Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke budsjett


Piraten

Anbefalte innlegg

Personlig har jeg dårlig erfaring med Bergans og vanntetthet. Jeg handlet en Bergans Dynamic Jacket i 2012, med Dermizax membran. Veldig behagelig jakke som lager lite lyd, men den var så vidt vanntett i starten, og det har vært downhill fra der. Jeg har prøvd både Nicwax rens og Nicwax impregnering, men ingenting hjelper. Neste jakke blir med Gore-Tex igjen.

Det er for dårlig når en jakke til 3700kr ikke er vanntett som lovet. Jeg er ganske sikker på at de overfokuserte på komfort, og at det endelige produktet ble produsert med for puslete materialer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Freerider skrev:

Personlig har jeg dårlig erfaring med Bergans og vanntetthet. Jeg handlet en Bergans Dynamic Jacket i 2012, med Dermizax membran. Veldig behagelig jakke som lager lite lyd, men den var så vidt vanntett i starten, og det har vært downhill fra der. Jeg har prøvd både Nicwax rens og Nicwax impregnering, men ingenting hjelper. Neste jakke blir med Gore-Tex igjen.

Det er for dårlig når en jakke til 3700kr ikke er vanntett som lovet. Jeg er ganske sikker på at de overfokuserte på komfort, og at det endelige produktet ble produsert med for puslete materialer.

 

Nå har det seg slik at membranen til Bergans ikke fungerer på samme måte som GoreTex. Etter noe bruk og gjerne vask skal du kjøre over jakken med strykejern på sike (100grader) for å gi membranen tilbake sin vantetthet. Jakker som vaskes for sjeldent er også ofte grunnen til at de lekker litt. Jeg bor selv i Bergen, å har veldig god erfaring med Bergans i hva jeg definerer som regn. Som for mange andre er regn i bibelske dimensjoner :-P 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Dynamic er 4-veis strecth? Kan jo nevne at Børge Ousland i sin "Ekspedisjonshåndboka" skriver at stretch-materialer på skuldre og knær vil lekke etter kort tid og således er uegnet på turer særlig med sekk. Jeg har selv en Bergans Storen som er i Dermizax NX som har 4 veis stretch og anbefaler det ikke. Tynt materiale som klistrer seg til kroppen når det blåser og kjennes kaldt ut. Kjekk og grei i byen, men for tynn og sped på tur synes jeg. I tillegg preller ikke vannet av lenger, selv etter vask etter Bergans forordninger og reimpregnering med DWR og tørketrommel. 

 

Forøvrig har Bergans nå gratis byttet glidelås på min 5 år gamle Rjukan dunjakke! Det er kred til Bergans fra meg! Kommer til å velge Bergans igjen ja.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka jeg bruker mest er en tynn lett vindjakke. Betaler stort sett mellom 4-600kr for de på tilbud. Merke er ikke så nøye. Hvis du vil ha noe som tåler litt mer kan du prøve å finne en bomull eller softshell variant.

Goretexjakka ligger i sekken til det er behov for den. Jeg bruker Arcteryx SVX normalt sett.

Vindjakke gjør det ikke noe om det blir litt hull i osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 Bergans jakker og de holder tett så langt. Kjøpte først en Bergans Stryn på Outlet. Den lakk 2 steder på brystet med en gang. Mailet Bergans og sendte den inn. Fikk ny med en gang. Dog lakk både den og neste. Tydeligvis noe feil på produksjon i en serie på den jakka.  Bytter da til Bergans Isogaisa og fikk igjen mellomlegg siden Isogaisa var billigere. Den har funket fint. Ruslet rundt og fisket i regn noen timer uten noe lekkasje. Isogaisa er ganske kraftig og veier 800gr i XL. Ville ha en lettere jakke for å ha med på tur med sekk. Fant en Bergans airjohka på et restestativ i en sportsbutikk til kr 1000. Mye lettere jakke som veier 400gr. Brukte den mest på tur i sommer og den har vært tett. Dog har den bare en sommer bak seg så jeg vet ikke enda hvordan vanntetthet blir etter noen år enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans Airojohka, Storen og Tyin jakke med dermizax membran som alle har vært brukt mye og holdt meg tørr i Bergen og omegn  i vind,sludd og regn . Støtter den med stryke de og spray impregnering en gang iblant og vaske de jevnlig. Har og gammel breheimen bukse og nyere breheimen og storen bukse som har holdt bra. Flenget Storen bukse da hektet ben i kratt men limte på bot innvendig med aquasure og like god etterpå. Brukt klærne mye ute på tur går alltid med sekk og jobb ute som instruktør kjøreopplæring på bane så vil si kvalitet er ok. Mot en Norrøna Gore tex pro jakke har så virker den mer solid men stiller i en annen prisklasse og. Tillegg er jeg revmatiker med en sjelden sykdom så hvis ikke har vind og vanntette klær så holder meg varm så merker jeg det godt i kroppen med store smerter og stivhet, så for meg har Bergans fungert jeg er avhengig av gode klær må være ute gå mye i variert terreng uansett vær for holde smertenivå nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 2/3/2018 at 9:17 AM, tshansen said:

