergelpapir, båndsliper eller masin med skive vil ødeleggekniven på sekunder. Bruk kun roterende slipestein med vann eller bryne med vann på. Hvis du bruker roterende slipestein så pass på at du ikke har for høy fart. Da kan du få varmgang og da ryker herdingen i stålet.

Gammel eller ny type spiller ingen rolle så lenge det er godt med vann på.

fixImage001.jpg.09751080b8d3dc26b7813c160fea4105.jpg50376-01-1000.jpg.2c79e79f86491e47474837a3d4ce5e55.jpg

 

 https://www.tormek.com/uk/en/grinding-jigs/svm-45-knife-jig/

Men det finnes noen enkle innretninger som hjelper oss som ikke har dette som fag.

https://www.bazaargadgets.com/no/knife-sharpener-med-kniv-sliping-stones-blade-slipe-verktoy.html 

Til sliping av øks kan du bruke en fil for å fjerne små hakk og så et bryne til slutt.

Det ligger mange gode råd på YouTube. Både for sliping av kniver og økser.

Her er et par tips for øks fra YouTube

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hogd mykje staur til aluminiums verka før om åra. Brukte fil, enkelt og greit. For å få den heilt fine Eggen så bør ein vel benytta Bryne og, men hadde jo ikkje alltid vatn for håndå. Generelt vil eg sei, færre duppeditta jo bedre. Men ikkje alltid så lett å leva etter, personlig har eg lett for å leita etter den optimale tingen/løysinga. Fort gjort å komma inn på ett blindspor eller bruka masse tid på detalja/ting som ikkje er så viktig. Ein stor del av da skyldes nettet. Var på ein måte enklare før. Uansett så prøve eg å forenkla å gjera ting så billige å ukompliserte som mulig. Noke livet har lert meg er at oppgaver kan gjerast veldig enkelt, eller da kan overkompliserast i da uendelige. Eg har barbert meg i ca 25 år eller så. Til no Gilette eit eller Anna, synes høvlane som blir skifta ut er temmelig dyre. Såg litt på da i går samt litt på tuben. Der var da noken videoa der ein barberte seg med ein annerledest type barberhøvler, heilt tynne blad. Wilkinson var produsent. Gjekk inn på siå deirast å såg på kva dei hadde. Såg dei hadde ein drøss ulike alternativ da eina såg meir fancy ut enn da Andra. Heilt nederst hadde dei wilkinson sword classic. Gjekk for da alternativet på eBay med ein gong. Sjekka berre kva dei utskiftbare blad kosta. Høvelen med 5 blad kosta 77 kr inkludert frakt. No har eg ikkje prøvd detta endå da, og hadde skrive eit eksempel om noke eg har ein del kjennskap til, men da blei litt for søkt rett og slett. Poenget mitt er at me blir bombadert daglig med alt me må ha med stadig meir forbedra utgaver, da sista i hermetegn. At da blir meir og meir komplisert blir ikkje nevnt. No er da ikkje meininga å sitta på min høge hest for eg har gått i fellå gong på gong på gong, men eg prøve iverfall å motstå presset men lett er da ikkje. Detta var ikkje mynta på knivsliping eller knivslipingsapparat men meir på samfunnet rundt oss. Samt at eg ikkje fekk sova meir så stod opp. Skal snart på arbeid uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg tror øksene mine er de eneste som har konveks egg. Så vidt jeg vet har alle knivene mine v-egg. Også Strømeng-knivene, og mer allsidig tur- og brukskniv er vel vanskelig å finne.
Til den første setningen din: Ja, det er så lett og gøy at du kommer til å slipe alle knivene dine. Og naboene sine.  Og du kommer til å samle inn alt av kniver
fra slekt og venner for å slipe dem. Du blir hekta :) .

Det er med god grunn mange sliper konveks egg på Strømeng knivene sine! Eggen tåler langt mer til allsidig bruk! Se til fallkniven! Om mulig, den beste brukskniven på markedet, konveks egg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tshansen skrev:

Brukskniver, som du skal gjøre flere jobber bør være konveks, redskap, slik som en kjøkkenkniv er, må være V-egg... du vil raskt kjenne forskjell om du prøver å kutte opp mat med en konveks egg 

Alle mine kjøkkenkniver har en konveks egge. På grunn av ergonomi får de en lett konveks når man sliper på våtstein og bruker lærstropp. Jeg kan kutte tomater i tynne skiver uten å holde i tomatene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alle innspill over, og etter diverse nettsøk dere har satt meg på sporet av, prøver jeg meg på en oppsummering (så langt):

Slipesteiner som Tormek gir en svakt konkav egg.

Båndslipere som Work Sharp gir en svakt konveks egg.

Håndholdte steiner eller kombinasjoner av smergelpapir og musematte el gir en svakt konveks egg.

Steiner i kombinasjon med jigg, eller med ekstremt godt håndlag, gir en helt rett egg / flat egg / V-egg / scandi-egg (som er det samme, tror jeg).

Og mitt inntrykk er følgende (basert på det jeg leser, ikke egenerfaring): Det spiller ikke all verdens rolle om eggen er svakt konveks, rett eller svakt konkav. Konvekse egger holder lengre og rette egger er gir mer presise kutt. De ulike variantene beskrevet over gir uansett ikke veldig store utsalg i den ene eller andre retningen.

Og til slutt: Maskiner er dyre, men gir raskt et godt resultat. Steiner krever håndlag og tålmodighet.

Kniver må slipes opp en sjelden gang og skjerpes i det daglige. Så vidt jeg forstår brukes "skjerpes", "settes opp" og "kvesses" om det samme. "Brynes" er jeg mer usikker på. Kom gjerne med innspill på begrepsbruken, eller tips meg om en oversikt, hvis den finnes.

Som sagt, dette er basert på hva jeg leser, så kom gjerne med korreksjoner.

Endret av Børter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Børter skrev:

Båndslipere som Work Sharp gir en svakt konkav egg.

"Trykkfeil"?

Work sharp gir vel konveks egg? Eggen presser båndet inn, slik at det dannes en bue som er motsatt av det man får på en roterende stein.

Kjedet meg i helgen, og så nesten alt som finnes på youtube om work sharp. Endte opp med å bestille en Work Sharp Ken Onion. 

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.