Gå til innhold
  • Bli medlem

Norheim Rondane jakke


Piraten

Anbefalte innlegg

Var rundt å kikket etter turjakke i dag, og kom over Norheim Rondane på G-Max... noen som har testet denne eller vet noe om den, var jo så hyggelig pris at man nesten blir litt mistenksom, og finner ingenting på nett heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke noe galt med disse "billig" merkene som Norheim, McKinley osv. mtp. kvalitet opp mot pris. Men flere av disse har lukkede fabrikklister, i likhet med flere av de dyre merkene.. Noe som i seg selv er rart i mine øyne - hvorfor nekte å oppgi hvor klærne er lagd? Hva slags materialer, giftstoffer og hvor belastende de er for miljøet skal jeg ikke sette meg inn i, men kan jo være noe grums der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart veldig bra at produsentene er åpne med hvor varene lages, men samtidig skjønner jeg at noen er lite lystne på å offentliggjøre det, av konkurransehensyn. Seriøse produsenter som ikke vil oppgi hvor varene lages, kan likevel ha strenge etiske retningslinjer og kontroller i fabrikkene. Man må nesten ta dem på ordet hvis de bedyrer at fabrikken har ordnede arbeidsforhold. De som derimot ikke nevner etikk og arbeidsforhold med et ord, bør man styre unna. Da er sjansen stor for at de ikke bryr seg spesielt mye. Det blir som produsenter av dunprodukter - hvis de ikke garanterer at duna plukkes av døde fugler til matproduksjon er det sannsynlig at den faktisk rives av levende fugler - det er helt forferdelig å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en gang og kjøpe ei Norheim 3 lags skalljakke siden den var veldig mye billigere enn alt annet. Men min erfaring er at det ikke holdt mål til skikkelige fjellturer. Det rant vann inn gjennom glidelåsen og jakka løsna i tapinga over sømmene. Dette gjorde at jeg fikk levert jakka tilbake i butikken og fikk store credit, så jeg kjøpte noe annet i steden. Dette er nå 6 år siden, så det kan godt være at kvaliteten har blitt bedre siden den gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett slik at man får det man betaler for. En skalljakke til 999.- kan ikke sammenlignes med en jakke til 6999.-. Kvaliteten på materialene er garantert ikke like bra, det er neppe Gore-Tex eller Dermizax-membran på en så billig jakke, og hvilken kvalitet er det på glidelåsene? Hvordan er sømkvaliteten og tråden, og kvalitetskontrollen på de ferdige jakkene?
Det står at Norheim-jakka er pustende, men ikke hvilke stoffer eller evt. membran den er laget av.
Så kan man diskutere om noen ytterjakker i det hele tatt er verdt 6-8000.- (eller 12000.- som Norrønas nyeste). Så lenge noen vil betale den summen, er svaret ja, da er den verdt det. Selv om de reelle produskjonskostnadene (materialer og arbeid) er mye, mye lavere. Prissetting av varer er uhyre komplisert.
Polet selger rødviner til 45.000.- pr 0,75 l flaske, og mange vineksperter mener at ingen viner i verden er verdt den summen, sett i forhold til hva man får for pengene. Likevel ligger folk i kø i i sovepose ei uke før polet åpner for å kjøpe kassevis av dem (eller det er jo egentlig au-pairen til kjøperne som må ligge i kø). OK, mange av de flaskene blir aldri åpnet, det er investering av penger. Akkurat som de som kjøper nye Leica-kameraer for hundretusener. De blir aldri tatt i bruk - de vakuumpakkes og legges i en bankboks i Hong Kong. Verden er splitter pine gal.

OK, beklager avsporingen :) . En skalljakke til 999.- ville ikke jeg brukt på krevende fjellturer, men jeg ville heller ikke kjøpt en jakke til 7000.-. Man får gode jakker et sted i mellom de ytterpunktene, og aller best er det å kjøpe et pent brukt eksemplar på finn. Bra for både økonomien og miljøet!

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.