Nå har det seg slik at membranen til Bergans ikke fungerer på samme måte som GoreTex. Etter noe bruk og gjerne vask skal du kjøre over jakken med strykejern på sike (100grader) for å gi membranen tilbake sin vantetthet. Jakker som vaskes for sjeldent er også ofte grunnen til at de lekker litt. Jeg bor selv i Bergen, å har veldig god erfaring med Bergans i hva jeg definerer som regn. Som for mange andre er regn i bibelske dimensjoner :-P 

 

Dette var ny informasjon for meg, hvilket jeg aldri har hørt fra noen butikkansatte eller andre steder heller. Jeg har til og med vært i kontakt med Bergans direkte da jeg ønsket råd, og selv ikke de ytret noe om dette. Mulig at det fungerer, men tidens tann har gjort sitt med alt av sømmer også, og jeg har god erfaring med gore-tex. Jeg ønsker også å vurdere andre merker når det kommer til ulike løsninger og funksjoner, og generell kvalitet. 

Det blir uansett lang tid til neste jakkehandel, og jeg starter kun de vurderingene når behov og økonomi er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Freerider skrev:

Dette var ny informasjon for meg, hvilket jeg aldri har hørt fra noen butikkansatte eller andre steder heller. Jeg har til og med vært i kontakt med Bergans direkte da jeg ønsket råd, og selv ikke de ytret noe om dette. Mulig at det fungerer, men tidens tann har gjort sitt med alt av sømmer også, og jeg har god erfaring med gore-tex. Jeg ønsker også å vurdere andre merker når det kommer til ulike løsninger og funksjoner, og generell kvalitet. 

Det blir uansett lang tid til neste jakkehandel, og jeg starter kun de vurderingene når behov og økonomi er på plass.

Du har vært i kontakt med Bergans direkte og de har ikke sagt noe om hvordan produktene deres skal behandles? Det henger jo med vedlikeholds anvisning på alle Gore-tex og Bergans produkt??? Skal ta bilde av den lappen senere i dag 🤔

Det får meg til å lure veldig på hvem du har vært i kontakt med, eller om du drar en bløff? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en tidligere tråd:

Pussig. Jeg har gått dagstur på ski i sludd og motvind i breheimenbuksa. Alle andre i følget var våte, ikke jeg :) Har også gått en uke på hardangervidda i stort sett regn og +2 grader om sommeren. Holdt tett da også. Har også vadet med bukse til knehøyde (med tape nederst)... tørr da også.

Bruker "oppskriften som står på Turistforeningens side (og kulepunkt 3 står ikke på Bergans sider, men tror på den løsningen):

Vedlikehold av Dermizax/Entrant-plagget ditt fra Bergans

Dermizax-materialet beholder sine egenskaper også i skitten tilstand og i kontakt med saltvann. Årsaken ligger i at Dermizax ikke har porer som kan tettes. Membranen beholder dermed samme høye kvalitet, selv etter utallige gangers vask med vanlig vaskepulver. Til sammenligning vil materialer med mikroporer forringes i kvalitet etter hver vask, ettersom de keramiske partiklene i vanlig vaskepulver tetter igjen mikroporene. Derfor kan du trygt vaske Dermizax-plagget ditt fra Bergans med vanlig vaskepulver.

Ellers bør du tenke på:

  • Ved vasking av plagg laget i Dermizax og Entrant, bør du ta en ekstra skylling for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet.
  • Plagg laget i Dermizax og Entrant skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres.
  • For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, og pusteevnen (fukttransporteringsevnen) bør plagget etter noen gangers vask, enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100°C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram.
  • I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax og Entrant. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Bruk en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer.
Endret av famjsv
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Arc'rtryx Alfa SV, Bergans Dynamic og en lett skalljakke fra Norrøna. 

Arc'teryxen er best "all over" synes jeg. Den er lettere enn Bergans og mer vanntett, samt bedre lommer. Bergansjakka er mer robust, mer stille (passer godt til jakt). Bergans har ytterliegere en fordel. Den har borrelås foran glidlåsen i front, hvilket gir trygghet om vinteren. 

Endret av famjsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med stryking har kanskje mest med DWR å gjere, og ikkje så mykje kva membran som er i jakka?

Eg har i alle fall nokre jakker med ulik membran men med DWR, og dei treng behandling med tørketrommel eller strykejarn.

@famjsv er elles inne på noko, eg har fått demonstrert dei ulike funksjonane til ulike membranar ein gong, det var Dermizax, gtx og eVent. Dermizaxens styrke skal vere at den ikkje treng overtrykk for å puste, og at den ikkje tettar seg av partiklar. 

Dermizaxjakka mi er av di den som vert med på padleturar, for sjølv om ein padlar i tørrdrakt vert skalljakkene utsett for sjøsprøyt og salte omgjevnader når ein campar ytterset på "den nøgne ø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Bergans endret design nettsiden sin så sto dette med tørketrommel eller strykejern tillegg til spray for få bedre DWR igjen men nå finner jeg det ikke igjen . Har gjort dette med stort hell for få god DWR igjen på 3 jakker og 3 bukser med Dermizax. 

Hvertfall holdt meg tørr jakkene og buksene har fra de og synes de puster bra til at man holder seg tørr fra vær blir ofte valget her beskyttelse mot vind og regn eller sludd som i dag.

Samme med min datter har jakke og bukse med Element membran fra Bergans som skal være dårligere vannsøyle og pusteevne enn Dermizax men senest i går lå rullet seg, krabbet og lekte i våt sørpe / snø så er hun tørr under vart et par timer ute og klærne tåler juling, sjelden hun har vært våt vil si det er relativt fuktig her i Bergen :D 

Brukt samme oppskift der : stryke og spray iblant etter vask så er DWR på topp igjen

Samme gjør jeg med Gore tex men membran beholder DWR lengre tåler fler vask og lengre tids bruk før vannet legger seg. På isbjørn of sweden klær min datter har kun vask og spray ikke stryking etter info fra Isbjørn vet ikke hva membran de bruker men er oppgitt til 15000/15000 søyle/pusting de bruker både 2 lags Dermizax og Entrant W i klær men ikke oppgitt på dette settet hun har hva membran er, men de og er vanntett og puster bedre enn Element hun blir ikke så varm foretrekker de på tur.

 

 

Endret av KimH
feil antall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KimH skrev:

Før Bergans endret design nettsiden sin så sto dette med tørketrommel eller strykejern tillegg til spray for få bedre DWR igjen men nå finner jeg det ikke igjen . Har gjort dette med stort hell for få god DWR igjen på 2 jakker og 3 bukser med Dermizax.

Nei, jeg har en skibukse som blir våt i ytterste laget når jeg sitter rett på snøen, og søkte på sidene deres men fant ingenting. Sendte de et spm på fb ang det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Dette med stryking har kanskje mest med DWR å gjere, og ikkje så mykje kva membran som er i jakka?

@Tessatroll har mest rett her. Stryking/forsiktig trumling får hårene til å legge seg på ytterstoffet, slik at vannet perler seg og renner av før selve ytterstoffet blir vått (men det blir det til slutt uansett). Dermed har membranet bedre arbeidsbetingelser for å kunne holde unna vann og slippe ut damp lenger, men det endrer ikke vanntettheten til membranet i seg selv. Når ytterstoffet er "mettet" med vann (og det blir det før eller senere) vil ethvert membran slite med å slippe ut fuktighet, rett og slett fordi dampen innenfra møter en vegg med kaldt vann på utsiden av membranet. Da blir det fort litt kondens. Det er dette fenomnenet en merker når en blir våt på albuene og knærne når en ligger i våt mose.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ArveS skrev:

@Tessatroll har mest rett her. Stryking/forsiktig trumling får hårene til å legge seg på ytterstoffet, slik at vannet perler seg og renner av før selve ytterstoffet blir vått (men det blir det til slutt uansett). Dermed har membranet bedre arbeidsbetingelser for å kunne holde unna vann og slippe ut damp lenger, men det endrer ikke vanntettheten til membranet i seg selv. Når ytterstoffet er "mettet" med vann (og det blir det før eller senere) vil ethvert membran slite med å slippe ut fuktighet, rett og slett fordi dampen innenfra møter en vegg med kaldt vann på utsiden av membranet. Da blir det fort litt kondens. Det er dette fenomnenet en merker når en blir våt på albuene og knærne når en ligger i våt mose.

 

Informativt 👍🏻 Og en grei forklaring. Men hva gjør varme med DRW og ytterste laget i stoffet? 

Og så tror jeg faktisk ikke jeg vil vite hvorfor denne trangen til å ligge på albu og knær i våt mose 😜😂 den hadde jeg glatt droppa. 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Nei, jeg har en skibukse som blir våt i ytterste laget når jeg sitter rett på snøen, og søkte på sidene deres men fant ingenting. Sendte de et spm på fb ang det jeg.

Som jeg skrev : FØR de endret hele sideoppsett og design så leste jeg dette på bergans.no jeg finner ikke på ting. Tror neppe turistforeningen har funnet på dette ut av løse luften risikere få mye erstatningskrav og pes for feil info. Men grunn til Bergans nok har fjernet er for folk ikke leser vaskelapp smeller i plagg uten vrenge de i maskina på 40 g og sentrifuge + hard tørketrommel bruk så er membran ødelagt. Vaskelapp på plagg er angitt med strykejern osv så leser man den så ser man info der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gittiamo skrev:

Informativt 👍🏻 Og en grei forklaring. Men hva gjør varme med DRW og ytterste laget i stoffet?

Jeg har ikke sett på dette i mikroskop, men antar lett varmebehandling får fibrene til å "legge seg" slik at vannet ikke så lett henger igjen. Har bare observert med det blåtte øye at goretex som har drypptørket blir ganske vått utvendig på ganske kort tid, men at 5 min forsiktig tromling gir mye større prelle-effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 for @Espen Ørud og @Piratens innlegg

På alle dagsturer og kortere turer så brukes billige skallklær. Har en jakke fra Swedmount til hele 800 kr og i herlig lilla farge :-) . Den har vært primærjakka på isklatring i 8 år nå, som betyr at den har 100+ dager på is + øvrig bruk. Den puster like dårlig som andre skalljakker ved høy aktivitet, men har bra lufting, god passform og litt stretch.

Jakka trekker ikke folk til "cat-walken", men gjør nytta. Her litt vintersteming fra en snørik dag i den lokale lekegrinda, med typisk mye snøbasking og litt klatring:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, KimH said:

Som jeg skrev : FØR de endret hele sideoppsett og design så leste jeg dette på bergans.no jeg finner ikke på ting. Tror neppe turistforeningen har funnet på dette ut av løse luften risikere få mye erstatningskrav og pes for feil info. Men grunn til Bergans nok har fjernet er for folk ikke leser vaskelapp smeller i plagg uten vrenge de i maskina på 40 g og sentrifuge + hard tørketrommel bruk så er membran ødelagt. Vaskelapp på plagg er angitt med strykejern osv så leser man den så ser man info der og.

Det må ha vært før februar 2014, for jeg fant det ikke på Bergans sider den gangen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, famjsv skrev:

Det må ha vært før februar 2014, for jeg fant det ikke på Bergans sider den gangen heller...

De skriver omtrent ordrett det samme på sine Facebook-sider: https://www.facebook.com/pg/bergansnorway/photos/?tab=album&album_id=10150169398156080

Se andre kommentaren under innlegget. De har vel å merke droppet den delen som omtaler pusteevne. :)

Endret av Freebird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, famjsv skrev:

Det må ha vært før februar 2014, for jeg fant det ikke på Bergans sider den gangen heller...

Jeg husker ikke når er lenge siden kjøpte første dermizax plagg men vet at har lest det inne der på nettsiden deres for jeg sjekker alltid først gjør impregnering osv riktig og følger da produsent sine anvisninger itilfelle reklamasjon så jeg ikke har gjort noe som forringer kvalitet så garanti ikke gjelder pga brukerfeil.

Det er dumt det er fjernet fra info på nettsiden kun ligger på facebook nå, men kan tenke meg de opplever mye rar reklamasjon pratet med flere som jobber i sportsbutikk de er oppgitt over hva folk har gjort med klær ødelagt membran osv men klager. For vi som er mye ute og kanskje vil ha best mulig dwr og vanntette plagg så vasker vel og impregnerer vel vi riktig osv mens mange til hverdags kaster det i maskina osv uten bry seg så går det deretter etterhvert med vannsøyle osv og blir dyrt i lengden.

Man kan såklart være uheldig få et "blåmandag" plagg men tror det er flere her som har god erfaring over lang tid med dermizax så tror man kan konkludere med at dermizax til skallplagg er ok og riktig vask med strykejern eller tørketrommel etterpå er anbefalt av Bergans for få bedre dwr igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å varmebehandle impregnerte klær er for å reaktivere impregneringen, ingenting annet.

DWR treatment = Durable Water Restistant treatment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Piraten - Jeg har vert på noen Sport Outlet butikker. De selger ett merke som heter Heldre. Det virker svært bra, og kjennes svært bra ut. Det er ikke gratisklør det heller, men prisene er omtrent halvparten eller 1/3-1/4 del av norrøna om jeg ikke husker helt feil. Berghaus har de også hatt litt av, til 1/2 pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.